DAF's in Autosport
Classic Rally's 2007

AL WEER EEN JAAR VOORBIJ ! en als wij in Nederland zitten bij te komen van de oliebollen e.d. en hopende op een beetje sneeuw en vorst voor onze wintersportvakantie, beginnen ze in Finland direct na de jaarwisseling al met het rallyseizoen, want in Finland ligt wel sneeuw.

Dit jaar hopen we ook op berichten van Vincent Tourneur, hij is volop bezig met de preparatie van twee DAF's 66M1.3.
Een daarvan zal al in de komende Monte Carlo Historique worden ingezet en de twee zal een groep-2 wagen worden voor het snellere werk.

Maar we beginnen nu eens anders, we beginnen onze pagina 2007 in 1975 met Etienne De Plecker uit België !


Als eerste dit jaar melde zich Etienne De Plecker die in de begin jaren '70 aan diverse rallies in België heeft deelgenomen.

Begonnen is met een 55coupe die voorzien was van een 100pk sterke motor en waar toch leuke uccessen mee zijn behaald.

Helaas zijn van deze auto geen foto's meer aanwezig, de zolder wordt nog onderzocht en wellicht dat de resultaten met de 55c nog op genomen kunnen worden op pagina successen.

Wel gevonden zijn 3 foto's uit 1975 met de 66M1300, bekend is dat in beide rallies een 29e plaats algemeen is behaald en als je kijkt hoe de equipe is samengesteld zijn er mogelijk ook nog resultaten behaald als beste mixed equipe.

Etienne schrijft ons nog steeds wel last te hebben van het DAF virus.
Ons advies is, ga Classicrallies rijden met DAF, dat is beslist de beste medicijn.

Hanka Rallisprint (Fin)
januari 2007


Pekke Lehtiö - Juha Tikka
6e in Historic klasse

In 2006 waren we erg blij met de ontdekking van een Fins DAF equipe en toen werd het lange tijd stil.

Het lijkt er op dat zij alleen rijden wanneer er sneeuw ligt, het levert zeker de mooiste plaatjes op van deze fraaie en potente 66M1.3coupe, want in andere rallies in Finland komen we hun naam niet tegen.

We kunnen het niet bevestigen maar in de eerste berichten van vorig jaar werd melding gemaakt dat de 1300 motor door een Finse Renault specialist was geprepareerd tot circa 90 a 95pk en dat de spoorbreedte achter iets zou zijn vergroot.

Omdat de Hanka Rallysprint op basis van het FIA reglement wordt verreden mogen we veronderstellen dat de auto voldoet aan het FIA reglement zoals wij dat in Nederland ook kennen dus zou de opbouw vergelijkbaar moeten zijn met b.v de DAF66M1.3ccoupe van Paul Hoefsmit, degelijk en betrouwbaar.

We hopen toch echt meer te weten te kunnen komen van rijders en auto.

Rally Monte-Carlo Historique
januari 2007

HET klassieker evenement van het jaar en dat nu alweer voor de 10e keer en nu 319 ingeschreven equipes.

Het zag er lange tijd naar uit dat het een asfaltrally zou gaan worden maar gelukkig vinden ook de weergoden dat de Monte-Carlo rally in de sneeuw gereden moet worden en besloten dan ook maar even te helpen met een flink pak verse sneeuw.

De 319 equipes starten de rally vanuit Monaco, Turijn, Reims, Barcelona en Oslo en de DAF equipes begonnen;
Met startnummer 6 vanuit Turijn, Claude Laurent - Dominique Laurent met 66M 1300coupe.
Met startnummer 58 vanuit Monaco Vincent Tourneur - Jean-Francois Vincent met 66M1300.
Met startnummer 167 vanuit Reims Henry Minard - Nicole Philibert met 66M1300coupe.
De DAF's rijden in Groep4, klasse 1.
Voor 50 equipes blijkt de rally te zwaar en vallen uit met technische problemen, slechts 1 rijder verliest de macht over het stuur en beland in de sloot waarbij hij veel schade oploopt.

Het lijkt allemaal heel erg hard te gaan maar dat is bedrog. De Monte-Carlo rally Historique is een tijdsdrang !.

In proef 10 op het circuit van Serre Chevalier doen de 3 equipes het uitstekend.

Dit is het thuiscircuit van Laurent waarop de heren in december nog flink hebben kunnen testen, Tourneur behaald hier een 14e plaats en heeft dan nog uitzicht op een hoge klassering, Laurent rijd naar de 21e plaats en klimt heel rustig naar de top en Minard komt op een 85e plaats en maakt hiermee behoorlijk wat fouten ongedaan.

Equipe Laurent-Laurent en Minard-Philibert rijden de gehele rally zonder technische problemen, Minard loopt 100 strafpunten extra op omdat hij zich 1 minuut te laat meld bij een tijdscontrole.


Vincent Tourneur kent wel een probleem in traject 7 waardoor hij dit traject moet opgeven en dat levert 20.000 strafpunten op waardoor hij in het klassement heel veel verliest maar wel de rally hervat en uit kan rijden. Vincent Tourneur is de enigste die wegens zijn handicap zijn auto volledig op handbediening heeft en verdient alle respect waarop hij die auto door de sneeuw sleurt.

In het algemeen klassement van 255 auto's vinden we op een 53e plaats Laurent-Laurent, op 111e plaats Minard-Philibert en op een 205e plaats met een zeer groot aantal strafpunten Tourneur-Vincent die desondanks toch met plezier terug kijken op hun eerste daf avontuur.



Orimattila-Rally (Fin)
januari 2007


In een veld van meer dan 200 klassiekers opnieuw in actie in een dik pak sneeuw Pekke Lehtiö - Juha Tikka.
Helaas komt in de uitslagenlijst de DAF-equipe niet voor wel op een andere lijst waaruit op te maken valt dat zij helaas zijn uitgevallen, problemen met de aandrijving, zouden de riemen de kracht van hun motor dan toch niet baas kunnen ?, dat zou wel heel zuur zijn.

Jl. 9 februari ontvingen wij de eerste e-mail van Pekka Lehtiö uit Finland, ook hij heeft onze site ontdekt en stuurde ons onderstaande foto en schrijft daarbij dat zijn uitvallen heeft te maken met een gebroken klep bij een van de cylinders.

Wij hopen nu met regelmaat mooie dingen vanuit Finland te kunnen melden.

