DAF 66coupe's en Volvo66
Tuned door   "Volvo Sport Zweden"
de historie van Deense, Zweedse, Finse en Noorse rijders in DAF's of Volvo66 in Scandinavië

Nadat het DAF concern zijn personenauto divisie had verkocht aan Volvo werden de sport activiteiten nog enkele jaren doorgezet door Luijbregts Competitie in Valkenswaard.

Er werden geen nieuwe fabrieksauto meer gebouwd maar de privé equipes konden worden voorzien van onderdelen en advies en/of volledig onderhoud van de auto, er waren eind 1973 nog vele rally, rallycross en raceteams met DAF's actief in alle sectoren van de autosport, zo hebben Claude Laurent - Jacques Marche nog diverse rallies gereden met als hoofdsponsor het DAF /Volvo dealernetwerk in Frankrijk en privé sponsors en ook zij konden nog volop rallyonderdelen van Luybregts Competitie betrekken.

Volvo Cars beschikt al jaren over een rally en raceafdeling "Volvo Sport" of "Volvo Competitie" met hun eigen motoren en speciale onderdelen en was en is nog steeds wereldwijd actief met fabriekteams en ondersteuning van zeer vele particulierenrijders en teams.

Of ook alle DAF race, rallycross en rallyrijders in Zweden, Noorwegen, Finland en Denemarken voor DAF's kozen omdat Volvo het had overgenomen is niet bekend, feit is dat hun activiteiten plaatsvinden nadat de overname heeft plaats gevonden en wat extra opvallend is dat in deze landen juist meer gebruik is gemaakt van het Coupemodel.


Dankzij Facebook leden kon deze pagina konden worden opgemaakt, navolgende personen uit Zweden, Duitsland, Belgie en Nederland stelde materiaal ter beschikking.

Anna Edeblom - Peter Straud - Eddi Laumans - Karri Muikku - Bengt Lindqvist - Jonas Brändström
Ulf Forslund - Karl Kleppe - Jan van Elderen - Henrik Florin
Voor zover bij ons bekend zijn er in Denemarken, Zweden en Noorwegen geen DAF's en/of Volvo66 teams actief in autosport.
In Finland zijn er zeker nog 3 equipes met enige regelmaat en van hen zullen wij de informatie plaatsen op de pagina van het lopende jaar te beginnen in 2006, alle overige oudere informatie over Finse equipes treft u op deze pagina aan.


Het is 1971, van een overname door Volvo van de DAF personenauto divisie is nog lang geen sprake als het DAF Rally Team deel gaat nemen aan de 22e Int. Swedish Rally.
Het rallyteam besluit 4 equipes in te schrijven voor de strijd, Laurent-Marche (no.29), Slotemaker-Janssen (no.30), Haxhe-Delferier (no.32) en een lokale rijder Mats Lundgren-Jan Sandström (no.105) .
De 4 equipes rijden alle in de allom bekende 55M die dan al voorzien is van wat extra motorvermogen en met zijn 100% sper moet dat in het dikke pak sneeuw toch voor een klinkende klasseoverwinning kunnen zorgen, helaas staat alleen Laurent-Marche op de lijsten als 38e vermeld en weten wij dat de actie van heer Slotemaker direct heeft geleid tot stopzetting van de zijn diensten, de overige komen niet op de lijsten voor.

Equipes Mats Lundgren - Jan Sandsröm hebben met de DAF55 in meerdere lokale rallies gereden maar helaas kunnen wij daar niets over vinden.




DAF66M1.3coupe met CVT.

Toch heeft Volvo in de periode 1974 t/m begin 1976 deelgenomen in het Zweedse rallykampioenschap met een DAF66M1.3coupe in groep-2 uitvoering die voorzien was van een CVT i.p.v een variomatic.
Bekend is dat DAF met een klein aantal type66 tests uitvoerde met de CVT en Volvo ging daar korte tijd mee door, de CVT werd uiteindelijk in een zelfstandige fabriek gebouwd die niet bij de verkoop van de DAF personenautodivisie betrokken was.

