DAF 555 Sportcoupe
Het experiment met motorvermogens en sterkere variomatic


De wagens behoorde tot de z.g. sportcatogorie groep-6 van FIA, helaas zijn de motoren nooit in serie productie genomen.

De DAF 55Coupe werd met dezelfde F3 race- variomatic uitgerust en van krachtige Collomb motoren voorzien van circa 1300 tot 1440cc.

In de 555 Sportcoupe werd het vermogen geleverd door een (Renault) Collomb motor met 1300cc a 125 SAEpk's of een 1440cc met 140 SAEpk's
Na de vele rally successen van de voorgaande jaren introduceerde DAF in februari 1970 de DAF555 Sportcoupe, in deze 555 verwerkte DAF alle ervaringen die zij opgedaan had met de 55M en de F3 racewagens.

Technische gegevens DAF 555coupe:

De auto's werden ingeschreven als
niet gehomologeerde prototypes groep 6.

Gewicht 760 kg.
Wielbasis 225 cm.
Spoorbreedte voor 134 cm en achter 130 cm.
Motor: Cleonblok 1300cc met +/- 125pk of een Collombblok 1400 cc met +/- 40pk.
Acceleratie 0 - 100 in 7,4 seconde.
Topsnelheid circa 185 km/u

De 55 variomatic werd vervangen door de F3-variomatic, deze is smaller van opbouw en de schijfdiameter is groter en dus moest de brandstoftank verhuizen naar de kofferbak.
Goed zichtbaar is de brandblusser die vanaf diverse plaatsen in en op de auto te bedienen is.
Rechts de extra brandstoftank.
De F3- variomatic met titanium schijven, grotere diameter en kortere maar zwaardere riemen om de toerentallen te kunnen verwerken plus zo'n 50 a 60pk meer vermogen.

Het reservewiel kreeg zijn plek op de achterbank evenals het gereedschap waarmee de equipe tijdens een proef zelf kleine reparaties kon of moest uitvoeren wanneer inzet van de serviceteams niet toegestaan was.
ook het dashboard werd voorzien van extra meters en knoppen voor meer informatie en bediening, centraal in de auto de tripmaster en speedpilot voor de navigator.

In totaal werden 4 body's omgebouwd met 4 op een volgende chassisnummers in DAF kringen zijn deze 555's tot op de dag van vandaag beter bekend als de 70-76-MF de 70-77-MF en de 70-78-MF, body nummer 4 diende eerst als reservebody en kreeg pas in 1971 als rallywagen zijn kenteken 81-89-SE. en een ander motortype waarvoor de neus van de wagen circa 10cm langer moest worden gemaakt.

De eerste rally die met twee 555Sportcoupe's werd gereden was in Frankrijk de Rallye des Routes du Nord van 1970, beide auto's vielen uit met problemen in de tandwielkast van de variomatic.

Eind 1971 werden twee 555's omgebouwd naar Rallycrosswagen en kregen zij Ford BDA motoren tot 1800cc en
4-wielaandrijving waarmee Jan en Harry de Rooy vele titels behaalde.

De werkplaats, hier worden alle rally en racewagens opgebouwd en onderhouden, en de 555 serie krijgt
alle aandacht want er zijn behoorlijk wat verbeter punten




In de bossen van Brabant kon de auto flink worden getest.
maar de meest informatie komt uit de praktijk !

18e S.L.S rally 1970
Equipe B.Dolk-J.Klein vallen uit wegens een gebroken schokbrekers die, wat later bleek, niet goed was gemonteerd.

Tijdens de service in het parcferme luisteren monteurs Leo van Hoof en Willy Rooyakkers aandachtig naar het geluid van de motor die in het begin toch zeer veel aandacht vroeg en voor problemen zorgde.

