HvB - DAF
variomatic racewagenproject van A.A.S


In het DAF auto-magazine no.3 van 1965 schrijft Philip A. Keller dat het een koude maar zonnige zondag in februari moet zijn geweest als op het circuit van Zandvoort voor het eerst gereden word met een kleine compacte racewagen, aangedreven door een 750cc DAF-motor en uiteraard voorzien is van een variomatic.
Gerard van Genen oprichter van de "Stichting Amateur Autosport" of te wel A.A.S had bij Han van der Blij ( HvB ) in Den Haag een open monoposto besteld om dienst te gaan doen als trainingswagen voor jonge talenten die ervaring moesten opdoen in het rijden met vrijstaande wielen.

Omdat bij deze presentatie ook de heer Rob Koch van DAF aanwezig was, werd verondersteld dat dit project in opdracht van DAF werd uitgevoerd niet wetende dat juist Rob Koch en zijn team met nog veel meer geheimzinnigheid al bezig waren met het project F-90 de later F3 Alexis-DAF.

Gerard van Genen en zijn vrouw in en bij één van de HvB's van A.A.S


De HvB monoposto chassis werd door DAF dealer Jongerius in Zoetermeer voorzien van de luchtgekoelde 750cc Daffodil-motor en variomatic waarvoor het buizenframe aan de achterzijde nogal grondig moest worden aangepast.

De eerste rondjes met deze puur Nederlandse racewagen werden gereden door Rob Slotemaker, die zo doet het verhaal, daags ervoor nog in het geheim met project F-90 zou hebben gereden.



Motor direct achter de rijder.

Rob Slotemaker in de cockpit voor de eerste testrit

Mooie ranke auto, egaal grijze body met oranje racestrepen over de lengte van de auto en het logo nadrukkelijk in het zicht, klaar voor het trainingswerk.

Bij HvB zijn totaal circa 35 racewagens gebouw, kopers konden er voor kiezen een eigen motor en of versnellingsbak in te laten bouwen of een complete auto die dan was voorzien van de 700cc BMW motor, ook kon een complete auto als bouwpakket worden geleverd.

A.A.S koos voor de standaard 750cc DAF motor met variomatic en die combinatie bleek helemaal niet verkeerd, ondanks zijn beperkte vermogen kwam de racer toch tot een top van zo'n 140km per uur maar was het toch weer de variomatic die zorgde voor een zeer rappe acceleratie, na de testrit door Rob Slotemaker was men zeer te spreken over de wegligging en weggedrag.

De 750cc motor is door DAF wel aangepast waardoor deze trainingswagen toch over extra vermogen kon beschikken, die tuningsbeurt zou wel eens de basis kunnen zijn geweest voor de later bekende daffodil S-motor.

Tijdens het defilé bij paleis Soestdijk werden een aantal HvB exemplaren aan de vorstin voorgesteld waarbij de HvB-DAF niet ontbrak.

Han van der Blij en Rob Koch bekijken het kunstwerk aan de achterzijde.

Uitlaat per cilinder aan weerzijde van de cockpit mooi schuin omhoog


Zoals gemeld was het een trainingswagen en zeker 1 wapenfeit is bekend, de later zeer bekende Fiat Abarth 850 / 1000TC rijder Rein Zwolsman van het Veronica Racing Team, heeft in deze wagen zijn basistraining gehad.



De auto is in 1970 verkocht aan Rob van Boom en omgebouwd
naar formulewagen met een Panhard motor en versnellingsbak.




Bron informatie en foto's:
DAF auto-magazine no.3 1965
Dhr. Han van de Blij jr.
  (www.hvbracingcars.com)
Hans Fohr.
Het A.A.S wagenpark, cursisten, instructeurs en belangstellende.