DAF's in Autosport 2024

Voor 2024 wensen wij alle actieve en minder actieve DAF sporters en gewone bezitters een voorspoedig jaar en heel veel plezier met de DAF en variomatic aangedreven Volvo's.

Wij gaan met de website het 27e jaar in en nog steeds ontvangen wij nieuwe info en nieuwe foto's en soms staan ook wij nog voor een verrassing en met dat bericht beginnen wij als eerste dit jaar.

In november 2023 plaatste Wijbe Zijlstra, DAF Club lid, op facebook een bericht over een DAF55, 1e type, die deel had genomen aan de 24-Houres of Lemons aan de ander kant van de oceaan in Californie en daarbij staan nog steeds vraagtekens.
24-Houres of Lemons
juni of juli 2023 (USA)

Wij bezochten de website https://24houresoflomons.com in de hoop meer te ontdekken over dit evenement maar dat viel behoorlijk tegen, dan maar een email sturen aan de organisatie en vragen om info maar helaas tot heden geen enkele reactie !.

Alles bij elkaar genomen krijgen wij de indruk dat het een soort "Bangerrace" is maar ZONDER dat de auto moedwillig worden plat gereden.

Op de foto's die wij vonden van de deelnemers zijn de auto's van alles en nog wat voorzien wat nutteloos is en de gedachten dat het om een Cracyrace gaat lijkt op zijn plaats.

Het reglement was kort maar duidelijk, auto's mogen NIET meer waard zijn dan 500 USD, er moeten veiligheidsmaatregelen genomen worden voor het geval de auto toch over de kop zou gaan ed.,

De rolkooi ziet er goed uit, de brandstoftank in de kofferbak is ook eigenlijk wel veilig maar de mondjes van de brandblusser richten op de benen van de rijder is misschien toch niet zo handig en veilig en het NL plaatje nog steeds op de kofferdeksel, prachtig !.

Helaas vinden wij nergens een deelnemerslijst laat staan een uitslagenlijst wat ons wel opviel was dat er hoofdzakelijk europeseauto's op de foto's staan i.p.v de grote US bakken, wij zullen de website volgen, wie weet komt er toch onverwachts iet boven.

Aanvullende info over dit item was ingezonden door Wijbe Zijlstra en Rik van Geel en inmiddels weten wij wie de rijden is,

Mike Spangler

Simon Westerby   DAF66coupe   2003-2016
Ook Engeland heeft zijn DAF Club, "the DAF Owners Club" voeg daarbij de wetenschap dat de Engelse autosport bloed in de aderen hebben, ook bij sommige leden van de DAF Owners Club, is en zijn
beelden en informatie over Engelse DAF equipes helaas toch zeldzaam aan het worden.
Simon Westerby is de inzender van deze foto's uit de periode waarin hij deelnam aan "Gymkhana" een op slalom lijkende sport waarin je opdrachten moet uitvoeren.

Op de foto's is Simon in actie met zijn zoon als bijrijder die volgens opdracht de vlaggen moet verzamelen terwijl vader tussen de pionnen door slingert, in welk jaar dit was is niet meer bekend.
Deze vorm van autosport werd en wordt nog steeds ook door regionale autoclubs en landelijke organisaties.



Simon is geen eigenaar meer van deze gele 66coupe, die heeft een goed tehuis gevonden in Ierland maar is nog steeds actief in de DAF Owners Club en in een DAF.

20e CHti Balade Carto  27 januari 2024 (FR)

In deze locale kaartleesrit behalen Dominique Boulet - Sebastien Wicart de 3e plaats in het algemene klassement !
Historic Ice Trophy
24 t/m 28 januari 2024 (A)

4-Stunden von Altenmarkt nur Oldtimers
6-Stunden von Altenmarkt



De Historic Ice Trophy is een regularity op IJs en in de sneeuw op een circuit van circa 2km
lengte met zeer weinig hoogte verschil in de baan.

76 equipes komen naar Altenmarkt in Oostenrijk voor deze fraaie wedstrijd.
Alleen 2-wiel aangedreven auto's worden toegelaten en is de leeftijdgrens 1984 voor Oldtimers
en 1994 voor Youngtimers en mogen alleen banden met "straatspijkers" de kleintjes dus of alleen
de winterbanden zonder spikes.

Ook Oostenrijk heeft last van de veranderingen in het weer, vorige werd de wedstrijd volledig afgelast,
dit jaar uit voorzorg de 4-uurs race tijdens de regen wat ingekort om het baan niet kapot te rijden, en
vorst in de nacht de gelegenheid om de baan weer te herstellen om de 6-uurs race volledig te kunnen rijden.

Vanuit Polen komt het "Kumiega Racing Team" met twee teams naar deze wedstrijd, 1 Fiat 126 grp2 in
de Youngtimerklasse en de DAF55M bij de Oldtimers met rijders Michal Kumiega, Piotr Zaleski en Jakub Franek.
Op dag 1 is er de controle van de auto, de papieren, rijders instructie en training om kennis te maken met de baan.
Als eerste zal de 4-uurs race nur fur Oldtimers worden verreden, de DAF55M wordf bereden door Michal Kumiega - Piotr Zaleski die een 23e plaats behalen waarbij aangetekend dat gedurende de race
besloten is de race in te korten om de baan niet kapot te rijden want de regen deed de sneeuw en ijs behoorlijk smelten.

Na een stevige nachtvorst is de conditie van de baan weer optimaal en kan de 6-uurs race voor alle klasse volledig worden verreden.
Dit keer zullen Michal Kumiega en Jakub Franek de DAF55M besturen en volgens het reglement ieder halfuur van functie wisselen.
Met zoveel auto's op de baan is het lastig om jou schema te blijven rijden, wat extra gas geven kan een ongelukje opleveren en dat gebeurde dan ook, niet ernstig maar wie de neus schend, schend het aangezicht en zo komt het dat de DAF 1 koplamp moest missen, de 11e plaats is het resultaat en dat mag er wezen.



15e Midwinter Classic    28 januari 2024 (NL)
In Dirkshorn komen 77 equipes aan de start voor navigatierit in de kop van Noord Holland.

Peter Staal = Folkert Kamp    DAF55Mc    5e Masterklasse
Roeland IJdenburg - Jasper Kouijzer    DAF55c    7e Masterklasse
Rob van Dooren - John van Dam    DAF55M    22e Sportklasse
Polly Moes - Maartje Meijers    Volvo66    1e Toerklasse.

the Winter Trail
28 januari t/m 2 februari 2024 (PL=SLO-CZ)

2500km regularityrally voor klassiekers en youngtimers door de besneeuwde landschappen van Polen, Slowakije en Tsjechië.
73 equipes staan aan de start en zijn volledig op de kou en sneeuw voorbereid.

Onder de deelnemende equipes vele vaste gasten, want de Winter Trial heeft een vaste groep die jaarlijks deelneemt en 1 van deze groep is DAF equipe Jo Heesakers - Wim Peters met de rode 66Mcoupe1300.

De DAF equipe rijdt in de Challenge klasse, vorig jaar raakte zij van de weg maar reden de rally met schade aan de neus toch uit en dit jaar rijden zij zonder schade naar de finish en behaalde een 20e plaats in de Challengeklasse en bereikte zij een 3e plaats in de klasse-10.

Legend Boucles Bastogne
Regularity Classic65
3 + 4 februari 2024 (B)

Deze rally is echt een "Legende" alleen al in de Regularityklasse tot 65km p/u komen 85 equipes aan de start !! en dan zijn de nog de Legend Klasse voor de hele snelle equipes en de Classic50 klasse voor de equipes die het wat rustiger willen doen en Alle equipes rijden de zelfde zeer fraaie afgezette proeven.