Als rijder werd de jonge net aangetrokken fabrieksrijder Per-Inge Walfridson ingezet die later zeer bekend werd door zijn rallycross overwinningen in een Volvo 340 groep-2.
Als navigator werd Kjell Nilsson aangetrokken.
Van behaalde resultaten is zeer weinig bekend, inmiddels ontvingen wij wel wat foto's voor ons archief.

1975 Int.Swedish Rally
Per-Inge Walfridson-Kjell Nilsson
Uitgevallen, auto over de kop

1974 Marknadsnatta Rallyt.


1975 Marknadsnatta Rallyt.


1974 Vorderpfalt Rallyt.


de Volvo 66 GT kit
DAF ontwikkelde in 1969 de "Marathon kit", Volvo ontwikkelde voor de privé rijders met beperktere budgetten de "66GT kit" waarmee zij de prestaties van hun rallywagen konden verbeteren, de resultaten van deze verbeteringen zijn vergelijkbaar met de DAF Marathon kit alleen is de 66GT kit nooit echt van de grond gekomen mede door de introductie van de 340serie maar er zijn beelden van de Volvo 66GT in actie

1977 Jamtrallyt Sweden
Gert Blomqvist - Tommy Blomqvist
De broers zijn al enkele jaren actief in de autosport en nu in DAF en Volvo66, helaas geen resultaten bekend.

 
Van onderstaande foto's vermoeden wij dat het equipe Gert Blomqvist - Tommy Blomqvist betreft maar geen idee in welke rally.



1977
Ostgotarallyt Sweden

Jan.O.Gustavsson - ?
1977 Lombard RAC Rally (GB)

Gert Blomqvist - Lennert Winkrist met een Volvo66 group-2, zij moeten de strijd staken met een defecte waterpomp.


Lennart Böhm
Zweden 1997 - 1998

In Zweden is Lennart Böhm enige jaren actief geweest in districtrallies met zijn DAF66Marathon, van de meest succes volle rallies zond hij deze foto's.
( de groene DAF)   1997 "Mitsubishi - pokalen" in Eskilstuna.
( de gele DAF)   1998 "Maj-pokalen" in Norrkoping

De auto heeft lange tijd te koop gestaan en is uiteindelijk in Finland terecht gekomen bij Pekka Lethiö, deze heeft de wagen volledig en grondig hersteld en rijd vanaf 2006 in Finland vooral in winterrallies.



September 2020    Philip Backström, vraagt ons of wij over informatie en foto's beschikken van deze 66-1300coupe waarmee zijn vader rallies heeft gereden, hij heeft de auto uit de schuur gehaald, gewassen en rijdbaar gemaakt.

Helaas hadden wij maar 1 foto en geen informatie.
Philip heeft nog wel een aantal foto's maar geen info.
Wat voorhanden is staat nu hier onder vermeld en het zal zeer waarschijnlijk niet om de zelfde auto gaan, dus de vraag is

Heeft u of weet u iets over deze auto uit die jaren, stuur het ons a.u.b.

Karl-Gustav Backström
Zweden 1974 - '75 en '76


Kort na de overname door Volvo werden vooral coupes naar het Noorden gebracht om uit te proberen in de autosport voordat werd overgestapt op de Volvo66 die alleen als sedan en stationcar is geleverd en vreemd genoeg nooit als coupe

De eerste rallies waren niet direct van belang voor het Zweedse kampioenschap sterker nog op sites als EWRC kom je de namen van de rallies zoals die bij de foto's staan vermeld niet eens tegen.

Kijken wij naar de jaren dan behoorde deze DAF66-1300cc coupe tot de eerste kleine serie die na de overname door Volvo, laten we zeggen voor Sportief Onderzoek werden gebruikt.

Karl-Gustav Backström in het Zweedse rallycircuit beter bekend als "Knaven" Backström" was een van de eerste die de DAF mochten uitproberen

Bij de EWRC is weinig bekend over "Knaven" Backström en zijn DAF periode ontbreekt volledig, geen naam van de copiloot, geen resultaten, helemaal niets.







Per-Inge Walfridson - DAF66M1.3 rallycross
Mogelijk zijn eerste rallycross ervaring heeft Per-Ing Walfrindson opgedaan in een DAF66, wat de technische opbouw was van deze wagen is niet bekend en ook geen resultaten, zeker is dat het een zeer goede voorbereiding is geweest naar de 66coupe rallycrosswagen een jaar later.

