DAF's in Autosport
Classic Rally's 2011


Seizoen 2011 heeft voor ons "de sportieve DAF rijders" heel wat in petto.

Niet alleen kunnen wij wellicht de Camel DAF-Huron eens tijdens een evenement zien rijden maar er zullen ook diverse nieuwe equipes aan de start verschijnen, zoals in de Rallye Monte Carlo Historique 2011.

Naast de inmiddels overbekende Coupe Glacee DAF op het circuit Serre Chevalier, komt er in februari de 1e Ronde Hivernale Correzienne met een speciaal klassement voor variomatic aangedreven auto's, waarover beslist meer info volgt.

Maar eerst tonen wij u weer wat oude foto's die werden ingezonden door familieleden of door voormalige sportieve DAF-rijders.

Steve van den Hemel uit België zond foto's uit de jaren '70 van zijn vader, Emiel van den Hemel, die toen actief was met alle type daf's in vooral slalomrijden, een autosporttak die nog steeds vele deelnemers heeft in België.

De tweede inzender is Patrick Fayet uit Frankrijk die nog steeds met een oranje DAF55M rond rijd en bescheiden deelneemt aan evenementen zoals de Coupe Glacee DAF bij de familie Laurent in Serre Chevalier.



1974 Wally's Jeans Slalom een fraaie 2e plaats met de 44 !


Slalomrijder
Emiel van den Hemel (B)


In 1972 werden de eerste schreden gezet met een Daffodil, wat vermoedelijk de nodige steekassen zal hebben gekost omdat de constructie van deze lichte type variomatic niet echt bestand is tegen het wringen van de wielen tijdens een slalom maar de auto was zeer wendbaar, accelereerde goed en had een zeer goede wegligging.

Al snel was er een 44 ter beschikking die over de zelfde kwaliteiten beschikt als de daffodil maar de constructie van de variomatic al beter bestand is tegen de krachten op de achterwielen van deze sport.

Slechts een paar jaar later was er een 55 die speciaal voor deze sport al flink was aangepast qua wegligging en motorvermogen.

Helaas vanuit het verleden van Emiel zijn geen resultaten bekend gemaakt door Steve, misschien ontvangen wij die nog eens.


Met de komst van de 55, werden betere resultaten bereikt.
De auto was op diverse fronten wat aangepast en de kleurstelling gaf de 55 een bruut aanzicht.

De 55 beschikt standaard al over een zeer goede wegligging, verlaagt men de auto iets gedraagt hij zich als een skelter en is een geducht wapen tijdens het gooi en smijtwerk tijdens de slalom.

Het grootste voordeel is natuurlijk de variomatic aandrijving, hierdoor kunnen beide handen aan het stuur blijven en kan de aandacht volledig op de te rijden parcours worden gericht en kan de auto perfect in bedwang worden gehouden bij iedere hindernis.

Zeer fraaie auto deze 55 !


Strak en snel insturen ! wieltje los ! en op naar de volgende pion !

Rally en Slalomrijder
Patrick Fayet (Fr)
Actief met DAF55M in de periode 1976 t/m 1980


Al een paar jaar op rij, tijdens mijn deelname aan de Coupe Glacee DAF op het circuit van de familie Laurent, viel mijn oog op de zeer fraaie oranje DAF55M van de heer Fayet en vond en vindt dit nog steeds jammer dat deze auto deelnam, zo'n mooie auto !.
Nu ook zijn zoon Remy mee komt naar dit evenement is communicatie in het engels mogelijk en blijkt zijn vader al jaren een sportief DAF verleden te hebben met (altijd) een oranje 55M !.


Vanaf 1976 t/m 1980 was Partick Fayet regelmatig in actie tijdens de Ronde de la Premiere Terre (foto boven), een rally door zwaar terrein met vele bochten en korte rechte stukken, een rally waar een DAF zich thuis voelt.

In 1977 nam Patrick deel aan de Rallye de Tournus (foto links), die voor zover ik kon achterhalen gebruik maakt van trajecten van de Monte Carlo Rally.

Ook de Slalom de Craponne 1980 en deelname aan Circuit de Ledenon 1978stonden met regelmaat op het programma en werd het weggedrag van de 55 danig op de proef gesteld en ten toongesteld aan het aanwezige plubliek.

Patrick Fayet bedreef autosport vanwege de techniek, de snelheid en alles wat er mee te maken heeft en die belangstelling is niet vermindert en de oranje DAF55M heeft daar al die jaren een belangrijke rol ingespeeld vanwege de eenvoud, betrouwbaarheid en de variomatische kwaliteiten en de belangstelling in DAF en de zorg voor zijn huidige 55M zijn zeker niet afgenomen, wij hopen dat deze combinatie nog vele jaren op de weg zal blijven !.


Mecri Mon. Fayet
  



Al vroeg in dit nieuwe seizoen zijn de DAF's uit hun winterslaap gewekt.
Vanuit Finland, Frankrijk, Portugal en Nederland komen al berichten binnen van evenementen in januari en kunnen wij onze fotosite weer aanvullen met fraaie plaatjes.

Pertunmaa Rallysprint (FIN)
6 januari 2011

Pekka Lethio heeft zij eerste succus van 2011 al behaald, een zeer fraaie 6e plaatst in de Historische klasse van deze winterse rallysprint in het o zo koude Finland.
Kijk eens naar die banden, vol met spikes van circa 1.3cm hoog om de auto voldoende grip te geven om met hoge snelheden over de bevroren meren, bospaden en vlaktes te kunnen jagen, werkleijk prachtig daar in Finland !





Omloop van het Oosten (NL)
8 januari 2011
Nederland is een winterrit rijker, de 1e Omloop van het Oosten zit er op en de complimenten aan de organisatie waren terecht ! vooral doorgaan op deze wijze.

Deze 1e editie van de bracht ook direct succes voor 3 van 4 DAF equipes, in de sportklasse reden Peter Staal - Dik Vervoort met hun 55coupe naar een 3e plaatst en in de toerklasse behaalde Johan van Dam - Rob Molenaar met de 55M eveneens een 3e plaatst gevolgd door Johan en Mark Tak in een 55M op de 7e plaats en Jaap Tak - Eppo Broeksema met een 66M op een 51e plaatst.
De publiciteit moet nog wat opgang komen maar deze plaatsjes werden ons al toegezonden.


 

Monchique Classic Ral1 (P)
januari 2011

In de Portugeese Algarve reed Segarra Marques - Jorge Alves met zijn mooie 66coupe naar een 21e plaats in het algemeen klassement.
We zijn nog zoekende naar informatie over deze rally !


Toivakka Rallisprint (FIN)
16 januari 2011

Opnieuw succes voor Pekka Lethio

Bij -30 graden heeft hij in deze Toivakkasprint een zeer mooie 2e plaatst behaald in de Historische klasse.

Doen wij in Nederland al het mogelijke om koude lucht naar de variomatic te krijgen, heeft Pekka de luchtingangen juist afgedekt om zoveel mogelijke warmte in de variomatic te behouden. (zie foto's van Pertunmaa Rallisprint)

Bij -30 worden de riemen erg hard en broos en toch houden zij al een paar siezoenen vol.






6e Coupe Glacee DAF (Fr)
8 + 9 januari 2011


Ieder jaar weer is het een feest om deel te nemen aan de Coupe Glacee DAF op de thuisbasis van DAF ambassadeur Claude Laurent, maar dit jaar is het extra feest, we vieren ook dat het Circuit Serre Chevalier 40 jaar bestaat ! en de opkomst en de omstandigheden zijn fantastisch !.

< font size="-1">Vanuit België, Frankrijk, Duitsland en Nederland schreven 45 DAF equipes in voor deze editie van 2011 en alle type daf's werden ingezet waaronder zeer fraaie exemplaren.





Ondanks een milde temperatuur, 's nachts -7 a -8, was de baan in een uitstekende staat.
Hoewel 45 DAF's in een korte tijd de bovenlaag losrijden konden alle equipes naar hartelust km's maken, lekker dwars gaan en vooral ook veel praten over daf's en dan vooral de sportieve mogelijkheden met onze auto's.








Voor Eric Dautry (Oranje 55M links) was het een test, hij start in februari in de Historic Monte Carlo Rally en daar was hij toch een klein beetje zenuwachtig van.

Ook Ton Koster kon weer even testen, (55coupe 1e type foto boven) want over deelname aan de Boucles de Spa word nog gedacht en die rally dient op winterbanden te worden gereden.
Voor John en Tonnie Clement uit Gastel was dit de eerste kennismaking met deze Franse DAF happening en het duurde slechts 5 rondjes om de voormalige DAF autocrosser enthousiast te krijgen en in de tweede manche had hij het spelletje al aardig onder knie.

Ook Tonnie Clement, de enigste DAF garage van Nederland, keek zijn ogen uit en ziet nu al uit naar deelname in 2012.
  
Uiteraard wordt er een klassement opgemaakt voor de regulariteit, de endurance en voor de pionnen proef, de winnaars ontvangen een van de bekers die Claude Laurent ooit in een DAF heeft gewonnen, en dat zijn er zeer veel, als aandenken.
De meeste equipes komen toch voor de sfeer en het gezamenlijk eten met echte franse wijn !, het is een echte vrienden club aan het worden, vrienden van DAF en van de autosport in het algemeen.

Het is en blijft een prachtig DAF evenement, jammer dat dit niet in Nederland kan.



Thierry Dard - Eric Servet
DAF55

14e
Rallye Monte Carlo Historique (Fr)

26 januari t/m 2 februari 2011

Eric Dautry - Jaen Guy
DAF55M
Rallies zoals deze Monte Carlo Historique worden niet per definitie gewonnen door de snelste auto !.

Een degelijke voorbereiding op een week lang rally rijden, ervaring van de equipe en een technische goede auto zijn de eerste vereiste daarnaast, hoe mooi en verleidelijk deze rally ook moge zijn, ontkom ik niet aan de gedachte dat geld wel degelijk een rol speelt, rij je deze rally lowbudget of speelt geld geen rol.

Net als in de WRC-rally zijn er bij de historischerallies equipes, teams, die over een behoorlijke staf beschikken en meerdere servicewagens ter assistentie op de routes hebben en op deze wijze bijvoorbaat al een goede klassering zouden kunnen bemachtigen.



De twee deelnemende DAF55 equipes aan editie 2011 beschikte niet over service teams of begeleiding zij moesten alles zelf doen en de ervaring was minder dan van vele andere.

Met startnummer 214 rijden in een 55 standaard 1100cc Thierry Dard - Eric Servat en de 55M met startnummer 324 wordt gereden door Erik Dautry - Jean Guy.

Als we verslagen goed doornemen zien we dat beide wagens al vroeg in de rally problemen hadden, vermoedelijk was het de techniek want beide lopen al in de eerste fase 30 minuten straftijd op door te laat aan de TC van St.Chinian te verschijnen en equipe 214 heeft in die eerste fase al een volledige proef , Col de Braus, gemist wat nog eens extra 30.000 strafpunten opleverde.

In de twee fase van de aanlooproute naar "Parc Valence" slaat het technische noodlot al toe en moet equipe 324 de strijd al staken en hebben Eric en Jaen een zware teleurstelling te incasseren voor hun geen kwalificatie, de exacte reden van hun uitvallen is mij niet bekend.



Voor Thierry Dard - Eric Servet, equipe 214, neemt de druk enorm toe, de rest van de rally MOET beslist binnen de tijd gereden worden anders is het afgelopen, er mogen ook zeker geen technische problemen zijn tussen de TC's anders is het einde verhaal.

Gelukkig gaat alles verder goed en behalen zij de finisch, een 244e plaatst algemeen is hun klassering maar Thierry Dard - Eric Servet zijn wel een grote ervaring rijker !





14e
Int. Hornelandrally (NL)

4 en 5 februari 2011


Opnieuw felle strijd in deze echte Nederlandse klassieker waarin de toprijders elkaar geen duimbreed toegeven.
Zo'n 70 equipes kregen dit jaar een wat andere opzet voor gezet, er waren nu meer trajecten rondom Weert, de thuisbasis van de Horneland.