In de Classic65 rijden met de altijd betrouwbare 55M equipe Vincent Lechertier - Jean-Marc Lechertier.
Met zijn 1108cc is de DAF een van de kleinste auto's in het veld maar vader en zoon maken altijd weer prima pacenotes en hebben de DAF echt technisch goed voor elkaar en voeg daaraan toe dat Vincent exact de opdrachten van zijn vader Jean-Marc uitvoert en de DAF tot hoge snelheden kan aanzetten en in de bochten altijd controle heeft.

Heer weer is zo vroeg in het jaar altijd wat somber, vochtig, mistig en sneeuw is ook zeker geen uitzondering, de KP's zijn goed afgezet en verkend maar blijven glad en kuilen worden na zoveel passages groter en dieper  DUS UITKIJKEN !.
In 2 wedstrijddagen worden 15 kp's verreden waarbij over de afstand tussen Start en Finish van de kp de gemiddelde snelheid NIET HOGER dan 65km p/u mag zijn, kom je op de kp daar boven uit zijn het alleen strafpunten maar kom je op de verbindingsroutes tussen de kp's boven de toegestane snelheden zijn het strafpunten EN kassa tot zelfs diskwalificatie en de organisatie controleert zeer streng met inzet van eigen motorrijders en dat is puur om ook de komende jaren vergunning te krijgen om deze fraaie rally te mogen rijden in de regio rond Bastogne.

Op een KP een gemiddelde van 65 kmp/u is hard werken, geloofd u ons maar want je kunt niet alle bochten met die snelheid nemen en diverse kuilen ram niet met 65 of meer door heen en is in deze vorm van Regularity de snelheid goed te controleren maar doe het eens gelijk met kaartafstanden meten, controles zoeken enz. enz., daarom is in die vorm van regularity op openbare weg max. 50 en soms minder!



Vincent en Jean-Marc hebben een zeer solide rally verreden, zonder schade ! en de DAF wilde allen maar normaal onderhoud tijden de service momenten.
Alleen een lekke band en 1 velg moet misschien is beschadigt en zou vervangen moeten worden maar al met al hebben zij weer respect afgedwongen bij de andere deelnemers.


Van de 85 gestarte equipes bereiken er 66 de finish en is de 13e plaats in het Classic65 klassement het resultaat voor Vincent en Jean-Marc EN 1e in hun vermogensklasse EN
3e in een klassement speciaal voor Franse rijders.   TOP KLASSE !


26eRallye Monte-Carlo Historique
klassement "Moyen Basse"
31 januari t/m 7 februari 2024 (Fr)

De "Historique" editie van de Monte-Carlo rally is ook al weer jaren een van de belangrijkste rally's voor klassiekers waar ook deelnemers uit Japan speciaal voor overkomen.

233 equipes starten vanuit Glasgouw (UK), Bad Homburg (D), Reims (Fr) en Milaan (It).
Er zijn 2 snelheidsklassementen, “Moyen Haute” en “Moyen Basse”   ( de hoge en de lage snelheid )

Equipe Maurizio Velano - Giovanni Molina met de zeer opvallende DAF66Mc1300 rijden in het "Basse" klassement en dit is hun 3e deelname aan deze rally.

De rally is pittig tot zwaar te noemen omdat de tijden op de trajecten strak zijn en er per traject diverse
regularities worden verreden en zeker belangrijk, de wedstrijddagen zijn lang !!.
Ondank al het onderhoud, alle controles van de onderdelen zoals variomatic, de riemen, startmotor enz, enz, enz. heeft de equipe deze rally te maken met een onwillige dynamo, het stroomverbruik blijkt hoog te zijn, verlichting, ventilator, meetapparatuur, kompas ed. hebben de accu + dynamo kennelijk te weinig capaciteit en moeten zij met regelmaat tijdens de tankstops ook de laden weer bijladen om het volgende traject te kunnen uitrijden.

Bij daglicht kun je zonder of weinig verlichting rijden, in de avond etappes is dat al een behoorlijk stuk lastiger en ondanks dat weet de equipe alle 16 trajecten te volbrengen en worden
154e in het Algemeen Totaal klassement + 31e in hun klassement "Moyen Basse" en 46e in de catogorie-3 auto's met bouwjaar 1972-1976. en dat is zeker een complimet waard !




Coppa Attilio Bettega   Int. Historic Regularity Rallye   17 t/m 19 februari 2024 (It)

Na een zware Rallye van Monte-Carlo Historique is er nu dan een resultaat waar de DAF equipe Maurizio Vellano - Fausto De Marchi tevreden op kan terug kijken, de problemen met de dynamo lijken te zijn opgelost.

Deze klassieker op Italiaanse bodem over 10kp's starte pas s'middags om 14.30u en finishte de volgende dag 0m 02.00 uur en dat mag je zeker onder de zwaardere uitdagingen rekenen.

Het wedstrijd terrein is de regio rond de stad Vicenza in het Noorden van Italië waar de circa 55 equipes een paar behoorlijk lange kp's, tot 31 km lengte, moesten afwerken en enkele daarvan op zeer donkere en bochtige berg trajecten

Een prachtig parcours met op de hoger gelegen gedeeltes toch nog een flinke laag sneeuw op de vaak smalle wegen.

De equipe rijden zeer constant en weten KP-10 te winnen en dat bezorgde equipe Maurizio Vellano - Fausto De Marchi een mooie 11e plaats op in het algemene klassement
69e Neige et Glace
17 t/m 21 februari 2024 (Fr)

Zoulou Racing Heritage is de nieuwe organisatie achter deze winterklassieker van formaat !.

In Malbuisson komen 85 equipes aan de start voor 4 pittige etappes in de sneeuw.
De equipes zijn onderverdeeld in 4 wedstrijd klassementen.
Wij richten ons op de "Discovery" klasse waarin de enigste variomatic actief zal zijn.

Met de Volvo66- 1300 rijden Frederic Garret - Michel Pons naar een 3e plaats in hun klassement.
Deze equipe is nieuw voor ons en over het verloop van hun rallygroep is weinig bekend gemaakt, helaas !.



Rally van Haspengouw
Slowly Sideways België demogroep
23 t/m 24 februari 2024 (B)

De 1e rally van het jaar daar leef je de hele winter naar toe !, onderhoud aan de auto enz, enz. enz en dan is het eerste treffen met je de mede Slowly Sideways equipes steeds weer een prettige ervaring.

Haspengouw rally staat bekend om zijn zeer fraaie maar ook smalle en gladde met modder besmeurde kp's met heel veel haakse bochten.
De wegen zijn van asfalt of beton en dit jaar weer het beruchte stuk op de "Belgische Keien" die ook zonder modder spek glad zijn wat dan voor het publiek de nodige aardige beelden oplevert.

Onze groep mocht dit jaar slecht 16 equipes aan de start brengen en de groep mocht ook maar 2x 4-kp's rijden waardoor de avond kp's kwamen te vervallen.

Eugene en ik hadden het idee dat de organisatie ook maar vergunning had tot circa 19.30 / 20.00 uur omdat ook de BRC vroeg terug in het Drone Centrum waren waarbij opgemerkt dat er gelukkig maar 1 ongeluk heeft plaatsgevonden die het tijdschema omgooide, dat het met al die modder veel erger kunnen zijn.