Legend Boucles de Spa (B)
februari 2007

Al twee jaar schrijven we dat de belangstelling voor DAF om in te zetten in de rallysport stijgende was en zie hier opnieuw en mooie nieuwe 66M van de Belgische equipe Gerald Wintgens en Cristiaan Delfrier in hun eerste evenement met deze DAF.

De naam C.Delfrier roept herinneringen op, zou het dezelfde zijn die vanaf 1964/65 tot 1970/71 voor het DAF Team heeft gereden of zou het familie zijn ? Wij hopen het te weten te komen.

De heren hebben een zeer fraaie auto op de weg gezet, in deze kleurstelling oogt hij zeer agressief en na verluid beschikt ook deze 66M over een behoorlijk motorvermogen.

Op een Belgische website lezen wij dat deze auto een replica moet zijn van de 66Mproto uit 1973 waarmee Haxhe-Delfrier het algemeen klassement van de Boucles de Spa op hun naam schreven, de kleur stelling was toen duidelijk anders.

Wintgens en Delfrier reden deze editie in Gr-3, klasse 7 en zijn behaalde een 3e plaats in hun klasse en werden 42e in het Algemeen klassement, toch een mooi resultaat om het seizoen mee te beginnen.

Succes heren wij blijven jullie volgen !.

Getoonde foto's werden toegezonden en zijn afkomstig van:
STO-motorsportfotos.de
picardie-rally-photo.com
Mons. Luc uit Belgie.



10e Int. Hornelandrally (NL)  maart 2007
Voor de tweede maal in deze rally actief, equipe Danny Suttorp - John van Dam met hun 1300M coupe.
Zij komen ook dit jaar nog uit in de toerklasse maar weten hun resultaten te verbeteren, dit jaar 16e in hun klasse.

De Hornelandrally blijft toch een behoorlijk zwaar traject, ook dit jaar weer vele uitvallers.

  



Rallyclinic Testdag Niederrhein (D)
maart 2007

Sinds een paar jaar organiseert de KNAF-BSR voor aanvang van het nieuwe rally seizoen een aantal testdagen voor rijders met FIA-licentie. Dankzij hun contacten kan dit in Duitsland op vliegbasis Niederrhein plaatsvinden.

Dit uitstekende idee van KNAF-BSR geeft iedere equipe of team dat hiervoor inschrijft de gelegenheid alle wijzigingen en afstellingen aan hun auto te testen en zonodig direct te verbeteren voordat aan het feitelijke seizoen wordt begonnen.

Er kan op asfalt en onverhard worden gereden dus de remmen kunnen vrij en op snelheid worden getest en bij nat weer kan men naar hartelust driften.

Ook het Amigo Rallyteam met Rens van Dijk in zijn DAF66M1.3 maakte gebruik van de geboden gelegenheid, want hier kun je beter testen dan op de openbare weg.
Voor Rens van Dijk is het natuurlijk belangrijk hoe de werking van zijn variomatic zal zijn, is er voldoen vacuüm, werken de remmen zoals bedoeld, pakt het motorkoppel goed op als ik driftent de bocht door kom en is de afstelling van de motor weer in orde ( zoals in de ELE van 2006 ) en hoe gedraagt de wagen zich in de bochten tijdens een slalom.

Rens heeft alles uitgeprobeerd en getest en kijkt ongeduldig uit naar zijn eerste rally van dit seizoen waarin hij weer wil gaan vlammen.


2e Deltarally (NL)
maart 2007

Nederland is een lassiekerwedstrijd rijker, Stichting Rallyworks plaatse voor de tweede keer dit evenement op de kalender en opnieuw met succes !.

130 equipe verdeelt in Sport- en Tourklasse kregen een pracht van een traject op de kaarten (5 verschillende systemen) voorgelegd plus twee klassementsproeven.

Gestreden werd in het uitgestrekte Deltagebied tussen Zeeland en Zuid Holland.



In de sportklasse rijden D.v.Ipenburg - A.Schoonenwolf met een 66M1.3 en behalen een 71e plaats algemeen, in de Tourklase rijden R.Ydenburg - M.Verlinden met een 55coupe naar een 37e plaats en R.v.Dooren -Jh.v.Dam naar een 39e plaats.

Het routeboek waarin alle belangrijke kaarten staan en de uitleg van de route waren zeer duidelijk en liet geen openstaande vragen.

Het rijden van een klassementsproef was voor enkele deelnemers nieuw maar een welkome afwisseling.

Volgend jaar weer een Deltarally en gaat u er maar vast vanuit dat deze nog wat zwaarder zal zijn wan het organiserende team heeft de ervaring, heeft de contacten en heeft nieuwe plannen.

3e Rallye LeMans Historique (Fr)
maart 2007

Sinds 2 a 3 jaar is in noord Frankrijk Renaud Muntzer op bescheiden schaal actief in de rittensport met zijn 55coupe.
Met zijn navigator Serge Nitschko behaalde hij in deze rally een 40e plaats algemeen.
Renaud is op dit moment volop bezig een 66M op te bouwen om de zwaardere regionaleritten en historiquerallies mee te kunnen rijden dus zullen wij van hem nog zeker berichten en foto's ontvangen.




Foto hier boven is tijdens de Brittany Trophy 2005

Tunisia Safarirallye (TUN)
27 maart t/m 5 april 2007

Op 27 maart vertrok een kleine colonne van 30 klassiekers vanuit Marseille per boot naar Tunis voor een safarirally in de woestijn.
Vincent Tourneur en Pierre Settie nemen deel met hun blauwe Grp-2 DAF661.3M
Helaas geen volledige deelnemerslijst of uitslagenlijst op de site van de organisatie, wel weten inmiddels dat de DAF equipe de rally zeer goed heeft verreden zonder ernstige problemen.
Deze rally wordt ook wel de 1000 duinenrally genoemd omdat die de hoofdmoot van alle hindernissen vormen.
Wij hopen van Vincent Tourneur verdere informatie te ontvangen.


Tour du Hainaut (B)
april 2007

Christiaan Boileau - Dan Camerman behalen een 31e plaats in het Algemeen klassement in deze editie van de tour.

Voor Dan Camerman is het de eerste kennismaking met DAF en dat is hem goed bevallen lezen wij op VHC Automagazine.be, zo goed zelfs dat hj voorlopig vaste navigator van Chritiaan zal blijven en zien wij ze spoedig in de Rallye des Legendes terug.


foto's Eddy Coppee

Historic Tulpenrally (NL)
Mei 2007

Helaas de echte Tulpenrally is niet meer en des te belangrijker is de historische uitvoering van deze legendarische rally die zoals in de begin jaren vanuit Frankrijk start en in Noordwijk eindigt.