Deze groen-witte 66 word dan bereden door Gert Blomqvist en Göran Sällström, de auto word tussentijds voorzien van de racemotor uit de auto van Börje Thors ( zie verder op deze pagina )

1975 Rallycross op circuit van Kviberg en EksjoHet kon er behoorlijk stevig aan toegaan





Nadat Per-Inge Walfridson de beschikking kreeg over de 66coupe met turbo motor, is de 66sedan waarschijnlijk overgegaan naar "MK-Team-West" met als vermoedelijke rijder "Steffensson"
Helaas hebben wij over dit team en rijder nog niets kunnen vinden wat ons vermoeden bevestigt.



1976 DAF66coupe tweewiel aandrijving en turbomotor
In 1976 komt Per-Inge Walfridson in deze brute 66coupe aan de start in het Zweedse Rallycross Kampioenschap.
Bij de ontwikkeling van deze auto zal hoogst waarschijnlijk toch stiekem gekeken zijn naar de 555 van Jan de Rooy een paar jaar eerder.

Per-Inge Walfridson was succesvol met de auto, in de eerste race in Höljes direct al een 4e plaats
In 1976 Rijd Börje Thors met deze auto in Borås nog een heuvelklimrace.
Achteraf gezien is deze wagen een test geweest en is de opgedane ervaring gebruikt om de latere Volvo340 (DAF77) succesvol te maken in rallycross.

Het interieur is functioneel, erg opvallend is de grote luchtinlaad
voor extra koeling op de variomatic.(zie foto onder )

Het verhaal deed de ronde dat de auto was voorzien van een variomatic uit een volvo340 serie, dit kan niet bevestigd worden wel staat vast dat de motor, waarschijnlijk een Gordini of Alpine 1300cc, voorzien was van een turbo .





Van de behaalde resultaten met deze rallycross66 is nagenoeg niets terug te vinden maar die moeten voor de Volvo Competitie afdeling voldoende aanleiding zijn geweest om vol vertrouwen 3 works Volvo340 in te zetten voor het Europees Kampioenschap vanaf 1977.


Na Per-Inge Walfridson heeft ook
Gert Blomqvist de beschikking over deze auto om in te zetten in het steeds populairder wordende rallycross.

De twee foto's hier onder van Gert Blomqvist betreft zijn deelname aan de
Vardkasloppet Kumho Cup
van Bengt Sjörman ontvingen wij filmbeelden van de
"Kumho Cup 1991".

De beelden maar vooral de geluiden roepen echter wel de vraag op of de auto nu is uitgerust met een CVT of een schakelbak sterker nog op de foto zou je de indruk kunnen krijgen dat de 1300c Gordini motor zelfs op de plaats van de achterbak heeft gestaan.





klik hier voor de film
de 66coupe in actie tijdens de
"Vardkasloppet Kumho Cup"

De DAF66coupe blijkt ook een 2e eigenaar te hebben gehad en vreemd genoeg hadden wij juist van hem een 4 tal foto's in het archief waarop de auto in een tuin staat geparkeerd met op de deur de naam "Lasse", met een van de foto's zijn wij facebook op gegaan en kregen uiteindelijk alle op deze pagina beschreven informatie en foto's binnen.


De rijder/eigenaar blijkt Lasse Ivarsson te zijn en wij gokken dat hij in het winter seizoen 1981-1982 met de auto heeft deelgenomen aan het "Swedish Ice Championship", dit is onze enigste actie foto van Lasse in de 66coupe, wij hebben geen idee hoelang Lasse met de auto heeft gereden.

Henrik Florin schrijft ons dat Lasse na de winter de kleuren van de auto heeft verandert en stuurt ook een foto mee waar wij niet blij van worden, is dit de laatste rustplaats van een geweldige 66coupe ?

EN DAN BLIJKEN ER TOCH NOG TWEE TE ZIJN ! !
en zijn ze beide nu wel of niet gered van de volledige ondergang ? ?

