DAF's in Autosport
Classic Rally's 2009


Het jaar 2008 kende een rumoerig slot, de kredietcrises, in 2009 zal daar zeker nog veel over worden gesproken en geschreven maar laten we hopen dat het allemaal niet zo erg is als het lijkt en dat we toch redelijk normaal door kunnen gaan met ons leven en mogelijkheden houden om onze hobby's en sport te blijven uitoefenen.

We beginnen dit jaar in ieder geval met sneeuw en ijs en dat is voor de schaats liefhebbers onder ons goed nieuws maar ook voor de classic rallyrijders die al volop in voorbereiding zijn voor de Historic Monte Carlo Rally, de Neige et Glace en natuurlijk de Coupe Glasée DAF die afhankelijk is van deze elementen.

Maar eerst willen wij u volgens goede gewoonte kennis laten maken met een DAF sporter die zich een groot aantal jaren verstopt heeft gehouden en dan hebben wij het over !

    Jan Hofsteen zijn bijzonder mooie
    DAF66 1300 Marathon Groep2 uitvoering


Bouwjaar van de 66M1.3 is 1976.    Jan kocht de auto in 1994 en heeft daar tot ver in 1995 aan gewerkt en nog steeds verbetert hij diverse details.

In zijn werkzame leven was Jan Hofste als zelfstandige autoschade hersteller, autorestaurateur, en dat is de auto goed aan te zien, kosten nog moeite zijn gespaard bij het op bouwen van deze auto.

Uiteraard is begonnen met de 66 volledig te strippen en te ontdoen van alle textiel, kit, laklagen e.d en werd de carrosserie waarnodig verzwaard en opnieuw in de lak gezet.

Vanaf het begin was het de opzet om een super mooie racewagen te bouwen die niet perse hoefde te voldoen aan de FIA-homologatie zoals die voor racewagens toen gold maar deelname aan de HARC was meer dan oldoende.
 Jan Hofste is al sinds 1996 actief lid van de HARC, Historische Auto Ren Club.

Met grote regelmaat neemt hij deel aan trainingen en vrijrijden dagen die de HARC op het circuitpark Zandvoort organiseert.

De HARC staat symbool voor een solide en gedisciplineerde organisatie die respect heeft voor de auto's ongeacht het merk of type.
De auto is circa 8 cm verlaagd.
Motor, Wielophanging, Variomatic zijn afkomstig van een Volvo340, nu kunnen 4-gaats velgen worden gemonteerd.
Aluminium aandrijfas is vervangen door een metalen as met naaldlagers en kruiskoppelingen.
Varaiomatic en aandrijfas zijn gebalanceerd.
Remmen en variomatic zijn voorzien van extra koeling.
Achter en zijruiten zijn vervangen door plasticglas.
Brandstoftank is vervangen door 25L. tankje van aluminium.
De elektrische brandstofpomp en de accu zijn verplaatst naar de kofferruimte.
Uitlaatpoorten zijn vergroot naar 40mm en er zijn twee 40mm carburateurs geplaatst.
Er is een snellere nokkenas geplaatst, motor komt tot zeker 6800 toeren per minuut.

foto's : Jan Hofste en Karin Dolman van NoSpeedLimits.nl



4e Coupe Glacee DAF (Fr)
2 en 3 Januari 2009

Opnieuw een prachtig evenement in de achtertuin van de Familie Laurent op het circuit Serre Chevalier in La Salle Les Alpes.

De vorst was ook al door gedrongen tot in Nederland, - 10 a -15, maar daar op 1500 meter hoogte zakt het kwik 's nachts tot -20 en meer en dat geeft een perfecte ijsbaan om op te rijden maar maakt de sneeuw op de randen van het circuit ook wel erg hard en kan vreemde gevolgen hebben die niet iedere rijder deelnemer verwacht.

Onder streng toezicht van Julien Laurent streden 32 deelnemende daf equipes vanuit Duitsland, Nederland en Frankrijk een sportieve strijd in een nieuwe set-up van dit evenement.



De datum was dit jaar weer wat gunstiger voor hen die van ver moesten komen zoals Ton Koster die met zijn fraaie 66Mgrp2 in STAR Team Kleuren vanuit Portugal was gekomen om zijn winterbanden en rijvaardigheid te kunnen testen om in februari niet geheel onvoorbereid de Rally Monte Carlo Historique te kunnen gaan rijden en ook in 2009 een klassementsproef op dit circuit zal hebben, maar ook Henri Minard moest zijn vaardigheden met de 55M weer testen om de Neige et Glace te kunnen uitrijden die ook in februari gereden zal worden.

    


Nadat op 2 januari de inschrijving was voltooid kon vanaf 18.00 uur kennis worden gemaakt met het circuit.
Klokslag 18.30 uur was de start van de eerste regelmatigheidrit voor het klassement die in het donker moest worden gereden.
Na afloop konden de DAF-vrienden onder het genot van heerlijke franse wijn en een prima maaltijd met elkaar kennis maken en werd het reuze gezellig.









Op 3 januari waren de meeste deelnemers al om 07.00 uur op het circuit om de DAF's weer aan de praat te krijgen, het had die nacht 17 graden gevroren en dus moesten er nogal wat extra starthulp verleend worden en heel voorzichtig de riemen van de variomatic op gang brengen en als je een tijdje op ijs en in sneeuw hebt gereden willen de remmen 'morgens ook nog wel eens blijven hangen.

De zon scheen volop en dan is het toch uitkijken in die witte vlakte ondanks de die hoge sneeuwrand om de baan heen.

Na nog eens drie regelmatigheidritten te hebben afgelegd waren de behendig heidsritten aan de beurt, rondjes draaien, tussen pylonen stoppen, achteruitrijden en voor een bord stoppen.


  
  
De middag pauze werd niet alleen gebruikt om weer gezellig met elkaar te tafelen maar moest men de tijd toch echt gebruiken om brandstof in te slaan en zonodig een controle op de auto uit te voeren en zich voor te bereiden op een geheel nieuw element in dit evenement namelijk de drie uur durende endurance.

Drie uur lang waar mogelijk voluit op het circuit waarop momenten zo'n 12 tot 15 wagens reden en passeren moeilijk blijft.
En toen bleek pas dat er diverse rijders waren die overmoedig werden en in de sneeuwwal terecht kwamen wat bij diverse toch schade aan bumpers, achterlichten en achterschermen opleverde.  Een auto (wagen no.1 van Dhr. Laurent) gleed zo hoog de wal in dat hij op de zijkant kwam te liggen en zijn ramen er uitvielen, de heer Laurent was hier niet bepaald blij mee en zal waarschijnlijk zijn wedstrijdauto niet meer aan een bevriende relatie uitlenen.

Voor de formaliteit is er een klassement opgemaakt waarbij de meeste deelnemers in de prijzen vielen.
Het klassement is ook niet het belangrijkste aan dit evenement maar het samen zijn met DAF liefhebbers en bijpraten met autosporters tijdens een vrijweekend dat maakt dit evenement zeer aantrekkelijk, ieder jaar weer en zeker voor ons Nederlanders omdat dit in ons eigenland niet gedaan kan worden.


11e Toivakka Rallisprint (FIN)
31 Januari - 1 februari 2009

Opnieuw een mooi resultaat voor Pekka Lethiö met zijn fel rode 66Mcoupe.
Opvallend is dat rallysprints in Finland doorgaans alleen door de bestuurder worden gereden zonder navigator, dat kennen wij in Nederland zeker niet en zover mij bekend ook in de rest van Europa niet, dus zal de rijder het parcours goed in zijn hoofd moeten hebben om op hoge snelheid door de bossen te racen.
Gereden wordt er natuurlijk op een afgezet parcours en dan dient men daar de kentekenplaten kennelijk af te plakken.
Wat mij erg aanspreekt zijn de deelnemende auto's in Finland, Fiat850, Imps, Isuzu, Anglia's oude Toyota's e.d auto's die hier amper nog zichtbaar zijn, de echte oldtimers.
Pekka behaald een mooie 3e plaats in de Historicklasse tot 1600cc



Foto in gezonden door Pekka Lethiö



Equipe:   Gerald Wintgens - Cristiaan Delferier (B)
Auto :   66Marathon 1300cc bouwjaar 1974
Startplaats:   Reims
Startnummer:   200
Klasse:   catogorie 4 - klasse 1


12e Rallye Monte-Carlo Historique
2009


29 jan. t/m 4 febr. 2009


Equipe:   Ton Koster - Raymond Koster (NL)
Auto:   55Marathon coupe 1100cc bouwjaar 1970
Startplaats:  ;  Barcelona
Startnummer:   287
Klasse:   catogorie 3 - klasse 1
Rallye Monte-Carlo Historique 2009, zwaar, veel sneeuw opp de bergetappes, behoorlijk hoge gemiddelde snelheid en lange trajecten !
Een WRC rally voor klassiekers die echt zijn weerga niet kent.
Niet minder dan 326 equipes aan de start in deze door professionals georganiseerde rally, voor 73 equipes bleek het een ware slijtageslag te zijn, zij haalde de eindstreep niet.


Dit jaar slechts twee daf equipes aan de start
Voor de Belgen Wintgens en Delferier met hun 66M1300 een twee poging, vorig jaar vielen zij kort na de sart met dynamo problemen uit maar dit jaar waren zij beter voorbereid en behaalde zijn met technische en morele steun van het Three Quarter Team de eind streep in Monte Carlo en klasseerde zich op een 180e plaats in het algemeen klassement.

Nederland werd vertegenwoordigd door vader en zoon Koster.
Toen wij in januari kennis maakte met Ton Koster tijdens de deelname aan de Coupe Glacee Daf, was hij toch best wel een beetje zenuwachtig om dit grote evenement te rijden. Alleen al bij het horen van de naam Rally Monte-Carlo werd hij toch wat stiller.




als wij de tabellen van de organisatie lezen kunnen we niet anders opmaken dat equipe Wintgens - Delferier een knappe rally hebben gereden, puur op uitrijden zonder schade en proberen binnen de gestelde tijden te rijden.

En dat is mooi gelukt, alle TC's werden binnen de tijd aangedaan, onderhoud kon op de daarvoor ingerichte plaatsen worden verzorgd en dus geen extra tijdstraf van 100 punten per minuut voor deze equipe, Bravo ! toch goed werk vooral als je weet dat die rijtijden in de bergen met al die sneeuw noodzaken om de gemiddelde snelheid hoog te houden en vooral je concentratie op de weg te houden.

Gezien het aantal strafpunten zullen toch de nodige controles zijn gemist of misschien wel omwille van de tijd overgeslagen zijn door van de ideale route af te wijken.

Gerald Winthens - Cristiaan Delferier behalen een 180e plaats in het Algemeen klassement.
Ton en Raymond Koster hebben de eerste twee dagen van de rally wel problemen gehad waardoor zij al vroeg in de rally dreigde uitgesloten te worden wegens tijdsoverschrijding.

Een equipe mag in totaal maar 30 minuten tijdsoverschrijding hebben, daarboven is exit rally en is alle moeite voor niets geweest !

Hun aanlooproute naar Monaco begon in Barcelona en met startnummer 274 start je dan rond 21.00 uur.
  
Hun aanlooproute bedroeg een slordige 1200 km's en na aankomst in Monaco direct een nachtproef over de besneeuwde Col de Turini ! en dan gaan de ver- en breedstralers volop aan, 135 watt per lamp, en dat bleek te veel gevraagd van de dynamo en accu.

Verwaisseling van dynamo en accu kosten niet minder dan 27 minuten straftijd en 2700 strafpunten, dit had geen halfuur moeten duren !.

De problemen konden pas goed worden verholpen in de werkplaats van Hans Wilkens, ex daf dealer te Bilthoven woonachtig in Frankrijk aan de rallyroute, maar alles kosten toch weer 2 minuten straftijd.



Op een van de proeven ging het bijna totaal fout, in een poging verloren tijd in te halen ging Ton echt tot uiterste, de auto schoof op een sneeuwwand en zou daar bijna door kantelen maar gelukkig belande de DAF weer op 4 wielen en kon na diep ademhalen de route weer worden vervolgt.

Ook was er nog het probleem met de tripmaster, door montage van spijkerbanden veranderde de diameter van de band en ontstond een aanzienlijke afwijking in de telling waarddor fouten werden gemaakt en tijdverloren, gelukkig kon men dit met behulp van een Nederlandse deelnemer redelijk verhelpen.

Vermoeid maar zeer voldaan en onder de indruk van deze rally behalen Ton en Raymond een 189e plaats in het algemeen klassement en een 11e plaats in de hun klasse tot 1300cc, Bravo Ton en Raymond, erg goed in een veld vol veteranen.







De Ronde van Vlaanderen staat bekend als een degelijk georganiseerde kaartleesrit door het mooie vlakke Vlaanderen.
De belangstelling voor deze rit is enorm en groeit nog steeds.

3 Daf equipes aan de start in verschillende klasse en groepen.
Guy Horsten - Adrianus de Swart met 66coupe in Oltimersklasse.
Etienne Goovaerts - Etienne DePlecker met 55M coupe in Recreatieklasse.
Willem Vellekoop - Wim Aalders met 55M in FIVA-toerklasse
De kwaliteit van de overige deelnemers is hoog maar de DAF equipes rijden alle een goede rit zonder al te veel problemen en weten alle drie een mooie klassering te realiseren.