Helaas komen we maar 1 daf equipe tegen in deze Nederlandsche klassieker en wel Roeland Ydenberg - Mirjam Verlinden in een 55Coupe uit 1970.
In de Deltarally dit jaar kwamen we hun naam voor het eerst tegen in de uitslagenlijst en direct al beginnen zij aan het grotere werk.

Hoewel nog in de toerklasse rijden zij zonder problemen de rally uit en behalen een zeer nette 14e plaats in hun klassement van in totaal 42 geklasseerde auto's en dat is toch een uitstekend resultaat, daar horen we graag meer van !.


43e Paradigit ELE-Rally (NL)
juni 2007
De Paradiget ELE-rally is voor Rens van Dijk HET evenement van het jaar ! en telkens weer weet hij in deze rally de aandacht op zijn equipe te vestigen door behoudend en toch spectaculair te rijden !.
Natuurlijk gaat de meeste aandacht uit naar de snelle mannen voorin het klassement maar het plubliek heeft ieder jaar weer grote belangstelling voor deze DAF rijder uit Mierlo.
Ruim 100 ingeschreven equipes gingen van start in deze zware edite van de ELE, zwaar vanwege de droogte, de onverharde proeven leken wel een woestijn en wanneer de eerste rijders er door waren werden de sporen steeds dieper.
Rens wist zijn wagen er goed door heen te sturen maar kon niet voorkomen dat de DAF toch forse klappen heeft moeten opvangen maar de auto hield zich zeer goed.

 
Bijna de helft van het deelnemersveld viel uit met technische problemen, problemen waren er niet voor Rens van Dijk en Jurgen van Driel, zij behalen een mooie klasseoverwinning in de Y13 klasse en een 45e plaats in het algemeen klassement.  Tijdens de Rallyclinic Testdagen in Duitsland hadden de monteurs van het Amigo Team al alle aandacht gegeven aan de afstelling en die was volgens Rens Optimaal.  Voor aanvang van de ELE werden wel de variomaticriemen vervangen, een van de belangrijkste onderdelen van een DAF.

Niet alleen Rens van Dijk maar het gehele Amigo Team waren dit jaar extra gemotiveerd want hun team maat Joop van Mierlo, was aanwezig bij een aantal proeven en op de service.  Joop beleefde vorig jaar op 7 oktober tijdens de Nederlandrally in Barneveld een zware crach met een van de Amigo wagens waardoor het gehele team angstige momenten heeft gekend.


Foto's: Wendy van Veen (www.amigorallyteam.nl)

Druivenslalom te Overijsse (B)
mei 2007

Slalom is en blijft populair in België, helaas is dat in Nederland niet zo.

Het is en blijft een relatief goedkope wijze van autosport waarin veel aan de auto mag worden gewijzigd en afhankelijk van de wijzigingen de klasse indeling is vastgesteld door de VAB in België.

De gebroeders Dieter en Pierre Denys houden de kosten zeer beperkt en rijden beide hun eigen race in een en de zelfde wagen en met mooie successen.

In deze editie van de Druiven Slalom in Overijsse nabij Brussel behalen zij respectievelijk een 34e en een 39e plaats in het algemeen klassement.

2e Montee Historique du Miquisart (B)
juni 2007



Op een Frans forum ontdekken we deze foto van een Heuvelklim evenement in de omgeving van Spa.

Er is geen deelnemerslijst of uitslag bekend, toch is er een foto waaruit op te maken is dat het hier om een vrouwelijke coureur gaat.

6e Pays de Lozére Historique (Fr)
juni 2007
Al jaren komen we naam Daniel Descamps uit België tegen onder de deelnemers aan historischerallies en al jaren met een SAAB99 en nu sinds april dit jaar (in de 2e Rallye du Brionnais) in een mooie DAF66M1.3coupe.

Samen met navigator Marcel Fusillier behaalt hij een 49e plaats in het algemeen klassement van deze mooie historischerally, ben benieuwd hoe dat bevallen is, het rijden in een lichtere wagen.

Ypres Westhoek Rally (B)
juni 2007

Het is gelukt!  Rens van Dijk scoort in zijn favoriete rally!.


Drie jaar op rij ging het fout maar dit jaar verliep alles zoals de equipe het zich had uitgedacht, behoudend en safe rijden en vooral de finish halen en zo hoog mogelijk in de ranglijst uit proberen te komen.

De Belgische wegen rondom Yper zijn berucht, ze zijn smal, hobbelig en glad en dit jaar kwam daar een extra handicap bij, veel regen!

Niet minder dan 187 ingeschreven equipes verdeeld over 3 groepen, de International FIA-rijders, International Historic FIA-rijders en de Nationale Historic-rijders.

De Internationale FIA-rijders zijn de zeer snelle jongens, zij snijden alle bochten af om een zo laag mogelijke tijd te zetten en dat maakt dat het gehele traject vol modder komt te liggen waarmee de Historicrijders weer veel extra problemen mee hebben.

Rens van Dijk had zijn les goed geleerd vorig jaar en besloot in goed overleg binnen het team op M+S banden te gaan rijden en NIET te gaan snijden! ( Vorig jaar kosten dat zijn stuurstangen).
  Voor Willie Kesper was dit de eerste Rally van Yper als navigator, aan hem de taak Rens bij iedere bocht te waarschuwen voor moeilijke en soms gevaarlijke bochten combinaties en vooral NIET snijden!.

De rally kenmerkt zich door het hoge aantal uitvallers en dan vooral door het van het parcours schieten en in de sloten terechtkomen, gelukkig bleef deze ellende onze DAF equipe bespaart.
In het veld van 87 Int. Historic FIA-rijders behalen Rens en Willie een mooie 18e plaats in hun klassement maar veel belangrijker is hun overwinning in klasse HC2C tot 1600cc.

Proficiat heren, geweldig! .

7-Uren van Emmeloord (NL)  juni 2007
Ook dit jaar weer een pittig parcours van 240 tot 280 km door Flevoland en Drente met een redelijk hoog gemiddelde snelheid voor de 140 equipes.

Equipe Ledderhof-Balken worden 23e in de Sportklasse
In de Tourklasse komen equipe Eradus-Staal als 17e , Ydenberg-Verlinden als 25e en van Dam-Suttorp als 39e over de finish.


  

Spa Historic Rally (B)
september 2007


Cristiaan Boileau behaald ijn zoveelste klasse overwinning samen met navigator Daan Camerman.

