Nog voordat de fabriek besloten had deel te gaan nemen aan rally's en speciaal voor dit doel een rally team had opgericht of aangepaste
auto's had gebouwd was het de Oostenrijker Rudi Hunger die in een privé DAF600 met succes deel nam aan rally's in zijn land. In 1960 werd hij samen met zijn zoon met een DAF 600 1e in de klasse tot 700cc van de Osterreichische Winter Wertungsfahrt en 1e in de klasse tot 700cc in de Osterreichische Alphenfahrt. Hieronder twee foto's waarvan wij de rijders niet weten en waarvan ook niet bekend is tijdens welke rally deze zijn genomen maar ze geven een goed beeld hoe het in de begin jaren '60 toeging. | Ook in België was reeds een privé rijder actief in de ritten en rallysport, in1960 werd Maurice Colinet met zijn DAF 600 1e in de klasse tot 700cc in de 12 Uren van Huy en 1e in de klasse tot 700cc in de Rally van Verviers |
1960 Osterreichische Alpenfahrt Rijders en resultaat niet bekend. London Rally 1960 Op uitnodiging van "the London Motor Club" gaan de eerste priverijders al internationaal, we weten niet wie de equipleden zijn maar het blijft mooi om naar te kijken. Rallye de Verviers 1960 Extra verlichting onder de bumper, helm al verplicht maar nog geen rolkooi ! DAF dealer en priverijder Andre Ransy Sr. is DAF rijder van het eerste uur en zal nog lang zijn diensten aan DAF aanbieden. |
1961 Rajd Polski Ad van Geel, medewerker van het DAF Museum, zend ons met regelmaat foto's en info uit de begin jaren van DAF in Autosport en het is niet altijd bekend hoe oud de foto's zijn of waar ze zijn genomen maar gelukkig is er internet en blijkt Facebook toch wel handig want daar tref je personen met de zelfde interesse en blijkt er toch erg veel oude informatie en foto's in mapjes en dozen te zitten en komt er na een kleine oproep informatie vrij en zo ook met dit onderwerp "1961 Rajd Polski" aangeleverd door Wibo Pieters van DAF Club Nederland en kunnen wij weer een aantal foto's een datum en naam meegeven. equipe Luc van den Bergh - Petrus Hendrick met de DAF600 Zij kregen startnummer 4 en reden de klasse TOT 600cc, ook in het EWRC register komen zij voor maar staan niet in de einduitslag als klassering of uitvallers, de heer Luc van den Bergh zult u nog meer tegenkomen, hij schuwde de zwaardere autorallies in die tijd niet. |
Altijd weer een leuk gezicht die oude deelnemerslijsten, kijk je naar het automerk en type komt er automatisch een brede glimlach op je
gezicht. Het zijn niet alleen de auto's die een evolutie hebben doorgemaakt, de autosport zelf ook een heel grondig zelfs ! |
Tulpen Rally 1960 Equipe van het eerste uur DAF autosport de heren Roeloffzen - Roeloffzen met een type31 eerste in hun klasse 750cc |
Foto links: Tulpen Rally 1960 Equipe L v.d. Bergh en J. Smulders worden 1e in Alg. Klass. en 1e in klasse tot 700cc Tulpen Rally 1961 1e in Alg.Klassement ! |
1961 en 1962 Rallye Monte Carlo Met 750cc en rond de 30pk onder de motorkap als priverijder het grote avontuur de "Monte Carlo Rally" uitrijden !, de rally was toen nog een normale betrouwbaarheid / regelmatigheidrally i.p.v een wegrace in de sneeuw zoals wij de rally nu kennen. En het begin is er, verstralers op de bumper !, een extra zoeklicht voor het raam !, een achteruitrijlamp !. "Vredestein Rallyservice" Al heel vroeg in de prille begin jaren van de Nederlandse autosport was "Vredestein" al ter plaatse met service, bandenadvies en informatie en dat bleef de bandenleverancier doen tot ver in de jaren '70 bij elke vorm van autosport, de Chevrolet / Verheul bus hier op foto zal nog bijna nieuw geweest zijn. |
Scheveningen-Luxemburg-Scheveningen 1961 In deze editie van de kaartleesrit komen 8 DAF equipes aan de start. Het is een pittige rit met vele hindernissen en als klap op de vuurpijl een slalom tegen de klok op de boulevard van Scheveningen waarin de handelbaarheid van de DAF's erg goed zichtbaar was |
Equipe J.P. Penicaut 1e in klasse van 500 tot 700cc | equipe Collinet - Franmian 1e in klasse tot 700cc |
