"DAF Museum"
Rally en Racewagens hersteld en bewaard !.
Nadat in 1974-75 de DAF personenauto fabricage overgenomen was door Volvo, werden vele DAF's aan gort gereden tijdens de beruchte achteruitraces op Valkenswaard en Zandvoort om via de TROS televisie het Nederlandse publiek te vermaken, menige DAF liefhebber heeft hier nog steeds slapeloze nachten van,
Wat een schande !
DAF Club Nederland stond in die jaren nog in zijn kinderschoenen maar dankzij de inzet van deze club mensen, circa 1800 leden, konden toch zo'n 10.000 auto's bewaard blijven en gekoesterd worden, er zijn DAF clubs in Duitsland, België, Engeland en zelfs in Amerika en zijn er liefhebbers van onze variomatische trots vanuit Frankrijk, Finland, Italië, Zweden, Denemarken en Portugal bij een van deze clubs aangesloten.
Het "DAF Museum" zoals wij die nu kennen bestond toen niet, het is rond 1991-1992 ontstaan uit de privé verzameling van Rob Lammers uit Enschede
1979 Rob lammers brengt zijn collectie DAF's onder in de "Stichting Daf Automobiel Museum" in Enschede waar hij op afspraak bezoekers ontvangt en rondleid.
1985 Volledige verzameling is aanzienlijk gegroeid en verhuist naar een grotere locatie in Glanerbrug.
In Glanerbrug groeit de collectie verder maar krijgt te maken met een enorme brand waarbij enkele auto's verloren gaan en zou er dreiging geweest zijn dat Rob Lammers zijn collectie volledig zou verliezen.


Na de brand in Glanerbrug steken de partijen de koppen bij elkaar en verhuist de resterende collectie in
1992 naar Eindhoven om samen gevoegd te worden met de collectie van de DAF Fabriek en de privé collectie van de familie van Doorne en is de basis voor het huidige "DAF Museum Eindhoven " gelegd.
In het museum is de gehele history van de DAF Fabriek terug te zien, te lezen en te bewonderen en niet alleen vrachtwagen en personenauto's maar ook een aantal race en rallywagens !.
Dankzij de niet aflatende inzet van de heer Paul van Doorne werden ook andere types, modellen en ontwerpen terug gevonden en hersteld en worden bij diverse gelegenheden aan het grote publiek getoond, ook partuculiere bezitters zijn doende voormalige fabrieksrallyauto's te herstellen en hebben plannen deel te gaan nemen aan diverse evenementen.

Op deze pagina een overzicht van de rally en racewagens die in het DAF Museum te bewonderen !.

DAF-Brabham F3 wagen  bouwjaar 1966
opvolger van de Alexis-DAF F3
Ontwerper van chassis:   Jack Brabham.

Motor:  Cosworth-Ford MAE 997cc circa 100 a 108pk bij circa 8750 toeren p/minut.
Transmissie:  F3-variomatic van titanium, 2 riemen.
Brandstof verwerking:  Electrische bendix bezinepomp + Weber dwarsstroomcarburator.
De motor is in rubber gehangen in een hoek van 30 graden.
Koelsysteem:  1 drukradiator in voorzijde van de auto.
Wielen:  Goodyear 5.00 x 13" op vooras en 6.00 x 13" op achteras.
Remmen:  Lochhead schijfremmen voor en achter.
Afmetingen:  lengte totaal 3500mm, hoogte totaal 800mm, wielbasis 2350mm,
gewicht circa 410kg.
Spoorbreedte:  voor 1290mm en achter 1345mm.
DAF-Tecno F3 wagen  bouwjaar +/- 1967- 68
opvolger van de Brabham F3
Ontwerper van chassis:   Tecno Italie.


De laatste formule drie wagen die door DAF werd ingezet was de Italiaanse Tecno, het chassis had duidelijk betere rijeigenschappen dan zijn voorgangers.

Afmetingen, gewichten en motor specificaties waren nagenoeg gelijk aan zijn voorgangers, dit omdat de F3-klasse door de FIA duidelijk aan regels was gebonden.
Opvallend aan deze auto's was de rechtopstaande carburateur op de motor en dat in vele races de motor niet was afgedekt.

DAF55 London-Sydney-Marathon 1968
kenteken 01-55-HD  en   02-55-HD

  ( "HD" staat voor Huib van Doorne )
Standaard motor en variomatic specificaties.
In 1967-1968 durfde DAF het aan om met 2 standaard wagens van het type 55 in te schrijven voor de langste autorally die ooit georganiseerd was.
De fabriek pakte zeer professioneel op door eerst met 1 auto het gehele traject te verkennen en eventuele technische zaken te kunnen verwerken in de uiteindelijke rallywagens.
De standaard auto werd op 30 punten aangepast voor rallies, rolkooi, kuipstoelen, extra verlichting, bescherming onderzijde auto, zwaardere dynamo e.d, maar de motor en de variomatic bleven ongewijzigd.
 
tijdens de rally zat heel Nederland voor de televisie om de verrichtingen van de 01-55-HD en de 02-55-HD te bekijken want er waren dagelijks uitzendingen en vooral wagen 30, de 01-55-HD deed het verschrikkelijk goed terwijl de 02-55-HD wegens een ongeluk verachter in het veld belande maar wel in Sidney aankwam.

