DAF's Tuned door "Volvo Sport" Zweden
Deense, Zweedse en Noorse rijders met DAF's actief in Scandinavië

Nadat het DAF concern zijn personenauto divisie had verkocht aan Volvo werden de sport activiteiten nog enkele jaren doorgezet door Luijbregts Competitie in Valkenswaard.

Er werden geen nieuwe fabrieksauto meer gebouwd maar de privé- equipes konden worden voorzien van onderdelen en advies en/of volledig onderhoud van de auto, er waren eind 1973 nog vele rally, rallycross en raceteams met DAF's actief in alle sectoren van de autosport, zo hebben Claude Laurent - Jacques Marche nog diverse rallies gereden met als hoofdsponsor het DAF/Volvo dealernetwerk in Frankrijk en privé sponsors en ook zij konden nog volop rallyonderdelen van Luybregts Competitie betrekken.

Volvo Cars beschikt al jaren over een rally en raceafdeling "Volvo Sport" of "Volvo Competitie" met hun eigen motoren en speciale onderdelen en was en is nog steeds wereldwijd actief met fabriekteams en ondersteuning van zeer vele particulierenrijders en teams.

Of ook alle DAF race, rallycross en rallyrijders in Zweden, Noorwegen en Denemarken voor DAF's kozen omdat Volvo het had overgenomen is niet bekend, feit is dat hun activiteiten plaatsvinden nadat de overname heeft plaats gevonden.


Mede dankzij Facebook kon deze pagina konden worden opgemaakt dankzij verkregen informatie, foto's, filmpje en zoekrichtingen van navolgende personen uit
Zweden, Duitsland, Belgie en Nederland;

Anna Edeblom - Peter Straud - Eddi Laumans - Karri Muikku - Bengt Lindqvist- Jonas Brändström - Ulf Forslund -
Karl Kleppe - Jan van Elderen - Henrik Florin


DAF66M1.3coupe met CVT.

Toch heeft Volvo in de periode 1974 t/m begin 1976 deelgenomen in het Zweedse rallykampioenschap met een DAF66M1.3coupe in groep-2 uitvoering die voorzien was van een CVT i.p.v een variomatic.
Bekend is dat DAF met een klein aantal type66 tests uitvoerde met de CVT en Volvo ging daar korte tijd mee door, de CVT werd uiteindelijk in een zelfstandige fabriek gebouwd die niet bij de verkoop van de DAF personenautodivisie betrokken was.

Als rijder werd de jonge net aangetrokken fabrieksrijder Per-Inge Walfridson ingezet die later zeer bekend werd door zijn rallycross overwinningen in een Volvo 340 groep-2.
Als navigator werd Kjell Nilsson aangetrokken.
Van behaalde resultaten is zeer weinig bekend, inmiddels ontvingen wij wel wat foto's voor ons archief.

1975 Int.Swedish Rally
Per-Inge Walfridson-Kjell Nilsson
Uitgevallen, auto over de kop
1974 Marknadsnatta Rallyt.


1975 Marknadsnatta Rallyt.


1974 Vorderpfalt Rallyt.


de Volvo 66 GT kit
DAF ontwikkelde in 1969 de "Marathon kit", Volvo ontwikkelde voor de privé rijders met beperktere budgetten de "66GT kit" waarmee zij de hun rallywagen konden verbeteren, de resultaten van deze verbeteringen zijn vergelijkbaar met de DAF Marathon kit alleen is de 66GT kit nooit echt van de grond gekomen mede door de introductie van de 340serie maar er zijn beelden van de Volvo 66GT in actie


1977 Jamtrallyt Sweden
Gert Blomqvist - Tommy Blomqvist
De broers zijn al enkele jaren actief in de autosport en nu in DAF en Volvo66, helaas geen resultaten bekend.

 

Van onderstaande foto's vermoeden wij dat het equipe Gert Blomqvist - Tommy Blomqvist betreft maar geen idee in welke rally.




1977
Ostgota rallyt Sweden

Jan.O.Gustavsson - ?

1977 Lombard RAC Rally (GB)
Gert Blomqvist - Lennert Winkrist met een Volvo66 group-2, zij moeten de strijd staken met een defecte waterpomp.





Per-Inge Walfridson - DAF66M1.3 rallycross
Mogelijk zijn eerste rallycross ervaring heeft Per-Ing Walfrindson opgedaan in een DAF66, wat de technische opbouw was van deze wagen is niet bekend en ook geen resultaten, zeker is dat het een zeer goede voorbereiding is geweest naar de 66coupe rallycrosswagen een jaar later.