Guy Horsten - Adrianus de Swart een 15e plaats bij de Oldtimers.
Etienne Goovaerts - Etienne DePlecker een fraaie 6e plaats in de Recreatieklasse.
Willem Vellekoop - Wim Aalders een stevige 12e plaats in de FIVA-Toerklasse.

14 februari 2009


Andre Ransy jr, de zoon van de ex-fabriekrijder Andre Ransy sr. is DAF trouw gebleven.
Slechts 1 a 2 keer per jaar komen wij zijn naam tegen tijdens een classicrally, de Legend Boucles de Spa is een van die classicrallies die hij graag rijd, het is tenslotte in zijn achtertuin, en waarin hij dit jaar duidelijk laat blijken nog steeds tot goede resultaten te kunnen komen.

Samen met Alain Huby rijden zij met de 55Mcoupe uit 1971 in groep2 - categorie 3 klasse (auto t/m 1971 tot 1300cc).

De rally die geheel gereden wordt in de Belgische Ardennen was dit jaar extra spectaculair omdat grote delen van de route bedekt was met een flink pak sneeuw.
Deze weersomstandigheden hebben er ook toe bijgedragen dat de equipe een 29e plaats in de Classic Regularity behaalde, een zeer fraai resultaat in een totaal veld van 112 equipes en waarin vele veteranen deelnemen.



22 - 25 februari

De Neige et Glace is een is een al jaren bestaande rally.
De laatste 6 jaar is er een combinatie van hedendaagse rallyauto's en oldtimers die in een regularitie opzet rijden.

De editie dit jaar is voor de alle deelnemers extra zwaar omdat er echt een meter sneeuw op de proeven aanwezig was en er tijdens de rally nog nieuwe sneeuw bijkwam.

In deze omstandigheden is het moeilijk een regelmatigheidwedstrijd ook regelmatig te rijden, er waren dan ook de nodige tijdstraffen.
Daf equipe Henri Minard - Nicole Phillibert weten hun auto toch netjes over het besneeuwde parcours te navigeren en behalen een solide 15e plaats in het Historic klassement.
Anders dan wij gewend zijn hadden DAF equipe Claude Laurent - Dominique Laurent het zeer moeilijk, de techniek van hun Daf liet het afweten.
Na de koprol tijdens de Coupe Glacee DAF was de auto te snel weer gerepareerd en bleek het verstandig te rally te staken om verdere schade te voorkomen, voor hen geen klassering.


6e Rally Costa Blanca Historic (E)
26 februari - 1 maart 2009

Een andere inmiddels zeer bekende klassieker is de Rally Costa Brava Historic en anders dan in Frankrijk rijden de deelnemers hier in de zon.
In 2008 ontdekte wij de eerste DAF equipe die aan deze rally deelnam en nu zien wij een geheel nieuwe en nog onbekende equipe aan de start.
Equipe Jean Pierre Di Rosa - Andre Brunel met een 66SL nemen het in deze rally op tegen een zeer groot veld van Fords, Porsches, Abarths e.d. en ontdekken dat zij veel pk's te kort komen om op de proeven die snelheden lees tijden ook maar te benaderen.
De equipe rijde de rally geheel uit zonder tijdstraf en zonder schades maar komen niet verder dan een 112e plaats in het algemeen klassement en zijn daarmee zeker niet de laatste.




3e Deltarally (NL)
7 maart 2009

Zeer fraaie 3e editie in het Deltagebied van Zuid Holland en Zeeland.
Mooi rustig gebied waar de organisatoren nog gelegenheid hebben gevonden leuke rijvaardigheidsproeven te maken.
Ingetekendelijn, Grensbenadering, Pijlen en Punten vormde de hoofdmoot van de kaartleessystemen.

139 auto's aan de start in een Sport- en Toerklasse waaronder 5 DAF equipes.


In de sport klasse rijden Ben van de Rijst - Peter Staal in hun oranje 55coupe naar een 10e plaats in het klassement.
peter Staal, zelf uitzetter / organisator, kent de kneepjes van het kaartlezen maar de kwaliteit van de concurrentie was hoog en de onderlinge verschillen zeer klein en dan is 1 klein foutje voldoende om 1 a 2 plaatsen in het klassement prijs te moeten geven.

Roeland Ydenberg - Mijam Verlinden met de blauwe 55coupe rijden weliswaar hun trajecten regelmatig maar komen darmee niet verder dan een 44e plaatst.

David Westenbrink - Andre Schoonenwolf
met een 66M1300 (op foto nog voor de start waren samen in de Kalos Cup van 2008 op hoge snelheden erg succes vol maar ondervonden dat deze vorm van autosport niet vergelijkbaar is en dan vooral het navigeren, zij behalen een 73e plaats in de sport klasse.

In de Toerklasse rijden Rob van Dooren - Jhon van Dam met hun 66M1.3coupe naar een fraaie 3e plaats.

een voor ons nog nieuw duo zijn Huib Adolfs - Eduard Hattuma met een 66M1300, zij behalen een 61e plaatst.



1e ronde Historique de L'Esteron (Fr)
14 maart 2009


Nieuwe kaarleesrit in zuid Frankrijk in omgeving Gilette, Vescous en Toudon georganiseerd door de Auto Club Nice.

Voor ons onbekende rijder, Vincent Percher met Volvo66 ( op deelnemerslijst als 66Marathon) behaald een 89e plaatst in het algemeen klassement.
De naam van de navigator staat niet vermeld.




12e Int. Hornelandrally (NL)
14 + 15 maart 2009

Opnieuw een spannende en zware Horneland met 85 deelnemende equipes over de smalle wegen in Beige en Zuid Limburg en natuurlijk de waterbak die het vorig zeer goed deed en ook nu weer voor spektakel zorgde.

In de Toerklasse dit jaar warende variomatirijders, DAF met 3 equipes en 1 Volvo66 nadrukkelijk aanwezig, 3 auto's bij de eerste 12 geklasseerde.

De DAF en Volvo66 equipes hadden het duidelijk na hun zin dit jaar.






Rob Fontijn - Dennis Barten scoren een 7e plaats met kort daar achter Jaap Tak - Joep Dils met een Volvo 661300 op een 10e plaats die op hun beurt op de hielen werd gezeten door Danny Suttorp - Johan van Dam met de 66M1.3coupe op een 12e plaats, je zou haast denken dat het teamwork was.

DAF55M equipe Johan Tak - Noor Tak-Schrijvers doen het wat rustiger, zij forceren niets en zeker de fraaie 55M niet.
Zij behalen uiteindelijk een 30e plaats in hun klasse.

Proficiat mevrouw, mijne heren !



2e Antwerp Classic (B)
29 maart 2009
De Antwerpclassic is een kaartleesrit in opkomst, de wedstrijdrijders rijden in een Classicklasse of in de Youngtimerklasse.Er is een klasse voor toeriste in deze edite de Rondrit genaamd waarvan geen klassement is opgemaakt of werrgegeven.

Op de deelnemerslijst treffen we 3 variomatic equipes, 2 volvo's 66 en een 55M.

Erik Hengel - Rody de Vilder behalen met een Volvo66GLSeen 40e plaats in de Classicklasse.
Etienne goovaerts - Erik Crobbe in een 55M en Sander Schooneman - Theo van Oerle komen we na de rit op geen enkele lijst meer tegen maar hebben de Rondrit volledig gereden.
  

5e Rallye Le Mans Historique (Fr)
4 april 2009

Zeer fraaie betrouwbaarheidsrit met diverse kaartsystemen in de omgeving van Chateau Le Mans, Le Mans.
50 equipe aan de start in een Navigatie- en Regematigheidsklasse.
In de Regelmatigheidsklasse DAF equipe Renaud Muntzer - Serge Nitscho met een 66M1100
Zij behalen zonder technische problemen een mooie 12e plaats in hun klasse.




5e Rallye de la Porcelaine Historique (Fr)    4 + 5 april 2009

Na lange tijd komen wij Jean Pierre Chabassier - Jerome Froidefond als DAF equipe weer tegen tijdens een historicrally, en dit keer niet in zijn 55M Gordini maar in zijn 55Marathoncoupe1.1
In deze rally behalen zij een 29e plaats in het algemeen klassement.
helaas besteed de organisatie weinig aandacht aan hun site en is er dus weinig bekend over het verloop van de rally en de gebruikte systemen.

Int. Coppa d'Europa
2 t/m 5 april 2009


Drama voor DAF-equipe Johan van Dam - Danny Suttorp !

Deze 5e editie van de Coppa d'Europa beloofde een mooie rally te worden.
Zo'n 96 equipes stonden in Tsjechische stad Frankiskovy Lazne aan de start voor een rally over 1500 km door Tsjechië, Duitsland, Luxemburg, België, Nederland tot aan de finish in Aken.

Op de eerste dag van de rally verliep redelijk goed, geen te hoge gemiddelde snelheden, mooie rallyomgeving en duidelijke kaarten.
Totdat om circa 20.00 uur de equipe op een smalle bochtigeweg een tegenligger tegen kwam, die zij wegens de aanwezige hoge heg wat aan de late kant opmerkte, en vol in de remmen moest.
Met blokkerende remmen kwamen zij op de verkeerde weghelft in aanraking met de tegenligger, einde rally maar ook einde DAF66M1300coupe.
De auto is totalloss ! Maar gelukkig hebben John en Danny geen letsel opgelopen en konden alles zelf regelen om weer richting Nederland af te reizen, gelukkig maar !




Ronde Cevenole Classic (Fr)
25 en 26 april 2009

Tijdens de laatste Coupe Glacee DAF in Briancon maken wij voor het eerst kennis met Eric Dautry en zijn zeer fraaie 55M.
Ook hij pakt de rittensport weer op met zijn auto en doet dat met navigator Jean Pierre Charleux in deze Ronde Cevenole Classic.
Het is weer even wennen en dus behalen zij een 54e plaatst in het algemeen klassement.


De Ronde Cevenole is van origine een snelheid evenement waar het DAF fabrieksteam meerdere malen heeft deelgenomen met onder andere de 555.

Corse Sud Classic Rallye (Fr)
30 april t/m 3 mei 2009

Het is zeker 3 jaar geleden dat wij iets over de auto van J.M. Henen konden melden en in eens komen wij deze tegen in zuid Frankrijk tijdens deze rally op Carsica.
J.Marc Henen ( vermoedelijk de zoon van Jean-Marie Henen) en mevrouw A.M. Roggemans behalen een 47e plaats in het algemeenklassement in het bergachtige gebied.





Historic Tulpenrally (NL)
2 t/m 8 mei 2009


Na maanden van hard werken en vooral geheimhouden, presenteerde Ronald en Rosanne Brons tijdens deze Tulpenrally hun zeer fraaie replica van de
555- proto 70-77-MF
.

Na afloop schrijft Ronald verheugt in zijn e-mail, Eindelijk de eerste 555 aan de finish van een Tulpenrally ! maar vraag niet hoe !.

Equipe Roeland IJdenberg - Mirjam Verlinden rijden een geslaagde rally met hun blauwe 55coupe, zonder problemen behalen zij een mooie 4e plaats in de Touringklasse.
Ruim 200 deelnemers aan de start in Annercy, de stad waar de Tulpenrally ooit geboren is, verdeeld over een Sporting en Touringklasse.

Het traject gaat vanuit Annercy via de Alpen naar Vichy, Baune, Pont a Moussou en Genk naar de finish in Noordwijk.

RTL-Televisie zal de heel route filmopnames maken en er twee uitzendingen aan besteden, tijdens een van de uitzendingen zal Roeland Ydenberg vol trots vertellen dat hij met zijn 45pk DAF in de bergen het tempo zeer goed kan volgen.
ook zullen er enkele beelden te zien zijn van Ronald Brons met de 555-replica.
Al spoedig na de start op de eerste rallydag met de 555 kregen Ronald en Rosanne Brons problemen met de laadstroom, er was wel iets maar niet voldoende om verlichting en instrumenten in werking te houden.
Na TC4 verloren zij al 2 uur omdat de auto niet meer wilde starten.
Op dag 2 kon men wel van start maar moet echt de gehele dag worden gesleuteld om verdeer te kunnen komen.
een goede klassering ging hierdoor volledig de mist in, zij reden wel uit maar hadden meer het toeristen gevoel dan rallygevoel.
Ronald heeft een lijstje gemaakt met aandachtspunten waar aangewerkt dient te worden.
De volgende rally zal zeker beter verlopen.

Ronald en Rosanne, jammer van deze pech, wij zien jullie met deze auto toch graag weer op de rally paden.
Heel veel succes !


Deze en nog veel meer mooie foto's zijn te zien en te bestellen bij.
Nanno Kroen   www.classic-action.nl
Dick Groen   www.autopics.nl

38e Nacht van Weesp
9 en 10 mei 2009


Altijd weer een kwalitatief goede kaartleesrit, nachtritten hebben toch weer iets anders dan ritten die op de dag worden verreden.

Jan Seinen - Roland Hendriksen behalen met hun 33 toch een knappe 6e plaats in de Classic Sportklasse en dat is zeer fraai omdat in die klasse toch redelijk snel moet worden gereden en de kans op een fout in de nacht hoger licht dan op de dag wanneer controles makkelijker zichtbaar zijn.

Gotz Pfauder en Wea Smilde behalen met hun 66 een fraaie 7e plaats in de Classic Tourklasse en een 12e plaats in het klassement voor Mixed equipes.


Sezoensrally Bocholt (B)
23 mei 2009

Rens van Dijk verkiest rallies op onverharde grond boven rallies met extreem veel asfalt.

