DAF55coupe - 6.4liter V8
De racer met formule-1 techniek

Tony Hazelwood (GB)    DAF555coupe V8-6.4 liter   (1973 + 1974)

Tijdens het druk bezochte race evenement op het Thruxton circuit in Engeland baarde Tony Hazlewood veel opzien door met deze zeer potente DAF aan de start te verschijnen en tijdens het evenement het 100miles ronde record te verbeteren.

De auto was een totale verrassing, niemand had ook maar iets gehoord over het bestaan van de auto zelfs de autosportpers niet.

De opbouw of beter de verbouw was geheel binnen de regels van de wedstrijdreglement uitgevoerd, in deze raceklasse is alles toegestaan zolang de plaats van de motor maar niet meer dan 1 voet afwijkt van de plaats van de originele fabriek motor, Tony had zijn DAF55coupe dan ook volledig moeten aanpassen.

In het eerste raceseizoen waren de kleuren Blauw-Geel, de kleuren van de belangrijkste sponsor "CORBEAU autostoelen" jammer genoeg is er over behaalde resultaten uit die tijd feitelijk niets te vinden ook niet in oude Engelse automagazines.


  
In 1974 en 1975 is de auto in de nieuwe Rood-Witte kleur van hoofdsponsor
"CORBEAU autostoelen" en rijd in deze kleuren circa 7 races.
( info: www.specialsaloons.co.uk/home/4581833366 )
en ook over deze races geen informatie over behaalde resultaten.

De techniek
Oldsmobile V8 motor
6400cc +/- 300pk.
Hewland hand geschakelde 5-bak.
16 inch slicks.
March F2 vering rondom.
Voorspoiler.
F2 achtervleugel op kofferbak.

Eind seizoen 1975 gaat de auto naar Alan Minshaw.


Alan Minshaw (GB)    einde 1975 + 1976
Over zijn races die Alan Minshaw met DAF55coupe - Olsmobile V8 heeft gereden is nog veel minder bekend, hij er heeft waarschijnlijk slechts enkele races gereden en behaalde resultaten zijn nergens te vinden op geen enkele website over CSCC races.

Wel zichtbaar is dat hij zeker twee hoofdsponsors heeft gehad "Manchester Liners" en "Demon Tweeks"   Zo midden seizoen 1976 verkoopt hij de auto aan Tony Sugden


 



Tony Sugden (GB)    1977-1978
Tony Sugden is de derde eigenaar van de auto en helaas komt de auto steeds minder in beeld, wel ontvingen wij een pdf-file waarop vermeld dat hij in 1978 zeker aan 20 races heeft deelgenomen en op Mallory Park een 2e plaats zou hebben behaald, verder geen enkele info gevonden of ontvangen of te vinden, de kleur van de auto is nu egaal rood en de sponsors blijken trouw te blijven aan de auto.

De auto raakt totaal vergeten en staat lange tijd waarschijnlijk in een loods opgeslagen en weg te kwijnen terwijl de raceklasse "Special Saloon Cars" met een redelijke hoeveelheid auto's actief is op diverse circuits in de UK.



 









DAF55coupe - V8
hersteld !


Voorjaar 2009
Ontvangen wij een e-mail van de heer Simon Westerby uit Engeland waarin hij ons meld dat de DAF55coupe - V8 weer volledig is herbouwd door niemand minder dan Lynxae Race Car Preparation in Milton Keynes en dat de auto mogelijk nog dit seizoen weer op de baan gaat komen.

In 1973 reed Tony Hazlewood enkele races met de auto in de kleuren wit-rood van sponser Manchester limers in 1974 was de auto blauw-geel van sponser Corbeau-GT Car Seats en nu na volledig te zijn herbouwd is de auto weer rood-wit, de kleuren van sponsor Westwood Landmowers en staat er zeer mooi boven het portier DAF-V8.

Helaas wil de firma Lynxae niet vertellen wie de huidige eigenaar is maar beloven hem te vertellen dat wij graag met hem in kontact zouden willen komen, nog wat geduld dus.

Via Simon Westerby ontvangen wij een Engels autoblad waarin het project volledig word beschreven.