In het Belgische Kampioenschap voor historicrallies is Cristiaan Boileau al jaren actief met zijn 55M groep2.

Dit seizoen bijgestaan door navigator Daan Camerman en ook nu weer scoort het duo hoog.

In deze uitgave van de Spa Historic Rally behalen zij een 21e plaats algemeen en een klassenoverwinning !.

ADAC Rally Duitsland (D)
Historic Rally Party Slowly Sideways

augustus 2007

Equipe Jules Notermans en dochter Joyce geven perfecte show in Duitsland,    Toch leek het even heel anders te gaan !

Het plan was om ook de Eifelrally te rijden maar omdat er nog steeds bedenkingen waren over de motor werd besloten de auto door Van Tongelen Autosport in Limburg zeer grondig te laten nakijken en er was een probleem met de motor.

Helaas konden die niet op tijd worden hersteld en dus was de Duitslandrally de eerste mogelijkheid om weer volop mee te draaien.

Jules wordt dit keer als navigator bijgestaan door zijn dochter Joyce en zij bleek een verrassend goed gevoel voor pacenotes te hebben waardoor het team erg goede tijden liet noteren.

Ed van Tongelen was mee gereisd voor de technische ondersteuning en hoefde slechts kleine problemen op te lossen waardoor de gehele rally kon worden uitgereden.
Tijdens deze rally is er veel technische informatie opgedaan om de auto verder te kunnen verbeteren en is er ook genoeg tijd om de wagen voor de Rally van Barneveld aan de start te zetten.

Het reglement van Slowly Sideways bepaald dat een replica moet voldoen aan de techniek en uiterlijk van het origineel, stap voor stap krijgt Jules Notermans het voor elkaar om zijn 555replica zo nauwkeurig mogelijk na te bouwen en actief te houden.

15e Scheveningen-Luxemburg-Scheveningen (NL)  augustus 2007

Als wij terug kijken in het verleden van de SLS-rally komen we namen tegen van de gebr. Baars en Luijbregts die toen veelvuldig het kampioenschap in deze rally besliste en met hun DAF de overwinning op hun naam zetten, de SLS was toen een behoorlijk pittig klusje.

In deze 15e editie vinden we wel de sfeer van toen maar blijken er behoorlijk wat organisatorische fouten te zijn waardoor diverse stukken worden geneutraliseerd.

  

In het Algemeenklassement van de Tourklasse met 74 deelnemers behalen de equipes R.Ydenberg-Mevr.M. Verlinden met hun 55coupe een 15e plaats en D.Suttorp-Jh.van Dam met een 66M1.3coupe een 31e plaats.

Ronde du Col de la Fayolle (Fr)  september 2007
Equipe D.Descamps - M.Fusillier behaalde een 27e plaats in het Alg.klassement

Belgian Westhoek Classic
september 2007

De Belgian Westhoek Classic word verreden nabij het mooie Ieper, veel smalle wegen en behoorlijke heuvels in het grensgebied met Frankrijk.

Het is een mooie en redelijk zware classicrally op basis van de meest voorkomende kaart leessystemen met tijdcontroles.

De organisatie doet er alles aan om het low budget te houden maar bieden veel en verdienen dan ook een groot compliment.

Equipe Guy Horsten - Adrianus De Swart behalen met hun 66coupe een mooie 12e plaats in het algemeenklassement, zij vormen inmiddels een ervaren equipe en de resultaten laten dat ook zien.

Equipe Rob Sanders - Timo Jongmans behalen met de 66SL een 40e plaats, ook zij draaien een goed seizoen.

Ronde om de Zuiderzee
" ROZ " (NL)

oktober 2007


Het is bijna traditie, de heren W.Staal en P.Staal weer hoog in het klassement.

Dit jaar met hun gele 55coupe naar een 8e plaats in het algemeen klassement.


Slowly Sideways
Historic Rallycars

Nederlandrally Barneveld
13 oktober 2007



Al voor de start van deze editie was bekend dat het ongemeen spannend zou worden, in deze rally zou de Nederlands Kampioen bekend worden.

Het was zou spannend dat zelf een van de kanshebbers in het servicepark een grote stommiteit uithaalde die beslist niet goed te praten was en uit de rally werd genomen.

De Nederlandrally is ook de enigste rally in Nederland waarvoor auto's van Slowly Sideways worden uitgenodigd om aan het plubliek te tonen en de tijdruimtes tijdens de KP's op te vullen.
Net als de kampioenschaprijders maken ook de rijders van Slowly Sideways hun notes tijdens een uitgebreide verkenning van het parcours om later alle KP's ook op snelheid te kunnen rijden echter met het verschil dat er van de geregistreerde tijden geen klassement wordt opgemaakt.

Aan de start staat Jules Notermans met zijn fraaie 555replica met gelegenheid navigator Rinus Blankestijn, ook zij zullen de 5 KP's twee maal rijden.

Tot en met KP7 verliep de rally perfect !.  Het weer speelde een belangrijke rol, het bleef mooi droog waardoor er nogal wat zand en grint los kwam in de bochten en het toch uitkijken geblazen was.   Door wat schuivers ontstond voor alle deelnemers wel enige vertraging maar dat hoort bij de sport.
Op KP8 ging het echter volledig verkeerd!   Equipe 105, Besselsen-Eisenberg, raakte met hun auto van de weg waarbij gewonden zouden zijn gevallen. De hulpdiensten moesten er aan te pas komen waardoor kp8 werd stil gelegd en er veel vertraging ontstond voor de klassementsrijders.

Om die tijd weer een beetje te kunnen inlopen werden de nog te rijden kp's voor deelnemers van Slowly Sideways gestaakt, helaas want deze stonden klaar om van start te gaan toen die opdracht kwam.
De beslissing was voor ons begrijpelijk maar wel zeer teleurstellend want wij hadden ons alle voorbereid op de laatste proeven in het donker want dat blijft nou eenmaal het meest spectaculaire van de sport.

La Course de Cote "De Propiac" (Fr)
Monte Historique "De Murs" (Fr)
Montee Historique "Chereaux" (Fr)

Eerder op deze pagina zag u een bericht over een Heuvelklim wedstrijd in België.
In Frankrijk is deze sport zeer populair en er gaat ook bijna geen weekend voorbij of er is ergens in het land wel een wedstrijd.
Jammer genoeg wordt er op internet nog niet echt veel aandacht aanbesteed maar met een beetje geluk treffen we wat foto's aan maar helaas zonder vermelding van berijders of van klassement.
Gelukkig komen we wel enkele DAF's als deelnemer op de foto's tegen zoals hier Julien Michel in zijn 66M maar wie de rijder in de 55M is onbekend, de auto is volgens mij de ex auto van Pierre Berte uit België, de reclame op de motorkap is nog de zelfde.
 