De Sezoensrally in het Belgische Bocholt is zo'n rally met veel smalle en bochtige zandwegen waardoor de snelheid voor vele deelnemers behoorlijk word gedrukt en Rens met de DAF dus zeer knap kan meedraaien.

Het bleek een zware rally te zijn, van de 88 deelnemers vallen er 23 uit met technische problemen maar het merendeel omdat zij van de weg raken.

Rens van Dijk dit keer samen met Henry van Samang worden 50e algemeen zonder problemen.

2e Hardenberg Classic  23 mei 2009

Begin april tijdens de Int. Coppa d'Europa verloren Johan van Dam en Rob van Dooren hun groene 66Mcoupe tijdens een aanrijding en nu zien wij hun in deze fraaie 1e serie 55Marathon ( auto met opvoerset ) en nu in deze 2e editie van de Hardenberg Classic rijden zij in de sportklasse naar een mooie 11e plaats.

De Hardenberg Classic is nog nieuw op de agenda maar heeft een goed team uitzetters ter beschikking en de regio waarin gereden wordt is zeker de moeite waard om leuke truckjes uit te halen op de stafkaarten. Na afloop waren de deelnemers dan ook weer vol lof over deze kaartleesrit.
 
Foto's:  www.digafoto.nl

Guido Devreker - Sabine Ransbottijn (B)
Nieuw DAF equipe met bekende auto !
april t/m juni 2009.


In het voorjaar van 2008 ontvingen wij van journalist Guido Devreker het bericht dat hij de 55Mgrp2 van Christiaan Boileau had gekocht en met deze auto in België zou gaan deelnemen aan de rittensport en classicrallies.
Begonnen werd de auto volledig te reviseren en op te knappen omdat de wagen nogal wat schades en slijtage vertoonde na jaren van actieve autosport en als wij de auto nu zien moet gezegd worden dat er knap en veel werk is verricht, de auto is weer TOP !.

Inmiddels heeft de equipe al deelgenomen aan de 22e Titanicrit, de 2e Retro 6-Uren van Leuven en de Molenclassic en zijn de klasseringen bemoedigend te noemen.
Na de revisie bleken nog wat kleine goed oplosbare probleempjes aangepakt te moeten worden maar de equipe ziet hun seizoen met vertrouwen te gemoed.

Guido en Sabine welkom bij de groep, we hopen nog mooie foto's en resultaten te kunnen melden.

Paradiget-ELE Rally  5 en 6 juni 2009
Rens van Dijk en Andre Schoonenwolf krijgen het publiek aan het juichen met de DAF "evo" 66
Als er een rally is die Rens van Dijk nooit zal missen is het de ELE Rally rondom zijn woonplaats.
Dit jaar is het voor hem heel bijzonder omdat het genavigeerd wordt door niemand minder dan Andre Schoonenwolf, een topper van formaat en DAF liefhebber !

Voor de rally klonk Rens best wel een beetje zenuwachtig omdat hij 40 jaar navigatie-ervaring naast zich krijgt in de cockpit en vooraf al wist dat die zou zeggen hoe er gereden moest worden.

De eerste proef ging goed, daarna ging het perfect !
De notes werden zeer nauwkeurig op tijd en in de juiste toonhoogte gelezen waardoor de snelheid erg hoog kwam te liggen en de auto het behoorlijk te verduren kreeg.

De auto van Rens is altijd in perfecte conditie, daar wordt zeer veel zorg aan besteed maar als je de auto ziet neerkomen na een kleine jump op hoge snelheid, gaat hij toch volledig in zijn veren.
Op de droge en vooral stoffige proeven kwam er veel zand in de variomatic waardoor de riemen gingen slippen, het duurde even voordat het zand er uit gedrukt was door de hoge snelheden van de variomatic en dat zou toch nog enkele seconde per onverharde proef hebben gescheeld.

Ook op de onverharde proeven kwam de snelheid zeer hoog te liggen waardoor langs de kant het publiek dol enthousiast werd.

De proef in Son is ieder jaar weer bijzonder, hier ging diverse malen luid applaus en gejuich op als de DAF equipe voorbij kwam.
Op de proef in Son ontstond een snelheid gevecht tussen een Mitsubishi en de DAF die alle aandacht trok van het publiek en van de spieker.
Toen Rens en Andre de Mitsubishi passeerde in een hairpinbocht raakte het publiek uitzinnig.

9  
Ook dit jaar was de ELE weer zwaar, 42 auto's aan de finish en 26 uitvallers, veel uitvallers omdat zij van de weg raakte maar ook technische problemen.
Rens van Dijk en Andre Schoonenwolf hebben die problemen niet gehad en plaatsen zich op een fraaie 40e plaats in het algemeen klassement en winnen hun YR13-klasse.
Ook de bouwer van de DAF66M, Andre van Brussel, kijkt vol trots terug op deze rally. Ook hij had de nodige complimenten ontvangen over de kwaliteit van de auto die Andre Schoonenwolf omschrijft als DAF "evo" 66.



Foto's: www.autopics.nl  en  GSAutosport.nl


Historic Rally van Alveiro
Portugal 2009


In Portugal word DAF autosport vertegenwoordigt door Ton Koster, begin dit jaar reed hij met zijn zoon de Monte Carlo Historique in de 55coupe en nu zien wij zijn 66M1300 in actie,

De Historicrally van Alveiro is nieuw op de Portugese kalender en er is dan ook weinig op het net terug te vinden.

Ton Koster reed samen met Rui Soares naar een 31e plaats in het algemeenklassement.
Tijdens een regularity proef hadden zij zich toch iets verrekend en reden de proef te snel wat nogal wat straftijd opleverde en een hogere klassering voorkwam, helaas maar toch netjes.

65 equipes stonden aan de start waaronder veel ex rallywagens of zeer mooie replica's en in die laatste groep was de 66M1300-replica van het STAR-team zeker een opvallende fraaie verschijning en ontdekte men dat deze auto zeker potentie heeft.



6-Uren van Breda
11e editie  7 juni 2009

Toerklasse overwinning voor DAF equipe
130 auto's aan de start van deze 11e editie, 7 in Vintageklasse, 34 in Sportklasse en 89 in Toerklasse.
Een kaartleesrit op basis van duidelijk kaarten waarop zeer goed de afstanden te meten zijn en dat bleek ook erg noodzakelijk omdat de meeste km's volgens de kortste route moest worden gereden.
Nieuw dit jaar een klassementproef die voor alle klasse verplicht was gesteld en uiteindelijk de doorslag bleek te geven in het algemeen klassement.

Op een afgesloten fabrieksterrein diende een slalom annex snelheidsproef te worden gereden, de tijd telde als zijnde straftijd voor het klassement, dus hoe sneller men reed des te minder straftijd voor het eindklassement!.

In de Toerklasse 2 DAF's, de overwinning ging naar Rinus Blankestijn - Gerard van Leersum met een 66M1300, mede dankzij een tweede tijd overall op de klassementsproef.
DAF55 equipe Reinier en Arjan Osinga Haitsma behalen een 5e plaatst in de toerklasse algemeen dankzij een 9e plaats voor de klassementsproef.

In de Sportklasse rijden Johan van Dam - Rob van Dooren met hun nieuwe DAF55M naar een 21e plaats in het klassement.


  

14e Classic Gelderlandrit  6 juni 2009
De Classic Gelderlandrit staat bekend als een stevige klus en dat was ook dit jaar weer het geval.
Volgens diverse deelnemers was er zelfs meer onverhard wegdek in opgenomen dat andere jaren.
Equipe Bas en Gerben Roosenboom behalen met de 55Mcoupe een 14e plaatst in de Sportklasse, in de Toerklasse plaatsen Cindy en Wim Alders zich met hun 55M op en 5e plaats en vader en zoon Ledderhof met hun 55M leggen beslag op een 17e plaats in deze klasse.


7-Uren van Emmeloord
20 juni 2009


Opnieuw een zeer geslaagde 7-Uren van Emmeloord voor alle deelnemende DAF equipes in de Toerklasse!

54 Sport en 97 Toerklasse equipes aan de start voor opnieuw een stevige klus.
Het is in deze kaartleesrit soms moeilijk en kom je er niet uit, rij dan niet achter een sportklasse rijder aan want die rijden delen van de trajecten tegengesteld ! en dat kost ( fout contoles ) veel strafpunten !.
Wij wisten het maar zouden het toch bijna zelf ook doen toen we even een punt miste.
De bemande controle IN de boerderij doet het ieder jaar weer goed zo ook dit jaar maar nu bijna aan het einde van rit.
Ook in deze rit, controlebord in een doos, om fouten uit te lokken en zo het aantal ex-equo's te verminderen want er zijn steeds meer equipes die trajecten foutloos ijden.
In de toerklasse drie DAF55 equipes en alle drie finische bij de eerste 10.
Op de 4e plaatst Rob van Dooren - Johan van Dam met 124 punten, slechts 2 punten verwijdert van de winnaar.
Op de 7e plaatst Rinus Blankestijn - Gerard van Leersum met 155 punten en op de 8e plaatst het echtpaar Eradus met de oranje coupe met 160 punten.

  



Eifel Historic Rallyeparty
Duitsland 17 en 18 juli 2009


Opnieuw zeker 45 historische rallywagens die een prachtige show geven tijdens de ADAC-Eifel Rallye.

Jules Notermans en dochter Joyce laten ook nu weer zien wat hun DAF kan en laten vooral blijken dat hun fraaie 555-replica ieder jaar weer beter presteert, de problemen met de motor lijken nu toch eindelijk voorbij.






16e Ronde des Cimes A'zur
Frankrijk 29 mei - 1 juni 2009


In deze klassieker zien wij na lange tijd de voormalige auto van Claude Laurent weer terug, hij verkocht zijn auto aan iemand op Corsica nadat de wagen begin dit jaar een 100% koprol had gemaakt op een ijswal.

Slecht 44 deelnemende equipes aan deze toch fraaie klassieker aan de Cota D'Azur waarvan twee DAF equipes.

Equipe Minard - Philibert behalen in hun 66M1300 coupe een 15e plaats algemeen en equipe Avolio - Filippini met de 66M1300 een 26e algemeen.

Eifel Ardennen Classic
België - Duitsland 2 augustus 2009

Auto Club St.Vith in België organiseert al enkele jaren deze Eifel-Ardennen Klassik en toch is er nog weinig van bekend.
De expertklasse rijden een kaarleesroute en de Tourklasse rijden een orientatierit.
In totaal zo'n 60 deelnemers waaronder de DAF55M van equipe Devreker - Ransbottyn, zij behalen een 31e plaats in de Tourklasse.


  

6e Oosterschelderit (NL)
6 september 2009

Een fraaie en geslaagde kaartleesrit in het Schelde gebied met 53 auto in Toerklasse en 25 in Sportklasse en 1 gezamenlijke klassementsproef op het industrieterrein van Bergen op Zoom.

Zeer goed verzorgde kaarten en een gebied waarin de uitzetters spelletjes konden spelen met de rijders, op momenten dat men dacht dat de snelheid wel iets hoger kon had men weer iets bedacht omdat af te remmen, concentratie van de equipes was het belangrijkste om de grappen op de kaart te kunnen herkennen.

3 DAF's in de Toerklasse, Rinus Blankestijn - Gerard van Leersum behalen hun 2e overwinning dit jaar met de 66M1300, J.Tak - M.Schrijvers worden 8e met een 66M1300 maar zijn zeer sterk in de klassementproef waar zij de 3e plaats opeisen, Johan Tak en Mevr. N.Tak behalen een 35e plaats met een fraaie 55M.

4e Ronde de la Fayolle (Fr)
12 september 2009


Opnieuw een stevige rit in de Franse heuvels, een rit met een hogere gemiddelde snelheid dan wat wij in Nederland gewend zijn te mogen rijden.
Het is dan ook een rit waarin auto met meer vermogen toch wat beter binnen de tijden kan rijden.

En toch voelt een DAF zich goed thuis in het klim en daalwerk, de remmen krijgen het te verduren maar de variomatic is hiervoor uitermate geschikt en dat bewijst het team Henri Minard en Nicole Phillibert die in het totaal klassement een 21e plaats behalen, een paar gemiste controles maar geen tijdstrafpunten.
Equipe Dautry - Tourel met de 55M zijn redelijk nieuw in de rittensport maar behalen een fraaie 77e plaats.

10e ROZ - Classic
46e Ronde om de Zuiderzee   12 september 2009


De ROZ-Classic behoort tot de zwaarste klassiekers in Nederland, lange rit, redelijk hoge gemiddelde snelheid en pittige constructies, kortom voor rijder en vooral navigator "kop er bij houden" want anders regent het strafpunten en straftijd.

In de sportklasse rijden Carl Verboom en navigator Peter Staal met de oranje 55coupe naar een 8e plaats en dat is zeer verdienstelijk te meer omdat Peter Staal zelf diverse ritten uitzet en zich toch nog laat verrassen, maar ook omdat het niveau in de sportklasse erg hoog ligt, de verschillen zijn echt minimaal en dan is het missen van 1 controle funest voor je rangschikking.

In de toerklasse scoren Rob van Dooren - Johan van Dam een mooie 8e plaats met de 55M, zij hadden nog de teleurstelling van de SLS te verwerken waarin zij door technische problemen veel te vroeg moesten staken maar nu verliep alles weer voorspoedig.

Equipe Ydenberg - Verlinden behalen een 35e plaatst in de toerklassen met hun 55coupe.