Zeer fraaie auto, vooral het carrosserie ontwerp van de 55coupe is goed herkenbaar gebleven

Goodwood Festival of Speed 2009
3 t/m 5 juli 2009 (GB)
Tony Hazelwood    opnieuw eigenaar en rijder !

Engeland is een autoland !, al is er van een echte Engelse auto-industrie feitelijk al jaren geen sprake meer, de meeste merken zijn nu in buitenlandse handen, zij blijven trots op wat eens in Engeland is gemaakt en bewaren werkelijk alles in musea en privé verzamelingen en alles wordt perfect in stand gehouden.
Ook op het gebied van snelheidssporten heeft Engeland een zeer lange historie van Motorraces, Rallies, Rallycross, Formule 1, 2 en 3, Sportvliegtuigen enz. enz. enz. zelfs racefietsen !.



* de Wildcat-V8 steekt ver de cabine in, wat een power !
* Het polyester front kan volledig worden weggenomen voor een betere bereikbaarheid.
Sinds 2001 laten de Engelse verzamelaars in het plaatsje Goodwood, zo'n 70 km onder Londen, graag de wereld genieten van alles wat maar met snelheid te maken heeft op het Festival of Speed waar werkelijk alles bijelkaar komt, jong en oud, wat met snelheid te maken heeft en je mag het aanraken !.

Op het enorme terrein worden zelfs demonstraties gegeven met terreinwagens, Formule1 wagens, Rally en Racewagens.




Modsports and Supersalooncar races (GB)
29 augustus 2011

Op het circuit "Mallorypark" kwamen vanuit heel Engeland de supercars uit de jaren '70 weer bijeen.

Supercars zijn auto's die allen uiterlijk nog een beetje herkenbaar zijn, voor de rest is werkelijk alles verbouwd wat maar mogelijk is en dat maakt deze auto's tot fabelachtige brute monsters met Formule-1 capaciteiten.

Op de baan ook de machtige DAF55coupe met V8 motor die nu eens op volle snelheid te zien was, de rijder is niet Tony Hazlewood maar een van zijn vrienden Mike Wilds ook hij schrikt niet van een kilometerje harder, tjonge tjonge wat gaat dit hard en wat een geluiden komen uit dit soort auto's

WIJ hebben geen bijzonderheden oF deelnemerslijsten kunnen vinden op het internet maar dankzij Simon Westerby wel weer een serie mooie foto's en een paar filmpjes binnen gekregen.

Filmbox "DAF-V8 Supersaloon"
Augustus 2011, circuit Mallorypark in Engeland, tijdens de Modsports en Super Saloonraces staat de machtige DAF55coupe - V8 aan de start.

Deze 55coupe met zijn brute uiterlijk is toch prachtig om te zien en op dit filmpje zien we hem nu ook rijden.

Met dank aan Simon Westerby uit Engeland.
de film


eigenaar nummer 5
Andy Wilson (GB)
sinds 2020


Ruim 9 jaar hebben wij niets van deze super snelle 55coupe met V8 motor gehoord of gezien, er kwam een bericht dat de auto te koop zou staan en dat bericht was kennelijk juist want op FB komen wij nu als eigenaar / rijder Andy Wilson tegen die op zijn beurt de auto flink onderhanden heeft genomen want ook in de techniek geld "stilstand is achtergang" en NU eindelijk ondanks de coronabeperkingen rijd de auto weer op het circuit.

"CSCC Spelcial Saloons & Modsports"
at Donington Park

27 september 2020



foto's gemaakt door : Dave Smith (GB)
WAUW !   DE 55 GRILL IS ER TERUG OP !    PERFECT ! !
Het was nog onzeker of Andy Wilson met de DAF kon rijden dit weekend, de belangstelling was zo groot dat er auto's op de reservelijst werden gezet, gelukkig was er op de tweede dag ruimte en mocht hij de baan op, nog wat onwennig maar geweldig !




de 55coupe-V8 terug in de stijl van 1975
In de tijd dat het Coronavirus heel Europa in zijn macht had heeft Andy Wilson zijn tijd erg goed heel erg goed besteed om zijn DAF55coupe-V8 eens erg goed onderhanden te nemen.
De uit 1973 stammende DAF55coupe is al diverse keren grondig gerepareerd en in een andere kleur gebracht maar deze keer gaat de opzet terug tot het jaar 1975, hij blijft Rood - Wit !