Hoewel wij niet voor een klassement rijden en het tempo ook zelf mogen bepalen, ligt dat best wel hoog.
Op de rechte stukken komen ook wij met de DAF op 120 / 130 km p/u en dan flink in de remmen en dat maakt Slowly Sideways zo mooi !!
Camel-DAF Racing team     Rinus Blankestijn - Eugene Wijnen     DAF55M replica 1972 Rallye du Maroc



foto's van:  Foto-Edje.nl = David Pics - Talmea Media - Ma Passion La Photographie



a.u.b vanaf nu weer
OM de Zuiderzee
Om deze 60e editie van de ROZ te vieren heeft de organisatie een geweldige route uitgezet Rond om de Zuiderzee ( IJsselmeer ) zoals deze kaartleesrit / betrouwbaarheidsrit 60 jaar geleden ook verreden werd.

Vanuit Nijkerk vertrokken 107 equipes aan totaal 450 km's verdeeld in 8 wedstrijdtrajecten en de verbindingsroutes.

Route ging vanuit Nijkerk direct Flevoland in waarbij opvallend veel kleinere valkuiltjes zaten en dat alleen omdat de wegen daar recht zijn en je een punt ook maar zo over het hoofd ziet en dus mist.

Via de dijk Lelystad - Enkhuizen Noord-Holland in waar over de smallere landbouwwegen richting de Afsluitdijk genavigeerd moest worden.
Na de afsluitdijk op het oude land kon de kaarlezers weer flink aan de bak met Nijkerk als eind doel.

Verdeeld over de drie wedstrijdklassen totaal 5 DAF's en 2 Volvo66 equipes in strijd, die gelukkig geen uitvallers kent.

Terug in Nijkerk zien we toch vooral vermoeide gezichten en sommige met rugpijn, het was een lange rit, pittig MAAR wel erg moei en goed opgezet !.

De 7 variomatic equipes behaalde mooie rusltaten:
Masterklasse:  Roeland IJdenberg - Jasper Kouijzer DAF55coupe 16e plaats.

Sportklasse:  Simone van Dam - Nienke van Dam DAF55M 6e plaats +++ Polly Moes - Maartje Meyers Volvo66 8e plaats
Rob van Dooren - John van Dam DAF55M 13e plaats +++ Rene van Bussel - Gijs Opheij DAF555coupe 20e plaats


Tourklasse:   Wilfried Koopmans - Bram Koopmans DAF55M 3e plaats +++ Arnold Laermoes - Erik-Maarten Edixshoven 21e plaats


40e Gelderse Vallei Rit
9 maart 2024 (NL)

In een 45 equipes sterke Sportklasse doen Maaike Hensbergen - Gino Lens in de 55Mcoupe hele goede zaken.

Vanuit Maarsbergen strijden circa 80 equipes in 3 wedstrijdklasse om de podiumplaatsen.
Het weer is de equipes goed gezind en de AMAC organisatie heeft zo als altijd de organisatie, de kaarten en de reglementen weer goed op orde.

Maaike Hensbergen - Gino Lens pakken een mooie 4e plaats in hun sportklasse.
In Maastricht komen 100 equipes aan de start voor de 18e editie die dit jaar slechts 3 landen aan doet.
In de Coppa Super Klasse proberen Frank Moonen - Peter Hoens met de 55Mcoupe het resultaat van 2022 te evenaren, zij wonnen hun klasse !

De 1e etappe was erg lastig wegens een zeer krap schema, de equipes hadden dan ook de ondruk dat op de 1e dag het klassement al bepaald was.

Zij rijden de rally zonder problemen uit en behalen de 10e plaats in hun Coppa Super Klasse.
18e Coppa d'Europe  21 t/m 24 maart 2024 (NL-B-Dld)
VAS-Slalom van Kuurne
1 april 2024 (B)

In België is het Slalom seizoen van start gegaan in Kuurne !.

Slalom is populair in België, het is simpel toegankelijk, een handelbare auto is een pre, het is een perfecte basis c.q. leerschool voor de rallysport omdat je in deze sport echt jou auto leert te beheersen maar vele deelnemers in de slalom blijven bij deze sport.
Auto die zijn aangemeld voor het slalomseizoen krijgen een nummer en behouden die het gehele jaar.

In deze openingsslalom komen 88 equipes aan de start en na 4 starts komen er 85 op de uitslagenlijst, 3 equipes worden door pech van een mooie seizoensopening afgehouden.

Lowie de Meijer in de DAF66M rijden al een paar seizoenen met nummer 27 en dit nummer blijft ook voor 2024 op de zijkanten van de auto.

In deze eerste slalom behaald Lowie een fraaie 23e plaats in het totaalklassement.




In de sportklasse van deze kaartleesrit starten Frank Moonen - Peter Hoens in de 55Mcoupe en Jan Thomassen - Robert Hijmans in de 55M voor drie dagen pure navigeren / kaartlezen door de Ardennen en de Eifel over bospaden en smalle wegen.
Helaas moet de equipe Jan Thomassen - Robert Hijmans met een defecte dynamo de wedstrijd staken.
Frank Moonen - Peter Hoens worden vlak voor de finish betrapt op te snel rijden, krijgen daarvoor strafpunten en worden daardoor uiteindelijk toch nog 8e in hun klasse.

Navigatierit in de regio Calais met 49 equipes verdeeld over Grand Touring en Touring klasse.
In de Grand Touring klasse rijden 3 variomatic aangedreven equipes en behalen uitstekende resultaten.
Met de witte DAF66L, Charles Bogaert - Sebastien Wicart, zij behalen de 1e plaats in de GT-klasse.
Met de blauwe Volvo66, Ghislaine Vanlaneker - Dominique Boulet die de 3e plaats bezetten in GT-klasse.
Op de 8e plaats Vincent-Nour Lechertier met dochter Lea aan zijn zijde in de 55M.

49e TAC Rally
demo Slowly Sideways Belgium
5 + 6 april 2024 (B)
Rinus Blankestijn - Eugene Wijnen rijden hier hun 10e rally samen als Camel-DAF Rally Team in de Slowly Sideways groep en dat bevelat ons perfect !

Rally van Haspengouw en de TAC Rally, beide georganiseerd door de "Tielse Automobiel Club " hebben een ding gemeen, de smalle wegen met diepe geulen aan de zijkanten !

Wat de TAC nou zo aantrekkelijk maakt is het compacte karakter, korte verbindingen tussen de KP's waardoor je echt meer wedstrijd km's rijd in verhouding met het totaal.

De KP's zijn goed overzichtelijk en goed rijdbaar MAAR het blijft uitkijken, het kan glad zijn door droog zand of toch natte klei EN de pacenote's moeten goed zijn !!

En laten wij op KP-3 nou in een L2 bocht vergeten zijn dat deze knijpt of door draait, mag u zelf omschrijven, en in die bocht maakte wij een 360gr. en belande met de achterkant van de auto in een droge sloot pal naast de weg en blijven met de achterwielen los van de grond op de achterbumper hangen die daardoor verboog tot net onder de achterlichten.

Het was even schrikken, wij dachten dat het over en uit was maar nee, de DAF bleek sterker !.

Wij rijden niet voor het klassement, de snelste tijd is in onze klasse niet van toepassing, het is dan ook gebruikelijk dat wij elkaar helpen waar het kan en zo was Johnny Verthe met zijn Ford Focus bereid ons uit de greppel te trekken en konden wij onze rally weer vervolgen, met lichte schade en een uitlaat deel minder.

