Fotoboek
East African Safari Rally

DAF gaat voor de zwaarste rally's
Na het succes in de London-Sydney-Marathon, de langste autorally ooit verreden, richt DAF autosport zich op de zware en moeilijke omstandigheden.
De resultaten van Slotemaker -Janssen en van Lennep - Hissink, een 30e en een 72e plaats na extreem veel tijdverlies bij schade, is het vertrouwen sportafdeling tot grote hoogte gestegen en is hun keuze gevallen op de beroemde East African Safari Rally in Kenia, maar bij DAF gaan ze geen project in zonder vooraf kennis te hebben opgedaan of zonder de wagens te testen, voorbereiding is alles dat is de ervaring uit de LSM-1968.
Einde 1969
Rallymanager Rob Koch krijgt groen licht van de directie om de nieuwe uitdaging aan te gaan en daarbij zal besproken zijn om min of meer de zelfde wijze van voorbereiding toe te passen dan in 1968 met LSM.

Einde 1969 word een van de oudere 55Marathon's ter beschikking aan Aziz Tejpar, een bekende lokale rallyrijder, om de DAF in Kenia te testen in een aantal lokale rallies om zo de benodigde kennis op te doen voor die lood zware rally, al zijn ervaringen met de auto zullen worden toegepast in de feitelijke rallywagens.

De 32-85-HL zal als testwagen het werk moeten uitvoeren en gaat op transport naar Kenia.

In Kenia krijgt de auto het Keniaanse kenteken
NC-723 en enkele kleine aanpassingen.

Voor zover bekend ( bericht van Tejpar Jr. ) rijden
Aziz Tejpar - Natu Vadgama 3 lokale rallies waaronder de CocaCola Bottlers Rally en waarschijnlijk de Milindi Rally waarover wij op het internet geen uitgebreide info kunnen vinden maar gelukkig wel een paar foto's en in zijn bericht schrijft Tejpar Jr. ook dat de auto in 1971 tijdens de Safari Rally gebruikt is door de BBC filmploeg die met de auto van de weg raakte, daarover meer in het verslag van 1971.


Coca-Cola Bottlers Rally 1970 ( Kenia )
Uit het bericht van de heer Tejpar begrijpen wij dat de test rally's wel goed verlopen waren, alle ervaring is direct richting de fabriek in Eindhoven verzonden waar al een aanvang is gemaakt met de opbouw van 4 speciale rallywagen.
Over het verloop van deze test-rally's is zeer weinig bekend en zijn dit ook de enigste beelden die beschikbaar zijn.






Aziz Tejpar - Natu Vadgama


Tejpar - Vadgama rijden de lood zware 5000km rally uit.

Tijdens de rally ondervind het team nagenoeg geen technische problemen maar aan de finish krijgen zij het slechte bericht te horen dat de equipe wegens een tijdoverschrijding van 2 minuten !!, gediskwalificeerd is en uit de rally is genomen door de organisatie.

Die klap komt zeer hard aan na zo'n zware en bare tocht !

Ondanks de diskwalificatie is er ook toch opluchting bij het team, deze rally (-test-) levert opnieuw een schat aan informatie en ervaringen op die gebruikt kunnen en ook zullen worden bij de opbouw van de 4 auto's voor het Safari project van 1971 waarin het DAF Team 4 zeer ervaren equipes zal inzetten.


  





Op het finishpodium, na een zware rally, DISKWALIFICATIE !, 2 minuten te laat bij Tijdcontrole !

Info en foto's ter beschikking gesteld door:
** DAF Museum Eindhoven, Dhr. Ad van Geel. - - ** Neel Vadgama USA - - ** DAF Club Nederland


project " 19e East African Safari "
Als in 1970 in Kenia het testen in volle gang is, zijn de technicie van DAF druk met de opbouw van 4 speciale Safari DAF's.

** De standaard 55M word hoger op de wielen gezet voor meer bodemvrijheid.

** Een speciale carterplaat t.b. bescherming motor en variomatic.

** Op de uitlaat kan een snorkel worden geplaatst om door dieper water te kunnen rijden.

** Voetsteunen op de bumper achter en handgrepen waarop een equipelid kan staan om meer druk op de achteras te verkrijgen om beter op losse ondergrond te kunnen rijden.