Conrad Twente Rallysprint (NL)  Hengelo november 2007

Zoals al vele jaren als afsluiting van het rallyseizoen De Conrad Euregio Rally en Twente Rallysprint, het spektakel op het industrieterrein van Hengelo Overijssel.

Echt duizenden bezoekers staan hier ieder jaar weer lang de route waarop de sprinters alles op alles zetten om de laatste punten te scoren.

Paul Hoefsmit - Bert de Boer in de bekende 66Mcoupe, brengen zoals we dat van hen gewent zijn, hun auto weer aan de finish op een 30e plaats sprinters algemeen.

12e Memorial Gilbert Staepelaere(B)
november 2007

Drie deelnemende DAF equipes in deze editie, 1x in sportklasse en 2x inrecreatieklasse.

Wim Aalders - Wim Vellekoop met 55M in de sportklasse.
Tom van Santvoort - Darragh Gyssen met 66SL en
Danny Vleeshouwers - Lisette Diephout met 66M1.3coupe rijden de recreatieklasse en behalen een 10e en 31e plaats in hun algemeen klassement.

Voor equipe Wim Aalders - Wim Vellekoop in de sportklasse is de DAF nog redelijk nieuw, zij maakte de overstap naar DAF pas in september jl. na jaren met Fiat 128Rally te hebben gereden.
De vader van Wim Aalders heeft in het verleden veel gewerkt voor het bekende STAR Team en heeft de belangstelling voor de DAF rallyauto nooit echt verloren.
De equipe ontdekte wel dat de reglementen in België toch iets anders worden uitgelegd dan in Nederland waardoor een fout gauw is gemaakt en direct op grote achterstand komt, ze behalen een 20e plaats in hun sportklasse.

Rally Portugal Historico (P)
Oktober 2007

Tijdens deze rally presenteert Claude Laurent zijn nieuwe rally DAF66M1.3.
De auto is een replica van de wagen waarmee hij voor het fabrieksteam een 30e plaats in de 1974 Rally Monte Carlo heeft behaald, de 70-54-UZ

De Ralli Portugal Historico wint aan belangstelling, dit jaar al 107 equipes aan de start.

Claaude Laurent en zijn vrouw Domenique behalen een 70e plaats in het algemeen klassement.


December 2007 (F)

Veel sneeuw en veel ijs in de Franse Alpen op 1300m hoogte betekend variomatisch ijspret bij de familie Laurent op het Circuit Serre Chevalier.

Wegens het drukke schema van het circuit in januari aanstaande was deze editie wat aan te vroege kant waardoor toch minder deelnemers konden komen, Helaas dit jaar dus maar 15 deelnemers aan dit zeer unieke evenement voor DAF-rijders.

Voor equipes als Laurent en Tourmeur is het een laatste test voor hun deelname aan de Monte Carlo Rally in februari 2008 en zij rijden dan ook zeer serieus, nemen de bochten op diverse manieren om te kijken hoe hun auto zich gedraagt.

Voor de overige deelnemers betekent het een weerzien met vrienden en een uitstekend moment om een actief seizoen af te sluiten met een goed glas wijn, zeer goed eten en veel plezier.
Dat het rijden op dit circuit niet gevaarlijk is zal u duidelijk zijn als u goed naar de bemanning van de DAF44 van de heer Brunel kijkt, deze laat zijn auto geheel over aan de kleinzoon van Claude Laurent.

De volgende editie is mogelijk weer rond de jaarwisseling 2008-2009 of vroeg in januari 2009, wat zou het mooi zijn als er dan vanuit Nederland eens wat meer DAF's zouden deelnemen, zet derhalve alvast een aantekening in uw agenda !!.

 
  
  

Wij sluiten deze pagina dan ook af door u een goede jaar wisseling toe te wensen en hopen dat u in 2009 weer volop onze site zult bezoeken.
Voor de opening van pagina 2008 heeft zich een ex DAF rally / rallycrosser / autotuner gemeld met vele foto's



DAF's in Autosport
Classic Rally's 2008

Op onze pagina over rallycross en ter afsluiting van seizoen 2007 melden wij al dat wij u kennis willen laten maken met nog een ex DAF rallyrijder en rallycrosser uit de begin jaren '70 en hebben het dan over de Belgische rijder Eduard De Sitter, toen beter bekend als " Wardje", per e-mail ontvingen wij van hem persoonlijk onderstaande informatie en foto's.

Eduard De Sitter België

Was in jaren rond 1968/'69 geen onbekende in de Belgische autosport, in 1969 werd hij al op 20-jarige leeftijd B.A.S.C. kampioen rallypiloten van België met zijn toenmalige navigator Roland Michiels.

Begin '70 kocht Eduard zijn DAF bij DAF dealer van Vlasselaer die later zijn navigator zou zijn in diverse Belgische rallies.

In die jaren stonden de lokale kranten rondom Antwerpen vol over de zware strijd tijdens de Drie Zustersteden Rally tussen de DAF equipe De Sitter-van Vlasselaer en BMW equipe Berendtson-Moelans, de De Sitter-van Vlasselaer wonnen het algemeen klassement.
Eduard groeit op in het autobedrijf van zijn vader en in 1971 start hij zijn eigen Tuningsbedrijf EDS en specialiseert zich in Renault's en DAF's

Zijn DAF hier op foto transformeert diverse malen van rallywagen naar rallycroswagen, de auto heeft een DNR-motor maar in eigenbedrijf weet Eduard daar nog eens 20pk meer uit te halen tot zo'n 120pk.

Ten tijde van de oliecrises neemt Eduard het besluit zijn bedrijf van de hand te doen en nemen zijn autosport activiteiten langzaam af, wel bezoekt hij nog enkele slaloms die in België tot op de dag van vandaag nog steeds erg populair zijn.



54e Neige et Glace
(Fr) 13 t/m 16 Januari 2008

Zaniroli Classic Events tekent voor deze drie dagen durende regelmatigheidrally door de Franse Alpen, een prachtig evenement dat bekend staat om zijn routes op 1300m en hoger gelegen bergpassen.
Om de organisatie degelijk te kunnen laten verlopen worden maar beperkt deelnemers toegelaten, dit jaar 50 equipes.
Het grootste deel van de rally wordt gereden op spijkerbanden met kleine spijkers zoals deze verplicht zijn in de winterperiode in de Alpen.