Ook wij op onze beurt kregen het verzoek een Nissan uit een greppel te trekken en durfde wij met ons motorvermogen en zo kort op onze glijpartij niet echt te proberen.
Tijdens de service was een snelle inspectie door Eugene voldoende om te besluiten alle Kp's verder uit te rijden, aan de onderzijde GEEN SCHADE ! gelukkig maar.
foto's ter beschikking gesteld door   Jonajo Foto's !  en  rallydigital

2024 proloog Tulpenrally
20 april 2024 (NL)
Sinds een paar jaar organiseert de Tulpenrally organisatie een oefenrally voor de deelnemers aan de echte Historic Tulpenrally onder de naam "Proloog".
Dit jaar vertrok de oefenrally vanuit een vesting in De Bilt.
De resultaten worden met de deelnemers besproken en zo hopen zij aan een goede voorbereiding bij te dragen maar je mag ook komen proeven aan de Tulpenrally, je hoeft geen deelnemer te zijn aan de grote rally.

Op de foto  Roeland IJdenberg - Jasper Kouijzer,  al jaren vaste deelnemer aan de echte rally met de blauwe 55coupe en ook dit jaar in de expertklasse..
In de 66Mc1300,  Polly Moes - Maartje Meijers  die dit jaar de echte rally zullen rijden in de sportklasse.
In de 55M LSM-replica,  Wilfried Koopmans - Bram Koopmans  die eens komen testen en kijken wat nu de Tulpenrally echt inhoud.



19e PeelRand Classic
21 april 2024 (NL)
Niet zo'n heel groot maar een mooi startveld, 55 klassiekers aan de start voor deze mooie navigatierit in de regio Someren-Asten-Nederweert.
In de expertklasse eindelijk weer eens in actie, Willem Geuzebroek - Guillaume Geuzebroek met de 66M1300, zij worden 7e in deze klasse,
In de sportklasse met de 55Mcoupe, Maaike Hensbergen - Gino Lens, zij worden 17e in deze klasse die toch altijd weer wat moeilijker is dan verwacht of gedacht.



25e Rally van de Grensstreek
27 + 19 april 2024 (NL+B)

In het Zuid Limburgse Vaals melden zich 45 equipes voor een Kaartlees-Regularity Rally over 500km door een van de mooiste streken van Europa, Zuid Limburg en de Ardennen.

De rally gaat over twee dagen van ieder 2 etappes met de uiteindelijke finish weer in Vaals bij het "Drie Landenpunt".

De equipes in de sportklasse zijn behoorlijk aan elkaar gewaagd en dan blijkt er bijna aan het einde van de rally een laser controle in een 30km zone. !
Kijk eens op de uitslagen lijst en u ziet dat ook BIJNA ALLE EQUIPES zich hebben laten verrassen waardoor het strafpunten regende en het klassement op bijna gruwelijke wijze door elkaar werd gegooid.

startno. 4, Rene van Bussel - Gijs Opheij in de 555replica zakken na een foutje met de snelheid terug naar de 6e plaats in de Sportklasse


startno. 20, Johan Tak - Mark Tak doen het de 1e dag erg goed maar de 2e dag hebben zij wat tegeneslag en ook zij lopen in de snelheidsval.
Op de 2e dag komen zij op een etappe buiten de tijd aan de TC met dubbele letters op de stafkaart, hoe kan dat ? na wat onderzoek blijkt er een foutje te zitten in het routeboek en de organisatie neutraliseerd een gedeelte van het traject en komt de equipe uiteindelijk toch op de 7e plaats in de Sportklasse.



startno. 10 de bekende oranje 55Mcoupe van Frank Moonen - Peter Hoens, ook zij hebben wat tegenslagen maar scooren de 8e plaats in de Sportklasse.

Onder toezicht en medewerking van Duitse Slowly Sideways tak ontstond de Ardenne Rally Festival in Vresse-Sur-Seois.
Deze demorally waaraan 75 klassieke rallywagens deelname is qua opzet dan ook gelijk aan de Eifel Rally Festival in Daun.

Onder de 75 deelnemers equipe Dion Walet - Quinten Fluit met de 66M1300grp2 ( ex Ton Koster auto ).
Uit beelden en filmpjes blijken de KP's vooral over bredere wagen en vooral op asfalt verreden te zijn en moest er ook dwars
door dorpen gereden worden op snelheid en die lagen soms wel erg hoog.

Dit festival zal zeker jaarlijks terugkerend zijn en zal zeker net als in Daun een groot evenement gaan worden.

Naast het rallyrijden doet Dion Walet deelnemen aan drift bijeenkomsten/wedstrijdjes en die ervaring toont hij in deze demorally volop en zijn driftpartijen trokken zeker de aandacht van de toeschouwers.
Ardenne Rally Festival
Slowly Sideways Demo Rally
2 t.m 4 mei 2024(B)

70e Tulpenrally
11 t.m 17 mei 2024 (Esp+Fr)


Een van de oudste zo niet de oudste rally die ons land kent, een echte Nederlandse rally !.

Hoe vreemd is het dan als de rally in Spanje start en 2500km verder net voorbij Parijs finisht en er geen kilometer in eigenland gereden is ?

Ondanks dit gegeven stonden er in de Spaanse stad Bilbao 200 equipes aan de start.
De meeste auto's met 8 a 10 op autotransporters naar Bilbao gebracht en er waren equipes die het zelfstandig, in de rallywagen, gewoon over de weg hadden gedaan.

Aan de start staan 4 DAF equipes waarvan er 2 de rally al vele malen hebben verreden en 2 nieuwe equipes in dit toch zeer fraaie evenement / rally.

Wij beginnen dit bericht met het volledige dames DAF equipe, Simone van Dam - Nienke van Dam die met startnummer 168 in de Tourklasse deelnemen.
( foto rechts ) Nog voor de rally goed en wel opgang gaat komen, geeft de motor van de 55M waar de dames mee zullen starten volledig de geest, onherstelbaar is de korte tijd die zij nog hebben en dat baart echtgenoot John van Dam de nodige zorgen.
De contacten tussen de DAF equipes die in ons land actief zijn, zijn goed, vriendschappelijk en blijken zo goed dat DAF rallyrijder Johan Tak met spoed zijn 55M naar Spanje rijd en ter beschikking stelt aan de dames om de rally te starten, uit te rijden en in hun Tourklasse een stevige 6e plaats te bemachtigen, PERFECT ! met alle dank aan Johan Tak !

Met startnummer 27 in de Expertklasse met DAF55coupe Tulpenrally veteraan, Roeland IJdenberg - Jasper Kouijzer.
In een rally van dit kaliber is de expertklasse zwaar klus en is alle ervaring noodzakelijk en een betrouwbare auto.
Roeland IJdenberg doet het onderhoud zelf en zeer nauwkeurig en dat betaald zich uit door een 10e plaats te bezetten in een zwaar bevochten klassement !



In de sportklasse 2 DAF equipes, met startnummer 64 Rob van Dooren - John van Dam.
Ook zij kennen een slechte start, voor en tijdens de rally hebben zij problemen met de aandrijfas naar de variomatic en verliezen veel tijd met reparaties.
De laatste etappes verlopen verder zonder problemen en weten zij uiteindelijk de 52e plaats in hun klasse behalen.