Om het de equipes lastig te maken hadden de organisatoren de kaarten wat opgeblazen waardoor een afwijkende schaal ontstond en het meten voor de navigator moeilijker was gemaakt.
Wat gebleven is was de hoge gemiddelde snelheid in het altijd zeer strakke tijdschema.

In de sportklasse hebben de DAF equipe Rob van Dooren - Johan van Dam met de 55M het best wel zwaar omdat juist de kwaliteit van concurentie erg hoog is, maar ondanks dat behalen zij toch een 21e plaats algemeen en een 26e plaats in het aparte klassement voor de te rijden specials.
In de toerklasse, en deze moet u in de Hornelandrally toch niet onderschatten, rijden Johan en Jaap Tak met de Volvo66M1.3 naar een zeer fraaie 6e plaats algemeen en een 26e plaats in het klassement voor de specials, voor hun waren de trajecten rondom Weert bekend terrein.

Equipe Ton Koster - Raymond Koster hadden toch wat meer moeite met de pure navigatie trajecten, zij behalen een 21e plaats algemeen maar door de ervaring van Ton met het rijden van specials en behalen zij in dat klassement een mooie 6e plaats.

De drie DAF equipes kende geen technische problemen maar spreken alle toch van een zware Hornelandrally, maar wel zeer mooie rally !.

  

1e Ronde Hivernale Correzienne (Fr)
12 en 13 februari 2011


De ASA Mauve heeft in de regio Limoges, heeft een aantal leden die niet alleen DAF rijden in historicrallies en regelmatigheidsritten maar ook zelf evenementen organiseren.

Onder leiding van DAF rijder Vincent Percher werd deze 1e editie van de Ronde Hivernale Correzienne georganiseerd en verreden op het plateau Millevaches in de Limousin, een prachtige omgeving voorzien van allerlei kleine weggetjes.
Het mooie van dit evenement is het aparte klassement voor DAF en Volvo's met variomatic.
Het totale veld van deelnemers, zo'n 20 equipes, is zo'n eerste keer nog niet echt groot, toch waren er 8 DAF's en Volvo's 66 ingeschreven en aan de start van een evenement dat helaas zonder sneeuw verreden diende te worden terwijl de organisator de bedoeling had om juist een sneeuwrit te organiseren.


     

   
Jammer genoeg is er over het verloop van deze rally niets bekend, uit summiere berichten ontstaat de indruk dat er gereden is volgens het bij ons bekende systeem van punten en pijlen kortste route, maar daarover is geen zekerheid.



Wij hopen dat deze classicrally volgend jaar zijn 2e edite zal beleven en dan met meerdere DAF's, dat moet haalbaar zijn omdat er meerdere DAF in Frankrijk in de rittensport actief zijn.
Het klassement voor DAF's - Volvo's
1e Bouyer - Montintin    Volvo 66
2e Tourneur - Fiat    Daf 66M1.3
3e Laurent - Laurent    Daf 66M1.3coupe
4e Taxidor - Degoumois     Daf 66M1.3coupe

5e Guittard - Cesset   Daf 66M1.3coupe
6e Brunel - Breuil    Daf 66sl
7e Marche - Geyelin    Daf 66sl
8e Javeland - Javeland    Daf 55

Classic Boucles de Spa (B)
18 en 19 februari 2011

Zwarte dagen voor de DAF-equipes !
De Boucles de Spa word gezien als een van de zwaarste rallies in België.
In 1973 won het DAF Team deze rally met een 66-prototype.

Na een lange tijd niet te zijn verreden is sedert 4 jaar deze rally weer helemaal terug als Legend Boucles de Spa.

Deze rally is verdeeld in 2 groepen de Legend klasse, redelijk moderne auto's en klassiekers die volledig voldoen aan alle FIA normen en Classic klasse, dit zijn klassiekers die wel voldoen aan vele veiligheidseisen maar de rijders kunnen voor deelname een tijdelijke licentie ontvangen en zij rijden volgens een eigen reglement.

Maar ook in de Classic klasse moeten de equipes er flink tegenaan, de tijden zijn krap, het parcours is zwaar en verraderlijk!

In deze editie van de Boucles de Spa stonden twee DAF's aan de start in die fraaie Classicklasse maar moesten met pech en schade de wedstrijd vroegtijdig stoppen.
Equipe Andre Ransy - Alain Huby met de witte 55M coupe moesten de strijd staken wegens een defect aan de dynamo, 's nachts rijden op een proef en opeens geen verlichting meer hebben is in de dichte bossen van de Ardennen een gevaarlijke zaak.
Reparatie op de proef was niet mogelijk omdat die onderdelen niet in de auto aanwezig zijn, door rijden met te veel tijdverlies betekent einde rally.

Op KP7 vonden Ton en Raymond Koster hun Waterloo, zij raakte met hun auto de rand van een groot en gevaarlijk gat in de weg waardoor de carterbeschermplaat op de rubbers afbrak en door het carter scheurde en zonder motorolie kwamen te staan, de schade aan de 55M coupe is behoorlijk maar goed te herstellen.
Ondanks zijn opgave vond Ton het toch een pracht van een rally !.

1e Route de la Chataigne Ardechoise (FR)
12 maart 2011

Verreden in omgeving Nice en georganiseerd door DAF-rijder J.P. DiRosa deze kaartleesrit in Zuid Frankrijk.

Erik Dautry - Gabriel Pemeant behalen een 7e plaats in het Algemeen klassement.

Tank-S Shortrally (rallysprint) (NL)
18 en 19 maart 2011

Rens van Dijk met zijn nieuwe navigator Nicky van Gerwen zoeken de polder op om te testen en vooral Nicky voor te bereiden op de ELE-rally van dit seizoen.

Zoals wij gewend zijn van Rens komt de auto weer tip top uit de winterslaap en de 19e plaats in het klassement mag daar het bewijs van zijn, van de 32 gestarte auto vielen diverse uit met technische problemen of raakte van de weg maar de DAF bleek toch ook veel sneller te zijn op de korte en bochtige klassementsproeven.

Voor Nicky was dit een volledig nieuwe ervaring maar hij bracht het er zeer goed vanaf en de equipe gaat dan ook vol vertrouwen seizoen 2011 in.

4e Deltarally (NL)
19 maart 2011

In de drie vooraf gaande jaren heeft de organisatie laten zien wat ze kunnen en dat ze goed luisteren naar de deelnemers en dat vind je terug in deze 4e editie van dit prachtige evenement dat grotendeels gereden word in de provincie Zeeland.

Opnieuw een wedstrijd voor rijders en navigatoren, diverse regelmatigheidsproeven en behendigheidstrajecten waarin dan vooral de rijders zich goed kunnen uitleven.

Voor de behendigheidsproeven werd een apart klassement opgemaakt en allen in geval van ex aequo zouden de tijden dan wel strafpunten van deze proeven doorslag mogen geven.
Totaal 144 auto's aan de start, een prachtig veld klassiekers !, verdeeld over 70 sportklassers en 74 tourklassers waaronder niet minder dan 6 DAF equipes staan er aan de start en die doen het zeer goed in beide klasse waarin vele zeer ervaren equipes deelname.


  

In de Sportklasse rijden Ben van de Rijst - Peter Staal met hun 55Mcoupe naar een 6e plaats, helaas van hen geen enkele foto te vinden, zij rijden al jaren samen en zijn ook actief uitzetters en organisatoren maar kunnen ondanks hun ervaring toch kleine foutjes maken die in zo'n sterkveld doorslaggevend kunnen zijn.

Op de 55e plaatst in de sportklasse eindigen Rob van Dooren - Johan van Dam met hun 55M, het was moeilijk en dan vooral de regelmatigheidstrajecten met geheime finish en ook op die positie waren de verschillen klein te noemen.

In de toerklasse rijden de overige 4 DAF's met Johan Tak - Mark Tak als koprijder, zij eindigen als 18e in een rally die Johan zeer ligt, hij kan zich op de proeven helemaal uitleven en pakt ook een 3e plaats op de KONI-proef en is daarmee diverse snelle jongen nog te snel af.
Op een verdienstelijke 27e plaats eindigt de dames equipe Cindy Aalders - Tessa Morsink met hun 55M behaalde zij wel de overwinning in het damesklassement en mochten de grote trofee in ontvangst nemen.

Op de 33e plaats eindigen de gebroeders Kerst en Erik Kroeze met een Volvo66-1300 en op de 74e plaats Huib Adolfs - Eduard Hattuma met de 66M1.3



 Ronde du Tricastin (FR)
19 en 20 maart 2011

Daniel Descamps - Michel Toussaint 30e algemeen met de 66Mcoupe1300

Eric en Pierre-Francois Dautry met de 55M
63e algemeen.

4e Antwerp Classic (B)
19 maart 2011

Al na 3 jaar blijkt deze kaartleesrit een bestseller, zo'n 200 auto's totaal aan de start verdeeld in 4 klasse, Classics, youngtimers, modern en toerrijders.

iedere editie weer heeft deze rit een echte proef op het Clossocircuit waar de rijders zich kunnen uitleven maar of de auto's blij zijn op dit rallycrosscircuit is nog maar de vraag, mooi is het zeker wel.

In de Classicklasse rijden Eric Edixhoven - Peter Stap met hun groene Volvo66 naar een 45e plaats algemeen.
Vreemd genoeg geeft de uitslagen lijst aan dat zijn buiten de tijd zijn gefinisht, hoe de organisators daar op zijn gekomen snappen Erik en Peter zelf ook niet.

4e Boucles du Pays Vert (B)
27 maart 2011


Burton - Collard met 55coupe
31e klassement Kaartlezen.

De website van dit evenement geeft verder geen enkele inzicht in de aard of verloop van de rally en kaartleesrit die gelijktijdig worden verreden.

Rally van de Kempen (B)
26 en 27 maart 2011
Equipe Rob van Dooren - Johan van Dam behalen met hun 55M een mooie 18e plaats in het Sportklassement.

  





Rallye de la Porcelaine
Historique Limoges
(Fr)

9 + 10 april 2011


Vervent rijder in historicrallies met DAF's, Jean-Pierre Di-Rosa, tekende voor de organisatie van deze editie van de Rallye de la Porcelaine.

Onder de 50 deelnemende equipes 1 DAF55 en 1 Volvo66.

Jean-Pierre Chabassier - Jerome Foidefond met de 55coupe behalen een 21e plaats in het algemeen klassement.

Equipe Sylvie Mathou - Christopher Deret moesten met technische problemen de strijd in hun Volvo66 staken waardoor de mixed equipe een fraaie klassering mis lopen.

49e Oost Brabantrit (NL)
11 april 2011

Equipe Ledderhof - Ledderhof behalen in deze 49e editie een zeer solide 2e plaats in het Sportklassement.

71e ADAC-Westfalen-Lippe-Fahrt (Dld)
16 april 2011

Vanuit Duitsland melding van een nieuw Volvo66 equipe in de rittensport.
Magnus en Martina Korff uit Herford, stapen vanuit een Volvo 121 over naar een 66 1300cc voorzien van alle benodigde equipement voor goede resultaten.
Zijn eerste rit met de Volvo66 was de 71e ADAC Westfalen-Lippe Fahrt en behaalde direct al een 5e plaats in het Algemeen klassement en een 3e in zijn Sportklasse.
Magnus vermeldt in zijn e-mail dat er voor dit jaar nog 10 evenementen in zijn agenda staan.

Welkom op de site Magnus, we hopen vele reacties van je te mogen ontvangen en proficiat met deze eerste resultaten.


  

Rally van de Grensstreek (NL)
16 - 17 april 2011


Rob van Dooren - Johan van Dam behalen in deze editie een fraaie
4e plaats in de sportklasse met hun 55marathon.