In 1993 namen beide auto's opnieuw deel aan deze monsterrit en ook in deze editie kreeg een van de auto's een ernstig ongeluk en viel toen uit.
De auto is wel weer terug gebracht naar Nederland voor herstel.

In 2000 opnieuw een poging deze rally uit te rijden maar helaas viel de equipe uit met variomatic problemen en kon retour Nederland.

1 van de auto's staat permanent opgesteld in het DAF museum in de uitvoering van 2000, auto 2 in depot.
In 1968 komt deze auto van de productieband en word direct aangepast voor rallygebruik.

In de handen van Jean-Louis Haxhe met Christian Delferier naast zich worden diverse klassenoverwinningen behaald.

Na zijn rallycarrière komt de auto in de collectie van Rob Lammers in Enschede en ontsnapt de auto aan de vuurzee wat later in de locatie Glanerbrug.

Na het schoonmaken, herstel en samenvoeging van de collecties, is de auto nadrukkelijk te bewonderen in het DAF Museum.
DAF55-5 Sportcoupe FIA-Grp6
Kenteken70-78-MF


Basis:  DAF55coupe.
Motor:  4 cil. in 1300 en 1400cc actief eweest.
Max.vermogen:  met 2 dubbele Weber carburators, 125 of 140pk bij 7000 t/min.
Acceleratie: en top:  0-100 in 7.5 sec.
Topsnelheid:   max 185 km p/uur afhankelijk van gekozen overbrenging.

In 2008 kon hij dan eindelijk in het DAF museum aan de pers en het publiek worden getoond en was daadwerkelijk tijdens evenementen rijdend te zien .
De auto is op basis van fabriek specificatie weer volledig opgebouwd door Peter Schutte en Erik ten Hove, beide heren hebben daar zeer veel uren inzitten want na zijn rally en rallycross verleden was deze auto werkelijk totaal versneden i.v.m 4WD aandrijving en de body was echt vergaan.
CAMEL DAF - Huron
Ontwerp en bouw:  Huron Engeland

In 1972 presenteerde DAF op de autobeurs van Brussel deze fraaie sportwagen, speciaal bedoeld voor heuvelklimwedstrijden.
De auto werd bestuurd door Jean-Louie Haxhe en nog in dat zelfde jaar behaalde het Belgische Kampioenschap met deze auto.

De fabriek had de beschikking over 2 auto's, slechts 1 is gebruikt in wedstrijden en helaas ook maar 1 seizoen, daarna werden beide zonder variomatic weer verkocht.
Er zijn überhaupt zeer weinig Huron's gebouwd en het was dan ook toeval dat juist de auto's die door DAF waren gebruikt te koop werden aangeboden.
Alleen de auto waarin daadwerkelijk wedstrijden werden verreden is in volle glorie hersteld, auto 2 stond opnieuw te koop of is reeds verkocht.
In 2010 was de auto in Engeland tijdens het Goodwood Festival of Speed rijdend te zien en dit jaar tijdens de Bavaria Cityracing in Rotterdam opnieuw en het publiek was erg onder de indruk van deze uitermate fraai auto.


Rallywagens hersteld en bewaard door voormalige DAF rallyrijders.

DAF55-5
Sportcoupe FIA-Grp6
Kenteken 70-77-MF


Volgens gelijke specificatie
hersteld als de 70-78-MF
In nagenoeg de zelfde periode als zijn broer
de 70-78-MF werd deze wagen hersteld.

In 2009 heeft Rob Brons. met deze
auto de Historic Tulpenrally uitgereden en toen werd
het in eens stil rondom deze auto.

In 2011, tijdens een uitzending van RTL-GP,
komt een eens deze auto weer in beeld en zou je kunnen
concluderen dat hij nu in het bezit is van Jan de Rooy.

DAF55 Marathon  Kenteken 32-83-HL

Fabrieks equipe C.Laurent - J. Marche hebben met deze auto vele klasse overwinningen behaald maar de auto kreeg pas echt zijn faam toen zij de 3e plaats in het algemeen klassement behaalde van de Akropolis Rally in 1969 en een zeer fraaie 30e plaats in de rallye de Monte-Carlo 1972, daar is zelfs een fraai miniatuur model van op de markt gebracht.

Ook rijders als Jean-Louis Haxhe, Rob Slotemaker en Theo Koks hebben met deze wagen klassenoverwinningen behaald, in totaal zijn met deze wagen 27 internationale rallies verreden.

In 1972, na de Rally du Maroc kon Andre van Brussel, monteur van de rallyafdeling, de auto overnemen en heeft hij met deze auto in 1973 en 1974 zelf ook rally's gereden met als beste resultaat een 8e plaats algemeen in de STAR rally, nadien heeft hij de auto goed onderhouden en bewaart maar zonder al de speciale rallyonderdelen, die werden apart bewaard, de auto is enkele jaren privé gebruikt om boodschappen te doen in de regio Deurne.

Na jaren is de auto weer voorzien van zijn originele rally onderdelen en weer in de kleur gebracht van seizoen 1972 "Camel Racing Team".

Tijdens de Bavaria Cityracing in Rotterdam 2011 kon de auto voor het eerst weer compleet en op snelheid bewonderd worden en werkelijk het is een pracht exemplaar !