Met hun 66Mcoupe1.3 voor de eerste keer in de Tulpenrally, Polly Moes - Maartje Meijers en die doen het verrassend goed !
In de kaartleessport behalen zij met regelmaat goede resultaten maar dit is toch een rally van een ander niveau en direct zo presteren is zeer knap !.
Hoewel in de dagelijkse berichtgeving weinig over de DAF equipes is geschreven moeten wij er maar vanuit gaan dat hun rally zonder al te veel problemen is verlopen en zien wij hun in deze auto vaker terug in de internationale regularity rallies.


47e Sezoensrally de "DEMO-rally"  18 mei 2024 (B)
Rens van Dijk - Maikel Bombeeck
Na de ELE rally van 2023 besluit Rens van Dijk zijn rallyactiviteit over een volledig andere boeg te gooien , een deel van de reden is het gegeven dat zijn vaste navigator Henry van Samang besluit te stoppen met de sport.

In de persoon van Maikel Bombeeck heeft Rens een nieuwe teammaat, navigator en een technische man en dat zijn extra's die in de sport zeer welkom zijn.
Het team besluit deel te gaan nemen in de "DEMO" rallies om zo ervaring op te bouwen en in de DAF66Mgrp2 toch maximaal van de sport te kunnen genieten.


Helaas komen de DEMO-equipes nooit zoveel in beeld bij de pers, HEEL JAMMER, dus moeten we het hiermee doen,
Wij wensen het nieuwe team, Rens en Maikel, heel veel sterkte in dit nieuwe seizoen !

3e Rallye des Boucles Capelloises "VHRS"   25 + 26 mei 2024 (Fr)
Het komt gelukkig weinig voor maar ook in de rallysport zijn risico's aanwezig dat blijkt maar eens in deze 3e editie van deze rally.
In Frankrijk en België is het een normale opzet, moderne snelle auto's, een historicgroep "VHC" en een regularitygroep "VHRS" in een kampioenschaps rally.

Vincent-Nour Lechertier - Jean-Marc Lechertier komen aan de start van de VHRS-klasse, doorlopen de keuringen en gaan vol vertrouwen van start.
Als de 1e sectie van de rallye door de DAF equipe is verreden komt het afschuwelijke bericht dat bij de moderne auto's de 37 jarige Skoda Fabia rijder Stan Schwab betrokken is bij een ongeluk en aan zijn verwondingen is overleden, de organisatie besluit de rally volledig stop te zetten,   EINDE RALLY .



59e ELE Rally - 6e ELE Historic Rally - 1e ELE demo WRCrally
23 t/m 25 mei 2024 (NL)
DAF66M-1300cc grp-2

Rene van Bussel - Rinus Blankestijn
Weken, nee maanden is de organisatie bezig geweest om deze 59e editie voor te bereiden, routes vast te stellen, vergunningen aanvragen en een paar honderd vrijwilligers te zoeken en te vragen om de Servicepark, de Start, de Gevaarlijke punten, de Finish en Rekenkamer te bemannen en zeker belangrijk EHBO- posten, Afsleepwagens enz. enz.

Hoe zuur is het dan als na dagen van regen een aantal klassementsproeven aangepast moeten worden terwijl de routeboeken al klaarliggen, alle equipes ontvingen dan ook direct bij de aanvang al een paar bijlage met wijzigingen, KP Sint Oederode mocht op vrijdag volledig opnieuw worden verkend.

Als op 23 mei de equipes mogen gaan verkennen blijken een aantal stukken nog zo slecht bereidbaar te zijn dat er nog eens wijzigingen moeten worden doorgevoerd.
De onverharde stukken staan vol water en zijn zeer slecht en gevaarlijk, in het dorp Wintelre staat een doorgaande weg gewoon blank.

Leuk is het niet maar de beslissing van de organisatie heeft een hoop schade en wellicht ook persoonlijk letsel voorkomen.
Op dag 1 van de ELE is het vooral inrichten van de serviceplaats, documentencontrole zoals kenteken, FIA-pass en licenties en heel belangrijk het ontvangst van de routeboeken.

2 Routeboeken, per wedstrijddag 1 en de daarbij behorende wijzigingen omdat de vele regenval zo links en recht de zaken onder water heeft gezet.
De organisatie maakt ook gebruik van de Sportity-app om de equipes wijzigingen en berichten door te geven dus de telefoon is ook hier een must geworden.

Al die wijzigingen maakt de verkenning en het opstellen van de pace-notes er niet eenvoudiger op, deze zijn wel het belangrijkste tijdens de rally, de afstanden en omschrijving van de situatie moet kloppen en leesbaar zijn in het donker met alleen een kaarleeslampje.


De 1e wedstrijddag, de vrijdag, in de middag/avond moeten 2 KP's ieder 2x gereden worden in Lierop en Helmond en wij rijden met startnummer 124 dus starten als laatste, komen als laatste aan en dat is om 01.00/01.30 uur
Wij kunnen een behoorlijk hoog gemiddelde snelheid halen op het bochtige traject van Helmond.

Als navigator zit je iets lager in de auto dan de rijder, je leest de notes terwijl de auto schudt, bonkt en drift en dat vergt concentratie, je kunt niet zo lang mee kijken met de rijder.
Sinds Finland weet ik dat dit niet mijn sterkste punt is en duurt het ook niet lang of ik ben wagen ziek en maak leesfoutjes maar gelukkig heeft Rene het onder controle en sleurt de wagen over het parcours en moet ik vooral meekijken en opletten.

Rene ontdekt een defect in de schakeling van de lampen maar dat kan de volgende ochtend worden opgelost.

Onze technische ondersteuning bestaat uiy Bart Manders en Pascal Hochstenbach op de vrijdag en Bart Manders met Pieter Spuij op de zaterdag.
Er is altijd wel wat te doen aan een rallywagen maar aan de 66M eigenlijk niet meer dan wat controles en een lichtknopje, gelukkig is het op zaterdag de meeste tijd droog dus kunnen de heren een beetje genieten van een mager zonnetje en een blikje 0.0%.

Op zaterdag, de 2e wedstrijddag, moeten 11 KP's worden verreden en we ontdekken dat ik niet wagenziek ben als ik kaarsrecht ga zitten en mij extra strak in de gordels zet en het noteboek hoog houd en zo over het randje mee kan kijken op de straat en de afstanden kan door geven EN DAT GAAT GOED.
Tijdens de avondproeven zetten wij een sterkere lamp vast op de rolkooi voor wat extra licht dat niet beweegt en op KP Son doen wij de drie rondjes zoals het hoort, op hoge snelheid MAAR SAFE !!

Het is inmiddels zondag morgen 01.45 als wij kp Son afsluiten en ons op het marktplein van Son melden aan de finish, als alle equipes aanwezig moeten wij ons melden op het finishpodium waar de definitieve finishvlag valt en er een einde komt aan een geweldig rallyweekend.

Het waren 3 zeer vermoeiende dagen maar erg ontspannende dagen !

Het resultaat is een
14e plaats in het Historicklassement en
3e plaats inn de HC3-groep.


Rally del Salento +
Salento Historic Regularity Rally

25 t/m 26 mei 2024 (It)

Ook Italië kent de combinatie van FIA-rally odern met Historicrally en de Regularityrally met twee snelheidsvarianten, 50 of 60 km/pu.

De "Rally del Salento" is nog jong en de combinatie dus ook.
In de regularityrally komen slecht 16 deelnemers aan de start maar het is een mooie en redelijk zware rally, de organisatie is goed en dat te samen maakt dat de rally zeker zal groeien.

In de Regularityrally a 60km/p.u komt DAF66M1300c-1300 equipe Maurizio Vellano - Fausto De Marchi aan de start.