Claude en Dominique Laurent zijn vaste deelnemers van deze rally en dit jaar komen reden zij met hun nieuwe 66 in historique outfit en behaalde zij een 13e plaats in het algemeen klassement en een 1e plaats in hun klasse 5.2

Jämsä Ralli (Fin)
2 en 3 februari 2008

Het is winter, er licht een dik pak echte sneeuw en dus tijd voor de Jämsä Ralli en tijd voor Pekka Lethiö om zijn bijzonder mooie vel rode coupe weer in te zetten.

De 66M1.3coupe heeft de afgelopen tijd grondig onderhoud gehad en is voorzien van wat nieuw plaatwerk, het afgelopen seizoen was hij er niet ongeschonden doorgekomen.

Samen met zijn vriend Harri Nijkänen rijden zij in de klasse tot 1600cc en behalen een zeer mooie 8e plaats algemeen in zijn klasse.

Per e-mail kregen wij het bericht dat een andere vriend van Pekka een 55 aan het opbouwen is voor de rallysport en dat men opzoek is naar onderdelen, hulp is reeds aangeboden en nog meer hulp is welkom !













11e Rally Monte Carlo Historique (Fr)
31 jan. t/m6 februari 2008
De mooiste, de zwaarste en de langste classicautorally van het jaar verpakt in een dik pak sneeuw, een droom evenement !, de perfecte omstandigheden voor een DAF equipe !

Equipe:    7
Claude Laurent
Domenique Laurent
DAF66 Marathon1.3

Equipe:    41
Jean-Pierre vd Wauver
Leon Lejeune
DAF66 Marathon1.3
2e auto van V.Tourneur

Equipe:    66
Vincent Tourneur
Pierre Settie
DAF66 Marathon1.3

Equipe:    118
Gerald Wintgens
Cristiaan Delferier
DAF66 Marathon1.3
Totaal 330 auto's aan de start in Kopenhagen, Reims, Turijn, Barcelona en Monte Carlo.
Aan de start de meest mooie klassieke rallywagens, er waren zelfs originele ex-fabriekswagens bij, waaronder 4 zeer mooie wedstrijd DAF's en 1 ervice DAF.

Vanuit Turijn met startnummer 7 zal equipe Laurent de aanval openen, een groot gedeelte van de rally speelt zich af in zijn provincie en op zijn eigen circuit "Serre Chevalier" in Briacon.
Bovendien heeft Claude Laurent zoveel rijervaring met DAF in deze omstandigheden dat een goede klassering mogelijk moet zijn.

Vanuit Monte Carlo starten de equipes 41 en 66, v.d. Wauver en Tourneur.
v.d Wauver - Lejeune zijn geen onbekende in de classicrallies en hebben deze DAF gehuurd van Vincent Tourneur.
Vincent Tourneur kent het evenment zeer goed, vorig jaar al met dezelfde blauwe DAF deed hij het bijzonder goed tot op het moment dat zijn auto werd aangereden door een andere equipe.

Vanuit Reims vertrekken Wintgens-Delfrier met nummer 118 in hun zilver grijze DAF waarin zij in 2007 zo fraai de Legende of de Boucles de Spa mee reden.


Dag 1 van de rally betekent voor alle deelnemers technischekeuringen, documentcontroles, stempels ophalen en op plakken van startnummers, het oprijden naar de startplaats en onder luid applaus van het publiek het afrijden van het podium voor de aanlooproutes naar de 1e feitelijke start!

In Riems slaat voor equipe 118 direct het noodlot toe, zij rijden hun dynamo volledig aan gort en moeten nog VOOR zij bij het startpodium aankomen besluiten de rally te staken, wij gaan er vanuit dat de schade zo groot was dat zelfs de plaatselijke renault dealer er niets meer mee kon doen, helaas einde voor Gerald Wintgens en Cristiaan Delferier dit hadden zij zich echt anders voorgesteld.

Op deze eerste dag ook in Monte Carlo problemen voor Tourneur-Settie, zij kampen met een zeer onwillige motor en daar door komen zij twee maal 30 minuten te laat aan bij een TC en hebben zij 's avonds al 20.000 strafpunten.

Het probleem is die dag wel opgelost door de altijd aanwezige monteurs met hun DAF66 service wagen maar moeten vanuit een onmogelijke positie gaan proberen een behoorlijk resultaat te behalen.

Voor de overige twee DAF equipes verloopt dag 1 zonder problemen, zij doen rustig aan en wachten tot de rally de hoger gelegen etappes in gaan en in de sneeuw een grote slag kunnen slaan.

Op de eerste echte wedstrijddag moeten 4 etappes worden afgelegt, deze bevinden zich dan nog zo rond de sneeuwlijn op 700 meter hoogte.

Op de twee wedstrijddag is het echt doorrijden, 5 harde tijdetappes die de equipes hoger de Alpen inbrengt en waar zij in een dik pak sneeuw terecht komen.

Niet alle equipes zijn hier echt op voorbereid en er zijn dan ook al vele uitvallers te melden en veel wagens met plaatschade.
Gelukkig komen de DAF's er zonder schade door heen en melden zich alle op het circuit "Serre Chevalier" van familie Laurent waar een regelmatigheidsetappe gereden moet worden.

Claude Laurent, de man met ervaring, klimt enorm in het klassement.    van de Wauver blijkt een beheerst rijder te zijn die zonder risico's te nemen zijn groene Daf hoger in het klassement weet te brengen, ook Vincent Tourneur maakt van de gelegenheid gebruik om de capaciteiten van een variomatic vol in te zetten en schuift een fors aantal plaatsen op in het klassement.



Monsieur le mecanisien
MERCIE !
pour votre assistance
Op 6 februari komen 3 daf's uiteindelijk zonder schade aan de finisch in Monte Carlo aan en kunnen zij alle terug kijken op een prachtig en vooral zware rally.
Van de 330 gestarte equipes worden er 267 na de finisch in het klassement opgenomen.

C.Laurent - D. Laurent 18e plaats    J.P. v.d. Wauver-L. Lejeune 57e plaats    V.Tourneur - P.Settie 217e plaats    G.Wintgens - C. Delferier uitgevallen.




3e Legend Boucles de Spa (B)
16 en 17 februari 2008

Het is bekend dat voormalig fabrieksrijder Andre Ransy nog een aantal Daf's in zijn bezit heeft maar veel mooier is dat zijn zoon Andre junior ook over een fraaie coupe beschikt en deze nu inzet tijdens deze Legend Boucles de Spa.