Jos en Hans Baars, met een 55M van het ZAV-Chevron Team reden naar de overwinning in deze editie van de rally en redde daarmee de eer van DAF, totaal gezien deden de DAF equipes het goed, DAF behaalde de Merkenprijs en het ZAV-Chevron Team waarin diverse DAF's actief zijn behaalde de TEAM-prijs.





Neige et Clace 1970
C. Delferier - J. Marche     2e plaats algemeenklassement
Tour de Corse 1970
Claude Laurent - Jacques Marche
Coupes Benelux 1970

Tijdens deze race op het circuit van Zandvoort was de DAF555 voor het eerst op het circuit te zien, de inschrijving was bedoeld om J.L.Haxhe zijn racelicentie te laten behouden maar hij kon met de zware rallywagen geen echte resultaten boeken

Tulpen Rally 1970
Haxhe - Delferier met de 1440cc
Dolk - Klein met de 1300cc



Beide DAF's 555 moesten de strijd staken met defecten, de DAF eer werdt gered door de deelnemers in de 55marathon's.
Int. Nederland Rally 1970
Equipe Jos Baars - Hans Baars worden 3e Algemeen en 1e in groep 6 klasse 8, 9 en 10.
De betrouwbaarheid van de motoren is nog niet alles en diverse problemen zijn er dan ook de oorzaak van dat Jos en Hans Baars naast de titel grijpen die zij welhaast zeker binnen bereik hadden.
De overige twee 555 equipes vallen uit.

1970 Tour de Corse      equipe Toussaint - Klein verlaten het strijdtoneel met motorische problemen.

Tour de Belgique 1970
Jean-Louis Haxhe - Christiaan Dellferier   81-89-SE met zwaardere motor en verlengde neus
 

1970 STAR-rally

Volgens opgave bij de foto rechts
zou dit equipe 14 moeten zijn tijdens de
STAR rally maar wij hebben geen idee
wie de equipe leden zijn.

1970 Routes du Nord
equipe no.19 :   J.L.Haxhe - Ch.Delferier
equipe 20 :   C.Laurent - J.Marche






1970 Course de Cote de Fagnes

J.L.Haxhe
1e in klasse tot 1600cc
2e in Algemeen klassement.
1970
Course de Cote
du Maquisard

Jean-Louis Haxhe blijkt deze tak van sport goed te beheersen en deze sport is bij uitstek geschikt om de wegligging en de acceleratie van de auto te testen en zo nodig te verbeteren.

Resultaten over de periode worden niet gemeld in het archief van de organisatie.
Onderstaande foto's zijn uit 1970 en genomen tijdens de
Ronde de Cevenole en de  Rally de Lorraine
Andre Schoonenwolf stelde deze ter beschikking,

In de rallywereld staat Andre bekend als topnavigator en nog steeds vinden we hem terug bij diverse rallies, zo heeft hij in 2002 aan de zijde gezeten van Paul Hoefsmit tijdens de Amsterdam Rallysprint.

In de jaren 70 is hij zeer nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de 555 en weet dan ook werkelijk alles van die auto's, de 70-76-MF beschouwd hij nog steeds als zijn auto.


 

1971   Tour de Belgique   equipe Haxhe - Delferier
Jean Louis Haxhe op snelheid tijdens een van de KP's op het circuit

1971 Rally van Ieper (B)
equipe Haxhe - Delferier     4e plaats in het Algemeen klassement

De 555 body-4 met kenteken 81-89-SE !! werd in de loop van dit seizoen verder ontwikkeld en kreeg een grotere motor en dat was goed te zien tijdens de Tour de Belgique ,
de grill was circa 10cm naar voren gekomen en de zo kenmerkende voorbumper was verdwenen, de grill steekt nu buiten de motorkap en de zijkanten
werden met plaat afgewerkt.

  


Criterium des Cevennes 1971
Claude Laurent - Jacques Marche


1971 Ronde Cevenole


Tijdens deze rally, een soort wegrace door de bergen raakt Jean Louis Haxhe van de weg en loopt body-4 nu met kenteken 77-78-MF veel schade op en valt uit.