   



Hellendoornrally (NL)
18 en 19 september 2009

Rens van Dijk en Henry van Samang begonnen goede moed aan het avontuur in de achterhoek.
De omgeving van de voormalige Golden Tulprally is niet totaal onbekend bij Rens en hij weet wat hem te wachten staat.
Rond de 35 a 40% van de proeven zijn onverhard en daarin voelt de DAF equipe zich nog steeds het meeste thuis.

Met startnummer 118 zijn zij de laatste deelnemende equipe en dat betekend rijden in het donker en dat maakt goede pacenotes nog veel belangrijker.

Tijdens de verkenning verloor de equipe een rubberring dat voorkomt dat er vuil langs de aandrijfas in de variomatic kan komen, iets wat de monteurs van het Amigo Rally Team nog voor de start van kp1 konden verhelpen, kP1 verliep verder goed.

KP2 verliep niet goed, wegens een zware crash van een deelnemer werden hulpdiensten het parcours op gestuurd en kwam de rally stil te liggen, de organisatie besloot KP2 te neutraliseren.

KP3 t/m 8 verliepen goed, hoewel een probleem met de dynamo zich aankondigde kon men toch een paar plaatsen klimmen in het voorlopige klassement.

Tijdens de service werden een nieuwe dynamo en accu geplaatst maar de dynamo werkte niet na behoren en moest alleen op de accu worden doorgereden tot de volgende service en met volop verlichting tijdens de avondproeven is zo'n accu zeer rap aan zijn einde, helaas kreeg men de dynamo niet goed op spanning en verloor men ook op de twee volgende proeven veel tijd, te veel !.

Na KP12 moest de strijd worden gestaakt, wegens tijdoverschrijding, meer dan 30 minuten, mochten Rens en Henry niet meer aan KP13 beginnen en keerde teleurgesteld retour naar het servicekamp, helaas einde rally.
  

4e Elburgsche Poorte (NL)
20 september 2009

Voor de 4e keer organiseerde "de Ellerijders" deze fraaie kaartleesrit in het midden des land.
Zeer goede kaarten die zo in een oogopslag vrij simpel leken maar op de routes de uitzetters de mogelijkheid gaf om diverse trucjes uit te halen waar nogal wat deelnemers volledig langs reden en dus strafpunten opliepen.
Het is echt een rit voor navigatoren die op heel veel punten af moeten gaan op situaties die de bestuurders opnoemen tijdens het afleggen van het traject, veel scherp rijden, weg verleggingen, blokkeringen, omrijroutes enz. enz.

Zowel in de sport- en de toerklasse 1 deelnemende DAF equipe.
In de sportklasse behalen Peter Staal en Dik Vervoort een 2e plaats met de 55coupe en in de tourklasse gaat de overwinning naar Rinus Blankestijn en Gerard van Leersum met de 66M1300 die hiermee hun 3e klassenoverwinning behalen dit seizoen.


  

België Westhoek Classic  (Bornem - Rome - Bornem)  (B)
19 september 2009

Zeer fraaie nachtrit over 550km waarvan 400km tijdrijden, start en finish in Bornem nabij Brussel en als keerpunt het Belgische Rome in het zuiden tegen Luxemburg aan.
   
70 equipes hadden zich gemeld voor deze editie van de Westhoek Classic die van de organisatie de naam Bornem-Rome-Bornem marathonrally had mee gekregen en niet geheel onterecht.

Alle deelnemende equipes rijden in dezelfde klasse, dus geen onderscheid in sport of toerrijders.

De opgegeven gemiddelde snelheid bedroeg 36 km per uur en er waren slecht twee kaartsystemen maar voor 400 km was wel een zeer strak tijdschema op gesteld waardoor het flink doorrijden was en direct de juiste route te bepalen om niet te veel strafpunten op te lopen.

Met hun DAF66coupe behalen Guy Horsten en Adrianus De Swart een 26e plaatst en R.Sanders - H. Laurijssens met de 66SL een 43e plaats in het totaal klassement.

9e ABC-rally (NL)
3 oktober 2009

De ABC-rally die word verreden in het noordoosten van Nederland staat bekend als een mooie maar pittige klus, de gemiddelde snelheid ligt relatief hoog of anders gezegd het tijdschema is behoorlijk krap opgezet en dus extra lastig.

Totaal 42 equipes in sportklasse en 62 in de toerklasse en dat geeft al aan dat men deze kaartleesrit hoog waardeert en terecht.

De DAF equipes klasseren zich in beide klasse in de middenmoot, Staal-Eradus met 55coupe en Ydenberg - Verlinden ook met een 55coupe behalen een 28e en 29e plaatst in de sportklasse, v.Dooren - v.Dam met hun 55M behalen een 15e plaats in de toerklasse.

4e Rally de Portugal Historico (P)
6 t/m 10 oktober 2009

Rally kenners weten zich de zware TAP-rally van de jaren '70 nog wel te herinneren, de jaren dat het DAF fabrieksteam juist dit soort zware rallies opzocht om hun betrouwbaarheid te bewijzen en waarin zij stee vast de klassenoverwinningen tot 1150cc behaalde met Laurent - Marche in de 55M.

Nu gaat deze TAP-rally door het leven als Rally de Portugal Historico en in deze 4e editie is het equipe Ton Koster - Rui Soares met hun DAF66M1300 die een fraaie overwinning behalen in de klasse tot 1300cc.
Er staan 130 prachtige klassiekers aan de start voor circa 1790 km waarvan circa 600 wedstrijd kilometers over diverse voormalige TAP-rally proeven.

Gestart word op het voormalig F1 circuit van Estoril waar direct duidelijk werd dat de Ford, Lancia's, Porsches en Audi's met hun hoge vermogens in het voordeel waren.

Dag 1 verliep feitelijk voorspoedig, technische controles, de eerste kleine proeven, geen echte problemen.

Dag 2 kreeg de DAF equipe te maken met een onwillige motor, zodra deze goed op temperatuur was wilde het niet meer stationair blijven draaien, en omdat service alleen op voorgeschreven plaatsen mag worden uitgevoerd moest tot 's avonds laat worden doorgereden.
Pas in de service konden ontsteking, kleppen en carburateur worden nagekeken en opnieuw worden afgesteld en bleek het probleem te zijn verholpen.

Op het kartodrome de Poiares krijgt de DAF equipe de gelegenheid de handelbaarheid en snelheid van de DAF te tonen , het circuit is smal en bochtig en Ton Koster weet dan ook wat tijd in het klassement goed te maken en de eerste aanval op zijn rivaal in de klasse in te zetten.
Op dag 3 breekt de kilometerkabel af en moet de equipe zo'n 700km rijden zonder tripmaster voordat het probleem verholpen mag worden
Dit maakt het extra zwaar want zonder nauwkeurige afstand bepaling is het gevaar van een verkeerde route kiezen zeer groot en kan zeer veer tijdstrafpunten opleveren en foutieve controles.

In de avond van dag 4 moest in het donker een proef worden gereden rond het kasteel van Sintra, stamt ook uit de TAP rally.
deze proef moest sneller gereden worden dan de Autobianchi die op dat moment nog de klasse aanvoerde.
Ton Koster wist wat hem te wachten stond omdat hij in 2008 deze proef al had gereden met zijn 55coupe en was dus voorbereid en lukte het hem sneller te zijn en de overwinning te pakken in de klasse tot 1300cc.


Op de laatste dag van de rally staat de deelnemers nog een verrassing te wachten in de haven van Cascais.

Onder zeer grote publieke belangstelling heeft de organisatie een proef gepland staan die ook nog meetelt voor het algemeen klassement.

Tijdens deze rally reed Claude Laurent als gastrijder in en Citroen DS, na afloop van de rally ontving Ton Koster van hem een mooi compliment in het Frans uiteraard " Merde elle est vraiment vite ta voiture ! " wat in het Nederlands zoiets betekend als " Verd... wat gaat die wagen gruwelijk hard van jou".

Ton koster vroeg Claude Laurent waarom hij zijn 66M1300 had verkocht en wat zijn plannen nu zijn, Laurent melde toch zeker weer met DAF te zullen gaan rijden maar dat de opbouw enige tijd vraagt waarna de heren een glaasje dronken op het behaalde resultaat van Ton en Rui, een 75e plaats algemeen en winnaar in klasse tot 300cc.


10e Legend of the Fall (B)
10 oktober 2009


Deze fraaie klassieker over circa 200km door het even zo fraaie Belgische land, wordt bijna geheel gereden volgens het Bol Pijl systeem met afstanden.
Dat lijkt op papier zeer eenvoudig maar ook met dit systeem kunnen uitzetters allerlei trucjes uithalen waardoor een fout erg snel gemaakt is.

Guido Devreker - Sabine Ransbottyn met hun DAF55M zijn de enigste DAF in het veld en weten deze rit zonder strafpunten uit te rijden en behalen daarmee hun eerste klasse overwinning dit seizoen.

6-Uren van de Noorder Kempen (B)
17 oktober 2009

112 deelnemende equipes aan de start van deze 10e editie in de Noorderkempen van België.
250 km's stonden gepland door dit fraaie landschap op basis van Bol-Pijl met afstanden, Ingetekende lijn al dan niet met blokkeringen en een speciale proef in Arendonk.
Het totale veld was verdeeld over een Sport-, Toer- en Recratieklasse.

In de sportklasse behalen Guy Horsten - Adrianus DeSwart met de 66coupe een fraaie 6e plaatst in het klassement.
In de recreatieklasse finishen Guido Devreker - Sabine Ransbottyn met de 55M op een 5e en Tom van Sandvoort - Daragh Gijsen met de 66SL op een 6e plaatst.
 
15e Rallye de L'Obiou (Fr)
30-31 oktober 2009

Een rally voor klassiekers in het zeer bergachtige landschap rondom Mens in Zuid Frankrijk.
Feitelijk een rally rondom de woning van de familie Laurent en dus komen we de hele familie dan ook tegen op de deelnemerslijst.

Julien Laurent met echtgenoot Aurelien behalen een 22e plaats met de 66M1300coupe en Stephane Jullien - Marie Charlotte Chaleat met een 66M1300 behalen
een 45e plaats in het algemeen klassement, Claude Laurent - Dominique Laurent worden 4e in een Lotus Elan.

  



3e Limburgia Trophaeum
Regelmatigheidsrally (NL)

31 okt. - 1 nov. 2009

Van meet af aan staat de Lumburgia Trophaeum bekend als een mooie en zware regelmatigheidsrally met erg goed kaartmateriaal, mooie proeven en een uitstekende rallyomgeving.

De rally word ook georganiseerd op basis van de FIA reglementen en een FIA Identitycard is dan ook verplicht gesteld.

De rally kent een Masterklasse en een Juniorklasse waar dit jaar totaal 90 equipes op inschreven.

In de juniorklasse rijden Rob van Dooren - Johan van Dam met hun 55M naar een 24e plaats

24 Horas de Portugal (P)
7 en 8 november 2009

Hoewel de reglementen aangeven dat deze rally voor klassiekers een regelmatigheids wedstrijd is, blijkt in werkelijkheid de rally uit 14 proeven te bestaan die op snelheid gereden moeten worden, dat is natuurlijk ook regelmaat !

Equipe Ton Koster - Rui Soares met hun DAF66M1300 zal dan ook enigszins verrast geweest zijn toen zij aan de start stonden.
De eerste 3 proeven verliepen goed, in proef 4 kregen zij echter te maken met een fikse teleurstelling toen zij in een haakse bocht op het grind van de weg raakte en schade aan de onderkant van de auto opliepen.

De schade kon weliswaar gerepareerd worden maar resulteerde in te laat finisch van de proef en daar kregen zij 600 strafpunten voor aan de broek en toen ook nog eens bleek dat in alle paniek een lus niet gereden was nog eens 600 strafpunten.

Uiteindelijk werd de gehele rally uitgereden zonder verdere problemen maar met zoveel strafpunten was er weinig meer goed te maken in het klassement en moest de equipe genoegen nemen met een 68e plaats algemeen en een 5e plaatst in hun klasse.




3e Cevennes GT2i Classicrally (Fr)
14 en 15 november 2009

Een zeer fraaie klassiekerrally door de bergen in de regio van Montpellier in zuid Frankrijk.

Nadat hij dit seizoen veel rallies heeft gereden in zijn Lotus, komen Claude Laurent - Dominique Laurent weer aan de start in zijn rode 66M-coupe en behalen een 38e plaats algemeen.

Met hun DAF55M behalen Erik en Jacques Dautry een mooie 27e plaats algemeen.
      

STAR-rally (NL)
27 en 28 november 2009

In 2007 het eerste jaar van de nieuwe Gulf Star rally begon in de sneeuw, deze 3e editie was redelijk vochtig.

Het feitelijke wedstrijd gebied was midden Nederland en zoals gebruikelijk meerdere startplaatsen die zo kort mogelijk voor de start aaan de equipes bekend gemaakt wordt.

Vanuit hun startplaatsen komen via een aanlooproute alle equipes bij elkaar in het wedstrijd gebied ( a la Monte Carlo ).