De rally van de grensstreek is een echte klassieker met een zeer goede reputatie van de organisatoren.
Het is ook een rit waarin toch stevig door gereden moet worden om binnen de tijden te blijven, hoewel de kaarten van goede kwaliteit zijn hebben de uitzetters toch wat valkuilen gemaakt waardoor tijdverlies in een klein stukje kaart zo is opgelopen.



58e Intern. Historic Tulpenrally (NL)
1 - 7 mei 2011


In deze editie van de Tulpenrally is DAF weer volop aanwezig, 3 auto's in de Touringklasse en 1 auto is de Sportklasse.

Belangrijker nog is de geboorte van het DAF Historic Rally Team waarin deze equipes zich hebben verenigd en als team ook strijden voor de Merkenteam prijzen.

Startnummer 126  R.Ydenberg - M.Verlinden met 55coupe in Sportklasse.
Startnummer 196  Johan - Noor Tak met 55M in Touringklasse.
Startnummer 204  T.Koster - H.v. Meteren met 55Mcoupe in Touringklasse.
Startnummer 211  J.v.Dam - Th.v.d.Laan met 55M in Touringklasse
De start dit jaar is in het Franse Monestier en blijft de rally 3 dagen actief in de Franse heuvels en op het platteland dat ruim voorzien is van haarspeldbochten, smalle wegen en ook vooral zeer slechte wegen kent dus oppassen vooral in het donker.

De sportklasse heeft 2400 km en de Touringklasse dienen 2200 wedstrijd kilometers af te leggen en voor alle DAF equipes verloopt alles zonder noemenswaardige problemen hoewel Ton Koster met zijn 55Mcoupe wel in een greppel beland er vervolgens door teamlid Johan van Dam uit word getrokken en met lichte schade de rally uit kan rijden.

De drie tourklasse equipes kunnen in geval van navigatieproblemen samen een oplossing zoeken, sportklasse rijders Ydenberg - Verlinden staan er alleen voor maar rijden een zeer degelijke rally.


Geheel volgens traditie is de finish weer in Noordwijk op de kade voor het Grand Hotel "Huis ter Duin"
Equipe Ydenberg - Verlinden behalen een zeer mooie en verdiende 23e plaats in de sportklasse en opvallend genoeg doen ook Johan en Noor Tak het bijzonder goed in hun echte eerste lange rally, zij worden met hun 55M 46e in de touringklasse gevolgd door Ton Koster - Hans Meteren in de 55Mcoupe op de 51e plaats en Johan van Dam - Theo van der Laan op de 69e plaats met hun 55M

Als team behalen de vier equipes van het DAF Historic Rally Team de 1e plaats in het Merkenteam klassement !.



Peelrand Classic (NL)    15 mei 2011
Peter Staal - Dick Vervoort met 55Mcoupe naar 10e plaats in de Sportklasse.
In de Toerklasse rijden Joep Diels - Jaap Tak met een Volvo66 1.3 naar een 14e plaats en rijden Patrick Sleutjes - Esther van der Burgt met de 33 naar een
25e plaats.

  

41e Int. Rallye Stemweder Berg Historic (Dld)
21 mei 2011

Er worden in Duitsland meer kaartleesritten gereden dan wij gedacht hadden, dat blijkt uit de weblinks die wij ontvangen van Magnus korff en zijn ritten agenda voor 2011.

Met hun Volvo66 1300 reden Martina en Magnus Korff naar een fraaie 5e plaats in de sportklasse van deze 41e editie van de Stemweder Berg Historic, een regelmatigheidsrally bestaande uit 6 etappes in het bosrijke gebied tussen Osnabrück en Minden.

47e Paradiget ELE Rally (NL)
27 en 28 mei 2011

Diepe teleurstelling voor Rens en Nicky !

Sinds 2004 is Rens van Dijk met deze 66Marathon1.3 actief in de rallysport en slechts tweemaal eerder viel hij uit met technische problemen, 2006 in Yper en 2009 in Hellendoorn en nu, 2011, uitgerekend in zijn meest populaire en thuisrally laat de variomatictechniek het afweten.

Tot en met Kp-2 ging alles soepel en verschrikkelijk hard, de auto liep werkelijk fabelachtig maar op kp-3 begon de variomatic kuren te krijgen en was verder doorrijden met deze snelheden niet meer mogelijk.
Eenmaal terug in het servicepark bleek de variomatic aan vervanging toe en omdat die niet voorhanden was bleef niets ander over dat stoppen met de rally en officieel uitvallen in ELE-klassement.

Tot in de late uurtjes is in de werkplaats thuis de variomatic vervangen en kon de equipe op basis van het nieuwe reglement 2011 zich aanmelden op deel te nemen aan de Superrally, hiervoor dient de auto opnieuw bij de organisatie te worden aangeboden voor keuring en word er speciaal op gelet wat er dan tijdens de reparatie is vervangen.
Nadat de auto weer was gekeurd kon weer worden gestart maar op Kp-12 liep het weer fout, opnieuw problemen met de variomatic (differentieel) en moest Rens opnieuw besluiten de rally te staken.




16e Classic Gelderlandrit (NL)
4 juni 2011

166 auto's aan de start van een fraaie Classic Gelderlandrit.
In de sportklasse rijden Sindy en Wim Aalders naar een 27e plaats.
2e Boucle de Corsavy - Vallespir (Fr)
4 juni 2011

Als wij het programma goed hebben vertaald gaat het hier om een regelmatigheidsrit annex heuvelklim.

De equipes moesten 2x een afstand van circa 100km afleggen op basis van een ideale tijd met als extra handicap de hoogte verschillen in het parcours.

Op onze vlakke Nederlandsche wegen is een regelmatigheidsrit al een lastige opgave, dus kunnen wij ons er wel iets bij voorstellen hoe dat daar in Frankrijk toegaat, een Speedpilot is dus een must !.

DAF66M equipe Mevr. G.Founie - Mevr. O.Terch - Dhr. Ch.Moureaux behalen een 27e plaats algemeen en zover ons bekend ZONDER speedpilot en dat is best knap !


Uit de ontvangen e-mail begrepen wij dat de gemiddelde snelheid zo rond 40 a 45km p/u heeft gelegen, dat is hoog voor onze onze begrippen.

Ons is even ontgaan waarom er met 3 equipe leden gereden is.

6-Uren van Breda (NL)
5 juni 2011

De Zes uren van Breda behoort tot ons favoriete kaartleesrit, de uitzetters, organisatie en vrijwilligers van de Baronierijders zetten ieder jaar weer een kwaliteitsrit neer met verrassingen, dus ook dit jaar !.

De kaarten zijn van een zeer hoge kwaliteit en toch moet je zeer goed opletten op de scherpe kantjes van een pijl of ingetekende lijn.

De verplichte proef voor de sportrijders kan het verschil maken in het klassement, soms slechts maar een paar punten.
Voor de tourklassenrijders is de proef vrijwillig en heeft geen effect op het klassement maar wel prachtig om te doen dus doen de meeste rijders mee !
In de sportklasse behalen Rinus Blankestijn - Gerard van Leersum met de rode 66M een 7e plaats, zij rijden het 2e gedeelte van de proef aan de verkeerde kant van de pylonen en dat kost 130 extra punten.

In de tourklasse rijden Hans Rodenburg - Jaap Tak met de bruine 66M naar een 24e plaats en Johan Tak - Noor Tak naar een 45e plaats met hun 55M



ADAC Sachs Franken Classic (Dld)
11 + 12 juni 2011

Nu we het toch over regelmatigheidsritten hebben is dit wellicht voor u een rit om eens te gaan rijden.

160 teams verdeeld in twee klasse "Sport" en "Klassich" reden in twee dagen circa 550 km puur op regelmatigheid.

Niet minder dan 20 trajecten waarin 81 vaste tijdcontroles waren opgenomen en nog eens 22 trajecten waarin 52 geheime tijdscontroles waren opgenomen, dat moet een hele beste klus geweest zijn voor Volvo66 equipe Martina en Magnus Korff dus is hun 18e plaats in de sportklasse best wel een compliment waard, zeer goed gedaan

6-Uren van Leuven (B)
12 juni 2011
Guy Horsten - Huub Horsten behalen hun 66coupe de 4e plaats in de Oldtimerklasse

13e 7-Uren van Emmeloord
25 juni 2011


De 7-Uren van Emmeloord kent een aantal specifieke eigenschappen, lange trajecten, redelijk hoge gemiddelde snelheid, duidelijke routeboeken en kaarten, diverse systemen en als klap op de vuurpijl altijd een controle op of liever gezegd in een locatie die je absoluut niet verwacht en natuurlijk een groot deelnemers veld.

Op het grote plein van Emmeloord ook dit jaar weer 54 equipes in de sportklasse en 108 equipes in de tourklasse aan de start en in beide klasse was DAF aanwezig.
  
Onder frisse en vochtige omstandigheden werd de rit verreden en juist die omstandigheden zorgde op de verrassing, een proef op het terrein van "van Werven Recycling in Biddinghuizen" voor wat glijpartijen en spektakel, de proef dit jaar was een welke verrassing en aanvulling in de 7-Uren van Emmeloord en een ieder hoopt dan ook dat een proef onderdeel blijft uitmaken van de rit.

In de sportklasse behalen Rob van Dooren - Johan van Dam de 36e plaats, de klasse waarin ook dit jaar weer top equipes deelname.
In de toerklasse met 108 equipes behalen Johan en Noor Tak een fraaie 35e plaats maar komen Hiltermans - Eradus helaas niet verder dan een 96e plaats, onduidelijk is welke problemen zij onderweg hebben gehad.

ADAC-DAVC Gottingen Ganseliesel Historic (Dld)
8 t/m 10 juli 2011
Magnus en Martine Korff behalen een mooie 5e plaats in het algemeen klassement en een 3e in hun klasse.
De organisatoren hadden de deelnemers een zware rit voorgezet, de opdrachten waren zeer moeilijk uitvoeren zonder daar strafpunten bij op te lopen.


  

Eifel Rallye Festival (Dld)
14 t/m 16 juli 2011


De Eifelrally is uitgegroeid tot een van grootste en mooiste rally waarin speciale aandacht wordt besteed aan de rallywagens van weleer waarin ook ex-fabriekrijders laten zien wat rallyrijden is.

De Slowly Sideways organisatie doet er alles aan om deze wagens met demo-rallies in Duitsland, België, Engeland en heel beperkt in Noord Frankrijk aan het publiek te tonen.

Tijdens de 2011 editie van de Eifelrally rondom Daun waren dan ook 30.000 toeschouwers opgekomen om het spektakel van dichtbij mee te beleven en konden 150 deelnemende auto's bewonderen in het parc ferme of vanaf de zijlijn op de .

Jules Notermans met dochter Joyce rijden alweer enkele jaren in hun 555-proto grp.6 mee in dit rijdende rallymuseum waar in de show meer centraal staat dan hoge snelheden en gereden rondetijden.





1e Prodriverally (NL)
13 augustus 2011

Onder supervisie van oud rallyrijder Paul Maaskant ging jl. 13 augustus de 1e Prodriverally voor classics van start.

30 auto's kwamen naar Garderen voor dit eendaagse evenement door Gelderland en Flevoland waarin diverse klassementsproeven waren op genomen op het Prodrive trainingscentrum in Lelystad.

Geheel volgens het KNAF Historic Rally Reglement werden diverse trajecten verreden volgens het Pijlen en Punten kortste route en Grensbenaderingsysteem waarin uiteraard diverse tijdcontroles t.b het regelmatigheidsklassement.

Uit berichten begrepen wij dat de deelnemers vol lof waren over de organisatie en het verloop van deze 1e editie die toch altijd moeilijk is voor de uitzetters en organisatoren, in 2012 zullen er zeker meer deelnemers zijn.
Aan de start in Garderen DAF equipe Ton en Raymond Koster met de 66M, na een stevig dagje wedstrijd behalen zij een 5e plaats in de Tourklasse en kijken vol tevredenheid terug op een geslaagde dag.