De eerste fase van de rally verliep echter zeer goed, de auto was zeker in staat de snelle Renaults en Porsches bij te houden.

Op de eerste actie foto is de verlengde neus goed te zien

foto van Philippe Ferrier
 


Jacques Marche die blijkt niet alleen een uitstekende navigator te zijn binnen het DAF Rally Team maar blijkt ook zeer goed te kunnen rijden en met zijn stijl van rijden in deze 555 met 1300cc motor red hij de eer van DAF door zich met startnummer 51 als 15e te plaatsen in het algemeen klassement

150 miles de Chavallet 1971
1e - 4e - 5e Algemeen klassement

1e plaats J.L.Haxhe in de 555 met Ford motor
4e plaats Toussaint en 5e plaats Wim Luybregts
beide in de 555 met Gordini motor
  
1971 Int. Nederland rally

Jos Baars - Hans Baars met de 555 1e in hun klasse en 3e in het algemeen klassement


Rallye National du Touquet 1971  Jean-Louise Haxhe - Christian Delferier 10e plaats in het algemeen klassement
1971 Heuvelklim Limburg

1971   Jean-Louis Haxhe succesvol in heuvelklim kampioenschap (B)
De compacte 555 blijkt zeer geschikt voor heuvelklim wedstrijden, snel accelereren, stevige wegligging en goed handelbaar, dat zijn de eisen in deze sport en de 555 had ze allemaal en in de uitvoering met de Ford motor ( de langere neus ) was de betrouwbaarheid ook aanzienlijk beter.

In 1970 rijd Haxhe in de heuvelklim van Spa Bansart, van Masqusard en van Fagnes naar een 4e, 7e en een 2e plaats.   In 1971 word hij 1e in de klim van Houyet.
In 1972 komt Jean-Louis Haxhe terug met de super snelle HURON-DAF Sportscar en behaald het Belgische kampioenschap, de 555's zijn dan alle naar de rallycross overgezet en uiteindelijk omgebouwd naar 4WD.




Targa Florio Italie 1971

De Targa Florio is een wegrace met een enorm grote historie.
De race staat open voor alle soorten racewagens in diverse klasse en uitvoeringen alsmede prototypes.
David van Lennep en Tony Heezemans wonnen deze race al eens in Porsche en Alfa Romeo.

Voor DAF zal deze race toen een test zijn geweest om de techniek van de 555 uit te proberen want de Gordinimotoren lieten het nog wel eens afweten en vroegen veel aandacht.

DAF schreef in met 2 rijders, Claude Laurent en Jean-Louis Haxhe maar helaas ook nu weer liet de motor het afweten en kon men weer retour naar de fabriek, helaas, wel weer iets wijzer geworden van de test.



 



1971   Routes du Nord

Jean-Louise Haxhe - Christian Delferier met de 1700cc motor behalen zij de 3e plaats algemeen.



Claude Laurent - Dominique Laurent worden 16e met een 55Marathon.    Kroesemeijer - Buwald worden 31e in hun prive 55Marathon

1972 Ronde Cevenole
Deze editie van de straatrace is namens DAF alleen Claude Laurent aanwezig in een 555 met Ford motor, de race moet als test gezien worden en als snel blijkt dat de Fordmotor aan de F3-vario het bijzonder goed doet en zeer betrouwbaar.

foto van Philippe Ferrier









1973 op circuit sur glace de Chamonix
tijdens deze ijrace worden de 4WD DAFs 555 van Jan en Harry de Rooy aangepast en ingezet voor Laurent ,Luijbregts, Haxhe en Marche, en met succes !!
In het Algemeen klassement behaalde zij de plaatsen 4e voor Laurent, 11e voor haxhe, 20e voor Luijbregts en een 21e voor Marche.


  

  
Claude Laurent in volle vaart naar een 4e plaats in het Algemeen klassement

  
Wim Luijbregts naar een 20e plaats Algemeen.