DAF van meet af aan uitblinker ! |
de "Venlose Heide" waar alles begon Eind 1968 ontdekte men in Engeland de RallyCross. RallyCross is een combinatie van rallyrijden en dan vooral de klassementsproef en autocross. Rob Herzet, regisseur bij de AVRO televisie bracht deze tak van autosport naar Nederland waar door energie schaarste en milieu overwegingen de echte autorally behoorlijk onder druk stond. Samen met Gerard van Lennep vond hij in Venlo een terrein , een startbaan van een oud vliegveld, waar in 1969 de eerste RallyCross kon worden gereden zonder plubliek maar met TV. Het duurde niet zo heel lang of rallycross werd door televisie en dankzij de AVRO, in zeer korte tijd razend populair. In 1970, ook nog in Venlo, ging een zekere Jan de Rooy zich hiermee bezig houden, de ex motorcrosser kwam aan de start met een DAF55 met 1290cc Renault-Gordini motor en was zeker door zijn rijstijl een tegenstander om rekening mee te houden de Mini's, NSU's, DKW's, Anglia's en VW's konden dan ook niet voorkomen dat hij in 1970 direct al Nationaal en Internationaal rallycross kampioen werd. In April 1971 werd het EUROCIRCUIT te Valkenswaard geopend, de mooiste van Europa. |
Na het behalen van de 17e plaats in de London-Sydney-Marathon liet Rob Janssen zien dat hij niet alleen kan racen en ralliesrijden maar ook goed
overweg kan met een 55-rallycrosswagen. 3 manches wist hij op het Venlose circuit op zijn naam te zetten in de vierde moest hij helaas opgeven. |
1970 Jan de Rooy serieus in de wedstrijd met 1290cc DAF55 |
Ook in Duitsland werd Rallycross in korte tijd zeer populair, er was in 1971 in Schlüchtern al direct een baan ter beschikking en ook daar werden allerlei auto's
ingezet. In 1971 is ook Jan de Rooy met zijn 55 van de partij en laat ook daar zien wat hij kan. |
"Autocrossers" worden "Rallycrossers" |
In de prille begin jaren van de rallycross en nog voor dat de KNAF een definitief reglement had opgesteld werden in ons land ook op
autocrossbanen rallycross wedstrijden verreden met auto's die voor het publiek qua model zeer goed werden herkend en dus niet over het bekende autocross uiterlijk beschikte, de verwandschap is ook erg groot. Er waren banen in Strijen, Rilland-Bath, Axel natuurlijk nog in Venlo en zelfs het Goffert Stadion in Nijmegen is decor geweest van een rallycross wedstrijd. Al heel erg snel bleek de populariteit van de autosport mede door de inzet van de AVRO Televisie en even snel kam de KNAF met de noodzakelijke richtlijnen werd ook het eerste en nog steeds enige rallycross circuit geopend, het "EUROCIRCUIT" en daar waren de DAF rijders vele concurrenten te snel af. |
Circuit "Strijen" |
"Vaart Circuit" in Dongen | in het "Goffert Stadion" van Nijmegen strak langs de muur |
Direct al in het begin komen er DAF's op de baan, helaas is van de meeste autocrosscircuit en de rijders uit die begin jaren op het internet bitter weinig of
helemaal niets te vinden, een paar kranten knipsels uit lokale kranten is alles maar gelukkig is er Facebook en komt er een reactie ! YES weer een paar foto's met een +/- jaartal maar wel
een locatie !. Een van die eerste rijders was Digny Sinke uit Goes die met zijn aangepaste 55Marathon actief was op het "Watertoren Circuit" van Axel en daarnaast ook nog een 55M bezat voor de rallysport, uiteindelijk koos hij voor de racesport met een Escort. |
met zeer opvallende rijders en auto's |
Een ander coureur die in de begin jaren van zich deed spreken was Joop Sanderse. Joop kwam in 1972 met een zeer potente 33 aan de start op grote wielen en een zware motor en zo voor de nodige sensatie zorgden. In 1973 kwam ook hij in een 55 aan de start en ook hiermee ging hij fors te keer. |