4e Ronde de Flandres Artois (Fr)
20 + 21 augustus 2011

De organisatie van deze kaartleesrit is in handen van de Mini Club frankrijk, maar ook andere merken worden toegelaten.

Op de deelnemerslijst de DAF66sl equipe Francois Costeur - Michel Merveille, zij behalen een 9e plaats in het klassement.

31e ADAC Cheruskerfahrt (Dld)
27 augustus 2011

In Duitsland is de ADAC erg actief op alle gebieden wat met auto's heeft te maken en dus ook met het organiseren van ritten en rallies.
De uitvoering word uitbesteed aan plaatselijke autoclubs en de supervisie ligt bij de ADAC.

In de omgeving van Detmold reden Magnus en Martine Korff met de Volvo66 naar een dik verdiende 1e plaats in het algemeen klassement voor sportklasserijders, dit was een fraaie opsteker want een maand eerder in de 6e ADAC Drostei classic die zij 23 juli hadden gereden waren zij toch even de weg kwijt, grote problemen met de hoeveelheid aan stafkaarten.

8e Heuvelklim Teuven (B)
28 augustus 2011

Een tak van autosport die MEER aandacht verdient ! !
In onze buurlanden België, Duitsland en Frankrijk is deze autosport zeer populair, helaas in ons land met al zijn richtlijnen en bepalingen zijn de heuvelklims doodgebloed en zelfs verdwenen in het KNAF reglementenboek, het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de enigste door Nederlanders georganiseerde heuvelklim net over de grens in België, Teuven, plaats vind net over de grens bij Maastricht.

Het echtpaar Flip en Mischa Tackenberg spannen zich het gehele jaar in om dit fraaie evenement te organiseren en zetten daar zelfs hun zoons en dochter met bijbehorende vrienden er voor in en worden nog eens extra gesteund door overige auto en sportvrienden en nu ik daar zelf heb mogen rijden kan ik zeggen dat zij alle lof verdienen die gegeven kan worden !.




Tijdens dit privé initiatief worden maximaal 50 a 54 auto's toegelaten om de rijders zoveel mogelijk starts te kunnen laten maken.
Het parcours is 1800 meter lang, telt 7 bochten waarvan 1 hairpin en heeft een stijgingspercentage van circa 7%.


Helaas heeft het wegdek de winter niet echt goed doorstaan en zitten er wat gaten in waar je erg voor moet opletten en dat remt de snelheid wat af en op die toch redelijk smalle straat heb je alle aandacht nodig.

Er zijn geen ongelukken gebeurt, slechts een paar keer is een wagen naast de baan gekomen die dan vast kwam te zitten in de berm en was het even wachten tot Flip met zijn 4x4 de auto er weer uit had.

De sfeer was er zeer goed evenals de verzorging van de inwendige mens, echt op zijn Limburgs.

Een officieel klassement, verdeeld over diverse autotypes of cilinderinhoud is niet gemaakt, op de website is een lijst waarop de snelste tijden zijn aangegeven en daar zitten opmerkelijke verschillen in dat zal u duidelijk zijn, 200pk of 70pk verschil moet er zijn.

Complimenten aan de organisatie en vrijwilligers, ik heb genoten en zal er in 2012 zeker weer proberen bij te zijn.

Meer informatie op:
http://www.limburgrally.nl/page12/page12.html

8e Oosterschelderit
4 september 2011

opnieuw een mooie rit van
"De Krabbenrijders" door Brabant en Zeeland en weer een mooie proef op een afgesloten terrein.

Totaal 76 equipes aan de start voor 180km's Toerklasse of 220km's Sportklasse en puur kaartlezen vanaf goed kaartmateriaal.
Wat op de kaart ogenschijnlijk eenvoudig te rijden routes en opdrachten lijken blijken in werkelijkheid weer eens een flinke valkuil te zijn waarmee de uitzetters alle equipes onmiddellijk afstraffen en vooral op de extreem korte stukjes weg waar aan de zandpaden of smalle weggetjes nauwelijks opvielen wegens bebouwing en bebossing en dat maakt de tripmaster tot het belangrijkste instrument in de auto.

De regelmatigheidsproef op afgesloten terrein is voor de sportklasse verplicht, helaas stond een pylon verkeerd waardoor de resultaten niet in het eindklassement konden worden opgenomen.    Voor de toerklasse was de proef niet verplicht maar werd wel door alle equipes gereden, een proef tijdens een kaartleesrit heeft iets, de organisatoren van rit krijgen van de deelnemers gewoon extra punten, het spreekt aan !

  

Niet minder dan 5 variomatic aangedreven equipes stonden aan de start van deze 8e editie.
Het weer was redelijk somber maar droog, niet te veel fietsers en overige toeristen op de wegen dus kon er lekker worden gereden en toch verloren equipes tijd omdat het makkelijker leek dan dat het was.

In de toerklasse behalen Edixhoven - Stap met een Volvo66 de 10e plaats, gevolgd door Rodenburg - Tak met de 66M op een 33e, Sleutjes - v.d Burgt met een 55coupe 1e serie Marathon op de 41e plaats en de broers Nijpels met de Volvo66 op een 50e plaats.
In de sportklasse helaas maar 1 daf, met een 66M1.3 behalen Blankestijn - v.Leersum een 4e plaatst.

  

48e ROZ Classic
10 september 2011

een van de oudste ritten van Nederland is de Ronde om de Zuiderzee nu simpelweg ROZ genoemd.
Deze kaartleesrit stond en staat nog steeds bekend als zware klus en toch heeft de organisatie te maken met tegenvallende belangstelling en gelukkig maar dat zij zelf ontdekt hebben om welke redenen dat is en hebben daar volgens mij ook de juiste beslissing op genomen voor 2012, zie hun website.

Slechts 65 wagens daadwerkelijk aan de start waaronder maar 1 Daf van equipe Peter Staal - Martijn Mozes en zij behalen in deze toch fraaie klassieker een 12e plaats in de sportklasse.



4e Rallye Historiquede la Bréjaude (Fr)
17 + 18 september 2011

Bernard Bouyer - Sylvie Montintin behoren dit ook tot de groep enthousiaste en sportieve variomaticrijders met hun Volvo66M 1300cc.
Ook zij zoeken nu bewuster naar de grotere en zwaardere historicrallies om deel te nemen en de eerste resultaten klinken positief.

Tijdens deze editie van de rallye de la Brejaude worden zij fraai 2e in het klassement


Belgian Westhoek Classic (B)  17 september 2011

In een van de meest bekende klassiekerrallies van België behalen Guy Horsten - Dionys Steven met hun 66coupe een 6e plaats in de sportklasse, in de touringklasse behalen Rob Sanders - Hans Laurijssens met een 66sl een stevige 8e plaats.


Histo Day and Night Challenge (Dld)
8 oktober 2011

56 equipes komen aan de start voor de laatste rit meetellend voor de ADAC Oldtimer Cup 2011.

Voor alle deelnemers ligt een stevige klus te wachten op de starttafel, 170 wedstrijd kilometers waarvan circa 70 in de nacht met niet minder dan 30 tijdcontroles en dat maakt deze regelmatigheidrit extra zwaar.
Een klein foutje zal hele grote gevolgen hebben in het klassement wat het zeker extra spannend maakt.

Aan de start Magnus en Martine Korff met de Volvo66, als zij deze rit goed rijden maken zij kans op de ADAC cup.

De rit vergt 100% concentratie maar toch maken ze een kleine fout die 13 seconde tijdverlies betekend en zij daardoor eindigen op een 23e plaats in hun sportklasse.



ADAC Oldtimer cup Westfalen-Lippe 2011
1e Algemeen klassement Sportklasse
Martine en Magnus Korff met Volvo66 1300cc

Het behaalde resultaat in de Oldtimer Rallye Wiehengebrgte, 2e in klasse en 3 algemeen, was voldoende voor de cup overwinning in hun klasse, met 666 totaal behaalde punten mochten zij die enorme cup in ontvangst nemen.

Martine en Magnus, gefeliciteerd met deze grandioze ADAC Cup !

11e ABC Rally (NL)
10 oktober 2011
De ABC rally behoort met zijn lengte van zo'n 400 wedstrijd kilometers toch meer thuis in de categorie rallies dan kaartleesritten hoewel het zwaarte punt blijft liggen op het lezen van de kaarten en het ontdekken van de trucjes die uitzetters bedenken om de equipes in verwarring te brengen.

Het is al jaren een degelijke rally en ook deze 11e editie is weer zeer enthousiast ontvangen bij door deelnemers.

Aan de start nabij Nieuw Amsterdam zo'n 135 equipes verdeeld in Sport en Toerklasse.

Dat het 400 zware kilometers waren blijkt uit het gegeven dat 7 deelnemers in de toerklasse de rally niet konden uitrijden omdat de techniek hen in de steek liet.

De rally voert gedeeltelijk door Duitsland waarbij het militaire oefenterrein in Meppen altijd weer bijzonder is, geen bebouwing, geen ander verkeer dan de deelnemers, diverse ondergrond als wegen en de snelheid mag hier iets meer zijn.

Aan de start voor de sportklasse Rob van Dooren - Johan van Dam en Johan Tak - Mark Tak, beide equipes met een 55M.
Zij rijden de gehele rally zonder problemen uit maar de concurrentie is hevig en de opdrachten lastig en moeilijk vooral het visgraat principe kost nog al wat hoofdbrekens.

Rob van Dooren - Johan van Dam behalen een 41e plaatsen Johan en Mark Tak worden 53e plaats in de Sportklasse, maar jongens wat een mooie rally is dit.

7e
Rallye des Jasmins Historique (Fr)

22 en 23 oktober 2011


Jill-Patrice Cassutto - Alin Quevenard behalen een 27e olaats in het algemeen klassement van deze bergrallye in Zuid Frankrijk.

Helaas is van deze equipe met de 66 weinig tot niets bekend en blijkt de auto ook nog te koop te zien gezien de tekst voorop de motorkap

5e Classic Euregio Rally (NL)  6 november 2011


Een schitterende kaartleesrit en regelmatigheidwedstrijd die door de organisatie is opgenomen in het tijdschema van de Conrad Euregio Rally.

Het doel van de organisatie is tweeledig, eerste reden is om de Classic rijders hun auto's te tonen aan het massaal bezoekende publiek en de tweede reden hoewel niet genoemd is dat men op deze wijze het publiek kan amuseren op momenten dat de FIA -rijders elders hun snelheidsproeven afleggen.

Om dit goed in te plannen heeft de organisatie de deelname limiet gesteld op 50 auto's en middels de gebruikelijke kaartleessystemen van proef naar proef rijden op basis van een gemiddelde snelheid van circa 25 a 30km per uur zoals de reglementen voor kaartleesritten dit voorschrijven, maar eenmaal op een afgesloten proef gestart mag die snelheid toch fors omhoog tot circa 50 km per uur gemiddeld, maar er gelden regels !

Alle te rijden proeven, onder luid gejuich van het publiek, op afgesloten routes, gelden als regelmatigheidsproef en dienen gereden te worden op een door de organisatie vooraf vastgestelde tijd en de afwijking mag c.q moet zo klein mogelijk zijn, de afwijking zijn strafpunten en dat tikt door in het klassement.

Maar wat is er nou mooier dan met je klassieker op snelheid over zo'n proef rijden waar echt duizenden ogen op je gericht zijn, dat is toch super gaaf !

In de sportklasse staat aan de start Ton Koster - Raymond Koster met hun 55-5 coupe, zij brengen hun wagen naar een 6e plaats in hun klasse en trekken erg veel bekijks op de publieksproeven.

In de Toerklasse een fraaie 66sl coupe van Pieter van de Ven - Niels de Boer, zij behalen een 22e plaats in hun klasse en beleven de dag van hun leven en nu maar hopen dat zij in deze sport met hun 66 doorgaan.

42e
Nacht om de Lange Jan

12 op 13 november 2011


De Amersfoortse Auto en Motor Club (AMAC) is met ruim 5000 leden een van de grootste clubs van ons land en heeft een zeer lange historie op het gebied van autosport.