Drie DAF equipes in de strijd voor een podium in de Toerklasse, Rob v. Dooren - John v.Dam met de witte 55M, Johan Tak - Jaap Tak met de blauwe 55M en gelegenheidsduo Tom Koster - Ton Drost met een 66M in STAR TEAM kleuren.
Equipe Koster - Drost ging van start in het Limburgse Bergen, een eerste regelmatigheids traject via Goch waarin zij behoorlijk wat strafpunten opliepen en een 16e voorlopige plaats klasseerde, alle trajecten daarna verliepen beter en ook zonder problemen.
De organisatie nogal wat onverharde wegen in de trajecten opgenomen waar de deelnemers soms met moeite door heen konden komen maar uiteindelijk klasseren de DAF equipes zich alle drie.  6e plaats voor v.Dooren - v.Dam    7e plaats voor Koster - Drost  27e plaats voor Tak - Tak


  
foto's van DIGAFOTO.nl

14e ATM-Gilbert Staepelere Memorial (B)
28 november 2009

Met 210 deelnemers, verdeeld over diverse klasse en groepen, mag de organisatie weer terug kijken op een geslaagde kaarleesrit.

In totaal 5 DAF-equipes aan de start die alle met wisselend succes dit evenement volbrachten.

In de sportklassen rijden Guy Horsten - Adrianus de Swart met hun 66coupe naar een 16e plaats, alle overige DAF's reden in de Recreatieklasse (tourklasse) waarin Guido Devreker - Sabine Ransbottijn met een 55M een fraaie 3e plaats behaalde gevolgd door Tom van Santvoort - Darragh Gijssen met 33n 66 op de 25e, Danny Vleeshouwers - Lisette Diephout met 66Mcoupe1.3 op een 70e en Etienne Goovaerts - Etienne De Plecker met de 55 op een 80e plaats.

Helaas publiceert de organisatie bitter weinig foto's op het net en moeten wij het doen met deze door Guido Devreker ingezonden foto van zijn auto.




Midnattssolsrallyt (S)
2009

Tijdens onze zoektochten op het internet stond deze foto's van equipe Gõran Tyrbjõrn - Martin Andersson in hun 66M1.3coupe in actie deze editie van de Midnattssolsrallyt.

Helaas zijn er op de website van de rally geen uitslagen bekend gemaakt, wel weten we dat zij waren ingedeeld in de klasse C1 tot 1300cc en dat deze rally mee telt voor het Zweedse Klassieker Kampioenschap.

Misschien vinden we meer van deze auto en berijder ?.
Als wij de foto's zo bekijken is de auto goed onderhanden genomen en is er veel aandacht besteed aan de wegligging.





DAF's in Autosport
Classic Rally's 2010


2010 is alweer een maand oud en we worstelen nog met het grillige Nederlandse weer, vele hunkeren nu al naar de zon, persoonlijk vind ik dit seizoen wel wat hebben en vind ik het nog steeds jammer dat we geen winerrallies in de nationale kalender hebben staan.

Gelukkig heeft de creditcrises niet het slachtveld gebracht waar we ons alle op hadden voorbereid en is er op de deelnemerslijsten van ritten en rallies maar sprake van een lichte daling in het aantal equipes en nog afwachten wat de definitieve opzet van de kilometerheffing gaat worden en hopen dat de oldtimers vrijstelling houden of krijgen en de nieuwe rallywagens verplicht worden ook zo'n kastje in te bouwen.
Misschien kunnen we het kastje als tripmaster gebruiken ?.

Onze DAF's krijgen nu ook in Engeland positieve aandacht !.
De in Engeland wonende Nederlander Paul Nieuwenhuis heeft een zeer leuk boekje geschreven over de DAF personenauto's waarin 4 pagina's vol met sportieve informatie en foto's.
Het boekje is uitgebracht door Auto Review Publcations en is per internet te bestellen via www.zeteo.com/autorevieuw-notices

Om onze nieuwe pagina voor 2010 op te starten zijn wij ook dit jaar door een van onze website bezoekers weer voor zien van foto's en informatie over een voormalige DAF autosporter, de bijdrage komt van Gerard Brands uit Haarlem en het betreft zijn broer.

Rallycrosser John Brands
Op onze Rallycrosspagina waren al beelden te zien van John Brands, dankzij de medewerking van broer Gerard is onze collectie nu aanzienlijk uitgebreid.

John Brands was in de periode 1972 t/m 1974 actief op Eurocircuit van Valkenswaard, eerst met de groene 55 en na een zware crash met de witte 66.

Helaas ontbreken technisch details en of resultaten, daar word nog na gezocht en hopelijk ook gevonden.

De overige ontvangen foto's van John en van de Camel-Racing Team 555's zullen worden geplaatst op de rallycrosspagina.
 
 



5e Coupe Glacee DAF
2 en 3 januari 2010
De winter van 2010 bracht in Nederland veel sneeuw en ijzel maar dat is niet in vergelijking met de situatie op 1500 meter hoogte in La Salle les Alpes waar het jaarlijkse DAF evenement van de familie Laurent word gehouden, echt meters sneeuw en 's avonds in het donker -19 op de thermometer.
Ook dit jaar weer 30 auto's op het ijs en wederom wat nieuwe gezichten die toch al wat jaren met hun DAF in Frankrijk rondrijden en deelnemen aan diverse kaartleesritten waarover je niets leest in magazines of op internet.

De locatie en het circuit dat heeft wat, het is er altijd prachtig om alleen al te zijn en te kijken naar het glijden en te luisteren naar het ronken van sommige auto's.
We moeten eerlijk zijn, niet iedereen brengt zijn mooiste DAF mee naar het circuit uit angst schade op te lopen, maar er waren zeer fraaie Marathons bij.

Het was somber weer, weinig zon en er dreigde voort durend sneeuwval.
De vorst zetten door tot -19 en er moesten dan ook de nodige startkabels uit de auto gehaald worden om alle DAF's aan de praat te krijgen.
  Dit jaar alle types aan de start, 33, 44,
55 en 66 van Break, Salon, Coupe tot
Buggy.

En dan blijkt dat in deze omstandig-
heden een 33 beslist niet onder doet
voor een 66 met 1400 motor mits er
de juiste banden gemonteerd zijn.

Wat nog wel eens een probleem is
dat de luchtgekoelde motors op eze
hoogte soms adem te kort komen
en in de acceleratie even blijven
hangen.

Maar goede winterbanden zonder
spikes houden de auto's goed op
de baan en geeft de bestuurder de
controle die hij nodig heeft.
Hoewel er een klassement word opgemaakt voor regelmatig rijden is niet echt een wedstrijd, iedereen leeft zich uit op zijn manier en hecht vooral ook waarde aan de momenten aan tafel met de gehele groep in sfeervolle restaurant van het dorp en vooral op het circuit zelf.

Aan tafel blijkt dat ondanks de taal de Franse, Duitse, Belgische en Nederlandsche DAF rijders veel gemeen hebben en zoals bij ieder DAF treffen, zet een motorkap open en iedereen komt kijken en vragen !

Het blijft een heerlijk evenement, moet u beslist eens doen !


   
 
 


13e Rallye Monte-Carlo Historique
28 januari t/m 3 februari 2010


Ton Koster - Raymond Koster
DAF55M coupe
      
Het grootste media spektakel op autosport gebied is en blijft de Rally van Monte Carlo, of het nu de super snelle wagens zijn voor het wereld kampioenschap of deze rally voor klassiekers de schrijvende pers, radio en televisie zijn volop aanwezig maar vooral de gigantische publieke belangstelling langs de routes moet de equipes toch wel een heel speciaal gevoel geven.
341 auto werden uiteindelijk toegelaten aan de start.

De startplaatsen dit jaar Kopenhagen (DK), Bad Homburg (D), Barcelona (E), Reims (Fr) en Turijn (I).

Vanuit Kopenhagen moeten 1960km's worden afgelegd tot Monaco van waaruit de feitelijke rally start.
De overige deelnemers dienden tussen de 900 en 1180 km's af te leggen.

Dit jaar slecht 1 DAF aan de start, vader en zoon Ton en Raymond Koster, die het Monte Carlo virus reeds te pakken hadden na hun deelname vorig jaar met deze zelfde 55M coupe, vertrokken vanuit Barcelona met nummer 245 op de auto, zij rijden in Categorie 3 - klasse 1 of te wel auto gebouwd tussen 1966 en 1971 met een cilinderinhoud tot 1300cc

Na de gebruikelijke technische keuring en documenten controle viel hun startvlag om 19.30 uur op het grote plein van Barcelone op weg naar Montecarlo waarbij de route door het vele publiek ieder jaar weer een gebeurtenis op zich zelf is.
De rally is voor Ton en Raymond niet geheel zonder problemen verlopen, al in de aanlooproute naar Monaco ontstonden problemen met de carburateur, de auto had daar door moeite om de bergen in te komen, hierdoor arriveerde zij te laat bij de tijdcontrole in Monaco en kregen 4 minuten straftijd.

Op 30 januari werden wegens hevige sneeuwval twee proeven geneutraliseerd, in deze extra verkregen tijd kon met behulp van een Engelse monteur de carburateur wat worden bijgesteld met het probleem niet volledig worden verholpen.

Een meevaller die dag was het ongedaan maken van 1700 strafpunten wegens gemiste controles, dit bleek een foutje van de organisatie maar gelukkig had Raymond dit ontdekt en is de zaak rechtgetrokken.

Het weer wordt dan almaar slechter en op een van de avondproeven komt de equipe in een sneeuwwal terecht waar zij met behulp van het publiek weer uitkomen en door kunnen gaan.


De proeven en verbindingstrajecten op 1 februari verliepen wel naar wens, ondanks de hevige sneeuwval zag de equipe kans toch op te klimmen naar plaats 110 algemeen.

Op 2 februari verloopt de eerste proef toch al weer anders dan men zich had voorgesteld, het weer was echt bar en boos, diverse equipes raakte van de weg en zo ook Ton en Raymond.  Het duurde redelijk lang tot dat een 4WD Volvo kans zag de DAF weer op de weg te trekken en zij met een behoorlijke vertraging verder konden.

Op de tweede proef opnieuw tegenslag, zij worden ingehaald door een overhaastige BMW rijder die te vroeg naar rechts komt en het linker voorscherm van de DAF aan flarden rijd, opnieuw vertraging en zij sluiten de dag af met weer 30000 strafseconden erbij.

Na afloop van deze zware dag wordt de BMW rijder door de organisatie wel op zijn gedrag aangesproken en worden de schadeformulieren toch nog netjes ingevuld en afgegeven.
Na het BMW incident kunnen Ton en Raymond met de gehavende DAF de rally wel uitrijden en mogen ook zij in Monte Carlo onder grote publieke belangstelling over het podium onder het zwart-wit geblokte door, maar deze actie had wel tot gevolg dat zij van een 110e positie terug vielen naar een 233e plaats algemeen en een 12e plaats in hun klasse.
Dit is heel zuur maar toch proficiat met het behalen van de finish, het was zwaar heel zwaar en daar staat de Monte Carlo Rally nou juist om bekend.



Ronde van Vlaanderen
6 februari 2010

In België start het kaartleesseizoen wel vroeg in het jaar waarmee de rijders grote kans hebben een rit te moeten rijden in de sneeuw, de regen of in de mist en dat maakt het toch weer wat zwaarder voor de equipes en wellicht wat spannender.

De Ronde van Vlaanderen is zo'n vroege rit en het mooie van deze rit is dat er in diverse klasse gereden kan worden of te wel de starters in deze mooie sport blijven nog even uit de buurt van de experts en krijgen toch voldoende situaties te verwerken waar zij veel van kunnen leren.
Aan de start in De Panne, 106 equipes die in totaal 4 trajecten dienen af te leggen.
De organisatie heeft speciaal voor het publiek een paar mooie locaties uitgekozen waar de deelnemers toch voor enig spektakel kunnen zorgen ondanks de gemiddelde snelheid van 49.9 km's per uur, het vooral regenachtige weer zal er zeker aan hebben bijgedragen dan vele equipes op spectaculaire wijze door de modder reden en wellicht toch dwars gingen in de bochten..

In de VAS Oldtimerklasse treffen wij Guy Horsten - Adrianus de Swart aan met een Volvo66 stationcar i.p.v de vertouwde 66coupe, zij behalen in hun klasse een 8e plaats.

In de FIVA Toerklasse rijden Guido Devreker - Sabine Ransbottijn met de 55M naar een fraaie 3e plaats in hun klasse en de equipe Etienne Goovaerts - Etienne Deplekker rijden met hun opvallende 55 naar een 5e plaats in de Recreatieklasse.


 

Toivakka Rallisprint
7 februari 2010

Pekka Lethiö heeft zijn eerste klassenoverwinning behaald dit seizoen, 1e in de Historicklasse.

Bij temperaturen ver beneden 0 was een mooi parcours uitgezet van circa 5 km's in uitgestrekte bossen van Finland.

In tegenstelling met Nederlandse rallysprints, word in Finland een rallysprint altijd zonder navigator gereden.
Vooraf krijgen de rijders de gelegenheid om te voet of op de fiets het parcours te verkennen en daarna zullen zij het zonder pacenotes moeten stellen en op geheugen zo snelmogelijk het parcours uitrijden.
Afhankelijk van de lengte van het parcours zijn er 2 of 3 starts te maken en word de beste tijd opgenomen voor het eindklassement.

In deze condities word gebruik gemaakt van dezelfde type banden met spikes als de rijders voor het wereldkampioenschap gebruiken.
In onze FILMBOX is een fraai film te zien van een wintertraining op een meer waaraan Pekka heeft deelgenomen.


Midwinter Classic (NL)
7 februari 2010

Hans Oostmeijer - Peter Staal met DAF55coupe
naar 5e plaats in portklasse

Andre Schoonenwolf - Matin Nortier met DAF66M
naar 28e plaats in Sportklasse.
  