In 1971 kwam Jan de Rooy nog met de 55 aan de start, later in het seizoen verraste DAF Nederland en Jan de Rooy vriend en vijand met de zwaardere DAF 555 met Gordini motor en nog iets later in dat zelfde seizoen komt Jan met "Het Bultje". Deze DAF met 1800cc Ford BDA motor met =/-180pk en 4WD was werkelijk super snel. Jan zat midden in de auto bovenop de variomatic die uit de F3-racewagen overgebleven was. "Het Bultje" is nog steeds een legende onder de rallycrossers en zeker bij DAF liefhebbers. |
Andere belangrijke DAF rijders uit de jaren '70 Harry de Rooy, Toon Aarts, Dirk van de Pol, Ad van Brussel, Joop Sanderse, Wout van Reenen, Astrid de Lijster, Frans Tutelaers, Eduard De Sitter, Frans van der Aa en Johan Brands |
Frans van der Aa Toon Aarts Astrid de Lijster Wout van Reenen |
De beide DAF's waren zo snel dat de organistie iedere start bijvoorbaat al bestrafte met 5 sec. later starten en toch kwamen zij steeds weer als 1e aan de finish. Op alle Europese circuits ontstonden heftige wedstrijden tussen Jan de Rooy, John Taylor in Ford Escort en Stig Blomqist in SaaB en veelvuldig bleek de DAF de snelste. |
Rallycross seizoen 1971 Luc Weemaes was in deze jaren een regelmatige bezoeker van autosport evenementen in ons land en in België en dat tot groot genoegen van zijn zoon ( jongentje met rode jasje op de foto ). Beide genoten van het spektakel en vooral de Camel DAF's want ook op de pagina HURON-DAF staat het jongentje naast de CAMEL HURON-DAF. Vader Luc stelt ons deze privé opnames ter beschikking, Bedankt Luc voor de mooie plaatjes !. |
1971 kijk eens wat een publiek, was toch wel een mooie tijd. |
In 1973 komt er door toedoen van de FIA een einde aan het 4WD aangedreven DAF tijdperk het vaandel word overgenomen door AD van Brussel met een 66 Coupe waarin de 180pk sterke Ford motor uit de auto van Jan de Rooy is ingebouwd, Ad komt uit voor het TEAM NIEUWE REVU. Ook nieuwe teams komen aan de start, alle met 2-wiel aangedreven DAF's. |
1973 Lydden Hill Engeland Jan en Harry de Rooy heeft ook nog een seizoen zonder feitelijke hoofdsponsor gereden met de 555 in oranje kleuren, van Simon Westerby uit Engeland ontvingen wij deze mooie foto's uit verschillende wedstrijden van dat jaar. 1973 Zweden ( Jan de Rooy ) |
De leverancier van geurtjes voor mannen is als sponser al enkele jaren actief in de racerij en slecht met 1 auto in de rallycross. Eduard De Sitter uit Belgie zal met de 55M de kleuren van het team verdedigen. Van Eduard de Sitter ontvingen we onderstaande foto's en zullen we begin 2008 aandacht besteden aan zijn rally verleden. |
Eduard de Sitter Deze Antwerpenaar stond binnen het BRUT Team bekend als de vuurvreter, op 20 jarige leeftijd was hij al rallykampioen van België. |
De 55M van het BRUT Team was uitgerust met een DNR-motor maar daar werden nog eens 20pk's meer uit gehaald door EDS-Tuning ( Eduard
de Sitter Tuning), geschat is zo rond de 125pk. |
|
Johan Brands
seizoen 1972 t/m 1974 Johan Brands was met zijn DAF's een geduchte tegenstander in de klasse tot 1300cc, een gevecht ging hij niet uit de weg en kwam hierdoor nogal eens in botsing met de andere en had uiteindelijk een fikse koprol tot resultaat waardoor zijn 55M onherstelbaar werdt beschadigd. Maar johan kwam terug met een fraai en potente 66M waarmee hij menig een te snel af was. |
"Markisol Team" Bernard Cramer |
Seizoen 1974 TEAM RANDSTAD UITZENDBUREAU en Nieuwe REVU de 66 maakt ook in rallycross zijn entre ! Een team onder twee namen, Team Randstad Uitzendbureau met sub team Nieuwe Revu onder leiding van Hans Kok. Ad van Brussel is rijder in de 66Coupe waarin de motor van ex Camel- DAF wagen van Jan de Rooy is gebouwd maar nu dankzij de nieuwe reglementen alleen nog achterwiel aandrijving. Hans Kok teammanager en rijder van de 66 in Randstad kleuren doen het bij aanvang zeer goed, zij behalen in de eerste race al een 5e en een 7e plaats in het algemeen klassement. |