Zij waren het die ooit de Tulpenrally organiseerde die toen nog echt door Nederland reed en klassementproeven kenden rondom Amersfoort, Soesterberg en Zeist.

De Nacht om de Lange Jan, een kerk in Amersfoort, is ook zo'n degelijke traditie van de AMAC met ruim 85 deelnemende equipes.

Aan de start van deze editie 3 DAF equipes, in de sportklasse op een 6e plaats eindigen Peter Staal - Dick Vervoort met de oranje 55 coupe en op de 10e plaatst Go Wammes - Henk Ledderhof met de 55Msedan.
Gotz Pfauder - Martin Polak met hun 66M1300 behalen in de toerklasse een fraaie 7e plaats.


  
foto's Dick Goen  www.autopicks.nl

5e Cevennes Classic GT2i (Fr)
12 en 13 november 2011

72 equipes aan de start dit jaar voor deze zeer bekende bergrally.
Claude Laurent - Dominique Laurent hebben de rode 66Mcoupe weer uit de garage gehaald en behalen een 17e plaats algemeen.
Erik Dautry - Benoit Deubie behalen met de 55M de 23e plaatst in het algemeen klassement.



Coupes des Source 2011
25 en 26 november 2011

De 55Marathon van Luc Verlinden heeft al vele ritten en classicrallies achter de rug, de eerste jaren bij Cristiaan Boileau (OBH-122 ) daarna Guido Devreker (OCG-794) en nu bij Luc Verlinden (OCU-808).

In de Legend 50 klasse behalen
l. Verlinden - S.VandenSanden en 17e plaats.



DAF's in Autosport
Classic Rally's 2012

Ondanks alle berichten over Kredietcrises en meer van dat soort zaken is 2011 sportief gezien toch een goed jaar geweest, er werden toch vele ritten en historicrallies verreden en hadden de organisatoren gelukkig niet te kampen met tegenvallende belangstelling.

Voor deze website was het wel een goed jaar, er konden weer nieuwe contacten worden gelegd en diverse keren moesten de pagina's worden geüpdate wegens nieuwe en/of betere, vaak nauwkeuriger, verkregen informatie.

Na vele jaren van bedenkingen heeft DAF Club Nederland toch toegestaan dat er binnen de club een Rally en Rittensport groep opgericht word die de actieve leden op dit gebied zullen begeleiden en adviseren en zo mogelijk veel korter kan communiceren over aanschaf en laten maken van specifieke rallyonderdelen voor onze DAF's, het clubbestuur zal er streng op toezien dat wettelijkebepalingen voor clubactiviteiten worden nagekomen.

Op 4 februari aanstaande staat een navigatiecursus gepland, de actieve leden zullen hierover worden bericht door Ton Koster de initiatiefnemer van de groep, laten wij daar actief gebruik van gaan maken, we zijn er tenslotte zelf bij gebaat, dus schrijf in.

Dit jaar geen begin met informatie en foto's van een rallyrijder of racer uit het verleden dus direct naar de eerste ritten van dit nieuwe seizoen en we beginnen al vroeg in het jaar want ook Nederland heeft zijn winterritten, helaas dit jaar zonder sneeuw.


2e Omloop van het Oosten
7 januari 2012

al na de 1e editie bleek de organisatie over de juiste kwaliteiten te beschikken om een mooie kaartleesrit uit te zetten met zeer afwisselende wegen en ondergrond wat het altijd wat interessanter maakt voor de equipes.

Dit jaar de start in Apeldoorn en daar stonden 85 equipes te trappelen om het seizoen te beginnen in een rit die direct al meetelt voor het NRF Kampioenschap.

Het wedstrijdgebied lag tussen de steden Apeldoorn, Deventer en Zuthpen en dat blijkt een zeer juiste keuze te zijn, lekker rustig en grote variatie in situaties waar een uitzetter zich kan uitleven.

DaF55coupe equipe Peter Staal - Dik Vervoort behalen net als vorig jaar weer de 3e plaats in de Classic Sportklasse.
De gebroeders Johan en Jaap Tak met de 66marathon behalen een 19e plaats in de Classic Toerklasse.


de persmap
De Nederlandse winter mag dan meer weg hebben van een nat voorjaar, in de zuidelijke Alpen van Frankrijk op een hoogte van 1300 meter lag meer dan voldoende en vreemd genoeg een temperatuur net boven het vriespunt en juist die combinatie maakte toch al mooiste buitenlandse DAF evenement tot een waar feest !

7e Coupe Glacee DAF
7 en 8 januari 2012

Op het kartcircuit "Serre Chevalier" nabij Briancon, de thuisbasis van de familie Laurent ook dit jaar weer een fantasties DAF treffen waarin onderlinge contacten en lekker eten zeker zo belangrijk zijn als het driften met je eigen DAF op basis van regulairity reglementen want er moet wel competitie zijn.

Maar eerlijk is eerlijk, de meeste kijken toch op het publicatiebord wat de snelste rondetijd was die gereden werden en waren de ogen meer gericht op fraaie drifters en die waren er dit jaar veel !.
Onze DAF ambassadeurs in Frankrijk, Claude Laurent en zijn zoon Julien, brachten dit jaar 50 DAF's bij elkaar vanuit België, Duitsland, Frankrijk en Nederland.

Het zijn niet allemaal mensen die zelf ook een DAF bezitten, diverse auto's worden ter beschikking gesteld en/of verhuurd door voormalig DAF dealer in Briancon Andre Brunet en daf verzamelaar Thomas Wijnterp maar vele hebben in het verleden wel met daf gereden.


Nieuwsgierig geworden door alle verhalen rondom dit evenement en ook om oude collega's weer eens te zien en te spreken was ook Rob Koch naar Serre Chevalier gekomen die samen met zijn zoon, Rob Jr, deelname in een 66, en beide keken hun ogen uit en werden steeds enthousiaster.

Bij Rob Koch Sr. zelf kwamen natuurlijk oude verhalen boven tafel en dat maakte het vele nog interessanter omdat hij het in twee talen smaakvol kan vertellen.
Zijn belangstelling voor de DAF en hun verrichtingen in de hedendaagse autosport is beslist niet minder geworden in zijn VOLVO jaren maar hij heeft nu wel meer tijd voor om die te blijven volgen.


  

In tegenstelling met voorgaande jaren waren er meer auto's die met pech kwamen te staan, aandrijfassen die de geest gaven, carburateurs die niet functioneerde zo als het hoorde en nog wat kleinere zaken.
Die mensen hebben allemaal kennis gemaakt met de technische kennis van de enigste nog actief DAF garage van Nederland, Tonnie en John Clement uit Gastel.
Voor zijn eigen auto sleept hij iedere keer weer vele onderdelen mee en die waren nu nodig voor andere, zonder problemen lagen zij onder een auto de as te vervangen of stonden ontstekingen en carburateurs af te stellen wat enorm veel waardering opleverde, dit zijn echte DAF mannen !

De Belgische DAF55M op de foto hiernaast was de eerste die met Tonnie en John kennis maakte, al tijdens de eerste avond voor dat de rit huberhaupt maar begonnen was.

Verdeeld over 7 groepen van 12 auto's (A en B rijders ) werden 5 manches verreden voor de regularity en 4 groepen ( A en B rijders ) van 25 auto's voor twee maal de endurancerit van 1 uur.



Met mijn 55M kon ik 143km's afleggen op dit 800m lange circuit, afhankelijk van de drukte in de bochten kun er al driftend door of moet je echt zachtjes en voorzichtig de bocht nemen, maar eenmaal op het rechte stuk kom je toch vrij eenvoudig tot 75km per uur en dan even in de ankers voor een zeer fraaie lange bocht waar je voluit dwars kunt gaan.
Voor de bocht met linkervoet even krachtig afremmen, een kleine slinger om de auto dwars te krijgen, even tussen gas om de slip in te zetten en gas bijhouden om de auto in de drift te houden en op snelheid uit de bocht te laten komen voor aanvang rechte stuk.

Vol afremmen met de rechtervoet is niet verstandig, de variomatic verliest zijn toeren en de auto dus snelheid en zonder snelheid geen mooie drift en te weinig snelheid voor het rechte stuk circuit.
De 55 variomatic met sper is hier meer voorgeschikt dan de 66 variomatic met Dionas zonder sper, wereld van verschil !.

Tijdens de avond Endurance had ik het genoegen Rob Koch Sr. als passagier in de auto te hebben en was ik blij verrast dat hij mijn combinatie van DAF55 met standaard variomatic gekoppeld aan een 1400cc motor met een carburateur van een 1300cc 66M en goede keuze vond, deze combinatie zou in de jaren na de officiële fabriekwagens zijn uitgeprobeerd en waren betrouwbaar.

Ook hij vond dit een pracht evenement, boven verwachting en voor herhaling zeker vatbaar !.


 
 
 

12e The Winter Trail
28 jan. t/m 3 febr. 2012

Na jaren van afwezigheid weer een DAF aan de start !
Bij de start in Maastricht had The Wintertrail weinig van een winterrally, geen sneeuw in Nederland, maar tijdens hun 2500km lange route zouden ze daar geen enkel gebrek aan hebben en aan de lijve ondervinden hoe mooi maar lastig dat rijden is op de smalle bergwegen in zuid Duitsland, Oostenrijk en Italië.

Onder de 86 deelnemende equipes 1 fraaie DAF66M1.3coupe van equipe Jo Heesakker - Wim Peters, zij rijden met nog 53 equipes de "Clubroute" klasse en niet onverdienstelijk, bij de finish in de Italiaanse plaats "Trieste" eindigen zij deze bare tocht als 13e in hun klassement.
Hun rally is zonder grote problemen verlopen en niet onbelangrijk "zonder schade !" en dat konden zeker niet alle equipes zeggen.


  

Orimatilla Ralli (FIN)
4 februari 2012

In het uitgestrekte bossen en meren gebied rondom de stad Orimattila in het zuiden van Finland, bij een temperatuur lager nog dan -20 en een dik pak sneeuw, is deze prachtige rally verreden en in dat witte decor is de zeer fraaie en brute rode 66coupe marathon van Pekka Lethiö altijd weer een lust voor het oog om te zien en vooral te horen rijden.

Hoewel Pekka zijn wagen optimaal onderhoud, kon hij dit jaar niet voorkomen dat in specialstage 4 zijn primaire variomatic volledig vast liep.
Op foto's die wij ontvingen zien we volledig afgebroken tandwielen in de verdelerkast waarmee je echt niet verder kunt rijden.

De eerste drie klassementsproeven verliepen goed voor het team Pekka Lethiö - Harry Nijkänen maar in proef 4 viel definitief het doek en konden zij geen klassering op hun staat van dienst bijschrijven.






De foto hiernaast laat het binnenste van de primairevariomatic zien na het uitvallen in de Orimatillaralli dit jaar.

Hoewel de kast al een aantal jaren door Pekka word gebruikt tijdens rallies en dan nog hoofdzakelijk in het winterseizoen, vraagt Pekka of dit bij DAF rallywagens meer is voorgekomen en welke redenen hiervoor te bedenken zijn.

- De koelkanalen zijn afgeplakt juist om meer temperatuur te houden in de
  variomatic ( tijdens rally temperatuur buiten ver beneden -20 )
- Hoeveel motorvermogen is op de kast maximaal mogelijk ?.
- Heeft het continu hoge toerental van de motor tijdens het rijden op sneeuw  en ijs nadelige gevolgen voor de kast ?.
- Heeft het te maken met de klappen die de variomatic krijgt tijdens het
 afremmen en accelereren en het spinnen van de wielen ?.
- Of pure sluitage ?

Wie o wie heeft hier ervaring mee en zou een zinnig antwoord willen geven, uw e-mail graag aan c.blankestijn@chello.nlwij zenden het door aan Pekka Lethiö, alvast bedankt voor de reacties.

58e Neige et Glace (Fr)  4 t/m 8 februari 2012
Droevig einde van een prachtige rallywagen !