Samen met navigator Alain Huby rijden zij de Regularity Classic Klasse, een klasse waarin de gemiddelde snelheid lager ligt dan in de Historicrallyklasse en behalen Andre en Alain met hun 55Mcoupe een 35e plaats in een totaal veld van 126 deelnemers.
Wij hopen dat Andre Ransy nu het virus weer terug heeft om met DAF in rallies actief te zijn en wellicht horen en zien we dit jaar meer van hem.

Historic Neste-Häijää Ralli (FIN)   16 februari 2008
Opnieuw mooie beelden en informatie vanuit Finland, equipe Pekka Lethiö - Harri Nijkänen behalen een mooie 4e plaats in hun klasse.
Even dreigde het volledig mis te gaan toen zij met hun DAF uit het parcours schoten en vast kwamen te staan maar in Finland is er altijd veel publiek die bereid zijn de helpende had te bieden en de auto weer terug in de baan brachten.
Dit koste de equipe veel tijd en maakte dat zij de 3e plaats kwijtraakte en nu 22 seconde achter nummer drie klasseerde.



11e Int. Classic Hornelandrally (NL)
6 en 7 maart 2008
Voor de 11e maal was Weert de rallystad van de maand, van hieruit gingen 126 equipes van start voor een pittige twee daagse rally door Duitsland, België en Luxemburg terug naar Weert.

In de sportklasse 81 wagens aan de start en 65 aan de finish.
In de tourklasse 45 wagens aan de start en 44 aan de finish waaronder 2 daf's en een volvo66.

Het parcours was redelijk zwaar te noemen, in België en Luxemburg moesten de equipe een aantal malen kleine riviertjes door waden wat voor menigeen die te hard er door heen reden inhield dat de ontsteking droog gemaakt moest worden en dat betekend tijdverlies.

Het schema tijdschema was scherp maar haalbaar, ondanks dat op delen van de route nog sneeuw aanwezig was die niet al te veel belemmering leverde.
Dannay Suttorp-John van Dam met nummer 121 behalen een 22e plaats in hun klasse, Mark Tak-Jaap Tak brengen hun Volvo66 naar een 31e plaats en Rob Fontijn -Dennis Barten komen keurig op een 38e plaats, alle in de Tourklasse.
  



Classic Harvest Tours (GB)
23 september 2006 en 2007
We moeten toch even terug naar 2007, dankzij Simon Westerby zijn we op het spoor gekomen van een actieve DAF rijder in Engeland, Jeremy en Robin Hunter met een DAF66coupe.
Op de website van de Classic Harvest Tours staan afbeeldingen van Jeremy en Robin Hunter tijdens deelname aan de classicrally in 2007, een classicrally die verreden wordt in de Thames vallei in het district West Birkshire en North Hampshire.
Via e-mail proberen wij contact te krijgen met deze heren en wellicht kunnen we binnen kort meer vertellen over hun activiteiten, hierbij de eerste foto's van deze equipe.



Slalom Wittlich (D)
2e Paasdag 2008
Na een lange tijd van voorbereiden en daadwerkelijk opbouwen was voor Bart Manders het tijdstip aangekomen om te kijken of zijn 55M klaar is voor deelname aan Slaloms, Heuvelklims of het Circuitraces.

De slalom van Wittlich, op de parkeerplaats van de Duitse Dunlopfabriek, moest het eerste testwerk gedaan worden.

Misschien van wegen de sneeuw op 2e Paasdag was het deelnemers veld niet al te groot hoewel er toch bijzonder mooie auto's aan de start verschenen.
De keuring verliep voor Bart wat stroef omdat de gegevens op de Nederlandse kentekens anders zijn dan op de Duitse papieren maar uiteindelijk werd de auto goedgekeurd en ingedeeld in de klasse S4, verbrede voortuigen tot 1400cc.
Voordat überhaupt de eerste tijden konden worden gereden moest eerst de strooiwagen zijn rondjes maken.

De aller eerste tijdstrainingen verliepen niet geheel foutloos maar uiteindelijk kwam Bart toch met een acceptabele tijd om verder deel te nemen.
Helaas voor Bart geen podium plaatst, dat zou te mooi zijn, maar een zeer goed gevoel over de auto zoals hij nu is.

Wij wensen Bart dan ook veel succes toe en hopen meer van hem te kunnen gaan berichten.



1e Antwerp Classic (B)
5 april 2008

Na een aantal jaren als voorbereiding in de toerklasse zullen dit jaar Guy Horsten en Ad DeSwart met hun DAF66coupe deelnemen in de sportklasse tijdens de grotere evenementen in België.

Hun verwachting was om geen goede prestaties te kunnen neerzetten omdat de concurrentie heftig is, maar schijn bedriegt,In hun eerste optreden behalen zij al direct een 13e plaats in het sportklassement en dat mag best opmerkelijk genoemd worden in een totaal veld van 77 auto's.

Ronde du Tricastin(Fr)
12 april 2008

De Franstalige Belgische equipe Daniel Descamps - Marcel Fusillier zijn met grote regelmaat deelnemer aan Franse historicrallies met hun DAF66 1.3coupe of SAAB99.
Met hun DAF behaalde zijn een mooie 9e plaats in het algemeen klassement van deze Ronde du Tricastin.



4e Coppa d' Europe(NL)
3 t/m 6 april 2008

Regelmatigheid rally door 8 landen die aan belangstelling en kwaliteit wint.

In de Franse noord-alpen lieten de deelnemers zich toch verrassen door de grote hoeveelheid sneeuw en moesten onderweg nog snel sneeuwkettingen zien te kopen.

Equipe Ydenberg - van Linden met hun 55coupe behalen een fraaie 10e plaats in het algemeenklassement en zoals de grote foto laat zien was er nog even tijd om uit te stappen en de daf in de sneeuw te fotograferen.



ADAC Hessen Rally Vogelsberg (D)
18 en 19 april 2008
Opnieuw grote belangstelling voor Slowly Siteways in Duitsland tijdens de Vogelsbergrally, de voormalige fabriekswagens en replica's weten het plubliek weer te boeien met een spectaculaire show.

Jules Notermans en dochter Joyce laten met hun 555replica zien dat dit een zeer snelle en nu vooral betrouwbare wagen is geworden.

