DAF66coupe
Jonas Damgren "Dragracing"


2017 is nog maar net begonnen als Ad van Geel ( DAF Museum ) en enige tijd later ook Thomas Wijnterp uit Frankrijk mij een paar foto's zenden van een 66coupe vermond als super racewagen.

Ad van Geel vermeldt er bij dat het mogelijk om een "Dragster" gaat maar er verder niets van kan vinden, Thomas Wijnterp meldt dat deze te koop staat in Zweden maar verder niets ka vinden.

Vreemd genoeg kunnen ook wij niets op het internet vinden tot dat Ruben Marijt ons op het juiste spoor zet via Facebook en Fredrik Nilsson er via Instagram nog een schepje bovenop doet en wij inderdaad contact kunnen leggen met de voormalige eigenaar.

DIT IS EEN TOTALE VERRASSING ! !
Deze auto heeft een verleden !
De navolgende informatie ontvingen wij van Jonas Damgren (S).
Jonas is werkzaam / eigenaar van Damgren Racing Garage in Örnsköldsvik (midden Zweden) instagram@damgren_racing_garage en was tot 2016 eigenaar van de auto.
De auto is in enkele Dragraces ingezet zoals ook werd gedacht.
De auto blijkt door Volvo-Sport te zijn ontwikkeld en opgebouwd, zie hier de historie !  kijk ook op pagina "Volvo-Sport"
Volvo Sport
Mogelijk al in 1976 - 1977 bouwde Volvo Sport twee Group-2 racewagens met de DAF66coupe als basis.
Het is niet helemaal duidelijk of er toen 1300cc motoren zijn gebruikt of dat direct was overgestapt naar Volvo motortechniek met grotere capaciteit.

De twee auto's op deze foto zijn ons bekend, de gele is via Boo Bastra uiteindelijk terecht gekomen bij de Rooy en was goed te bekijken tijdens de Museumdagen van 2018.

Over de witte DAF66coupe op de foto is minder bekend maar NU weten wij dat deze na enkele jaren terecht gekomen is bij Lennart Persson.


Lennart Persson
Van Lennart Persson weten wij alleen dat hij in 1981 met deze auto heeft deelgenomen aan de SSK Castrol Cup in Zweden.

Over de auto zelf weten niets maar de foto laat wel zien dat er allang geen sprake meer is van de auto zoals door Volvo Sport is opgebouwd, de body is zeer grondig aangepast en kunnen we gewoon stellen dat het hier alleen om de koets gaat maar dat het geen DAF meer is.

Hoelang hij de auto in zijn bezit heeft gehad is ons niet bekend (nog niet), na een aantal jaar komt de auto in het bezit van Jonas Damgren


Jonas schrijft ons dat de Witte 66coupe in een pand opgeslagen heeft gestaan, dat het pand door een fikse brand is verwoest en er toen vele, vooral zeldzame, onderdelen verloren zijn gegaan en alleen de body van de 66coupe kon worden gered, wij vermoeden dat de body toen naar Lennart Persson is gegaan.

De 1e serie foto's geven u een beeld van de wederopbouw of beter gezegd de verbouwing door Jonas van de 66coupe naar een heftige "Dragracer" vreemd genoeg schrijft hij erbij de auto ook in het normale verkeer te hebben gebruikt wat de aanwezigheid van het kenteken verklaard.




Het chassis:
De body:
De motor:
Motor vermogen:
Achteras:
Versnellingsbak:
Buizen chassis ( door Volvo gebouwd ).
Plastic carrosserie delen.
B230,   2.9 liter   8 klepper met Garret GT35 turbo.
530pk met een koppel van 700NM.
Volvo 1030.
komt uit een BMW en is van ZF




Dit zijn de enigste foto in ons archief van de auto op de baan in afwachting van het groene
startlicht tijdens deelname UMEA-open op 12 september 2015
wij hopen dat Jonas nog wat foto's zal opsturen.

 


April 2021 vinden wij op het net het "Karlskrone DAF Museum" en vinden zeeeer verrassende foto's van DAF's waarover in autosport kringen toch over gesproken is.
Eigenaar van de website is Johan Karlsson die zijn verzameling hier toont maar ook foto's toont van DAF's in Zweden in het verleden.
Contacten zijn gelegd en wat blijkt, Johan is eigenaar van de zwarte 66coupe dragracer en krijgen de volgende informatie.



In 1987 was de auto geel van kleur, dus voor dat Jonas Damgren er een dragracer van maakte, Johan stuur als bewijs een verslag mee uit het automagazine Wheels van febr. 1987.
Nu, april 2021, is de auto nog steeds zwart van kleur, heeft nu een aangepaste VolvoB20 motor met versnellingsbak, de auto zou in opdracht van Volvo Zweden gebouwd zijn in Engeland om ingezet te kunnen worden in de SSK-raceklasse   EN   de auto is gekeurd, voldoet aan de Zweedse eisen, heeft een kenteken en mag op de weg gebruikt worden,   OM JALOERS TE WORDEN






Wij zijn blij met deze nieuwe info maar er reizen ook vragen zoals, zou deze 66c-530pk door het zelfde bedrijf gebouwd zijn als de 55coupe-V8
Samen met Matthieu Stapper hebben wij de info bekeken en vertaald en het ons nog niet duidelijk of er nu 1 of 2 van deze 66coupes voor het SSK gebouwd werden en zou dat de
auto kunnen zijn die in Zweden op een zolder is terug gevonden en later in de sneeuw buiten lag om ruimte te maken ???   misschien krijgen we het antwoord.