In januari jl. op het circuit van Serre Chevalier heb ik vele minuten met enige jaloezie in mijn ogen naar deze auto staan kijken, zo mooi strak in de lak en alles er op en er aan, werkelijk prachtige auto.
Na enige tijd hoorde ik dat dit het eerste evenement was met de 55M en het doet dan ook pijn nu te horen dat tijdens de Rally Neige et Glacé de Belgische equipe
Erick Poucet - Caroline Houyoux frontaal in aanraking zijn gekomen met een tegenligger en de auto onherstelbaar is geraakt, het mag een wonder zijn dat
Erick en Caroline er zelf zonder problemen zijn afgekomen.


 

Boucles de Spa Classic (B)
18 februari 2012

De "Boucles de Spa" is toch wel een van de mooiste rallies van deze tijd en een compliment aan de organisatoren is ook zeker op zijn plaats, niet alleen omdat zij al 54 maal deze rally organiseren maar ook omdat dit jaar het record aantal van 320 auto's op de lijsten vermeld staan.
In de "Legend klasse" strijden de rijders met naam om de eer van de snelste en wat vooral opvalt is het hoge percentage klassiekers en youngtimers in deze klasse waarin de snelheid op de proeven vrij is, het gaat om de snelste tijd !.

Maar wat deze organisatie zo bijzonder maakt is de "Classic klasse" !
Deze kaartleesrit met ruim 140 auto's aan de finish die een gemiddelde snelheid van 45 a 50 mogen rijden ! en vergist u zich daar niet in, dat is zeer fors voor een klassieker !

De gehele rally word verreden in de Belgische Ardennen rondom Spa en dat bosrijke gebied is zeker in dit jaargetijde echt spectaculair.



Olivier Gaspard - Jean-Marc Henen met 66Marathon1.3   58e Classicklassement


Bij aanvang van de rally waren velen wegen van het parcours nog bedekt met een laagje sneeuw maar al ras kwam de regen die gedurende de gehele rally het parcours alleen maar gladder maakte en op de bospaden voor veel modder zorgde.


John Troisfontaines - François De Paron met 66Marathon1.3   69e Classicklassement.


Andre Ramsy Jr. - Jean-Pierre Hanquet met 55Mcoupe   76e Classicklassement



Christophe Baeten - Jacques Schroeder met 66coupe1.1   77e Classicklassement

Direct na de start moest de organisatie al direct een moeilijk besluit nemen, er was zoveel publiek naar de rally komen kijken dat er gewoon te veel langs de route stonden en de veiligheid in het geding kwam, de proef werd geneutraliseerd, helaas maar wel een verstandig besluit !

De vijf gestarte DAF equipes bereiken na veel glijden en slippen toch zonder schade en problemen de finish en zijn alle een prachtige ervaring rijker.

Luc Verlinden - Sven van Sanden met 55Marathon   133e Classicklassement

49e ROZ Classic (NL)
3 maart 2012

Na een wat tegenvallend 2011 besloot de organisatie dit jaar de Ronde om de Zuiderzee Classic op de kalender te verplaatsen naar maart en er een echte voorjaarsklassieker van te maken en met die beslissing behalen zij nu weer zo'n 90 equipes aan de start.

Hoewel de ROZ allang niet meer om de Zuiderzee rijd, blijft het toch een degelijk en goed evenement om te rijden, het kaart materiaal is erg goed en de organisatie achter de schermen blijft kwalitatief goed.

Aan de start in Emmeloord 3 DAF equipes.

In de sportklasse Carl Verboom - Peter Staal met de oranje coupe, zij behalen in de sportklasse de 3e plaats gevolgd door Rob van Dooren - Johan van Dam met de witte 55M die een 16e plaats in die sportklasse behaald.
In de toerklasse behalen Johan en Noor Tak met hun 55M een 22e plaats.

  

Buff-Hankiralli    Historic Rally Trophy (FIN)
3 maart 2012
De laatste keer dat wij konden schrijven over equipe Kari Suominen - Härri Kärki was in 2008
en toen in een Volvo66 1300cc en nu treffen wij hen in een DAF66M1300cc aan in deze sneeuw rally in Finland.

113 auto's aan de start verdeeld in 4 klassen waaronder een Historicklasse waarin onder andere Fiat850, Imps, Sunbeams en Wartburgs deelname.

In de 1e proef liep alles goed een 89e plaats, de 2e proef een 87e plaats maar in de 3e proef een 105e plaatst.
Tijdens die 3e proef ontstonden problemen, waarschijnlijk aandrijfas, en moest tijdens de service besloten worden niet verder te rijden, helaas einde rally maar toch een paar fraaie beelden.




Rene van Bussel - Johan van Dijken
winnen Toerklasse met hun 66Marathon 1300coupe


DAF WINT WEER !
15e Historic Hornelandrally (NL)
9 en 10 maart 2012

Voor onze website zijn Rene van Bussel en Johan van Dijken een nieuwe DAF equipe, niet eerder kwamen wij hen tegen in een DAF tijdens een autosport evenement.
Heren van harte gefeliciteerd met jullie klassenoverwinning in deze fraaie klassiekerrally en welkom in bij de DAF rijders !
99 equipes melden zich aan de start voor ruim 700 wedstrijd kilometers door Nederland, België en Duitsland.
De Horneland is een echte rally waarin diverse korte trajecten zijn opgenomen op afgesloten terrein die als klassementsproef het uiteindelijke klassement bepalen, het zijn dan ook de routiniers die hier aan de start komen.
De rally is voor rijder en navigator interessant om te rijden, de omstandig heden van wegen en terrein zijn zeer divers en een overwinning staat zeer goed op je palmares.




5e Antwerp Classic (B)  17 maart 2012

Ko van Vliet - Eric Edixhoven met hun Volvo66 finishen in 4 trajecten buiten de toegestane tijd maar klasseren zich toch op plaats 103 in het Algemeen klassement en een 68e plaats in de Oldtimerklasse.

32e Gelderse Valleirit (NL)
24 maart 2012

De AMAC is welhaast een van de oudste verenigingen van Nederland op het gebied van autosport, denk maar eens aan de Tulpenrally, ook van deze organisatie.

De Gelderse Valleirit behoort ook al jaren tot de top van de rittensport, vooral in de sportklasse komen de echte sportrijders aan het werk.

Onder hen DAF equipe Peter Staal - Dik Vervoort in hun vertrouwde 55Mcoupe, zij behalen een 8e plaats in de sportklasse.

1e Classic Spring Roads (B)
31 maart - 1 april 2012

Een nieuwe classicrally opgezet door twee voormalige Belgische rallyrijders.
De gehele rally is verreden op basis van gemeten bol-pijl systeem met een grote hoeveelheid regularity trajecten.
Als wedstrijd gebied voor deze 1e editie was gekozen voor de altijd zeer fraaie Ardennen en Eifelgebied van België.
Ton en Raymond Koster behalen met hun 55-5 coupe een 14e plaats in het classicklassement




Helaas geen enkel fotoverslag te vinden van deze organisatie.
8e Int. Coppa d'Europa (NL)
29 t/m 31 maart 2012

Deze historicrally over circa 1500km start in Vaals en brengt de deelnemers via België, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland naar Tsjechië.
Aan de start een DAF55 en een Volvo66 equipe.
73 equipes bereiken de finish waaronder equipe 56 Martina Korff - Magnus Korff met de Volvo66, zijn behalen de 9e plaats in de Coppasportklasse.

Danny Suttorp - Johan van Dam moeten ter hoogte van TC6 de strijd staken, zij willen een fout herstellen en keren daarom hun auto, hun steekas breekt en dat is het einde.
Later blijkt een slecht wiellager de feitelijke boosdoener, de steekas is zo heet geworden dat die de kracht niet meer kon verdragen.

De Elburgsche Poorte (NL)
1 april 2012
Na 1 jaar afwezigheid is het de Ellenrijders toch weer gelukt
een fraaie kaartleesrit neer te zetten met 80 equipes aan de start !
Altijd weer een goed georganiseerde rit, geen protesten achteraf omdat er fouten in kaarten of reglementen opduiken, duidelijke kaarten en mooie combinaties van leessystemen per traject wat de moeilijkheidsgraad verhoogt.

Zowel in de sportklasse rijden P.Staal - D.Vervoort met de oranje 55 naar een 7e plaats, en C.M.Blankestijn - G.van Leersum met een 66M1.3 naar de 12e plek, het verschil in punten bij de eerste 10 was klein waardoor het de gehele rit spannend was wie uiteindelijk de prijs ging ontvangen.



In de Toerklasse een mooie 4e plaats voor equipe J.Clement - J.Tak met de witte 66m1.3.
Patrick Sleutjes - Esther van de Burgt hebben de smaak ook al aardig te pakken van deze sport, zij rijden hun tweede seizoen en behalen een
23e plaats in deze klasse met de 55st.

8e Rallye de la Porselaine Historique (Fr)
14 + 15 april 2012
In en rond de Franse stad Limoges zijn enkele variomaticrijders
actief in de rittensport en een van hen, Bernard Bouyer is
tevens voorzitter van de ASA Mauve VHC.
Deze autoclub is organisator van rallies en kaartleesritten
waar onder deze Rallye de la Porselaine Historique.

Aan de start 48 klassiekers voor een stevige klus in de heuvelachtig landschap rond de stad Limoges.

De kaartsystemen wijken niet zo heel veel af van onze systemen echter de reglementen worden wel degelijk anders uitgelegd en de ritten hebben meer regelmatigheids trajecten dan in ons land gebruikelijk is, hier word meer de nadruk gelegd op routeconstructies.

Ook dit jaar weer aan de start Jean-Pierre Chabassier - Pascal Dindeau met een 55Mcoupe, zij behalen een 37e plaats algemeen.
De fraaie 66M1300 is van Arthur Vernaud - Bertrand Chevalier, zij behalen de 17e plaats in het algemeen klassement.

50e Oost Brabant Rit (NL)
15 april 2012
103 equipes aan de start in Boxmeer voor een rit over 150km op basis van een redelijk eenvoudig kaartsysteem, ingetekende lijn.
en om het de equipes lastig te maken werden de controleposten op de meest vreemde plaatsen verstopt.
In de sportklasse behalen John Clement - Olaf Wennekes een 4e plaats met de witte 66M, in de toerklasse rijden Patrick Sleutjes - Esther v.d Burgt met de 55st naar de 9e plaats en met een 66bestel behalen Marnix en Ward van den Brand een 13e plaats.

Wat de ASC Boxmeer goed doet is een recreatieklasse creeren voor hen die kennis willen maken met deze vorm van autosport en zonder tijdsdruk en truckjes kennis maken met diverse kaartsijstemen en dan hopelijk hierin verder gaan.
In deze klasse treffen wij 2 DAF's aan van de familie van Kasteel, twee fraaie auto's dat zeker, nu maar hopen dat zij de smaak te pakken hebben en doorgaan.

  



1e Betuwe Classic (NL)
21 april 2012


Vervanger van de "Hardenberg Classic " in een volledig nieuwe omgeving en door een andere organisatie " A-Events "


Aan de start in het historische plaatsje Buren zo'n 80 equipes die in een redelijk compact wedstrijdgebied toch rond de 200 a 230 km's moesten afleggen.

Systemen als grensbenadering, ingetekende pijlen, visgraad, punten en blokkeringen e.d maakte deze wedstrijd verrassend gevarieerd maar ook soms verwarrend.

De organisatie had er bewust voor gekozen de te rijden trajecten NIET vooraf allemaal in het routeboek op te nemen maar de route opdrachten pas af te geven aan de start van ieder nieuw traject, dus eerst starten en dan pas je route intekenen en bepalen en doe daar niet te lang over want jou tijd loopt !.

Hoewel in het reglement in tekst zonder voorbeeld foto aangegeven was dat controles ook een ander uiterlijk konden hebben, ontstond er toch verwarring bij het zien van de controles van het egelmatigheidstraject , moest deze vorm nu wel of niet serieus genomen worden, wel dus !, deze gebruikte uiterlijke vorm leverde toch bij vele verwarring op en dus fouten.