  


Equipe 235
Andre Ransy - Alain Huby
Daf 55M Coupe
37e Algemeen Classic klassement
52e Boucles de Spa (B)
Classic Klasse

20 februari 2010

Equipe 253
Ton Koster - Jose-Segarra Maques
Daf 55M Coupe
70e Algemeen Classicklassement
De Boucles de Spa is al sinds jaren een echte winterklassieker, zwaar, snel en moet vaak onder bare weersomstandigheden worden gereden.
De smalle wegen in de Belgische Ardennen met vele bochten en klimmingen, modderpaden, asfalt en gladde klinkers en sneeuw maken dit
toch een geschikte rally de een DAF.

In 1962 werd de Boucles de Spa gewonnen door equipe Sander-Sander met een DAF750 en in 1973 werden Haxhe-Delferrier winnaar van deze
zeer fraaie rally met een DAF66M prototype.

Wat de Boucles de Spa zo interessant maakt is de klassenindeling, in de Legend klasse, rijden hoofdzakelijk ex fabriekrijders met zeer fraai en snel materiaal en beschikken over een uitgebreid serviceteam.

Hoewel de Boucles de Spa nu als klassiekerrally door het leven gaat, rijden de deel- nemers in de Legendklasse de proeven met een gemiddelde snelheid van 80 km p/uur en dat is fors hoger dan de 50 a 55km p/u voor de Classicklasse.

Er mogen geen spijkerbanden worden gebruikt in deze rally en dan onder deze winterse omstandigheden en met deze hoge snelheden is het ook niet verwonderlijk dat er vooral in de Legend klasse veel plaatschade is gereden.

Evenals de voorgaande twee edities rijden Andre Ransy en navigator Alain Huby zonder problemen de rally uit.
Voor deze equipe is het een thuis wedstrijd, de equipe uit Vervier kent de omgeving als geen ander.

Ton Koster was na afloop van de rally zeer te spreken over dit spektakel hoewel hij toch een betere klassering had verwacht.

Op de eerste proeven ondervond hij hinder van te brede banden op de voorzijde van zijn auto, ze liepen vast in de wielkast omdat de diameter iets te groot was voor de nog beschikbare ruimte van het verlaagde chassis.

Op de proef van Greppe en Clementine ging het weer voorspoedig, de auto en de rijder waren duidelijk in hun element en na deze proeven waren zij dan ook van een 95e naar een 73e plaats opgeklommen.

Nog bij daglicht werden de volgende proeven met wisselend succes gereden als ook de eerste twee avond proeven in het donker, 2x Greppe en Clementine, daarna begon het heftig te sneeuwen.

Op de proef Roudoute staat plotseling een Porsche dwars over de weg en blokkeert alles en de auto is met geen mogelijkheid van de weg te krijgen, alle achter op komende deelnemers moeten stoppen en verliezen zeer veel kostbare tijd, zij moeten dan ook via een omrijcontructie naar de volgende proef.

Hoewel de organisatie ter plekke aan de stilstaande wagens had aangegeven dat de proef Roudoute zou worden geneutraliseerd, bleek na finish dat juist deze proef NIET was geneutraliseerd wegens de enorme opstopping maar de twee daarop volgende wel van wegen hevige sneeuwval.

Het resultaat was dat equipe Koster - Marques een lawine aan strafseconde toebedeelt kreeg wegens het niet uitrijden van de proef en daardoor ver terug viel in het klassement en ook de tweede plaatst in zijn klasse tot 1300cc zag verdwijnen.

Equipe Ransy - Huby hadden geen last van de opstopping op Roudoute, de Porsche was na hen gestart, zij behouden hun mooie klassering in het totale veld van 115 geklasseerde auto's.



13e Internationale
Historische Hornelandrally (NL)

26 en 27 februari 2010

Aan de start 81 equipes die opnieuw een zeer fraaie klassiekerrally op hun kaartleesbak voorgelegd kregen.

De uitzetters zijn mensen met veel ervaring en hebben een traditie en een naam hoog te houden.

Zowel de sport als de tourklasse hadden 3 etappes af te leggen met een totale lengte van circa 1000 km door Nederland, België en Luxemburg.

De sportrijders rijden volgens de reglementen van de FIA wat vooral eisen stelt aan de auto waarmee wordt deelgenomen, de tourrijders zijn daar van vrijgesteld en daarvan dienen de auto's alleen te voldoen aan de normale technische eisen voor het verkeer.
  Wat het altijd goed blijft doen is de waterbak, het kruispunt van weg en water waar je, als te hard gaat, te veel water over de motor krijgt en stil kunt vallen of als je te langzaam gaat je motor ook onder water komt te staan en stil valt en langs de kanten rijden is mogelijk maar na 10 auto's ook een grote modderpoel en dus vielen ook dit jaar weer de nodige auto's stil.
Aleen in de Tourklasse, rijders zonder licentie, 3 deelnemende DAF equipes, John van Dam - Danny Suttorp met de 55M, Rob Fontijn - Dennis Barte met de 66 en wij maken kennis met de 33 van Victor Moors - Jeroen Bimmel.

De 1100 en 1300cc DAF's kunnen doorgaans het tempo goed volgen en volhouden en door goed navigeren tijdverlies beperken en daar door behaald Johan van Dam - Danny Suttorp een fraai 5e plaats en Rob Fontijn - Dennis Barte een 17e in hun klasse.
Zeker zo fraai is de 18e plaats voor Victor Moors - Jeroen Bimmel die de motor van hun 33 in deze Hornelandrally toch flink hebben moeten aanspreken want een foutje is zo gemaakt en correcties nemen hun tijd en toch op tijd melden bij de TC's, zeer knap !.



Ronde de Adhemar (Fr)
februari 2010

Claude Laurent weer terug in DAF.

In deze editie van de ronde de Adhemar behaald hij een 10e plaats algemeen
Hemi Motor Sprint (FIN)    13 maart 2010
Opnieuw succes voor Pekka Lethiö met zijn 66Mcoupe tijdens deze sprint in de Finse sneeuw, Pekka was ingedeeld in Historicklasse catogory 15 en dat was een groep snelle auto tot 1600cc.
Zoals eerder vermeld worden sprint in Finland zonder navigator gereden en komt het dus aan op het geheugen en stuurmanskunst van de rijder zelf en vooral dat laatste maakt dat Pekka een fraaie 4e plaats Algemeen Historicklasse behaalde en een 2e plaats in zijn groep.
Op Youtube zijn diverse filmpjes te zien dat het tijdens deze sprint behoorlijk fout ging met enkele andere deelnemers, in onze filmbox laat Pekka zien hoe je in de sneeuw moet rijden om een goede klassering te behalen.


3e Antwerp Classic (B)
20 maart 2010

Mooie kaartleesrit waaraan ook ieder jaar diverse Nederlandsche equipes deelnemen alleen dit jaar niet met een DAF.

ook de toprijders van België nemen deel aan deze rit waarin wederom een proef was opgenomen op afgesloten terrein.

De Belgische DAF rijders deden het goed in tussen de toppers, Guido Devreker-Sabine Ransbottijn met de 55M behaalde een 24e plaats algemeen in de Classicklasse en Jimmy De Plecker - Etienne De Plecker met de 66Mccoupe werden 57e algemeen in dezelfde klasse.

Etienne Goovaerts - Erik Grabbe met de 55 reden de Toertocht en daarvan is geen klassement gepubliceerd.
  

JB Classicrally (B)
22 maart 2010

Equipe Rappe - Rappe met Volvo66
behalen een 13e plaats in Classicklasse

Ronde du Tricastin Regularite (FR)
20 maart 2010

Equipe Henri Minard - Nicole Phillibert
behalen een 38e plaats in het algemeenklassement met hun trouwe 66M coupe




37e T.A.C. Rally Tielt (B)
9 en 10 april 2010
Slowly Sideways Historicalcars


Deelname van Slowly Sideways aan evenementen in België windt
terrein dit in tegenstelling tot Nederland.
Jules Notermans - Joyce Notermans laten ook hier weer zien tot
welke snelheden de DAF in staat is en die doen echt niet zoveel
onder voor de FIA-klassementrijders.
  

Peelrand Classic Tour  18 april 2010

Kaartleesrit metelende voor het NRF- kampioenschap, equipe R.Sanders - H.Laurijssens met de 66L rijden naar een 5e plaats in de Tourklasse en equipe J.Tak - Fr.van Nunen met de 66M behalen een 14e plaats in die zelfde klasse

  

Rally van de Grensstreek
17 + 18 april 2010

R.v.Dooren - J.v.Dam met 55M behalen een fraaie 2e plaats
J.Tak - N.Tak met 55M (foto) behalen een 39e plaats.
Beide equipe reden in de Tourklasse.


Rally du Brionnais Historique (FR)
24 + 25 april 2010



Vincent Percher kennen wij nog niet zo heel lang, pas sinds 2009.
Met navigator Alain Thuriez behaalde hij in zijn 66M1.3coupe een 16e plaats in de Regulariteklasse.

Ronde Cevenole Classic (FR)
24 + 25 april 2010

Zeer fraaie klassiekerrally door de Franse bergen op smalle wegen dwars door plaatsjes van slechts enkele inwoners.
De Rally Cevenole kent ook een zeer snelle uitvoering met WRC-wagens door die zelfde bergen maar dan niet vlak langs de slapende bewoners.

Equipe E.Dautry - P.F.Dautry behalen een zeer goede 15e met de 55M.
Erik Dautry en zijn 55Mkennen wij van het Ysrijden op het circuit van Claude Laurent en weten inmiddels dat ook hij het DAF virus aardig heet te pakken.

      


Ook Jean-Pierre Di Rosa heeft de smaak van de rittensport en classicrallies met de DAF te pakken, we treffen hem nu vaker aan op deelnemerslijsten, in deze Ronde Cevenole Classic scoort hij een 73e plaats algemeen


Baden-Classic (D)
23 + 24 april 2010

Vanuit Duitsland bereiken ons zeer weinig bericht over kaartleesritten en klassiekerrally's waar DAF's in deelnemen en toch zijn er ook bij onze oosterburen vele mogelijkheden.
De Belgische equipe Guido Devreker - Sabine Ransbottijn reden met de 55M deze editie van de Baden-Classic, een kaarleesrit door het Zwarte woud.Aan de start 52 equipes verdeeld in een sport en classicklasse.



Guido Devreker - Sabine Ransbottijn 8e in Classicklasse


3e Tour d'Oreye (B)
24 april 2010
Equipe J.Schwaenen - I.Spiette behalen een 7e plaats in Catogorie decouverte (startersklasse).



Oldtimerfahrt (D)
24 april 2010

Berichten over kaarleesritten vanuit Duitsland zijn schaars en deelname van Duitse DAF-rijders in die sport moet je echt met een loep opzoeken
maar hier dan toch twee equipes die deelname aan een kaarleesrit in het grens gebied met België.
Deze Oldtimerfahrt is de eerste in een serie van 10 ritten om de Mittelhessenpokal, de uitslagen van de tien ritten wordt samengeteld en vormen
uiteindelijk 1 totaal klassement.

Jacqeus van Luijt - Kai Discher met de oranje 55M worden netjes 6e in hun klasse en 40e in het algemeen klassement.
Frank Paules - Oliver Zinn met de 66M1300 worden 69e in het algemeen klassement.



Over Frank Paules kregen wij het bericht dat hij met zijn 66M met regelmaat deel neemt aan Bergrennen in Duitsland
dus daar gaan wij onze zoektocht maar eens op richten.

Jacques van Luijt kennen wij wat beter en van hem is bekend dat hij in 1977-78 wat slalom heeft gereden en ook toen met een oranje 55M.




Intational Historic Tulpen Rally
2 t/m 8 mei 2010





In deze 57e editie van de Tulpen Rally komen 219 klassiekers aan de start in de Franse stad Vichy.
De deelnemers rijden in een Expert-, Sport-, Toering- of de Vintageklasse en krijgen te maken met een echte kaartleesrit i.p.v een snelheidsrally.

Het is Lente maar alle deelnemers krijgen te maken met sneeuw en mist op hun route wat deze editie tot een van de zwaarste maakt van de afgelopen jaren.




In de Sportklasse rijden 2 DAF equipes, Roeland Ydenberg - Mirjam Verlinden en Ton Koster - Raymond Koster, beide equipes met een 55coupe

Al vroeg in de wedstrijd is al duidelijk dat de navigatoren die ervaring hebben kaarleesritten in het voordeel zijn en de navigatoren die meer snelheid en regelmatigheidswedstrijden rijden meer moeite zullen hebben met de routeboeken en de te gebruiken kaarten en vooral de grote verschillen in Kaartleessystemen.

Roeland Ydenberg - Mirjam Verlinden, met startnummer 123 en ervaring met kaartleesritten, behalen dan ook een fraaie 10e plaats in het Sportklassement.
Zij rijden de rally zonder technische problemen.

Equipe Ton Koster - Raymond Koster, startnummer 72, behalen ondanks hun mindere kennis op kaartleesgebied toch een mooie 46e plaats in de Sportklasse, een klassering die wellicht iets beter had kunnen uitvallen als zij onderweg niet waren stilgevallen wegens brandstof te kort, de tweede tank bleek leeg te zijn, foutje.
Navigator Raymond Koster kreeg tijdens de wedstrijd sneldoor wat de bedoeling was van de verschillende systemen en kon voorkomen een klassering onderaan de lijst hun lot zou worden.