** T.b. de koeling van de variomatic wordt een extra koeltunnel n de cabine ingebouwd.

** Het vermogen van de standaard motor wordt verhoogd naar 70pk.

** Extra grotere brandstoftank omdat er bitter weinig tankstation in buurt zullen zijn.

** Montage van grotere radiateur voor koeling van de motor.

** Extra accucapaciteit t.b de verstralers en apparatuur in de cabine.
De auto's zijn klaar !,   het opvallende oranje dak dient om de auto's vanuit de lucht te kunnen traceren ingeval van problemen.


In Nairobi komen de wedstrijdwagens en de teamleden weer bij elkaar en maken zij voor het eerst kennis met de hoge temperaturen, de woeste omgeving en kunnen wat testen met de nieuwe auto's voordat de controles en keuringen beginnen voor de rally.

Een aantal teamleden treffen ook een voor hen bekende auto, de testwagen !, de auto waarin zij in Nederland, België en Frankrijk wedstrijden mee hebben gereden.

Als de controles en keuringen zijn gedaan ontvangen zij de startnummers en mogen die op de auto's als bewijs van toelating !.




Het is een drukte van belang bij de controles en keuringen, de DAF's worden goed gekeurd en mogen verder wedstrijd klaar gemaakt worden.

info en foto's ter beschikking gesteld door:
** Dhr. Wim Luijbregts - - ** DAF Museum Eindhoven, Dhr. Ad van Geel


De personen auto's van DAF zijn in Kenia erg onbekend, en vooral de unieke RIEM- AANDRIJVING is een bezienwaardigheid, de "Variomatic" zal altijd uniek blijven !

Jean-Louie Haxhe
Christian Delferier

Claude Laurent
Jacques Marche

Aziz Tejpar
Natu Vadgama

Wim Luijbregts
Kees Luijbregts

De rallywagens zijn wedstrijd klaar en de TEST-wagen heeft ook zijn noodzakelijk onderhoud gekregen en zal tijdens de rally dienst doen als servicewagen van de BBC Mediadienst, zij zullen de gehele film op film zetten en als de ruimte het toelaat zullen zij ook wat onderdelen voor de teams meenemen.
Helaas blijkt dat de chauffeur van de BBC met regelmaat van de baan raakt met de bijbehorende problemen.


DAF heeft in de rallysport bare omstandigheden nooit geschuwd, men zocht ze juist op om in die omstandigheden de betrouwbaarheid te kunnen bevestigen en nieuwe technische know-how op te doen.

Het team was zich er van bewust dat de topsnelheid met de 70pk motor wellicht toch wat aan de lage kant is, maar bij slecht weer als er veel modder op de paden is, kan dat in het voordeel zijn.

De equipes kunnen terug vallen op de ervaring en betrouwbaarheid van de monteur en de auto's opgedaan in rally's als de Rallye du Maroc, Rallye Monte Carlo, Akropolisrally, London-Sydney-Marathon enz. enz. want de lijst met klassenoverwinningen is erg lang.

Vol vertrouwen gaan de DAF equipes van start.




De eerste etappes van de rally verlopen redelijk goed, de rally is heet, stoffig en in delen valt veel regen wat modderbaden tot gevolg heeft.

De organisatie is negatiever over het weer en meld in de pers dat het een rally gaat worden voor terreinwagens.

Aan de finish van het 1e grote traject komen slecht 50 equipes onder de vlag door en alle vier DAF equipes zijn daar bij en bezetten plaatsen in het middenveld.
Wagen 26, equipe Jean Louis Haxhe - Christiaan Delferier staan als 27e genoteerd en leider in hun klasse.

In het veld heeft het team de beschikking over 4 Peugeot's 404 stationcars bemand met een monteur en beladen met onderdelen om de equipes bij te staan, zij hebben de nodige tijd moeten besteden aan equipe 78, de gebroeders Wim en Kees Luijbregts.
De gebroeders Luijbregts blijven wat achter in het tussenklassement met 617 strafpunten, 120 daarvan (2-uur) hebben zij gekregen wegens diverse reparaties nadat zij in een dorp op een rotonde betrokken waren geraakt bij een ongeval.

Equipes Laurent - Marche en Aziz - Vadgama kunnen het tempo ook volgen maar hebben her en der vertraging door lekke banden, modder en dwars op de weg staande overige deelnemers.