Maurizio bericht ons dat de auto het goed doet en de probleempjes uit de Monte Carlo Rally verholpen zijn en hopelijk weg blijven.

De DAF equipe klasseert zich als 2e in het algemeen regularityklassement.

6e Rallye des Ardennes-VHRS
1 + 2 juni 2024 (Fr)

Deze rally gaat zoals zoveel rally's in Frankrijk, dwars door dorpen heen wat als deelnemer wel een apart gevoel moet geven.
In de klasse tot 65km/pu staan Vincent- Nours Lechetier - Jean-Marc Lechetier met de standaard DAF55M aan de starten de overige deelnemers kijken niet neer op de DAF equipe omdat zij inmiddels weten dat de DAF met Vincent achter het stuur een deelnemer is om ernstig rekening mee te houden.

Zij kennen de slalom ervaring van vader en zoon en om een gemiddelde van 65 te kunnen rijden moet het gaspedaal diep worden ingehouden.

De rally verloop voorspoedig en de equipe laat een 12e plaats in het klassement noteren en dat is knap werk mannen !



24e 6-Uren van Breda      2 juni 2024 (NL)


De 6 uren in Breda staat goed bekend om de sfeer, goed kaartmateriaal en soepele organisatie en het Brabantse land zorgt voor de rest.
91 equipes aan de start waarbij 3 DAF equipes die na een aantal lastige kaartleestrajecten toch mooie resultaten behaalde.
De trajecten werden zonder problemen verreden maar Maaike en Gino raakte betrokken van een parkeerprobleem en daarbij liep de DAF coupe schade op aan de neus die gelukkig herstelbaar is.
In alle klasse liggen de resultaten heel dicht op elkaar, het niveau van de equipes is hoog in deze rally en altijd fraaie auto's en dan is het jammer dat er na afloop zo weinig publiciteit is.

Willem Geuzebroek - Guillaume Geuzebroek met een 66M1300 behalen de 8e plaats in de Expertklasse.
Maaike Hensbergen - Gino Lens met de 55coupe eindigen op plaats 10 in de Sportklasse.
Rene van Bussel - Gijs Opheij met de 555coupe worden 11e in de Sportklasse.


14e Classic500 Challenge    14 en 15 juni 2024 (B)
Deze 14e editie is volledig in België verreden met de stad Vervier en de bosrijke omgeving rondom de stad als wedstrijd gebied.
De rally is een fraaie mix van kaartlezen en regularity waarbij verschillende systemen afwisselend worden gebruikt.

Aan de start in Verviers 4 DAF equipes in een totaal van 68 equipes verdeeld over 3 wedstrijd groepen.
De publicatie over het verloop van de rally is simpel en niet al te uitvoerig, wij zien dat de 4 DAF equipes de rally volledig hebben uitgereden en de resultaten zeker niet slecht zijn.

foto's Koen Wolters Fotografie

Roeland IJdenberg - Jasper Kouijzer, 55coupe, 9e Expertklasse.       Frank Moonen - Peter Hoens, 55Mcoupe, 9e Sportklasse.
Johan Tak - Mark Tak, 55M, 10e Sportklasse.       Polly Moes - Maartje Meyers, 66Mcoupe, 14e Sportklasse.


1 juni 2024 (NL)

Helaas verliest deze klassieker steeds meer van zijn glorie,
de nieuwe organisatie treed niet echt naar buiten met informatie
en beelden en dat is echt heel jammer !

Toch 3 DAF equipes aan de start in Emmeloord:

Maaike Hensbergen - Gino Lens, 55c, 2e in Sportklasse.
Polly Moes - Maartje Meijers, 66M, 6e in Sportklasse
Rik Hilkema - Laurens Oosterwijk, DAF33, 6e in Tourklasse,

Clubrit bedoeld als oefening, ervaring opdoen voor de starters
in de sport of lekker kaartlezen voor de gevorderde.

3 systemen werden gebruikt waarvan het "Visgraad systeem"
altijd lastig en vooral verwarrend is.


4 DAF equipes maakte gebruik van de training:
Chevy Jansen - Dion Walet, 55coupe
1e in Tourklasse.
Hein Slaats - Martijn Stijnen, 66M
4e in Tourklasse.
Rene van Bussel - Gijs Opheij, 66Mc
5e Sportklasse,
Frank Moonen - Peter Hoens
55Mc, 6e in Sportklasse
Classic Rally Heeze  23 juni 2024 (NL)

Recreatieve rally voor het goede doel maar ook een mooie gelegenheid om kennis te maken met de kaartleessport waarbij de gezelligheid een extraatje is.
In het klassement 2 DAF equipes: Martien van Nunen - Mathijs Meulendijks in de 55M-LSM op plaats 8 en in de strakke 66Mcoupe Nicole Renes - Gert -Jan Verhoof op plaats 11.

Giacomini Classic  8 juli 2024 (NL)
Vanuit Appeltern starten 87 equipes voor een mooie kaartleesrit door het Land van Maas en Waal.
Op basis van de meest voorkomende lees systemen ontstaat er een close race waarbij slechts 1 gemiste controle al direct een negatief resultaat heeft voor de equipe in het klassement.

Niet minder dan 7 DAF equipes komen in Appeltern aan de start, 4 in de sportklasse en 3 in de toerklasse.
Over het verloop van de rit is weinig bekend gemaakt, het eind klassement laat zien dat de DAF equipes erg goed hebben gereden, In de foto hier onder de deelnemers in de "Sportklasse"



Maaike Hensbergen -Gino Lens pakken de 2e plaats in de oranje coupe en kunnen opnieuw een fraaie beker in de kast bij plaatsen.
Op de 12e plaats zien wij Polly Moes - Maartje Meijers met de 66-1300cc met kort achter hun op de 16e plaats Frank Moonen - Peter Hoens in de rode coupe die op hun beurt
op de hielen werd gezeten door Simone van Dam - Nienke van Dam in de 55M op de 17e plaats, de dames vormen een goed duo.


De 3 DAF equipes in de "Toerklasse" laten ook zien over ervaring te beschikken, op de 2e plaats met de LSM-replica Wilfried Koopman - Bram Koopman
equipe Dave Verwoerd - Esmee van Willigen in de witte 55Mcoupe worden netjes 5e gevolgd in de 55M, Johan Tak - Noor Tak op de 8e plaats in hun klassement.

Int. GTC Rally + NED Historic Rally
12 en 13 juli 2024 (NL)

Hele fraaie compacte rally EN toch wel de enigste rally waarin 1 dorp volledig meewerkt en meeleeft, "Achtmaal"

De rally start altijd op vrijdag rond 14.00 uur en als de laatste deelnemer na 6 kp's over de streep gaat is het zaterdag 02.00uur, daarom noemt men de rally ook wel "DE Nacht van Achtmaal".

Het weer speelt een belangrijke rol in de rallysport en bij de GTC is dat niet minder, dit jaar is er erg veel regen en om die reden noemen de rijders die ieder jaar weer terug komen in deze rally bij slecht weer "De Hel van Achtmaal", zo erg was het gelukkig ook weer niet maar wel spannend !.
De regen van de laatste dagen, tot zelfs kort voor aanvang van de rally, noodzaakte de organisatie om enkele aanpassingen door te voeren om de equipes voor onnodige schades te behoeden, vooral de onverharde gedeeltes werden ingekort of totaal geschrapt.

Met startnummer 120 op de portieren DAF66M1300 grp2 equipe Rene van Bussel - Bart Schouwenaars, zij rijden met het hoogste startnummer en beleven de Nacht van Achtmaal zoals het hoort.