Voor zover de carrosserie nog de ijzeren DAF carrosserie zijn de contouren van de coupe nog goed herkenbaar.
Werkelijk alle overige lichte composiet delen werden hersteld, bijgewerkt en aangepast en dat is toch een hels karwei omdat het wel sterk moet zijn.

De auto is nu terug in de kleuren waarin Alan Minschaw in de jaren 1975 en 1976 op de Engelse circuits reed

Er is een zeer fraai detail op de auto aangebracht, een detail dat er in die jaren niet opzat, de DAF55 grille ! en die grille maakt de auto weer en meer herkenbaar !

28 mei j.l. tijdens het "Master Historic Festival" op het circuit Brand Hatch kon de auto door het publiek worden bewonderd.


Wat een geweldig Race Monster !

Wij hopen spoedig beelden te kunen tonen van deelname aan SSC-races



Special Saloons op het "Croft Circuit"
3 september 2023
Er is ongelofelijk veel gesleuteld aan de 55-V8coupe en er werden diverse tegenslage verwerkt maar DAAR IS HIJ WEER !

Op het Croft Circuit in North Yorkshire kon de eerste race na een lange periode van reparatie en aanpassen van carrosserie eindelijk worden verreden.
Het was duidelijk een test, Andy Wilson hield zich in, hij mocht niet voluit gaan want alles is los geweest en vele vooral motoronderdelen zijn nieuw en kostbaar en liggen niet standaard in een magazijn dus rijden en controle, weer rijden en weer controle.
Alles verliep naar wens en het team van Andy kreeg vele complimenten over het uiterlijk en de techniek van deze zeer fraaie coupe.
Met de onvervalste DAF55 grille blijft de auto toch echt op een DAF lijken, zelfs met deze V8-motor.



Historic Racing "Snetterton Circuit"
20 + 21 april 2024
Na een lange winterperiode die volledig gebruikt is om de body te veranderen, versterken en van een nieuwe lak laag te voorzien.
Wat Andy Wilson en zijn team onderhuids aan de techniek hebben vernieuwd, aangepast en verbeterd, is zo niet direct niet te zien maar volgens onze contacten zijn die enorm geweest en dan vooral de motor zelf was echt aan zeer groot onderhoud toe.

De historicrace op het Snetterton Circuit, de 1erace na een lange tijd, mag volgens ons dan ook gezien worden als en test en is goed verlopen.
Wij hopen dat in de komende races deze DAF55coupe-V8 aan de startstreep zal verschijnen.



Zandvoort Summer Trophy
13 en 14 juli 2024

Na lange tijd komt de 55coupe-V8 eindelijk weer eens naar Nederland voor een geweldige race op Circuit Zandvoort, we hebben de datum al lange tijd in de agenda staan en dan op het laatste moment moet je afzeggen wegens omstandigheden en hebben wij dit geweldige monster weer niet in het wild gezien en gehoord.

Andy Wilson, de rijder / eigenaar van de coupe heeft in ons land Bart Manders als contact voor service en technische informatie en begeleiding en Bart was aanwezig en staat hier vol trots naast de wagen.

De deelnemers aan deze Summer Trophy is zeer divers, diverse autoclubs, youngtimers, oldtimers, tourwagens en open racewagens variërende van 4cilinder 1300cc tot 6-liter V8, het geheel draagt meer het karakter van zien en gezien worden.

Door de regenval dreigde het evenement in het water te vallen maar gelukkig waren de wedstrijddagen redelijk droog en was het circuit toch goed rijdbaar.
Tijdens de racedagen vertoond de auto kuren, lekt wat olie, loopt niet echt lekker en wil niet doen wat Andy graag zou willen doen en zou willen laten zien wat de auto feitelijk kan.
De DAF55coupe is natuurlijk geen normale coupe meer maar het fraaie coupe uiterlijk is gebleven !.
Zover wij kunnen terug vinden is er geen klassemnt opgesteld, alle deelnemers ontvangen een uniek aandenken aan deze 1e Summer Trophy.