De eerste rally wagens met fabrieksteam (eind '60 begin '61) De aller eerste echte aanpassingen van de fabriek waren solide en soms Spartaans maar wel gericht op service, uithoudingsvermogen en bescherming. De snelheden in de begin jaren lag vele malen lager dan nu het geval is, de auto's waren wel veel zwaarder maar het motorvermogen veel minder en zeker minder efficiënt dan nu het geval is. Bescherming van rijder en navigator had toen niet veel om het lijf, rolbeugel en helm en dan had je het wel gehad, ook de navigatie hulpmiddelen waren nog in opkomst en alles mechanisch. Bescherming van motor en variomatic met dikke aluminiumplaten, zeer belangrijke onderdelen voor een rally daf. |
Toch kreeg de auto al direct twee aangepaste stoelen, een kuipje voor de rijder en een verstelbare stoel voor de navigator. Ter controle van de motor werden wat metertjes in gebouwd en het zekeringenkastje kwam in de cockpit met een extra zekeringhouder voor de lampen, de op het raam geplakte verwarming e.d want 6-volt is niet veel en het gebruik aan stroom schoot omhoog. Voor de navigator werden een enkele tripmaster en een speedpiloot ingebouwd, mooi centraal op het dashboard zodat ook de rijder toch mee kan kijken en voor de zekerheid toch maar een zaklamp mee voor het geval je in het donker onder de motorkap moet wezen of de verlichting uitvalt. | In die beginjaren had het DAF Team geen autotransporter ter beschikking om de wagens naar de rallies te vervoeren, alles ging in optocht over de weg, rallywagens, de servicewagens, de teamleider en monteurs en de pers, alles was heel erg gezellig en avontuurlijk want in die tijd had Frankrijk nog niet beschikking over de brede autowegen door het land, dus alles binnendoor, u kent dat wel van uw vakantie. |
Monte Kyrenia Rally ( Cypres 1962 ) Deze 400km lange rally staat bekend als ZWAAR, smalle en vooral slechte wegen in het binnenland van Cypres. De heren Key - Hawkesley - Boyson behalen met de kleinste auto van de 24 deelnmers de 1e plaats in het Algemeen klassement en ook de Teamprijs. De drie heren zijn militairen in het Britse leger dat op Cypres is gelegerd en reden als prive team tijdens hun korte verlof. |
Alain Waleffe uit Belgie stuurde ons een serie mooie foto's van de equipes; P.Nokin - W.Sanders met een DAF750 tijdens de 3e Antwerpen-Luik-Antwerpen Rally 1962 Guy Sanders met een DAF750 tijdens de 12-Uren Rally van Huy 1962 Willy en Guy Sanders tijdens de Rallye Des Routes Blanches 1962 |
Andre Ransy Naast Rob Slotemaker was er in deze begin jaren van DAF nog een belangrijke man, Andre Ransy. Als garagehouder had hij in Verviers, Belgie een naam hoog te houden en als autosporter reeds een behoorlijke reputatie opgebouwd samen met een van zijn vaste navigatoren Paul Rousselle, Georges Troestler en de heer Rebetez. Andre Ransy was als DAF Dealer zeer belangrijk voor de verkoop successen in Belgie en noord Frankrijk maar vooral zijn technische kennis en deelname aan lokale autorallies in de Belgische Ardennen hielpen de fabriek de DAF 600 en 750 verder te ontwikkelen. Onder staande foto's uit de prive collectie van Andre Ransy zijn met toestemming ter beschikking gesteld door Alain Waleffe van Rallyeclub Verviers Belgie |
1961 Rallye Verviers Hautes Fagnes Helaas hebben wij hier geen informatie over, wel deze mooie foto ! |
Osterreichische Alphenfahrt 1962 Rudi Hunger blijft de DAF trouw en vooral in de winterrallies Rally Monte Carlo 1962 |
Equipe no.60 Ransy - Rebetez worden 2e in groep 3 tot 1000cc en met hun DAF 750 zijn zij de kleinste auto die de Spa-Sofia-Luik ooit hebben volbracht, helaas moeten Gorris - Rosenblatt met startnummer 68 de rally opgeven omdat zij tijdens de service dieselolie in de tank krijgen i.p.v benzine. |
Coupes des Alpes 1963 |
Een
belangrijke man voor DAF in de autosport was Rob Slotemaker, reeds vanaf het begin heeft hij mee geholpen de rallywagens van DAF te ontwikkelen en later zou hij ook de F3 wagens besturen.
