2025, de jaren vliegen voorbij, www.rallydaf.nl gaat nu het 25e jaar online in en is het 25 jaar geleden dat een DAF deelnam aan de London-Sydney-Marathon editie van 2000,
stilletjes hoop ik dat ons DAF Museum er toch wat aandacht aan zou willen besteden ondanks dat de equipe toen is uitgevallen wegens persoonlijk ongeluk tijdens de service. Als opening van het nieuwe jaar neem ik u mee naar Engeland en wel naar het fotoarchief van Dave Cook en het archief van ACTC-Events en dat heeft dan te maken met een in Engeland zeer bekende vorm van autosport "TRAIL" rijden. De regels zijn redelijk simpel, het is mooi en leuk om naar te kijken, budgettair zeer aantrekkelijk MAAR ! het kan erg moeilijk zijn om uit te voeren !. Deelnemers rijden in een regio van heuvel naar heuvel, onderaan de heuvel staat een start vlag en de tijdcontrole. Je ontvangt jou kaart met starttijd, start ! en probeer zo snel mogelijk de heuvel op te rijden, stempel de kart af en rijd naar de volgende klimopdracht. Klinkt simpel toch, ja als het droog is ! wel. Nu de zelfde heuvel bij motregen, Oeps ! dan mag de klimopdracht soms maar 150m lang en steil zijn maar kan het qua tijd zwaaaaaar tegenvallen en dat is nou net wat het publiek mooi vind. Deelnemers rijden op Motoren, Motor met zijspan en auto's in allerlei uitvoeringen, soorten en leeftijden en er is een klasse indeling. even terug naar 2006 ! |
the Clee Classic Trail an ACTC Events UK In de genoemde archieven vonden wij 2 foto's van equipe Derek Reynolds - Fred Mils in hun witte 66M1300 de gladde heuvel op klimmen. Op de voorruit te zien : startnummer 55 en ingedeeld in klasse-3, zij werden 5e in hun klasse. Het touw op de motorkap is er voor de hulpdienst om de wagen in het spoor te houden voor het geval de wagen achteruit zou glijden en onbestuurbaar een gevaar voor het publiek is geworden. |
Het is al weer een paar geleden dat zich iemand melde met foto's van een voormalige rallydaf en het is extra mooi als wij over deze auto NIETS weten. Vandaag 26 januari meld Eljo Maat zich met de vraag of wij foto's en info hebben over deze 55Mcoupe die in de jaren '80 actief zou zijn geweest met als rijder Henk Maat uit de regio Enschede. De auto is redelijk basic en straalt gebruik uit. Nu maar hopen dat iemand zich meld. |
Het Historic Rally Seizoen is nu echt begonnen met 4 meerdaagse rally's tot circa 2500km totaal en het beloofd heel spannend te worden voor de deelnemers want de rally trajecten van deze rally's liggen volop in de sneeuw of zijn glad door bevriezing of modder !, wij starten met een echte winterrally. |
23e Winter Trial 26 t/m 31jan 2025
| Twee heren die al vanaf 2012 aan de start komen van deze rally in de zelfde auto zijn Jo Heesakkers - Wim Peters met de 66Mcoupe1300 en ook nu zij er bij en komen uit in de CHALLENGEKLASSE. De rally start in Salzburg en de circa 2500 wedstrijd km's verdeeld over 8 trajecten liggen vooral in Oostenrijk en Slovenië en de hoger gelegen stukken in een pak sneeuw terwijl het in de lagere delen juist regent. Jo Heesakkers - Wim Peters beginnen de rally beheerst en kunnen ook in de regularity's goed meekomen en na traject 3 staan zij op een 18e plaats, maar in traject 5 beginnen zich wat technische probleempjes te openbaren wat uiteindelijk resulteert in het staken van de rally, de equipes melden zich af bij de organisatie en keren huiswaarts. Het tweede DAF equipe Polly Moes - Emile de Boer in een goed geprepareerde 55Mcoupe met circa 90pk, rijden de TRIALKLASSE waarin een aantal zeer bekwame equipes uitkomen. Zij doen het vanaf het begin erg goed, zijn bijna alle trajecten in de top 10 te vinden, maken weinig fouten en kunnen het tempo uitstekend bijhouden. De auto doet het goed en brengt hem uiteindelijk op de 7e plaats in de Trailklasse ! >foto's van Classic Events |
38e Rallye des Routes du Nord - VHRS 31jan. + 1 febr. 2025 (Fr) Rond de stad Merville aan de grens met België is deze 38e editie van de Routes du Nord, waar met regelmaat DAF equipes hebben deelgenomen en successen hebben behaald. In de VHRS-klasse in de categorie HAUTE ( hogere snelheid ) komen na een jaar Sebastien Wicart - Remy Boulenger met de 66Mcoupe aan de start. 1 seizoen , 2024, hebben de heren besteed aan verbetering van de DAF en nu moet de DAF weer volledig aan de bak. De KP's liggen vol met modder die de rijders met de odernewagens daar hebben neer gelegd middels het afsnijden van bochten en de vorst maakt het extra onvoorspelbaar. De equipe rijden in de groep met een gemiddelde snelheid van rond de 65km p/u en dat is flink doorrijden. De 1e kp's rijden zij in de top en zelfs op plaats 1 maar moeten tijd inleveren als zij diverse malen in bochten hun momenten hebben en met veel stuurcorrecties op de baan kunnen blijven. De auto doet het bijzonder goed en zij houden hem schade vrij en behalen hun 1e podiumplaats van het jaar, 2e plaats VHRS-klassement. |
foto's van Ines Rallye en Kristof Bogaert Photographie |
31jan. t/m 2 febr. 2025 Vincent-Nours Lechertier - Jean-Marc Lechertier DAF55M 28e in het Classic-65 Klassement |
De rallye "Boucles Bastogne" heeft al jaren de reputatie een lastige en zware rally te zijn en niet onterecht !, het was en is en zal een Winter
Rally zijn en blijven en daar aan de voet van de Ardennen en de Ardennen zelf zijn perfect voor de sport en super mooi voor het publiek. Wij herhalen het toch nog maar eens, de Classic-50 en 65 klasse komen het dichtste bij de rallysport zoals het in de jaren '70 toeging. Om een gemiddelde snelheid van 65km p/u te kunnen blijven rijden op een special stage moet er stevig worden door gereden en dat is zeker met wintersweer en gladheid door modder en bevriezing hard werken voor een rally equipe MAAR ideaal voor een goed geprepareerde DAF55Marathon met een twee goed samenwerkende equipe leden. Vader en zoon zijn goed op elkaar ingespeeld en hun ervaringen in het "Tip-Top Racing Team" als slalomrijders maakt hun in de rally een sterke concurrent voor de overige deelnemers en die naam heeft dit DAF team al bij de VHRS equipes. De wegen zijn dit jaar glad en vol modder en soms ook bedekt met een laagje IJs waardoor je niet kunt inschatten hoe diep het gat is of hoe hoof een drempel en dat maakt de DAF soms met een paar wielen los komt en ook harde klappen te incasseren heeft maar de auto is sterk, goed geprepareerd en onderhouden mede door de inzet van de team monteurs. | foto's van Marvin Video Rally + Ma passion Photography + Tip-Top Team |