Voor Bart Schouwenaars is dit een speciaal moment, hij woont in deze regio en het is zijn 1e wedstrijd als navigator sinds het behalen van zijn licentie en hij gaat dus van Toeschouwer naar Deelnemer,  Rene van Bussel heeft wat meer ervaring in de sport maar altijd wel iets om te verbeteren, b.v het opzetten van de pacenotes, aanpassingen in de auto en natuurlijk het rijden met de 66-grp2 want die auto kan veel sneller zijn dan de chauffeur.




De pacenotes kloppen, het lezen gaat erg goed en het weer is wat rustiger geworden als de equipe de nacht in gaat !
Alle 6 de kp's op vrijdag lopen gesmeerd en zij sluiten dag 1 af op de 15e plaats in de Historic Klasse waar toch al uitvallers te melden zijn, vol goede moed op naar dag 2, zaterdag de 13e.



foto's afkomstig van:
Patsunrallyfotografie.nl + WIMO fotografie.nl + GS Autosport.nl
Ook vandaag start de DAF equipe rond 13.30u, door de uitvallers zijn de tijden aangepast.
De technische ondersteuning was in handen van Bart Manders alleen op vrijdag, Winnie Lardenoije en Luca Lardenoije

Na de gebruikelijk controles en het interview met de lokale pers vertrekken de equipe via het podium voor de 2e serie kp's.
KP-7 is Roosendaal die verloopt heel goed, de korte bochtige stukken liggen een DAF nu eenmaal beter dan lang rechtuit en de equipe zet een verrassende tijd neer, zij houden een Escort2000 achter zich !.

Kort na de start van KP-8 gaat de auto raar doen en valt stil, de aandrijfas heeft het opgegeven ! gruwelijk balen natuurlijk !!.

Met toestemming van de organisatie mag de equipe na reparatie weer starten ALS het lukt in binnen de gestelde tijd de reparatie uit te voeren !!.

Winnie en Luca zetten alles op alles, vader en zoon werken perfect samen en er is nog even tijd voor een kleine proefrit.
Na circa 100m proefrit slaat alles vast, koppelingsplaat, drukgroep en heel misschien vliegwiel defect ????    EINDE RALLY   einde droom !.

Rallye National Fourmies en Avesnois
3 en 4 augustus 2024 NL)



In plaats van deelname aan de VHRS-rally met zijn Truimph stelt Dominique Boulet zijn fraaie 55Mcoupe en zich zelf ter beschikking als "Veiligheidswagen" in dienst van de organisatie.

De veiligheidwagen rijd nadat de laatste deelnemers is gestart op een normaal rustig tempo de KP over en controleert of de route geheel vrij is, er geen deelnemers afgesleept hoeven te worden e.d en meld de organisatie de bijzonderheden of alles OKE en de volgende groep mag starten.

En op die manier kan Dominique toch genieten van zijn sport en zijn coupe waar hij vele uren van renovatie in heeft zitten.
de VHRS-group

Vehicule Historique Regularity Sport !, in Belgie en Frankrijk zijn hier kampioenschappen voor.

In ons land is "Regularity" rijden opgenomen in de kaartleessport waarbij de snelheid nooit boven de 50km/pu
In België en Frankrijk kennen zij dat ook, laat daar geen misverstand over zijn MAAR zij hebben het ook gekoppeld aan de rallysport en bestaat er ook een klassenindeling van 50 of 65 of 70 km/pu !Dat zijn maximaal toegestane snelheden ! en het kunstje is om de KP te rijden met de gemiddelde snelhei, met gem.50 is leuk, met gem.65 is erg mooi maar met gem.70 is geweldig !!

In contacten met wat senioren in de sport hebben wij wel begrepen dat deze vorm toch veel weg heeft van de rallysport tot circa 1974/1975 waarna de snelheden op kp's enorm hoog werden, het publiek vind het prachtig het springen, vliegen en driften maar ook gevaarlijker en een gemiddelde van 70km/pu is zeker spectaculair.

Vincet-Nour Lechertier - Jean-Marc Lechertier op het startpodium met de 55M
In deze rally is 65km/pu de maximale gemiddelde snelheid en dus zij ALLE auto's gelijk en dan voelt de DAF55M zich thuis.Equipe Vincent-Nours Lechertier - Jean-Marc Lechertier zijn erg goed op elkaar ingespeeld, Jean-Marc berekend exact de tijden en de snelheden en Vincent stuurt de DAF op snelheid dwars door dorpjes en toont al zijn ervaring opgedaan in de Slalom wedstrijden met het Tip=Top Team.

De rally word verreden rondom de stad Fourmies in Noord Frankrijk nabij de Belgische grens.
Er zijn 4 proeven die in de 2 wedstrijddagen meerdere malen worden verreden wat een totaal van circa 120 wedstrijd km's inhoud.
De DAF en de equipeleden zijn in vorm, rijden alle kp's zonder problemen sluiten af met een mooie 5e plaats in het VHRS-klassement.
   Tip-Top Team !!


Eifel Rally Festival
Slowly Siteways demorally

15 tm 17 augustus 2024 (Dld)


Het jaarlijkse rally festival met de stad Daun als uitvalsbasis zit er weer op.
200 ex rallywagens en replica's verdeeld over 4 groepen die in 3 dagen een show opvoeren voor het grote publiek.

1 DAF tussen al het geweld, Dion Walet - Leon den Boggende met de 66Mgrp2 replica.

Dion Walet is de nieuwe eigenaar van deze auto waaraan het zelf vele uren heeft gewerkt om de auto op te bouwen en waarin als navigator optrad naast Ton Koster.

Dion Walet is een ervaren "Drifter" en dat laat jij tijdens dit festival nog eens duidelijk blijken en dat tot genoegen van het publiek, het is een showrally omdat er geen klassement opgemaakt mag worden.

Helaas missen wij al een paar jaar de deelname van Jules Notermans met zijn 555 en Nabila Tejpar in de 55M replica East African Safari 1971 ( voor het laatst actief in 2016 )

10e Rallye d'Autun Sud Morvan La Chataigne VHRS
24 en 25 augustus 2024 (Fr)


Helaas dit jaar geen uitgebreide informatie over de VHRS klasse MAAR wel weer een uitstekend resultaat !
Vincent-Nours Lechertier - Jean-Marc Lechertier hebben in sombere weersomstandigheden op standaard 4-seizoenen banden hun 55M strak op de 12e plaats in het klassement gezet en daar 29 andere equipes zeer jaloers op !.
     PERFECT GEDAAN MANNEN !

19e Heuvelklim Teuven
25 augustus 2024 (NL+B)
De enigste Heuvelklim van Nederland wordt verreden strak langs de grens IN België, dat klinkt gek maar is wel zo !.

De Klim in Teuven is geen wedstrijd zoals wij die kennen uit de kampioenschappen van België, Frankrijk en Duitsland, nee, dit is veel meer een "Regularity Klim" waarbij het hoofddoel is dat je zelf bepaald hoe gek je het wil maken en dat je dat iedere start op de zelfde wijze in de zelfde tijd doet ! en hoofddoel 2 is om er een ongedwongen, gezellige dag autosport te beleven met autosporters en het maakt geen bal uit welk type auto jij mee aan de start komt.