In een zwaar bezette Sportklasse rijden met de 55coupe Roeland en Mirjam Verlinden naar een 14e plaats, voor hen was deze rit toch een stukje voorbereiding op de komende Tulpenrally in mei.

In de Toerklasse behalen Rinus Blankestijn - Gerard van Leersum toch een 11e plaats met de rode 66M, dit ondanks dat zij het regelmatigheids traject volledig hadden verprutst omdat aan de geldigheid van de controles werd getwijfeld en in het laatste traject ook de punten van de sportklasse ophaalde terwijl er geschreven stond dat die ALLEEN VOOR SPORTKLASSE waren.
Ton Koster - Remmelt Blom met de Star Team 66M behalen een 27e plaats in de toerklasse, ook zij hebben nu geleerd dat routeboeken te snel gelezen kunnen worden waardoor fouten ontstaan.

Eerlijk is eerlijk toch een fraaie en geslaagde rit !





ADAC Westfalen-Lippe-Fahrt (D)
21 april 2012



Met de Volvo 66M1300 behalen Magnus en Martina Korff een fraaie 5e plaats in de sportklasse.

Deze equipe blijft in Duitsland menig deelnemer verbaast doen staan qua snelheid en handelbaarheid van de kleine variomatic aangedreven rode duiveltje.

13e Rally van de Grensstreek (NL)
14 en 15 april 2012

Als opwarmer voor de Tulpenrally rijden 2 DAF equipes deze Rally van de Grensstreek.
In de sportklasse behalen Roeland Ydenberg - Mirjam Verlinden een mooie 9e plaats in de 55coupe gevolgd op een 13e plaats door Rob van Dooren - Johan van Dam met de 55M





Ronde Cevenole Classic (Fr)
28 en 29 april 2012



Erik en zoon Pierre-Francois Dautry behalen een 18e plaats in het algemeen klassement.
De 55Marathon equipe voelt zich goed thuis in de heuvels en bergen van zuid Frankrijk.

59e Int. Classic Tulpenrally (NL)
6 t/m 12 mei 2012

Ondanks dat de Tulpenrally de laatste jaren een volledig klassieker evenement is geworden, blijft het een rally met aantrekkingkracht waar niet minder dan 231 auto's aan de start in het Franse Evian-Les-Bain verschenen.

4 DAF equipes aan de start, 2 in de sportklasse en 2 in de toerklasse en net als vorig jaar waren zij ingeschreven als "DAF Historic Rally Team"

Waren er vorig jaar toch nog wat kleinere technische problemen, dit jaar reden de 4 daf's de 2200 tot 2300 km zonder problemen uit.
De ervaringen van vorig jaar werden dan ook goed verwerkt in de voorbereiding van deze editie en dan vooral de technische kant.
Met startnummer 111 in de sportklasse rijden Roelend Ydenberg - Mirjam Verlinden met de 55coupe naar een 17e plaatst net achter equipe 119 Rob van Dooren - Johan van Dam die met de 55M en fraaie 16e plaats in de sportklasse behalen en dat is na het uitvallen in de Coppa d'Europe een flinke opsteker.
Euipe van Dooren - van Dam is dat ook zeer te spreken over de technische hulp die Andy Gilsing en Henk Ledderhof hebben geboden om de 55M weer rally klaar te krijgen voor dit toch zware evenement.

In de Toerklasse rijden met startnummer 178 Johan en Noor Tak met hun 55M naar degelijke 45e plaatst waarmee zij aangeven veel te hebben geleerd in de kaartleesritten van het afgelopen seizoen.
Met startnummer 188 in de 55-5 van equipe Ton Koster - Remmelt Blom naar een 61e plaats.





6e Rondes Historique des Lingons (Fr)
19 +20 mei 2012


In een veld van 70 equipes behalen Bernard Herman - Renaud Herman een 23e plaats in het algemeen klassement, dit is het eerste resultaat van deze equipe die bij ons bekend is, hopelijk volgen er meer.

42e Int. ADAC Rallye Stemwederberg Historic (Dld)
18 mei 2012



Martina Korff - Magnus Korff met de Volvo 66-1300 behalen een 2e plaats in de sportklasse.
Het was een mooie maar zware 400 km lange rally in een behoorlijk krap tijdschema en moeilijke route constructies en opdrachten.

Helaas moesten zij in de volgende rally voor het ADAC kampioenschap, de "Saar-Lor-Lux rally" opgeven met een defecte aandrijfas.

6-uren van Breda (NL)  3 juni 2012



De "Baronierijders" slagen er toch ieder jaar weer in een mooie wedstrijd te organiseren inclusief de beruchte prof voor de sportklasse die het klassement behoorlijk door elkaar kan gooien.

Hoewel de organisatie toch ook te maken heeft met minder deelnemers, stonden er toch nog circa 100 equipes aan de start in Breda.

De bekende systemen, ingetekende lijn met blokkades, puntenrit enz. waarin toch behoorlijk wat valkuilen zijn verwerkt.
Het tijdschema is op normale wijze goed te rijden maar als je in de val gelopen bent en je wilt corrigeren kom je al rap tijd te kort en je moet beslist je eigen route rijden want je voorligger kon wel eens in een andere klasse rijden en is beslist geen aanknopingspunt ! .

In de sportklasse behalen Rinus Blankestijn - Gerard van Leersum met een 66M1300 een 21e plaats, tijd verlies en diverse fouten waren de oorzaak.
In de Toerklasse komen Jos segers - Jaap Tak met de 66M1300 toch nog op een 25e plaats na een wat slechtere 1e fase weten zij zich goed te herstellen.
op de 42e plaats eindigen Patrick Sleutjes - Esther van der Burgh in de 55Mst, ondank dat dit hun 1e echte seizoen is blijven zij mooi in het midden van de klassering uitkomen en dat helpt toch bij de motivatie.

17e Gelderlandrit
9 juni 2012

Johan Tak en John van Dam vormen voor deze rit een gelegenheids duo en behalen met de 55M een 35e plaats in de sportklasse.

Johan Tak steekt zijn duimen op naar de fotograaf, hij zal daar mee willen aangeven dat de samenwerking in de auto goed verloopt.

6e Rallye des Mille Source (Fr)
23 + 24 juni 2012

Kaarleesrit georganiseerd door ASA Mauve in het district Limousin, Frankrijk.

Prachtige omgeving met vele heuvels en redelijk hoge bergen dus ideaal voor het rijden van een historicrally.

In de editie rijden met de Volvo66-1300 Bernard Bouyer - Sylvie Montintin naar een 22e plaats in het algemeenklassement.

3e Boucle du Vallespir (Fr)
23 juni 2012

In het 66e departement van Frankrijk, in het zeer bergachtige gebied met de Spaanse grens werd voor de 3e keer deze Boucles du Vallespir verreden, ook wel Course de Cote de Corsavy genaamd.
Het is een gebied waar de DAF zich wel in thuis voelt, al dat klimwerk, korte bochten, korte rechte stukken e.d.
Equipe Gwenaëlle Fournie - Christophe Moureaux behalen een 42e plaats in het algemeen klassement, een klassement waarin veel auto's voorkomen met extreem motorvermogen.


Kijk op pagina "Film NIEUW" en beleef de rit volledig mee !


7-Uren van Emmeloord
23 juni 2012

Wellicht dient deze kwaliteitsrit een andere naam aan te nemen nu de Gemeente Emmeloord de vertrouwde startlocatie gaat volbouwen met winkels.

Wolvega bood in het gezellige centrum uitkomst met een groot plein met goede uitvalswegen richting polder en het oude land en binnen de gemeente ruimte om een prof te organiseren, dus 7-Uren van Wolvega zou moeten kunnen.

De organisatie als vanouds !.
145 auto's in het eindklassement verdeeld over een Sport en Toerklasse is zeker niet slecht.

5 DAF's aan de start in Wolvega, in de Sportklasse behalen Rob van Dooren - John van Dam een 23e plaats in de 55M en Mirjam Verlinden - Roeland Ydenberg met een 55coupe een 35e plaats.

In de Toerklasse behalen J.Tak - E.Tak met de 55M een fraaie 30e plaats en Hulterman - Eradus met de 55Mcoupe een 79e plaatst, beide auto's kunnen simpel het hoge tempo in deze rit volgen en lopen dan ook geen straftijd op.
 
 

7e Midzomer Rotarally  23 juni 2012
Minder bekend maar wel goed opgezet en georganiseerd.
Equipe Hafkemijer - Edixhoven is dan ook zeer te spreken over een behaald 5e plaats in de Toerklasse met de Volvo66.
De rit werd verreden in de Betuwe met als finish plaats Houten.


Eifel Rallye Festival (Dld)  26 t/m 28 juli 2012

De meest toonaangevende happening op het gebied van historische rallywagens is dit festival rondom Daun in de Duitse Eifel.
Niet minder dan 150 auto's aan de start waaronder zeker 60 originele rallywagens uit de jaren 80 en eerder.

Slowly Sideways en Autoclub Daun organiseren dit prachtige evenement onder toezicht en met medewerking van de ADAC.

  

Dit jaar voor het eerst 2 DAF's aan de start, Jules Notermans - Joyce Notermans met hun 555proto zijn al jaren van de partij.
Nieuw op de lijst van historische rallywagens bij Slowly Sideways is de 66M in groep2 uitvoering in STAR team wedstrijdkleuren van Ton Koster - Raymond Koster.



Ieder jaar weer komen voormalige rallykampioenen als Walter Rohrl, Bjorn Waldegard en Stig Blomqvist naar dit evenement met hun ex fabriekswagens en laten het massaal opgekomen publiek, dit jaar meer dan 40.000 mensen, zien dat zij het rijden niet verleerd zijn.


Alle deelnemers rijden op wedstrijdsnelheid zonder restricties maar een klassement word er niet opgemaakt, het voornaamste doel is de auto te behouden, te laten rijden en vooral het publiek en natuurlijk ook de equipes zelf te vermaken.

Voor Ton en Raymond Koster was deze eerste kennismaking uitzonderlijk, ook zij konden voluit gaan en de sfeer proeven van een echte wedstrijd met vele vooral zware klassementsproeven.

  

Het was perfect rally weer, regen !, en die zorgde voor een modderig geheel op vele proeven en dat leverde weer spectaculaire glijpartijen op voor het publiek.
Dat er flink gereden werd blijkt uit ondertaande foto's waar beide DAF's even los van de aarde komen bij een van de vele jumps in het parcours.

20e SLS classicrally (NL)
30 augustus t/m 2 september 2012




101 auto's aan de start op de boulevard van Scheveningen voor deze jubileum editie van de Scheveningen-Luxenburg-Scheveningen Classicrally.

Als wij terug kijken in de historie van deze rally zien wij vele overwinningen met DAF's van de equipes Baars-Baars en Luijbregts-Luijbregts.

Dit jaar 1 DAF aan de start, de stationcar van de gebroeders van Silfhout, zij behalen in de toerklasse uiteindelijk de 38e plaats en dat is in een klasse met 61 deelnemers toch een mooi resultaat

9e Oosterschelderit (NL)
2 september 2012



Ook dit jaar is het de A.C. de Krabberijders weer gelukt een geweldige Oosterschelderit voor te leggen waarin standaard de proef op afgesloten terrein.
Die proef geeft toch ieder jaar weer een speciaal tintje aan deze rit.

In een totaal veld van 80 deelnemende equipes deden de DAF rijders behoorlijk zaken.

In de sportklasse behalen John Clement - Olaf Wennekes een fraaie 9e plaats met de 66M.
In de toerklasse op de 14e plaats Jos Segers - Jaap Tak die een behoorlijk afstand weet te nemen van zijn broer Johan Tak - Noor Tak met de 55M, zij worden 34e in die zelfde toerklasse.