Onze verbazing is groot als wij recentelijk op de website van het DAF Museum Zweden in Karlskrona zeer opmerkelijke foto's vinden, hier is toch duidelijk te zien dat er twee verschillende 66coupes zijn en dat beide gelijktijdig op autoambulances worden meegenomen.
Direct na deze foto's te hebben gezien hebben wij bericht gezonden aan het museum maar helaas geen enkele reactie terug ontvangen.




Borje Westman
Nov.2022 foto op facebook met de reactie van Borje Westman dat hij de auto ooit heeft gekocht maar helaas geen reacties meer op vragen.




DAF66Mcoupe 1100cc Groep-2 racewagen.

Zweden 1974 - 1975

in 2010 worden wij door een clublid uit Finland gewezen op een advertentie op een marktplaatsachtige website in Zweden waar een DAF66M groep-2 race wagen te koop word aangeboden.

Onder de DAF club leden is er feitelijk niemand die van het bestaan van deze wagen(s) afweet, maar na wat zoekwerk komen we in contact met Boo Bastra, de verkoper van de auto en van hem kregen wij de navolgende informatie.

In 1974 werden vier groep-2 wagens door Volvo Competition Service gebouwd twee voor rallies en twee voor het Zweedse Groep-2 Race Kampioenschap.

De rijders toen waren Börje Thor, Göran Sällström, Gunnar Dandenell en Boo Bastra, de eerste drie genoemde waren des tijds werkzaam bij Volvo.

De beide wagen reden in de 1.5raceklasse, in de klasse golden toen de volgende regels;
** Motoren tot max. 1100cc   ** Standaard carburateur, allen sproeiers mogen worden aangepast.
** Standaard versnellingsbak (variomatic)   ** Wegligging mag worden aangepast


Uiteraard golden de FIA-regels voor de veiligheid maar was het overige best beperkt en zullen de motoren niet extreem veel meer vermogen hebben gehad dan een standaard 100cc Marathon motor.





Kari Muikku schrijft ons dat in 1974 en 1975 een groep-2 DAF66M1.3 deelnam in het "Swedish Touring Car Championship" en verwijst ons naar een site in Zweden waar enkele gegevens te vinden zou zijn,

De rijder is
Borje Thor
in 1974 behaalde hij totaal 13 punten in de klasse 1151 t/m 1300cc genoeg voor de 17e plaats.

In 1975 word hij met de coupe 8e in de klasse boven 1150cc met 6 behaalde punten, helaas konden we niets meer over de rijder vinden met deze DAF, ook geen foto's meer







Zeker 1 maar mogelijk 2 van deze coupes werden omgebouwd naar rallycrosswagen, de overige twee bleven groep-2 racewagens.

Boo Bastra heeft na eigen zeggen de GEEL/BLAUWE auto ooit kunnen kopen en daarmee in Zweden enkele klassieker races mee gereden en wil nu van de auto af en stopt met de racesport, in 2011 is de auto in Nederland terecht gekomen bij de Fam. de Rooy.

Wat er van de witte 66M nog over is en waar die is, is ook bij Boo Bastra niet bekend.




Deze foto vonden wij op internet, het zou hier gaan om;
Lars-Erik Hillerbjork    actief in een Volvo 66 grp-2 tijdens een niet genoemde rally in 1980


Bjorn Hollen  plaatse deze foto op facebook, genomen op het Pitea Motorstadion in Zweden, helaas geen verdere informatie.
Charles Persson   meld ons dat het hier zou gaan om Pelle Pettersson  in de vormalige DAF/Volvo66 waarin Per- Inge Walfridson en Gert Blomqvist ook rallycross hebben gereden, de auto zou voorzien zijn een 2.7liter B-23 motor gekoppeld aan een versnellingsbak, deze foto zou in 1988 of 1989 zijn gemaakt en wij krijgen een aanwijzing voor onze verdere zoektocht.