Deze groen-witte 66 word dan bereden door Gert Blomqvist en Göran Sällström, de auto word tussentijds voorzien van de racemotor uit de auto van Börje Thors ( zie verder op deze pagina )


1975 Rallycross op circuit van Kviberg en Eksjo
Het kon er behoorlijk stevig aan toegaan
 






1976 DAF66coupe tweewiel aandrijving en turbomotor
In 1976 komt Per-Inge Walfridson in deze brute 66coupe aan de start in het Zweedse Rallycross Kampioenschap.
Bij de ontwikkeling van deze auto zal hoogst waarschijnlijk toch stiekem gekeken zijn naar de 555 van Jan de Rooy een paar jaar eerder.

Per-Inge Walfridson was succesvol met de auto, in de eerste race in Höljes direct al een 4e plaats
In 1976 Rijd Börje Thors met deze auto in Borås nog een heuvelklimrace.
Achteraf gezien is deze wagen een test geweest en is de opgedane ervaring gebruikt om de latere Volvo340 (DAF77) succesvol te maken in rallycross.

Het interieur is functioneel, erg opvallend is de grote luchtinlaad
voor extra koeling op de variomatic. (zie foto onder )

Het verhaal deed de ronde dat de auto was voorzien van een variomatic uit een volvo340 serie, dit kan niet bevestigd worden wel staat vast dat de motor, waarschijnlijk een Gordini of Alpine 1300cc, voorzien was van een turbo .









Van de behaalde resultaten met deze rallycross66 is nagenoeg niets terug te vinden maar die moeten voor de Volvo Competitie afdeling voldoende aanleiding zijn geweest om vol vertrouwen 3 works Volvo340 in te zetten voor het Europees Kampioenschap vanaf 1977.

  

Na Per-Inge Walfridson heeft ook Gert Blomqvist
de beschikking over de auto om in te zetten in het steeds populairder wordende rallycross.


De twee foto's hier onder van gert Blomqvist betreft zijn deelname aan de Vardkasloppet Kumho Cup
  

van Bengt Sjörman ontvingen wij filmbeelden van de Kumho Cup 1991.

De beelden maar vooral de geluiden roepen echter wel de vraag op of de auto nu is uitgerust met een CVT of een schakelbak sterker nog op de foto zou je de indruk kunnen krijgen dat de 1300c Gordini motor zelfs op de plaats van de achterbak heeft gestaan.


klik hier voor de film
de 66coupe in actie tijdens de
"Vardkasloppet Kumho Cup"

De DAF66coupe blijkt ook een 2e eigenaar te hebben gehad en vreemd genoeg hadden wij juist van hem een 4 tal foto's in het archief waarop de auto in een tuin staat geparkeerd met op de deur de naam "Lasse", met een van de foto's zijn wij facebook op gegaan en kregen uiteindelijk alle op deze pagina beschreven informatie en foto's binnen.
De rijder/eigenaar blijkt Lasse Ivarsson te zijn en wij gokken dat hij in het winter seizoen 1981-1982 met de auto heeft deelgenomen aan het "Swedish Ice Championship", dit is onze enigste actie foto van Lasse in de 66coupe, wij hebben geen idee hoelang Lasse met de auto heeft gereden.

Henrik Florin schrijft ons dat Lasse na de winter de kleuren van de auto heeft verandert en stuurt ook een foto mee waar wij niet blij van worden, is dit de laatste rustplaats van een geweldige 66coupe ?





DAF66M1.3coupe Groep-2 racewagen.

Zweden 1974 - 1975

in 2010 worden wij door een clublid uit Finland gewezen op een advertentie op een marktplaatsachtige website in Zweden waar een DAF66M groep-2 race wagen te koop word aangeboden.

Onder de DAF club leden is er feitelijk niemand die van het bestaan van deze wagen(s) afweet, maar na wat zoekwerk komen we in contact met Boo Bastra, de verkoper en van hem de navolgende informatie.

In 1974 werden drie of vier groep-2 races wagens door Volvo Competition Service gebouwd voor het Zweedse Groep-2 Kampioenschap.
De rijders waren Börje Thor, Göran Sällström, Gunnar Dandenell en Boo Bastra, de eerste drie genoemde waren des tijds werkzaam bij Volvo.
Zeker 1 maar mogelijk 2 van deze coupes werden omgebouwd naar rallycrosswagen, de overige twee bleven groep-2 racewagens.

Boo Bastra heeft na eigen zeggen de GELE auto ooit kunnen kopen en daarmee in Zweden enkele klassieker races mee gereden en wil nu van de auto af en stopt met de racesport.

In 2011 ging enige tijd het gerucht dat deze GELE auto naar Nederland zou zijn gehaald ( naar de fam. de Rooy ) maar niemand heeft de auto ooit gezien of kan dat bevestigen.