Dit jaar een speciale "DAF Cup"
6 totaal verschillende Variomatic aangedreven equipes aan de start in Teuven:
** Bryan Wijnen - Lynn Somsen - - Volvo66
** Eugene Wijnen - Monique Wijnen - - DAF55Mgrp2
** Rene van Bussel - - DAF66M1300grp2
** Rinus Blankestijn - Pieter Spuy - - DAF55Mgrp1
** Dion Walet - - DAF55M driftwagen special
** Winnie Lardenoije - Luca Lardenoije - - DAF33 Zeer Speciaal !


Nadat dat alle 63 equipes, 6 a 7 klims hadden verreden is er een klassement opgemaakt van de "DAF Cup" en de winnaar is
Winnie Lardenoije - Luca Lardenoije met de DAF33 is per klim slecht zeer geringe afwijkingen vertoonde, BRAVO team 33 !
Memorial Rally van Looi   31 augustus 2024 (B)


Jaarlijks komen in Tersendelo (B) als afsluiting van het zomerseizoen diverse fraaie rallywagens bij elkaar voor een rondrit in de regio, op het parcours rijden de equipes voor eigen plezier lekker stevig door maar een klassement zal er niet worden opgesteld.
Winnie Lardenoije - Luca Lardenoije zijn met de DAF33 precent en zoals altijd weten zij met de fraaie auto de show toch weer te stelen.
60e S.L.S Classicrally
28 t/m 31 augustus 2024 (Lux-Fr-B-NL)


De 60e editiemoest iets speciaals worden en dat zullen de deelnemers ook zeker kunnen bevestigen maar wat is het dan jammer dat de organisatie zo bitter weinig aan positieve publiciteit doet.

Er was een mooie deelnemersveld met 150 zeer fraaie auto's, de route en de regularity's waren kwalitatief goed maar de berichtgeving per dag bleef en blijft ver achter, publicatie van het klassement pas een week na de finish en beeldmateriaal is erg schaars.

In de Sportklasse rijden Rob van Dooren - John van Dam, die de rally zonder problemen uitrijden maar wel heftige concurentie hebben in een vol en sterk veld sportklasserijders, op definish in Scheveningen beztten zij de 49e plaats in de sportklasse + de 49e plaats in het Regularity Sportklassement.

In de Tourklasse komen Maaike Hensbergen - Gino Lens aan de start in de oranje 55Coupe en zij doen het erg goed, zij hebben in de sport al een naam opgebouwd en die bevestigen zij nu ook in de grote/langere meerdaagse ritten/rallies.

Na de 1e wedstrijddag hadden zij positie 1 in handen van hun klasse en ontvingen de dagprijs, super goed gereden !!

Na 4 dagen rally, aan de finish in Scheveningen, is de 8e plaats Algemeen Tourklasse + 4e in 33-Club klasse + 21e in Regularity Tourklassement + 9e in Steltman Cup. hun resultaat en dat was hardwerken.


20e Belgian Westhoekclassic
20 t/m 21 september 2024 (B)

De stad Ronse in Belgie is de place te be !
De organisatie heeft een zeer fraaie "Regularity" samengesteld met 7 pittige "Driving Tests" op afgesloten terrein
waarvan de test op het terrein van de betonfabriek de spannendste en de mooiste is!.
Die proef is royaal opgezet, lastig en door al het aanwezige stof ook op belangrijke punten glad !.

120 equipes verdeeld in een Expert en een Tourklasse.
Twee DAF equipes in de Expertklasse, met no.25 op de deuren, Yves Rouxel - Bernard Lefevre in de 66M1300
en met nummer 27, Willem Geuzenbroek - Guillaume Geuzenbroek,


Resultaat Expert klasse
Yves Rouxel - Bernard Lefevre 20e
Willem Geuzenbroek - Guillaume Geuzenbroek 24e

Carto de la Vallee de L'Aa
19 september 2024 (Fr)
 
Kaartleesrit in 3 etappes totaal circa 150km lengte waar 66 equipes aan deelnamen.
Vincent Lechertier rijd samen met dochter Lya van 12 jaar en samen weten zij in de 55M de 5e plaats in het klassement te bezetten.
Van de equipe Olivier Strijpsteen - Sebastien Wicart met de 66sl konden wij geen klassering vinden, gewoon niet weergegeven p de website.



De " Classic Gelderlandrit " is en blijft een mooie rit om aan deel te nemen en met krap 50 deelnemende equipes dit jaar moet toch wat teleurstellend zijn voor de organisatie.
De deelnemers kunnen in ieder geval terug kijken op een geslaagde kaartleesrit waarin ook dit jaar een paar valkuilen waren verstopt en waar een aantal deelnemers thuis toch de reglementen eens op na zullen lezen.
Maar 2 DAF equipes in de strijd en zij klasseerde zich netjes boven in de lijsten !.

6e Rallye Charlemagne VHRS Golden Palace
27 t/m 29 september 2024 (Fr)


Tip-Top Racing Team DAF55M equipe Vincent-Nours Lechertier - Jean-Marc Lechertier laten opnieuw zien welke kwaliteiten zij in huis hebben en dat zij met de standaard 55Marathon in de klasse tot 65km max. gemiddeld de zwaardere en snellere auto's te snel af kunt zijn.
Zonder problemen rijden zij alle Special Stages en klasseren zich als 3e in het Algemeen VHRC klassement.

East Belgian Rally   27 t/m 28 september 2024 (B)
Slowly Sideways DEMO rallygroep
St.Vith is de place to be in september van het jaar, in 2018 reden Willen Geuzenbroek en ik hier voor de 1e maal in de Slowly Sitways Groep België.
De 2024 editie is de 11e rally die ik samen met Eugene Wijnen naast mij in de praatstoel heb verreden.

Deze editie is was toch weer anders, de 4 Special Stages waren nu "tegengesteld" door de organisatie op papier gezet en dat is zeker niet verkeerd, je herkend delen van de omgeving maar zijn absoluut anders.

In deze rally geweldige stukken in bebost gebied en door dorpjes, veel scherpe/haakse bochten en hairpins EN regen ! met vlagen.

KP12 hebben de meeste equipes van wegens de mist toch maar wat gas teruggenomen.
Korte maar dichte mistbanken met minder dan 60 a 70m zicht maken het extra spannend.
Dit jaar in de Slowly Sideways Groep 40 deelnemende equipes, de belangstelling voor de groep is enorm gestegen en daarom werden alle equipes door de organisatie voor een keuring opgeroepen waarbij naar belangrijke onderdelen t.b. de veiligheid werd gekeken.
Dat de controles strenger waren hadden de Slowly Sideways equipes GEEN ENKEL probleem mee !
   Opnieuw een geweldige rally !!

foto's   van Herwig Devriese   en  Patrick Mohr

ABC Classic Rally   5 oktober 2024 (NL)
Na een paar jaar afwezigheid nu weer terug op de agenda en ook een nieuwe opzet !
50 equipes melden zich in Schaijk voor de 22e editie van de ABC Rally met al wedstrijd regio Gelderland en Noord Brabant en een fraai deel net over de grens in Duitsland !
De reacties uit het veld zijn zeer positief en vooral de proef op het industrieterrein sprak tot de verbeelding.
Nu deze nieuwe opzet goed is ontvangen helaas duurde de publicatie van het eidklassement wat lang.



In de sportklasse 3 equipes: Polly Moes - Maartje Meijers met de 66M op plaats 3     Rene van Bussel - Gijs Opheij in de 66Mcoupe op plaats 9
ook in de sportklasse, Wilfried Koopmans - Bram Koopmans met de 55M zij worden 13e.
In de toerklasse in een fraaie 55Mcoupe rijden Martijn Verwoerd - Esmee van Willigen zij behalen de 6e plaats.