Belgian Westhoek Classicrally (B)  15 september 2012

3 DAF equipes aan de start in het zuid Belgische Deerlijk voor een zeer fraaie editie van deze classicrally.
Voor Johan Tak, John van Dam een aparte ervaring, zijn keren zeer enthousiast terug van een geslaagde rally.
De Belgian Westhoek Classicrally werd dit jaar verreden in het zuiden van België en een stukje Noord Frankrijk, de rally is bekend om zijn marathon parcours van circa 160km lengte die behoorlijk wat inspanning bezorgd aan rijder en navigator, maar het rally gebied is zeer fraai en dat maakt deze rally alles de moeite waard.

In de expertklasse equipe Johan Tak en Johan van Dam met de 55M, zij behalen een 40e plaatst in deze klasse en moesten toch even wennen aan de geldende reglementen.
ook in de expertklasse John Clement - Olaf Wennekes met een 66M, zij eindigen zeer verdient op een 35e plaats en ook zij ontdekken België als rallyland.

In de Touringklasse een equipe die meer in België actief zijn, Michel Sanders - Rob Sanders met een 66DL, zij behalen een 13e plaats in hun klasse.
  

Unica ICT Hellendoornrally (NL)  21 september 2012
Slowly Sideways eindelijk weer eens in Nederland actief !



Tijdens de laatste editie van de Hellendoornrally waren dan eindelijk weer eens een aantal rallywagens te bewonderen van het Slowly sideways rijdende rallymuseum.

Hoewel de auto's als opvulling van de lege minuten dienst doen om het publiek te vermaken maar vooral het publiek op zijn plaats te houden en niet op het parcours, blijft het een uitgelezen mogelijkheid om de ex-fabriekwagens en replica's te tonen en rijdende te houden.

Sinds hun eerste deelname in Duitsland hebben Ton en Raymond Koster met hun 66M in STAR Team uitmonstering toch ook hun hart verloren aan de doelstellingen van Slowly Sideways.

De DAF66M1300 van Ton Koster voldoet aan alle eisen die de heer Kleijn stelt aan de deelnemers en voor het team Koster is het werkelijk een uitdaging om alle 16 proeven met een totale lengte van 160km op snelheid mee te mogen rijden, werkelijk fantastisch aldus Ton.

Jammer dat Jules Notermans met zijn 555 replica hierbij niet aanwezig was.

Ook voor onze DAF's is het een perfecte gelegenheid om niet in de vergetelheid te geraken !

In Duitsland is Slowly Sideways een begrip, werkelijk duizenden mensen bezoeken de evenementen waar deze klassiekers deelnemen.

In België en Frankrijk is het aantal deelnemende rallies groeiende en zo ook hun leden aantal.

In ons land zijn slechts enkele lid van of de Duitse vereniging of de Belgische, het word echt tijd dat de Nederlanders zich gaan verenigen en naar buiten treden.

Coupe des Sources (B)
21+22 september 2012

Een werkelijk schitterende classicrally met echte snelheidsproeven op afgesloten circuits en zeer smalle landbouw weggetjes in de omgeving van Francorshamps met een totale lengte van circa 650km.
Aan de start met een 66Mcoupe Ch. Beaten - J. Schroeder en met de 55M L. Verlinden - E.van Sanden
Zij rijden in de Legend 50, wat de gemiddelde snelheid van de klasse aangeeft, klasse en behalen respectievelijk een 15e en 19e plaats.
Op de website van de organisatie zijn diverse filmpjes geplaatst waarop goed zichtbaar is dat de wagens niet werden ontzien en dat hier sprake is van een echte rally op snelheid.


12e ABC-rally (NL)
6 oktober 2012
Gereden werd in 3 klassen, Expert, Sport en Toerklasse, elke klasse rond de 300km's lang op diverse kaartschalen en volgens diverse systemen waarvan het systeem "Kompaspunten" de rijders de meeste hoofdbrekens heeft gekost.
Ook het gebruik van Duitse kaarten met gekleurde wegen en afwijkende schaal bleek veel lastiger dan vooraf bedacht was.

In de sportklasse behalen Tob van Dooren - Johan van Dam met de 55M toch een solide 12e plaats en in de Touringklasse komen Zer Soesman - Fred Kloet met de 55Mcoupe uiteindelijk op een 35e plaats.




6e Limburgia Trophaeum (NL)
27 + 28 oktober 2012

In de jaren '70 was dit de Limburgia Rally waarin DAF diverse malen succesvol is geweest.

Nu is deze rally alweer enkele jaren bekend en ook wel gevreesd als Classicrally, gevreesd wegens zijn vele regelmatigheidtest, speciale klassementsproeven op gesloten terrein en zijn diversiteit aan kaart systemen en dit alles maakt van deze rally een pittig klusje over circa 700km door Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland, maar wel zeer fraaie rally.


Aan de start in Vaals totaal 80 equipes verdeeld over een Marathonklasse, Masterklasse en Juniorklasse en in totaal 5 DAF equipes verdeelt over deze klasse.

In de marathonklasse met een 55Mcoupe Ben v.d.Rijst - Peter Staal, zij vormen al jaren een team en behalen een 23e plaats.

In de Masterklasse behalen Rob v. Dooren - Johan v. Dam met de 55M een zeer fraaie 21e plaats waarin zij toch veel concurrentie hadden van Volvo66 equipe uit Duitsland Martine Korff - Magnus Korff, zij worden 3e in deze klasse en tonen daarmee hun kwaliteit.

In de Juniorklasse behalen de DAF/Volvo equipes ook zeer goede klasseringen, Kerst en Erik Kroeze worden met hun Volvo661.3 de 4e plaats waarmee zij uiterst te vrede zullen zijn. Ook 66M1.3 coupe equipe R. van Bussel - J. van Dijken kunnen terug kijken op een geslaagde rally, zij behalen een solide 9e plaats.





1e Classica Serra da Gardunha (P)
3 november 2012


1e overwinning
voor DAF in Portugal ooit !


JJose Segarra Marques - Alexandre Berardo bezorgen DAF de aller eerste rally overwinning in Portugal ooit !, in een zeer fraaie 1e edite van deze Classica da Gardunha behalen zij met een DAF 66coupe de 1e plaats algemeen en een 1e plaats in klasse-G.




Aan de start 35 auto's in Castello Branco, een gebied in noord Portugal nabij de Spaanse grens, een prachtig heuvelachtig gebied met smalle wegen en bospaden die zich uitstekend lenen voor autosport.

Jose Segarra Marques is als navigator geen onbekend in de Portugese autosport wereld, ook heeft hij als eens met Ton Koster in de 555 de Boucles de Spa gereden.

De gehele rally is goed en zonder problemen verlopen en uit zijn e-mail proeven we toch een behoorlijke blijdschap met deze overwinning en terecht.

Jose and Alexandre, congratulations with your team victory !.

1e Legend Twente Rally (NL)
3 + 4 november 2012

Unique concept nu ook in Nederland !.

De "SRS Twente" heeft als eerste organisatie in ons land van de "BHSR" toestemming verkregen om een zogenaamde legend rally te organiseren voor klassiekers waarbij de gemiddelde snelheid NIET BOVEN de 80km per uur uit mag komen.
De auto's dienen wel te voldoen aan de zwaardere veiligheidseisen die aan rallywagens word gesteld maar de rijders kunnen in deze klasse volstaan met een H4-licentie.

Het is en blijft een regularityrally, wat inhoud dat elke seconde langzamer of sneller minimaal 1 strafpunt is.

Voor deze eerste editie 13 auto's aan de start waaronder DAF equipe Koster-Koster met hun 555-replica.



Feitelijk was het perfect rally weer, een beetje regen erbij, wat modder e.d dus spectaculair voor het publiek en dat is in Hengelo altijd volop aanwezig tijdens de Conrad Euregiorally waar deze Legend Twente Rally een onderdeel van is.

Ton Koster - Raymond Koster beschikken over de juiste licenties om aan deze pilot rally te kunnen deelnemen en alles verliep soepel en na de zin van de equipe.
Helaas waren er wat problemen met de carburateur die noodgedwongen twee proeven lang door Raymond met een touwtje via het raam bedient moest worden wat een pijnlijke hand opleverde en uiteindelijk een 10e plaats algemeen inhield.


Een gemiddelde snelheid van 80 km p/uur lijkt weinig maar daar vergist menigeen zich in, het blijft behoorlijk stevig en soms komt de auto volledig los.
Het vliegen is geen probleem voor de DAF !.
Het neerkomen is wat pijnlijker !



Helaas heeft deze fraai 555 replica schade opgelopen en weer aan de rechterkant.
Op een van de proeven schoot een Porsche door de middenberm en kwam nogal hard tot stilstand tegen de DAF, gelukkig kan het hersteld worden maar het geeft ook weer aan dat het ook in deze klasse stevig rijden is, echt rally rijden !

6e Classic Euregio Rally (NL) 4 november 2012
Als onderdeel van de Euregiorally en Legend Twente Rally was er de Classic Euregio Rally, een zo genaamde 50-Regularity rally.

voor een deel reden deze deelnemers over het zelfde traject als de overige rallyrijders maar bestaat deze rit vooral uit kaartlezen.
Het blijft natuurlijk interessant om met je auto voor een groot publiek te mogen rijden.

Met een DAF66Mcoupe1.3 reden equipe Wevers - van Oosten naar een 13e plaats in het algemeen klassement, de equipe stond ingeschreven met een BMW maar kozen uiteindelijk toch voor de DAF.

9e Passeio Ferodo Queimado (P) 8 op 9 november 2012
Jose Segarra Marques - Alexandre Berardo bericht ons vanuit Portugal over hun deelname aan de 9e editie van deze Passeio Ferodo Queimado, een kaartleesrit annex classicrally verreden in het noorden van Portugal.

43 autos aan de start.

Vanaf het begin weten Jose en Alexandre met deze zeer fraaie 66coupe een 6e plaats te houden maar na het missen van een belangrijk punt in het laatste traject vallen zij terug naar een 28e plaats in het algemeenklassement en dat was behoorlijk balen.

44e Nacht om de Lange Jan (NL)
17 november 2012

De Amersfoortse Auto-Motorclub heeft een zeer lange traditie op gebied van kaartleesritten organiseren en de "Nacht om de Lange Jan" is er een van.

Daf equipe Peter Staal - Dik Vervoort behalen met de witte 55Mcoupe een mooie 2e plaats in de sportklasse.

ATM-memorial Gilbert Staepelaere (B) 11 november 2012
Thomas Sarre - Peter d'Hulster met Volvo66 behalen een 8e plaats in het Classic Tourklassement.
Etienne Goovaerts - Etinne Deplecker met de 55Mcoupe behalen de 28e plaats in het Recreatieklassement.



STAR rally
24 november 2012

Opnieuw een fraaie maar zeer zware STAR rally.

een pure kaartleesrally over circa 500km met als start en finish de plaats Markelo.

Het was mistig en regenachtig en juist die regen had van de vele onverharde wegen en paden die in het routeboek waren opgenomen soms een nagenoeg onbegaanbare trajecten gemaakt die sommige deelnemers duidelijk weten te waarderen.

Aan de start in Markelo 4 DAF equipes, 3 in de sportklasse en 1 in de Toerklasse.
Uitzetter Henk Ledderhof had flink zijn best gedaan om het de equipes niet al te makkelijk te maken en er waren dan ook veel wat valkuilen in de systemen opgenomen en werden ook in de sportklasse, de klasse der gevorderde, vele controles gemist.

Toch weten Johan van Dam - Piet van Leusden met de 55M de 13e plaats in deze klasse te behalen.

De tweede en derde DAF equipe in deze klasse lopen aanzienlijk meer strafpunten op en pas op de 25e plaats komen wij Johan Tak - Mark Tak in de 55M tegen gevolgd op de 32e plaats door John Clement - Olaf Wennekes in de 66M

In de toerklasse behalen J.Wevers - P. van Oosten met de 66coupe de 9e plaats.



Foto's van Niko Bloemendal
http://bloemendalfotografie.nl