1988 Jokkmok Circuit
Wij volgen het spoor wat Charles Persson voor ons heeft uitgezet en vinden onderstaande foto, op deze foto lijkt de auto inderdaad op de voormalige Per-Inge Walfridson auto als deelnemer in het Nordic Kampioenschap en de rijder is zeker  Pelle Pettersson
Wij vinden foto's waarop Pelle Pettersson actief is op het "Pitea Motorstadion Circuit", zijn thuis circuit en heel duidelijk te zien zijn de roosters in de zijkant van de auto voor de koeling van de zware motor die is ingebouwd.



foto's van Björn Marklund


Ook onderstaande fraaie foto is van Björn Marklund
Met startnummer 42 rijd hier Kent Stranberg tijdens de Midzomerwedstrijden op het circuit in Sklellefte, op de startlijst die Lars Äkerström ons toestuurde zien wij dat het hier om een DAF55 gaat en die komen in het noorden niet heel veel voor en in de autosport nog veel minder.
Helaas geen uitslagenlijst, wellicht dat die nog eens boven komt op FB.





Volvo66 groep-2 van Racewagen naar Folkracewagen
Håkan Johansson  is de inzender van dit fraaie registratiebewijs uit 1975 inclusief homologatienummer 5618.
de Ågare / Eigenaar is (was)
  Jan Eriksson uit 1637 Fjal in Zweden,   daar moet toch wat van te vinden zijn ? nou dat blijkt veel moeilijker dan gedacht.

Pas in januari 2022, na een oproep via Fasebook meld zich
Daniel Andersson en meld ons dat hij deze auto heeft gekocht en verbouwd om deel te nemen aan "Folkracing" in de periode 2001-2002 maar helaas geen foto's uit die periode heeft wat er na die tijd met de auto is gebeurt hebben wij geen duidelijk antwoord op gekregen.
Op onze pagina "Folkracing" staat beeldmateriaal en geven ons de indruk dat er bitter weinig van die auto overgebleven is en over het race verleden hebben wij nu nog geen extra informatie,   Jammer !



Recentelijk ontvangen wij na een oproep via Facebook "Volvo in Motorsport" een paar foto's en namen.
De inzenders kunnen helaas niet meer melden uit welke jaren deze beelden zijn, ook is ons niet geheel duidelijk wie na Jan Eriksson de opvolgende eigenaar is, wij gaan een beetje uit van de kleur van de auto.

Wij denken dat Mats Gustafson de 2e eigenaar was en dat hij de auto heeft voorzien van een door Volvo getunde motor en een VERSNELLINGSBAK.
Mats Gustafsson heeft deelgenomen aan Rallycross / Folkracing en aan de Heuvelklim "Vardkasloppet" van 18 mei 1996. ( info is op basis van de autokleur )


Foto ingezonden door Jocke Karlsson
klik hier voor de film
Volvo66 in actie tijdens de
"Jordbanelop in Larvic 1996"




Johan.K.Arvidsson zend ons deze foto waarop Daniel Andersson te zien zou zijn in zijn dan zwart geverfde Volvo66 grp2 ( laatste auto op foto ) tijdens een Folkrace waarin Johan zelf ook deelnam.
Wij vermoeden dat Daniel Andersson de 3e eigenaar is geweest.
Foto van deze blauwe en groene 66 werden ingezonden door
Rasmus Johansson en Magnus Robertson,
of zij aangemerkt kunnen worden als eigenaar 4 en 5 is niet duidelijk, misschien komt daar nog antwoord op





Uit de berichten van beide inzenders kan worden vast gesteld dat het wel om de zelfde voormalige Volvo66grp2 racewagen gaat




1979 - 1981 SSK racing series Sweden
Hier een foto van een zeer potente 66Mcoupe op het circuit in de SSK-racing serie.
Wij kunnen niet achterhalen wie de 66coupe bestuurd maar vinden op het net twee deelnemerslijsten en een eindstand, de 1e lijst is de startlijst uit 1979 van de SSK-serie op het circuit "Mantrop"
die rijden in de "Castrol Cup" de rijder is Robert.L. Kvist.

2e lijst is de startlijst uit 1981 van de SSK Vredestein Festival op circuit "Kinnekulle" waar als rijder Lennart Persson staat vermeld in de DAF66coupe die strijd in de "Castrol Cup"van
dat jaar en dat doet hij niet geheel zonder succes want lijst 3 is het eindklassement van de "Castrol Cup 1981" waar hij 6e is geworden met 25 behaalde punten.

Gelukkig vonden wij wel een veel betere foto van de auto waarbij niet vermeld staat wie achter het stuur zit.



  




Volvo66-grp2 actief in Finland.