Wat er van de witte 66M nog over is en waar die is, is ook bij Boo Bastra niet bekend.

Kari Muikku schrijft ons dat in 1974 en 1975 een groep-2 DAF66M1.3 deelnam in het "Swedish Touring Car Championship" en verwijst ons naar een site in Zweden waar enkele gegevens te vinden zijn,

De rijder is
Borje Thor
in 1974 word hij 17e in de klasse 1151 tot 1300cc met 13 behaalde punten.

In 1975 word hij 8e in de klasse boven 1150cc met 6 behaalde punten, helaas konden we niets meer over de rijder vinden met deze DAF, ook geen foto's



"Extra ingezonden materiaal waarop onvoldoende antwoorden zijn gevonden !
Hieronder nog een verzameling ontvangen beeldmateriaal waarvan informatie niet volledig is of waarvan men niet geheel zeker is, de namen bij de auto's of de jaartallen kunnen dus onjuist zijn, we doen ons best daar achter te komen.

Rolf Carlsson heeft deze foto's op het web geplaats.
Het betreft de Noorse rijder Jan Skute tijdens een wedstrijd op het zweedse rallycrosscircuit "Bengtsfors" in 1973, helaas heeft dit circuit geen history op zijn website staan waar wij iets wijzer van worden, wel vonden wij een uitslag uit 1973 waarin vermeld dat Jan Skute met de DAF 7e was geworden.





Op facebook gevonden deze foto van een 66coupe, de rijder zou de Noor "Robert Landgard" zijn.
Een volger van de site schrijft dat deze Noor deelnam aan rallycross in Zweden, helaas niets hierover kunnen vinden.
Een deelnemer in de groep op facebook schrijft dat Robert Landgard alleen met volkswagen heeft gereden en geen DAF.



Deze foto vonden wij op internet.
Het zou hier gaan om Lars-Erik Hillerbjork actief in een Volvo 66 grp-2 tijdens een niet genoemde rally in 1980



Een foto uit een album op Facebook, geen bijzonderheden bekend, het zou gaan om Pelle Petterson .
Wij hadden de indruk dat hier een 340 in 66 verpakking aan het werk is, 340 ophanging en mogelijk ook een versnellingsbak, helaas op het net niets te vinden over deze rijder.



Dit artikel uit een Zweeds autoblad over Ola Rustad.
Het betreft hier een Noor die in Zweden actief zou zijn geweest in de rallycross en via Volvo Noorwegen deze DAF66Mc zou hebben betrokken en ook aldaar hebben opgebouwd.
Helaas ook over hem niets te vinden op het internet.


Håkan Johansson is de inzender van dit fraaie registratiebewijs uit 1975 inclusief homologatienummer 5618.
de Ågare / Eigenaar is (was) Jan Eriksson uit 1637 Fjal in Zweden, daar moet toch wat van te vinden zijn ?.




1981 SSK Gastrol Cup (S)
Hier een foto van een zeer potente 66Mcoupe in actie, helaas kunnen wij op het internet niets vinden wat ons verder helpt, wij hebben geen idee wie hier in de achtervolging is of op welk circuit in Zweden is gereden.




"Special Salooncars" in Denemarken
Een kort maar leuk verslag uit een Deens autoblad over een race in de "Special Salooncar klasse" .
Op het circuit van Djursland staat Erling Jacobsen aan de start met een 135pk lotus motor in zijn DAF55Mcoupe.
Als wij het Deens goed vertaald hebben mag in deze klasse bijna alles worden aangepast aan de auto, alle auto's zijn in ieder geval voorzien van veel grotere motoren dus niet volgens het FIA groep-2 reglement.
Helaas staan er geen resultaten vermeld en komen wij in de historie van het circuit ook niets uit die periode tegen.





"FOLKRACING" in Zweden
Een van de populaire vormen van autosport in Zweden is "Folkracing" het is een mengelmoes van rallycross en autocross.
Er word gereden met echt oude auto's veelal Volvo en Saab die met kunst en vliegwerk lopende gehouden worden en tijdens een race veel extra schade oplopen, het is een full contact sport hoewel dat niet het uitgangspunt is van de sport.
De onderstaande beelden spreken voor zich !

David Andersson zend deze twee foto's van een DAF66 of Volvo66 in "Folksrace" jammer genoeg weet hij niet wie de rijder is en uit welk de opnames zijn.
 

Jouko Lehto   met DAF66 ( licht blauw met witte streep) auto met cardan? lid van Ulricehamns motorclub

Leo Ivarsson   met DAF66 lid van motorclub "Fjaras"
Ronny Eriksson  met DAF66 lid van motorclub "Fjaras"
Pelle Berg
Onbekende rijder
Jouko Lehto