39e Nacht van Weesp
8 + 9 mei 2010



De Nacht van Weesp staat bekend door zijn goede organisatie, goed kaartmateriaal en vlotte afwerking van de rekenkamer en dat was dit jaar weer het geval en de complimenten aan de organisatie waren dan ook talrijk.

5 DAf equipes aan de start, M. van der Peet - R. Hendriksen met de 33 in de Classic sportklasse reden naar een mooie 5e plaats in hun klasse, hun 33 kon het toch redelijk hoge tempo door goed kaart te lezen flink bijhouden.

In de Classic Tourklasse 4 DAF equipes waarvan equipe Gotz Pfauder - Wea Smilde met hun 66M1300 de 4e plaats claimde en het totaal boven in dat klassement toch dicht op elkaar volgenden.
Andre Schoonenwolf - Martin Nortier met de 66M1300 worden 16e, M.Tak - J.Tak eveneens met een 66M1300 worden 28e en equipe Rogier en Maarten Hoetmer worden 43e ( van deze equipe helaas geen foto ).


  
2e Rampa Foz do Arelho ( Portugal )
15 mei 2010

Jose Segarra Marques treffen wij voor het eerst aan in een DAF als gelegenheids navigator van Ton Koster tijdens de Boucles de Spa van dit jaar.
Na enig speurwerk op het internet blijkt deze meneer toch al de nodige ervaring in historicrallies te hebben en dan vooral als navigator.

Nu blijkt " Zé" zoals hij ook wel genoemd word, na zijn DAF ervaring met Ton Koster zelf een 66coupe te hebben gekocht om zelf te rijden in plaats van te navigeren.
Deze fraaie blauwe coupe is in de jaren '70 door DAF Portugal op kenteken gezet en zo te zien al die jaren goed bewaard gebleven.




Tijdens de Rampa Foz do Arelho, een heuvelklim wedstrijd die zoals blijkt op de foto's dwars door de dorpen heen rijden, behaald de equipe Segarra Marques - Jose Crus een 61e plaats in het algemeen klassement.

Wij wensen deze equipe veel succes met deze auto in de rally en rittensport toe en hopen nog vele mooie plaatjes en uitslagen te mogen plaatsen.


  

3e Hardernbergclassic
15 mei 2010

Voor de derde keer zet Stichting A-Vents een fraaie regelmatigheidrally voor oldtimers op kaart in het mooie en ruime Overijssel en ook nu weer meer deelnemers aan de start, 58 equipes in twee klassen.

In de Sportklasse behalen Peter Staal - Roel Stocker met de gele coupe de 3e plaats, de broers Johan en Jaap Tak behalen met hun 55M een stevige 4e plaats in de Toerklasse.




Internationale Ransel-Classic (D)
Bergrennen 13 t/m 16 mei 2010

Eerder op deze pagina schreven wij voor de eerste keer over Frank Paulus uit het Duitse Hühnfelden met zijn Daf-Volvo66, dankzij de DAF clubleden Jacques van Luijt en Rainer Hoffmann beschikken we nu over meerdere foto's en weblinks en vinden al wat meer informatie en uitslagen van deze sportieve variomaticrijder.

Tijdens de Internationale Ransel-Classic, een Heuvelklim ( Bergrennen ) nabij de stad Ransel, staan niet minder dan 160 auto's op de startlijst verdeeld verdeeld in groepen na leeftijd van de auto en/of de cilinderinhoud.
Bergrennen ( heuvelklim ) zijn wedstrijden op snelheid, het is toch de bedoeling dat je zo snel mogelijk de eindstreep haalt, op een steil oplopend parcours met vele scherpe bochten.

Frank Paulus behaald een zeer mooie 20e plaats in het algemeenklassement en een 7e plaatst in de C-klasse, auto's van 1970 t/m 1979.
Zijn resultaten vindt u voortaan in onze lijst met successen onder "Slalom + Heuvelklim".
  

Nuit de Vivarais (Fr)
15 op 16 mei 2010

Erik Dautry 9e in Classicklasse.


Nieuws   Nieuws   Nieuws   Nieuws !!

Franco Vailati
DAF66 groep-2 racewagen
Italie +/- 1972 - 1976

Voormalige DAF 66 groep-2 rijder Franco Vailati heeft zich gemeld bij Ton Koster voor informatie en hulp voor wederopbouw van een DAF racewagen.
Het is ons nog niet duidelijk of hij de auto van toen nog bezit en in zijn glorie wil gaan herstellen of een nieuwe body wil gaan opbouwen tot groep-2 racer, wij wachten in spanning nieuwe berichten af.


Kijk voor grote foto's op onze pagine Gr.2 race
Ronde van Meetjesland (B)
8 mei 2010


Met een Volvo66st behalen Guy Horsten en Adrianus DeSwart en 18e plaats algemeen en een 10e in het Oldtimer klassement en de DAF 46 in London-Sydney kleuren van Filip Heeman - Emiel De Backer behaald een 47e plaatst algemeen en een 30e plaats in het Oldtimer klassement.
6-Uren van Leuven
23 mei 2010


Totaal 84 auto's aan de finish verdeeld in Oldtimer, Youngtimer en Toerklassen.

Guido Devreker - Sabine Ransbottijn behalen een 31e plaats in het algemeenklassement en een 18e plaats in het Oldtimerklassement.
Rallye Naves-Lapleau
Historique (Fr)

29 en 30 mei 2010


Dat een rallyorganisatie streng en onverbiddelijk kan zijn, ontdekte equipe Vincent Percher - Robert Tixador met een 66M1.3coupe in deze editie van de Navas-Lapleau Historique.

Zij liepen vertraging op omdat zij het spoor wat bijster waren en kwamen niet op tijd aan de finish, dus geen kwalificering! Einde verhaal, de enigste troost die zij hadden was dat er nog meer waren.

15e Classic Gelderlandrit  5 juni 2010

Zeer fraaie 15e editie door het Gelderse landschap op basis van uitstekende kaarten.
Totaal 163 equipes op de startlijst waaronder 16 Vintageklassiekers.

In de sportklasse voor gewone klassiekers met 75 deelnemers, behalen Henk Ledderhof - Roel Rosberg en solide 6e plaats met hun 55M.
De Toerklasse met 73 deelnemers werd een overwinning voor Cindy en Wim Aalders met hun 55M en een stevige 23e plaats voor Johan en Noor Tak ook zij reden met een 55M.


  

46e Paradigit ELE-Rally (NL)
4 en 5 juni 2010


Opnieuw een klasse overwinning voor Rens van Dijk - Henry van Samang in de ELE-rally en dat gaat nu al een aantal jaren op een rij.

De equipe kijkt dan ook nu weer tevreden terug op een mooie rally.

Mede dankzij de inzet van de AMIGO monteurs kan Rens de kwaliteit en techniek van de auto nog steeds op een hoog niveau houden en toch worden jaarlijks weer wat wijzigingen toegepast, zo zijn er dit seizoen een andere kwaliteit en typen remvoering gebruikt waarmee de remcapaciteit wel behoorlijk is verbeterd, de remweg was veel korter, maar ze moesten na een paar special stages ELE toch worden vervangen omdat de slijtage hoger is geworden.

In de voorbereiding naar de ELE heeft men het toerental weten op te hogen naar bijna 7000p /min wat ongekend hoog is voor dit type motor en het resultaat daarvan op de variomatic.
De feitelijke bouwer van deze auto, Ad van Brussel, adviseerde niet verder te gaan anders zouden er grote problemen kunnen ontstaan en zijn mening wordt doorgaans niet door Rens van dijk in de wind geslagen maar opgevolgd.

Slechts 51 equipes classificeerde zich in deze toch zware ELE en 22 haalde de eindstreep niet door allerlei technische problemen, Rens van Dijk - Henry van Samang behaald een solide 47e plaats algemeen.



foto's Rens van Dijk en Ad van Geel

Int. ADAC-Berpreis "Schottenring" (D)
12 en 13 juni 010


Onze sportieve Duitse variomaticrijder Frank Paulus blijft scoren in deze ADAC bokaal.

Tijdens de run op "Schottenring" behaalde hij weer een fraaie 9e plaats in zijn klasse voor auto's met bouwjaar 1979 t/m 1985 en kan hij weer een flink aantal punten bijschrijven in het totaal.

Wij blijven hem volgen !



foto Jacqeus van Luijt


6-Uren van Breda
6 juni 2010


De 6-Uren van Breda is ieder jaar weer een zeer fraaie rit om te rijden, het kaartmateriaal is goed en de uitzetters weten op de juiste momenten valkuilen in te bouwen om verwarring te stichten.

Wat zeker invloed heeft op het klassement is de inmiddels bekende regelmatigheidsproef.
Op de proef behaal je of verlies je net even die punten om 1, 2 of meerdere plaatsen te stijgen of te dalen in het klassement.

Door de overwinning in 2009 in de Toerklasse, moesten wij, Rinus Blankestijn - Gerard van Leersum, met onze 66M1300 dit jaar verplicht in de sportklasse rijden, een klasse waar het lezen van de kaart een grotere rol speelt dan in de Toerklasse.
Wij behaalden een 3e plaats in dat klassement en dat was te wijten aan de proef, hadden we slecht 30cm door gereden bij de plank dan waren we 2e geweest !.

Equipe Johan Tak - Noor Tak behaalde een 63e plaats in de Toerklasse, op de proef viel de auto 2x stil, reed Johan 1x verkeerd en dat bracht zeer kostbare strafpunten voor het klassement.

Boucles de Corsavy (Fr)
18 - 19 en 20 juni 2010

Vanuit Frankrijk het bericht van een nieuw DAF-equipe.

In het departement (66) Pyrenees-Orientales aan de grens met Spanje rijden G.Fournie - Ch.Moureaux met een 66M1100 tijdens deze editie van de Boucle de Carvay naar een 44e plaats in het algemeen klassement.

Uit een klein onderzoek op het internet blijkt deze equipe al langer actief in de kaarleessport maar staat er niet vermeld met wat voor een auto is deelgenomen.

12e 7-Uren van Emmeloord
19 juni 2010


Een snik hete dag en toch weer 149 klassiekers aan de start in Emmeloord.

De 7-Uren een stevige rit volgens het NRR-reglement van de FEHAC, de gemiddelde snelheid ligt rond de 50km per uur en als je even de draad kwijt bent en moet omrijden komt de snelheid al ras hoger te liggen, het is dus zaak om van meet af aan je hoofd er goed bij te houden.

In de Sportklasse rijden Ledderhof - Ledderhof met de 55M lange tijd mee in de top tien maar krijgen 16 strafminuten in de ochtend trajecten en die kunnen zij niet meer wegwerken.
Het is in deze kwaliteitsrit bekend dat de ochtend trajecten het belangrijkste zijn, maak je daar fouten kun je die in de middag niet meer wegwerken te meer ook omdat de laatste twee trajecten echte thuisbrengers zijn.
De kwaliteiten van de equipes liggen heel dicht bij elkaar, er worden weinig controles gemist en de route constructies ontlopen elkaar niet of nauwelijks.
De middag trajecten rijden zij goed en komen derhalve in de sportklasse op een 20e plaats in het klassement te staan.
Ook in de Tourklasse blijken de onderlinge verschillen bij de eerste 20 zeer klein te zijn.

Equipe v,Dooren - v. Dam ontdekken in een traject een ernstige kaartfout die door de rekenkamer word hersteld en wat tot gevolg heeft dat zij naar een 10e plaats opschuiven in het Tourklassement.  Equipe Blankestijn - v. Leersum maken in het eerste traject een fout met een dubbele pijl tijdens een omrijdconstructie en die blijkt doorslaggevend te zijn, zij komen niet verder dan een 14e plaats in de Tourklasse.

Hoewel equipe Johan en Noor Tak met hun 55M een 63e plaats behaalde in de Tourklasse, zijn daar de vooruitzichten erg goed.
Noor ziet de kaartleessport en de contacten daar rondom heen wel zitten en verdiept zich behoorlijk in het spelletje en daar zullen zij zeker in het nieuwe seizoen profijt van hebben, we komen ze nu al met grote regelmaat op deelnemerslijsten tegen en al doende leert men en dat geld zeker in deze sport.



Grand Causse Classic (Fr)
26 en 27 juni 2010

E. Dautry - P.F. Dautry behalen in deze nachtelijke klassieker een 12e plaats in het algemeenklassement.



Obsol' Ath Rally (B)
27 juni 2010

Kaartleesrit voor klassiekers met 4 DAF's + 1 Volvo66 equipe aan de start vanuit België, Duitsland, Frankrijk en Nederland en zeker drie equipes die nu toch eens willen proeven aan deze serieuze vorm van autosport.

M.van der Per - Pj.van der Per met 44st worden 10e in de Classicklasse gevold door D.Jacson - P.Franc met de Volvo66 en J.van Luijt - P.Theunissen met de 55M op een 15e plaats.
In de Decouverteklasse behalen Mevr.M.Proost - J.Kenis met een 44 de 1e plaats en E.Hengel - O.Overberg met een 66 een fraaie 9e plaats.
En nu maar hopen dat zij er ook mee door willen gaan !



Classic Dutch Rally (NL)
16 + 17 oktober 2010

2 DAF equipes in de sportklasse en bij de eerste 10 in de ranglijst, Johan en Jaap Tak met de 55M worden fraai 7e direct gevold door Rob van Dooren - Johan van Dam het hun 55M op een 9e plaats.

Een fraaie rally met diverse proeven !.

16e
Rally Obiou Historic
(Fr)

30 + 31 oktober 2010


Claude en Dominique Laurent in de oude maar zeer vertrouwde 66M1300coupe worden 15e in het Gartographie klassement.