Deze Volvo66-grp2 met kenteken AHM-166 blijkt een taaie rakker te zijn, in 1976 komt hij in Finland voor het eerst op de zware rallywegen met Leo Kinnunen aan het stuur die met Aho Atso of Jorma Pulkkinen als navigator naast de weg te vinden was, de wagen kampte lange tijd met technische problemen.
Halverwege 1977 neemt Kari Suominen het stuur over die samen met Ismo Mard tot en met 1978 diverse klasse overwinningen boekt en ook veelvuldig met technische problemen uitvalt, veel is er over deze equipes in de periode 1976 t/m 1978 helaas niet te vinden en beeldmateriaal is uiterst schaars.


  



Lange tijd geen acties met de AHN-166, maar in 1982 komt de auto plotseling weer in beeld en is het de rijder Jukka Raustola die de auto in beheer heeft en in de periode 1982 t/m 1993 zover wij weten er zeker 8 rallies mee rijden heeft met als navigator Jorma Paasio of Kari Jantunen.
Hoewel er regelmatig foto's op duiken zijn bijna nooit resultaten bekend van deze rijder, JAMMER, wel zien we dat het soms helemaal verkeerd gaat !.


1e foto is Viidennumerson Ralli

2e foto is tijdens de Riihimaki Ralli

Van onderstaande foto's weten wij niet tijdens welke rally zij zijn genomen, kwamen ze tegen in een digitaal fotoalbum, maar zijn wel erg mooie plaatjes !



We zeiden het al de AHM-166 is een taaie, lange tijd heeft de auto in opslag gestaan en dan in 2005 t/m 2008 is het opnieuw de equipe Kari Suominen - Ismo Mard
die deelnemen in de Teijo-Telo Rally en de Hankirally en beide rallies zonder problemen uitrijden.

 

Järi Hämäläinen

Martin Fokkens van Race Historie Nederland leverde ons het website adres van Järi Hämäläinen uit het Finse Lepsämä.
Na wat e-mail te hebben uitgewisseld met Järi blijkt dat hij zelf in 1984 onderstaande 66M1.3 bereden heeft in Finse rallies maar dat de auto op de foto's er helaas niet meer is, wel heeft hij plannen om weer eens terug te komen in een DAF of Volvo66 in het Finse Historic Kampioenschap

Järi Hämäläinen tijdens
de VANTAA Ralli Finland van 1984




Er is niet veel beeldmateriaal meer te vinden, al redelijk snel stapte hij over op Lada, Opel en Ford's








DAF66Mcoupe + Volvo66 actief in Denemarken.

"Special Salooncars" in Denemarken
Een kort maar leuk verslag uit een Deens autoblad over een race van de "Special Salooncars".
Op het circuit van Djursland staat Erling Jacobsen met een 135pk lotus motor in zijn DAF66Mcoupe aan de start.
Als wij het goed uit het Deens hebben vertaald mag in deze klasse bijna alles worden aangepast aan de auto, alle auto's zijn in ieder geval voorzien van veel grotere motoren dus niet volgens het FIA groep-2 reglement.
Helaas staan er geen resultaten vermeld en kunnen wij op het net ook niets vinden over die jaren.



1974
Gjonge Rally (DK)


Foto komt van facebook maar de informatie over de equipeleden en hun resultaten zijn onbekend, ook konden wij op het internet niets over deze equipe vinden.

1975 Baltic Rally (DK)

Zweedse equipe
Bernt-Inge Steffansson - Ola Tholen
met een van drie coupes die "Volvo Sport" na de overname opbouwde.
Helaas op de site van EWRC geen resultaten weergegeven.

1976 Rallye Monte-Carlebo (DK)
Equipe Ole Weyvadt - Mikael Jensen met een grp-2 Volvo66 die naar men zegt ingezet werd door de Volvo Dealer Organisatie Denemarken, resultaten worden op EWRC niet weergegeven

1976 Gjonge Rally (DK)
Ole Weyvadt - Mikael Jensen met de Volvo66 grp-2, ook van deze equipe geen klasseringen of bijzonderheden bekend.
  