Tijdens de 1964 editie van Neige et Glace behaalde hij samen met F. Honhof een 5e plaats in het GT klassement met een daffodil en in de Zweedse Winterrally van 1965 met F.Loos een 2e plaats in klasse tot 1000cc Tijdens de Tour de Corse van 1966 bestuurde hij een Daffodil prototype met 850cc samen met Ferry v.d. Geest behaalde zij een klasseoverwinning en klasseerde zij zich als 11e in het algemeenklassement. |
Spa - Sofia - Spa 1965 equipe Ransy - Rebetez worden 2e in hun klasse tot 1000cc en zijn tevens de kleinste auto die deze zware monsterrally ooit hebben uitgereden en ook nog eens een klassering behalen. RAC-Rally Engeland 1965 equipe Laurent - Marche 1e klasse tot 1000cc |
RAC-Rally Engeland 1965 Rally de Loraine (Fr) 1965 Routes du Nord (Fr) 1965 Tulpen Rally 1965 |
Voorheen "Alpine Rally" genoemd.stond dn de jaren '60 en '70 bekend als een der zwaarste rally's die gereden werd. De Franse Alpen is bij uitstek wellicht de mooiste omgeving om een rally te rijden met al bochten en steile klimpartijen. Het behalen van een goed resultaat in deze alpen rally, die verreden werdt in sterk wisselende weersomstandigheden, mist, regen en sneeuw, benadrukte de kwaliteiten van rijders en auto. De equipe Laurent – Marche werden met hun Daffodil in 1964 met start nummer 37 1e in hun klasse tot 850cc L. Bertorelli en P. Warren met daffodil 1e in klasse tot 1000cc |
1966 Rally du Limosine Laurent - Marche 1e in hun klasse tot 850cc |
Coupes des Alpes 1965 equipe Laurent-Marche 1e in klasse tot 850cc equipe Mabal - Hooft | Rally des
Cevennes 1966 Claude Laurent - Jacques marche 1e in klasse toto 850cc. |
Tour de Corse 1966 In deze rally gaat de DAF fabriek met een zwaardere motor testen en schrijft equipe Rob Slotemaker en Ferry v.d. Geest in met twee speciaal voor deze rally gebouwde DAFFODIL 850cc. Deze DAFFODIL Proto had een 40 pk sterke motor en variomatic ingebouwd gekregen van zijn nieuwe broer de 44 en was voor deze rally met zijn vele bochten ingeschreven in de sport- en prototypeklasse, een klasse van 20 deelnemers. De DAF equipe eindigde als 1e in hun klasse en 11e in het algemeen klassement. |
|
Rallye de Vervier 1966 Jean-Louis Haxhe - Cristian Delferier |
1966 7e Int. Rallye Bayonne Cote Basque 46 equipes aan de start van een 72okm lange en zware berg rally over de Aubisque, de Tourmalet e de Soutor. Er komen slechts 26 equipes aan de finish in Bayonne en de 750cc DAF is er een van. Claude Laurent - Marc Verleij dwingen zeer veel respect af door de 8e plaats in het algemeen klassement te veroveren en 1e te worden in hun klasse tot 850cc. |
1966 Neige et Glace Laurent - Verley 1e in klasse tot 1000cc | J.A.K Pokalen Zweden 1966 prive euipe Lars Gustafsson |
Ransy - Haxhe Laurent - Marche Slotemaker - Loos Colnet - Chavan 1e + 2e + 3e en 4e in klasse tot 850cc en 1e Merken teamprijs |
Rallye Du Mont-Blanc 1966 Claude Laurent - Jacques Marche 1e in klasse tot 850cc + 10e Algemeenklassement. |
19e Rallye Stuttgart Charbonniere 1966 Team Claude Laurent - Jacques Marche met de Daffodil rijden de rallye uit, resultaat niet bekend op EWRC. |
Rallye Akropolis 1966 In deze rally een Frans en een Engels equipe en voor zover bekend ingeschreven door de fabriek en de dealer organisatie van Engeland. Vreemd genoeg is in de startlijst op EWRC alleen startnummer 99, equipe Gerry Burgess - Sam Croft-Pearson vermeld en equipe 111, Claude Laurent - Jaques Marche zijn niet vermeld maar nog vreemder is het dat beide equipes niet meer voorkomen in de uitslagenlijst of bij de uitvallijst, dus hebben zij beide gewoon uitgereden ? |
equipe Laurent-Marche 2e in klasse tot 1000cc en 8e in het Algemeen klassement Rob Slotemaker - Ferry van der Geest |
Ad
van Geel, maakt ons er op attent dat in Duitsland eind jaren '60 Bernd Terbeck actief is geweest met een 750-S. Op de foto's de 750S bestuurd door Bernd tijdens de ADAC-Grenzlandfahrt van 1966, een regelmatigheidrally met snelheidsproeven, hierin werd hij als navigator bij gestaan door een Française, haar naam en het resultaat worden op de website niet vermeld. Voor zover bekend was dit de enigste 750-S productiewagen die ook daadwerkelijk in de sport is ingezet. |
equipe Claude Laurent - Jacky Coolen 1e in hun klasse tot 850cc 8e Algemeenklassement |
Tulpenrally 1967 De fabriek is in deze editie aanwezig met 4 DAF44 equipes en deze Daffodil die bemand word door Jaap Dik - Theo Koks jr. Het is de laatste rally voor de A-Body, de 44 neemt het over en helaas moet de equipe de wedstrijd staken wegen motorproblemen. |
foto's en informatie : archief Henk Hazelaar Apeldoorn. |
Ge Gordijn Begin van de jaren 70 was Ge Gordijn actief in de slalom en wel met een 33, helaas nog geen resultaten bekend, wellicht worden die nog toegezonden. Onder staande foto zou zijn genomen tijdens de Slalom van Amsterdam. |
1966 en 1967 Eindhoven - Luik - Eindhoven equipe
J.Jochems - J.Vuyk Chris Vuyk Plaats op FB foto's van deze Daffodil type 32 waarin zijn vader als navigator actief was tijdens de 1966 en 1967 editie van de E.L.E rally zoals wij die rally nu kennen, helaas is er uit die periode praktisch niets terug te vinden over behaalde resultaten maar de foto's blijven fraai. |