4e Classic Euregio Rally 7 november 2010
Tijdens de Euregio Rally in Hengelo profiteren de FIA-rijders in hun Conrad Eurgio Rally voor het NK en de Classicrijders voor hun klassement van elkaar.
De classicrijders mogen op hun route over de klassementsproeven van de FIA rijders en staan dan eens heerlijk in de belangstelling van het publiek want die gedeeltes mogen ook zij op snelheid rijden !.
Voor de FIA-rijders het voordeel dat hiermee de baan mooi schoon blijft en zij wellicht een net iets betere tijd op de klokken kunnen zetten.



Aan deze classicrally worden maximaal 50 deelnemers toegelaten, dit is om het samen voegen met de FIA-rijders mogelijk te maken.
Helaas maaar 1 DAF in het veld waar voorheen Arnoud Stam, Paul Hoefsmit en Eugene Wijnen met hun DAF's regelmatig klasse overwinningen boekte reed nu allen in de classicrally Paul Eidhof - Huib Adolfs met de 66M1300 over de proeven en behaalde een 40e plaats in het klassement voor de Classics.

10e Ronde de Rasteau (Fr) 27 en 28 november 2010

De Ronde de Rasteau telt mee voor het Europees Kampioenschap voor Klassiekers, de proeven worden op snelheid gereden en om veiligheidsredenen maakt men gebruik van 0-wagens om de de baan vooraf te controleren.

Danny Perrier was uitgenodigd om met zijn DAF66M als 0-wagen de proeven te verkennen en dat diende op redelijke hoge snelheid te worden gedaan.
Op een proef hoger in de bergen met lichte sneeuw en wat gladdere wegen onderschatte Danny een bocht en vloog er uit ! maakte een koprol en kwam hard tot stilstand, EINDE AUTO !.
Deze auto had hij nou nog maar net klaar en slecht 2 kaartleesritten mee gereden, Helaas !.

Onder de wedstrijd deelnemers de equipe Jean-Pierre DiRosa - Jean Clugnac met een 66sl die inmiddels motorisch behoorlijk onderhanden is genomen en absoluut niet de 1100cc is die normaal in de auto thuis hoort.

Met deze auto behalen zij een 18e plaats in het algemeen klassement, zonder problemen !.

STAR rally (NL)
27 november 2010


De STAR rally staat weer stevig in de belangstelling.

In 2005 was het jaar van de herstart en toen totaal onverwachts in een dik pak sneeuw.

Nu heeft de organisatie alweer een degelijke naam op gebouwd als najaar klassieker en dit jaar volgens een nieuw concept, slechts 1 startplaats !.

25 Sport en 26 Toerklasserijders stonden om 09.00 u in Apeldoorn aan de start om de 1e te zien vertrekken.
Ruim 12 uur en 500 km later zal de eerste de finish weer bereiken en de voorspelling was dat het somber weer zou zijn met opnieuw kans op sneeuw.
In 2005 was het jaar van de herstart en toen totaal onverwachts in een dik pak sneeuw.

Nu heeft de organisatie alweer een degelijke naam op gebouwd als najaars klassieker en dit jaar volgens een nieuw concept, slechts 1 startplaats !.
25 Sport en 26 Toerklasserijders stonden om 09.00 u in Apeldoorn aan de start om de 1e te zien vertrekken.
Ruim 12 uur en 500 km later zal de eerste de finisch weer bereiken en de voorspelling was dat het somber weer zou zijn met opnieuw kans op sneeuw.

2 DAF's staan nerveus te wachten op wat komen gaat, volgens traditie blijven diverse proeven en trajecten geheim !, dus is er weinig of geen voor bereiding.
In de sportklasse rijden Ton en Raymond Koster in de goed geprepareerde 66M1300 in STAR Team kleuren en behalen een 16e plek in hun Sportklasse.


  
In de Toerklasse rijden Johan en Mark Tak met hun 55M een sterke en degelijk rally.

Het slechtere weer en de soms gladde ondergrond liggen Johan wel die graag de wegligging van zijn 55 aanspreekt en stevig door gaat als de tijd wat krap word.

Zijn navigator Mark brengt de equipe toch zonder al te veel fouten of tijdverlies naar een zeer fraaie 5e plaats in hun Toerklassement.

ADAC Eifel-Rallye (D)
16 + 17 juli 2010

Slowly Sideways
Rally Happening


45 fraaie klassiekers aan de start voor weer een prachtige show voor het plubliek.


Het is natuurlijk een Duits initiatief om deze voormalige fabrieksauto's en/of replica's daarvan tijdens belangrijke rallies aan het publiek te tonen door deze auto's ook alle klassementsproeven te laten rijden zonder een klassement op te stellen.
Maar ook deze auto's worden door hun rijders niet ntzien.


Ook in België is Slowly Sideways nu actief en ook daar is de belangstelling enorm, in Nederland echter valt dat zwaar tegen, de rallyorganisatie willen er hier kennelijk nog niet echt aan met uitzondering van de Nederlandrally in Barneveld die ook dit jaar weer een paar auto's toe laat op zijn proeven.

Jules Notermans met zijn 555replica draait in dit circuit alweer vanaf 2004 als enigste DAF mee die jaarlijks 3 tot 5 rallies bezoeken.
Sinds 2007 word hij door zijn dochter Joyce bijgestaan als navigator en is er een solide equipe ontstaan.



5e Montee Historique du Masquisard (B)
15 augustus 2010

Twee fraaie beelden van Philippe Boudron in zijn 1300M tijdens deze heuvelklim in de omgeving van Spa.
Jammer genoeg geen volledige publicatie van het classement op de site van de organisator.





7e Fagnes Ardennes Rally (B)
5 september 2010


Andre en Dominique Ransy rijden in hun thuiswedstrijd naar een 22e plaats in de Touringklasse

7e Oosterschelderit
18 september 2010


Wederom een uitstekende rit door G.A.C. de Krabberijders.
25 sport en 53 tourklasse equipes kregen wederom een fraaie set kaartleesroutes voor gezet.

Het fraaie aan de rit is wel de opgenomen behendigheidsproef waar een afzonderlijk klassement voor is opgemaakt en waarin geen verschil is tussen sport of toerklasse rijders.



In de Toerklasse rijden 1 Daf55 en 3 Volvo66 equipes.

Op de 10e plaats in de deze klasse met Volvo66 John Clement - Jaap Tak direct gevolgd door Erik Edixhoven - Peter Stap met een Volvo66 op de 11e plaats, op de 26e plaats Johan en Noor Tak in hun 55M en op de 40e plaats Bas Nijpels - Gerard Nijpels met de gele Volvo66.

De behendigheidsproef geniet alom waardering onder de rijders, het geeft iets speciaals aan een evenement en dan vooral bij de bestuurders.

Voor de behendigheidsproef word een gezamenlijk klassement opgemaakt van alle deelnemers ongeacht de klasse waarin zij deelnemen en dan zie soms vreemde verschillen.

Bas Nijpels met zijn volvo66 word 3e, Erik Edixhoven met volvo66 word 18e, Johan Tak met de 55M word 36e en John Clement met de volvo66 word 53e op de proef.





6e Belgian Westhoek Classic (B)
18 september 2010


Guy Horsten - Adrianus De Swart met Volvo66st naar een 32e plaats in de Sportklasse en Rob Sanders - Hans Laurijssen met 66sl naar een fraaie 4e plaats in de Toerklasse.


10e ABC-rally (NL)  2 oktober 2010

De ABC-rally is een kaartleesrit met internationale en rally allures, Internationaal omdat een deel verreden word in Duitsland en de rallyallures vind je terug in de lengte van de rit en diverse veiligheidsvoorzieningen die verplicht in de auto aanwezig moesten zijn hoewel dit standaard voor iedere rit geen overbodige luxe zou zijn.

Gereden word volgens het NRR reglement en telt de rally mee voor het Nederlands Historic Rallykampioenschap.

Het wedstrijdgebied is Drenthe - Zuid Groningen en het Duitse grensgebied.

Het geheel is verdeeld in 3 trajecten met een totale lengte van 340km voor Tourklasse tot 370km voor de Sportklasse.

Alle auto's dienen voorzien te zijn van een FIVA-identitycard, brandblussers, grondzeil, verbanddoos e.d. en voor ziet het reglement in toestemming voor het neenemen van extra brandstof in de kofferbak.

Aan de start hadden zich 120 equipes gemeld waarvan er uiteindelijk 10 de eindstreep het haalde wegens mechanische problemen.

In totaal 4 DAF equipes aan de start en allemaal rijden zij de rally geheel uit.
In de sportklasse behalen equipe Ben v.d Rijt - Peter Staal met een oranje 55coupe de 13e plaats, Roeland Ydenberg - Mirjam Verlinden met hun 55coupe worden 26e en eveneens met een 55coupe Ton en Raymond Koster klasseren zich als 31e en voor deze laatste equipe zag het er voor de start niet al te best uit omdat Raymond behoorlijk last had van een ontstoken kies maar toch van start is gegaan.
In de tourklasse behalen Rob van Dooren - Johan van Dam met hun 55 een fraaie 10e plaatst.

11e Legend of the Fall (B)
9 oktober 2010

Het Belgische platteland leent zich bijuitstek voor het rijden van kaartleesritten en dat zal een van de redenen zijn dat er zo'n 130 auto's verdeeld in diverse klasse aan de start komen voor deze 11e editie van de Legend waaronder vele Nederlandse rijders,

Slechts 1 DAF equipe aan de start, Johan Tak - Mark Tak met hun fraaie 55M rijden zij de expertklasse en behalen een 17e plaats.
  

Johan en Mark hebben tijdens de rally de nodige tegenslagen gekent, grote problemen aan de variomatic, het primaire gedeelte klapte er onderuit maar dit kon binnen 20 minuten worden verholpen dankzij een DAF expert in het grensgebied, Tonnie Clement uit Gastel NBr.
Natuurlijk tellen die 20 minuten wel, het zijn straf minuten en die staan een hogere klassering in de weg.

8e Rallye de Regularite de L'Ardeche (FR)
17 en 18 oktober 2010

Opnieuw heeft zich per e-mail een nieuw DAF equipe gemeld vanuit Frankrijk, de broers Jean-Pierre en Danny Perrier met een DAF66sl, qua uiterlijk heeft opnieuw de auto van Claude Laurent als voorbeeld gediend.
In deze eerste kaartleesrit met hun DAF in de heuvels van de Ardeche behaalde zij een 82e plaats in het totaal klassement, hoe deze eerste ervaringen met DAF zijn verlopen hopen wij nog van hen beantwoord te krijgen wij wensen hun alle succes toe in deze sport.



6-Uren v.d. Noorder Kempen (B)
16 oktober 2010

Een van de belangrijkste kaartleesritten van België trekt ook ieder jaar weer vele equipes naar de Kempen voor een sportieve wedstrijd in zeer afwisselde omstandigheden.

Guy Hosten - Adrianus DeSwart met de mooie V66st behalen een fraaie 4e plaats in de sportklasse.

Tom van Santvoort - Darragh Gijssens worden 7e in de Recratieklasse en in de zelfde klasse worden Quiten Devreker - Luc Verlinden met hun 55M 18e.

In de Toerklasse zouden ook Sanders - Laurijssens met een 66 hebben gereden maar daar vinden we niets over in de lijsten, vreemd !
 

15e ATM-Memorial Gilbert Staepelaere (B)
26 november 2010


Al 15 jaar is ATM, de autoclub uit Antwerpen, organisator van deze memorialrit ter nagedachtenis aan een van de meest vermaarde Belgische rallyrijder ooit.

In België staat het ATM-team bekend om zijn strakke en goede organisatie en dat moet ook om meer dan 100 deelnemers een prachtige kaartleesrit voor te kunnen zetten in een Sport-, Toer- en Recreatieklasse die ook weer zijn onderverdeeld in diverse groepen.

In de twee laatst genoemde klasse rijden 3 DAF equipes die uitkomen voor het Classicklassement.



In de sportklasse rijden Eric Edixhoven - Peter Stap met hun Volvo66.
De equipe rijden de rit uit en behaald een 21e plaats in deze klasse maar
dat ging niet van harte.

Door een zeer onwillige startmotor verloren zij zeker een uur en die
tijd kun je niet meer inhalen in de autosport.
De variomatic is werkelijk een fantastisch vinding, maar een daf aanduwen omdat de startmotor niet functioneert, kun je echt vergeten !


In de Recreatieklasse behalen Tom van Santvoort - Darragh Gijssens met een 66SL een 5e plaats algemeen en Quinten Devreker - Luc Verlinden met een 55M behalen een 29e plaats algemeen



In de Toerklasse rijden Rob Sanders - Hans Laurijssen met een 66SL naar de 14e plaats algemeen.



DHRC Rally Happening (NL)
11 en 12 december 2010
 

Als afsluiting van het seizoen is er de jaarlijkse Rally Happening van de DHRC, Dutch Historic Rally Club.
Een fraai evenement waar rijder en navigator zich kunnen uitleven maar ook op stuk kunnen bijten want het is absoluut geen gezellig dagje uit, het is een stevige kaartleesrit met een redelijk hoog gemiddelde snelheid waar zeer ervaren equipes aan deelnemen.

In de sportklasse weten Rob van Dooren - Johan van Dam met de 55M de 19e plaats te veroveren en behalen Johan Tak - Noor Tak met hun 55M een 23e plaats in de toerklasse.