foto boven: Kok en van Brussel in gevecht, helaas voor Kok weet van Brussel zijn teammanager te passeren. foto rechts boven en rechts: Het is niet duidelijk over welk motorvermogen de 66 beschikt maar ook de 66sedan was zeer potent en de kleuren van Randstad maakte het tot een mooie auto om te zien rijden op het circuit. kleurenfoto van Martins Fokkens www.racehistorie.nl |
Wat later in
het seizoen dan gepland kwam Jan de Rooy met een DAF66 terug in de strijd en nu rijdende voor Team Redpoint Behang,zijn 66 was een uit buizen opgebouwd ultra licht frame waarop het plaatwerk van de 66 was gemonteerd en onderhuids was een handgeschakelde circa 200pk sterke motor gemonteerd die de achterwielen aandreef. |
Zoals gebruikelijk ging ook deze wagen van Jan de Rooy strak en hard en had de concurentie weer het nakijken. Helaas is van deze buizen DAF66 niet veel bekend omdat Jan de Rooy in 1975 niet meer aan het toneel verscheen in het Nederlands en Europeese Rallycross Kampioenschap. |
1978 Rallycross op circuit van Loheac (Fr)
Alain Guilheux met een 66grp-2 hier op de foto met een gebroken achterwiel, was tot einde 1978 actief in de DAF met rallycross. |
"Racing Team losso" Dat diverse rally DAF's hun einde vonden in de rallycross is alom bekend, denk bijvoorbeeld aan de 555 Omstreeks 1984 koopt Stef Scheepers deze DAF66 van Jan Hompes, zover bekend stond de auto toen in opslag, wel bekend was dat deze auto als Grp-2 raceauto in 1972 opgebouwd was door het team van de DAF Fabriek en met Jean-Louis Haxhe als rijder in 1972 + 1973 ingezet werd op de Belgische circuits. Het jaar is niet exact bekend maar zo eind 1973, begin 1974 komt de auto in bezit van Harrie Geeris die met deze auto tot eind 1975 op het Circuit van Zandvoort aan vele races heeft deelgenomen. De auto komt dan in het bezit van Jan Hompes, een Belgische autosporter waarvan wij geen informatie hebben kunnen vinden. Het is omstreeks 1984 als de auto in het bezit komt van Stef Scheepers woonachtig in Valkenswaard en zijn zinnen heeft gezet om te gaan rallycrossen. In die 80er jaren zijn er al geen DAF's meer actief in de actief snelle autosport en de klassiekers als rallywagen staan simpel weg dan nog in de kinderschoenen. |
"Racing Team Glosso" | Als Stef
Scheepers de auto koopt gaat deze naar Tuning specialist Jan van Elderen in België die zelf ook met DAF rallycross heeft gereden, de auto van Jules Notermans heeft opgebouwd en dus goed weet hoe
een DAF in elkaar zit en wat er van te maken is. De auto krijgt een prachtige 1550cc Alpine motor die circa 150 pk's leverde bij max. 8500 toeren, het max.koppel lag bij 5000 t/pm en dat kon worden bereikt in combinatie met 2 dubbele webers DCOE40 en uiteraard nog vele aanpassingen. Stef komt uit voor het Racing Team Glosso met als extra sponsor "IJsboerke" op het Glossocircuit waar zijn vader achter de schermen vele werkzaamheden verricht om het de rijders en publiek zo aangenaam en mooi mogelijk te maken. |
Ook apart, zeg maar heel apart, is de montage van koppelingplaten van de A310-1600 die met een koppelingspedaal bediend werd,
je kon deze DAF aanduwen !, het geheel was op maat gemaakt door Mascotte Automaterialen in Eindhoven. Deze koppeling in combinatie met het hoge toerental zal vermoedelijk voor een snelle acceleratie hebben gezorgd. Foto's en informatie ontvangen van Stef Scheepers en Stefan Scheepers |
Na zijn rallycross jaren komt de auto in bezit van Ed von Tongelen en daar staat hij nog steeds, Ed heeft het voornemen de auto te herstellen naar de tijd van Jean-Louis Haxhe en Harrie Geeris. |