1978 Rimfaxe Fiat Rally (DK)
De Volvo66 grp-2 dealerauto met Lars Nielsen - Carl-Jorgen Holm als equipe.
Vreemd genoeg zijn er ook van deze equipe in deze Volvo66 geen resultaten op het internet te vinden.





DAF's actief in Noorwegen.
"Extra ingezonden materiaal waarop onvoldoende antwoorden zijn gevonden !
Hieronder nog een verzameling ontvangen beeldmateriaal waarvan informatie niet volledig is of waarvan men niet geheel zeker is, de namen bij de auto's of de jaartallen kunnen dus onjuist zijn, we doen ons best daar achter te komen.


Soms vind je een fraaie foto en vergeet je te noteren waar je die gevonden hebt, zo ook met 1e foto hier onder, gelukkig zijn er dan nog DAF rijders die je weer op het juiste pad brengen.
Jeroen Engels   wijst ons op een artikel in Noorwegen:   www.yrkebill.no/artikel.php?aid=49805   en zie, daar is de DAF55 1e type weer,   maar wie is het ?
Wij menen dat het om beelden gaat van DAF's die aan de DAF importeur van Noorwegen toebehoren en via hun dealers ingezet worden door regionale rijders.
Naast het kenteken 32-49-37 is er nog een coupe 1e type met kenteken 33-95-06 en kijkt u wat verder op deze pagina komt u Jan Skute tegen in een coupe met kenteken 35-99-59.
Helaas is al deze auto's bitter weinig bekend.








1970 Rallye Monte-Carlo
In deze editie rijden er 4 DAF equipes , Laurent-Marche, Gatsonides-Jetten, Dolk-Klein en deze Noorse equipe Brathen - Kristensen vreemd genoeg staan de resultaten van de eerste
drie in de lijsten en komen wij de Noorse equipe niet meer tegen op de lijsten, dat is wel vreemd maar gelukkig hebben wel deze foto ontvangen van een Engelse inzender die ons volgt op Facebook.
Wij vermoeden dat ook deze auto door de Noorse DAF inporteur is ingezet.




Ad van Geel plaatste op facebook dit artikel uit een autoblad dat vermeld het succes van Jan Skute - Tore Størm met de 55coupe in de Rally Sørlandsløpet van 1971, zij werden 22e in het algemeen klassement.





Rolf Carlsson heeft deze foto's op het web geplaatst.
Het betreft de Noorse rijder Jan Skute tijdens een wedstrijd op het zweedse rallycrosscircuit "Bengtsfors" in 1973, helaas heeft dit circuit geen history op zijn website staan waar wij iets wijzer van worden, wel vonden wij een uitslag uit 1973 waarin vermeld dat Jan Skute met de DAF 7e was geworden.



Dit artikel in een Zweeds autosportmagazine over de Noor "Ola Rustad" heeft ons lang bezig gehouden, op het web is niets te vinden over deze rijder maar dankzij de inzet van journalist en fotograaf "Eddi Laumans" uit Duitsland en trouwe volger van de facebookpagina DAF Autosport, is er toch iets meer informatie boven gekomen en wel rechtstreek van de zoon "Tommy Rustad".

Tommy Rustad schrijft dat zijn vader deze DAF66coupe in zijn bezit heeft gehad in de periode 1972 t/m 1975 en net over de grens in Zweden deelnam aan rallycross.

De 66coupe zou in Nederland zijn opgebouwd en voorzien zijn geweest van een 1108cc motor, onduidelijk is wie of waar de auto is opgebouwd, ook over behaalde resultaten is niets bekend gemaakt wel schrijft hij dat zijn vader feitelijk zonder sponsor aan de wedstrijden deelnam.

In 1975 is de auto doorverkocht aan de Noor "Asgeir Engjom" die eveneens op Zweedse circuits deelnam aan rallycross. ( op foto met nummer 24 )



Tommy Rustad trots naast de rallycrossauto van zijn vader

Parc-ferme op een circuit in Zweeden


In ons archief dit programmaboekje van de "Norsk - Svensk Rallycross-Cup" in het Hellerstad Motorstadion waarop de naam "Asgeir Engjom" voorkomt in de DAF66.
Deze rallycross is in 1977 verreden, wel is duidelijk dat het om de zelfde DAF66coupe gaat.