Aziz Tejpar - Natu Vadgama (Li)      Wim Luijbregts - Kees Luijbregts (Re)   aan de start voor traject 2
In korte tijd worden alle wagen nagekeken, bijgetankt en wat schoner gemaakt en komen een voor een weer fris aan de start, Wim Luijbregts poseert nog even samen met zijn auto en dat gaat ook hij weer op route de bergen in richting Oeganda.

Op een punt nabij Gilgil, waar de equipes uit de bergen komen en richting Oeganda rijden staat de verzamelde pers te wachten en die horen allerlei geruchten en berichten over uitvallers.

De aanwezige Nederlandse pers wacht op de doorkomst van de DAF equipes, zij weten dat Laurent - Marche al zijn doorgekomen MAAR waar zijn de overige 3 DAF's gebleven ??

Het Brits-Belgische equipe Roger Clark - Gilbert Staepelaere brachten duidelijkheid, zij melden de aanwezige Nederlandse pers dat circa 1 uur na de start van het 2e traject, Aziz Tejpar, Jean-Jouis Haxhe en Wim Luijbregts plus een servicewagen vlak bij elkaar stonden met defecte variomatics.
Door de extreme hitte waren de lagers gesmolten en gingen de vario's in rook op dat betekende het einde van deze 3 DAF equipes






wagen 27 - Claude Laurent - Jacques Marche
27e Algemeen klassement


foto's en info ontvangen van : * DAF Museum Eindhoven, Dhr. Ad van Geel
* Wim Luijbregt, rijder wagen 78.
* Neel Vedgama, zoon van Natu Vadgama rijder wagen 67
* Paul Jackson, Nairobi / Etchingham UK
Ook equipe 27, Claude Laurent - Jacques Marche hebben in de laatste fase van de rally problemen met de variomatic, het probleem schijnt bekend te zijn bij de fabriek, de rallyteams hebben dit probleem meer gehad maar er was of is nog geen oplossing voor gevonden.

Dankzij de vasthoudendheid van Aziz Tejpar kon de variomatic van wagen 27 tijdig worden vervangen en lukt het Laurent en Marche binnen de tijd de finish te bereiken maar moesten daar wel de nodige strafpunten voor incasseren.

Van de 117 equipes aan de start behalen slechts 32 equipe de finish !, dat zijn dus 85 uitvallers !





Na de rally van 1971 is er vreemd genoeg nooit in de pers melding van gemaakt dat er een DAF equipe heeft gereden in de rally van 1972, ook de sportafdeling van DAF heeft volgens ons nooit iets daarover naar buiten gebracht, vreemd !, heel vreemd !.

Deze editie is de 3e Safari Rally van het duo Aziz Tejpar - Natu Vadgama met een DAF en de foto's laten zien dat de 25-91-RA na de rally van 1971 in Nairobi is achter gebleven.

Over het verloop van de rally is ons niets bekend, ook de ontvangen info van Neel Vadgama over het verloop en/of uitslag brengt ons niet verder.

Het EWRC archief brengt ons ook niet verder, alleen een deelnemerslijst maar geen resultaten.




De foto onder is een geweldige weergave van de omstandigheden in de Keniaanse binnenlanden, dit zijn hele diepe sporen !

Foto's verkregen van Neel Vadgama, zoon van Natu Vadgama.


21e East African Safari 1973
Natu Vadgama - Aziz Tejpar sr.
Het duo Aziz Tejpar - Natu Vadgama hebben tot 1975 samen 8 keer de Safari Rally gereden, in verschillende merken auto's, in rustige en zeker ook in zeer moeilijke weeromstandigheden.

In deze 1973 editie van de rally hebben de heren de rollen eens omgedraaid, Natu Vadgama is de rijder en Aziz Tejpar wijst de weg en controleert de tijden.

En zoals in 1972 blijkt de 25-91-RA nog steeds in Nairobi te zijn en opnieuw heeft de fabriek nooit berichten naar buiten gebracht over de activiteiten van een team in Kenia.
Opnieuw moet de DAF equipe na twee dagen in de rally het onderspit delven en opnieuw zijn het problemen met de variomatic !, zou dat de reden zijn dat de fabriek er niets over zegt ?, als dat zo zou zijn is het moeilijk te geloven van een fabriek die altijd gewoon de rally info deelde.






Foto's ingezonden door   Neel Vadgama, zoon van Natu V adgama.