De wegen rondom het Duitse Schlitz waren door de regen behoorlijk glad en het onverharde gedeelte was een bak blubber en juist hierin voelt Jules zich lekker, bijna 20% van de rally was onverhard!.
Op de zeer bochtige wegen liep de DAF uit op de Escorts BDA's met 200pk aanboord, wat weer eens aangeeft dat de variomatic- aandrijving goed doceerbaar is en zolang de wielen blijven draaien in de bocht de acceleratie de bocht uit ook zeer snel is, toch was er even een moment van spanning of eigenlijk te kort aan spanning, een losse stekker op de dynamo zorgde voor een lege accu maar kon voor de start van dag 2 worden verholpen.





55e Int. Historic Tulpenrally NL)
4 t/m 10 mei 2008

Deze 55e editie van de Tulpenrally gaat van start vanuit het Franse "Annecy" de plaats waar het 60 jaar geleden allemaal begon met de meest bekende Nederlandse rally.
De deelnemers zijn onverdeeld in drie klassen, Tourklasse, Sportklasse en de Expertklasse.

Eind '60er en begin '70er reden er soms wel 12 tot 15 DAF's in Tulpenrally en streden zij voor de hoogste podiumplaatsen, in 1961 waren vd Berg - Smulders algemeen winnaar met een DAF 600.

Dit jaar is het equipe Roeland Ydenberg en Mirjam Verlinden die de eer van DAF hooghouden.

Met hun 55coupe rijden zij de tourklasse en behalen een 5e plaats in het algemeen tourklassement dat na 6 dagen rally tot 49 geklasseerde auto's was uit gedund, een hele mooie prestatie !


Foto's Nanno Kroen


1977 Hankiralli met Leo Kinunen
Teijo Taloralli (FIN)
24 mei 2008

VOLVO66 grp2 op nieuw actief !!

In ons archief bevonden zich reeds enkele foto's van de VOLVO66 met kenteken AHM-166, maar lukte het niet verdere informatie te vinden en nu ineens dankzij een Finse rallyfanaat per e-mail diverse websitelinks waarmee wij onze zoektocht weer kunnen opstarten

Deze auto is waarschijnlijk opgebouwd door Leo Kinunen en deze heeft er voor zover bekend 5 rallies mee gereden in Finland.
Ook beschikken wij over slechte foto's uit 1977 van deze auto waarbij de naam Kari Suominen - Ismo Mard bij staan vermeld en dan jaren niets meer.

1976 Articralli met Leo Kinunen

Gelukkig blijkt de auto nog in goede conditie te zijn en nog in bezit van Kari Suominen die nog steeds samen met Ismo Mard actief is.

De Teijo Taloralli, op basis van FIA reglementen, is onderverdeeld in 3 groepen, de Rally, Rallysprint en istoricrally.
De Volvo66 grp.2 is ingedeeld in de Historicklasse H2 en als we kijken naar de deelnemende auto's is dat waarschijnlijk een klasse tot 1600cc.

De equipe Kari Suominen - Ismo Mard behalen in hun klasse een 4e plaats, een totaal algemeen klassement is niet opgegeven.


Hardenberg Classicrally (NL)
25 mei 2008



Overwinning voor Co Wammes - Peter Staal met 55coupe en zware teleurstelling voor Blankestijn - van leersum met 66M1.3.

De Hardenberg Classicrally is nog jong maar zeker aan te bevelen om te rijden, het gebied nabij de Duitsegrens leent zich enorm voor met name grensbenaderingsysteem.

Voor equipe Co Wammes - Peter Staal verliep de rally op rolletjes en zij behalen de overwinning in de sportklasse.
Voor equipe Blankestijn - van Leersum eindigde de rally in het tweede traject wegens een gebroken koppelingsplaat, de auto kon later per ambulance worden afgevoerd naar de garage.


LiZa Classicrally (NL)  31 mei 2008

Lionsclub Zandvoort organiseerde t.b hun stichting Lions Helpen Kinderen een mooie classicrally voor auto's
tot en met bouwjaar 1975 rondom hun thuisbasis Zandvoort.
Gereden wordt op het circuit, de slipschool van Rob Slotenmaker en het duinengebied.

Equipe Cuijpers - Schoonenwolf noteren een 36e plaats algemeen in de rally
waarvan het batige saldo overgedragen zal worden aan diverse projecten voor kinderen.



6-Uren van Breda (NL)
1 juni 2008



De 6-Uren van Breda is een mooie compacte classicrally, 4 trajecten en ieder traject weer verdeeld in 2 delen.
130 ingeschreven auto's verdeeld over een Sport-, Toer- en Vintageklasse.
Voor de Sportklasse was een verplicht behendigheidsproef opgenomen die door de overige klasse vrijwillig mocht worden gereden en voor die klasse niet mee telde in het klassement.

In de Toerklasse 2 deelnemende DAF equipes, John van Dam - Roderic-Jan Boudoin met de bekende 66M1.3coupe en Rinus Blankestijn - Gerard van leersum met een 55M.

In de toerklasse blijken de deelnemers behoorlijk aan elkaar gewaagt te zijn, na afloop van traject 2 waren er 23 equipes met 0 strafpunten, waaronder equipe Blankestijn - van Leersum.
Pas in traject 3 en 4 werden de verschillen duidelijk.
Opvallend is dat equipe van Dam - Boudoin deze laatste twee trajecten foutloos reden en flinke sprongen vooruit maakte en uiteindelijk slecht 45 tijdstrafpunten opliep in de ex-aequo telling.

Equipe Blankestijn - van Leersum miste in het laatste traject een combinatie controle ( noteerde deze niet omdat de controle volgens hen te ver naast de route afstond ) en kregen 60 tijdstrafpunten in de ex-aequotelling.

Uiteindelijk klasseerde van Dam - Baudoin zich als 8e en tuimelde Blankestijn - van Leersum naar een 20e plaats in het Toerklassement, zo dicht zaten de punten op elkaar.

In de behendigheidsproef klasseerde Blankestijn - van Leersum zich als 6e algemeen of te wel als snelste van de deelnemende toerklasserijders.

6-Uren van Leuven (B)
11 mei 2008

Equipe Joan Colijn - Gael Vanpassel behalen een 31e plaats in de toerklasse.

Over deze kaartleesrit voor classiccars is zeer weinig informatie te vinden, ook over deze equipe is weinig bekend.

Marathon Kokshijde (B) - San Remo (I)
30 mei en 1 juni 2008

Op diverse Franse en Belgische forums komen foto's en informatie tegen maar geen eindklassement.

Het gerucht ging dat de equipe Minard - Philibert uiteen gevallen was, maar hier blijkt toch dat zij samen de draad weer hebben opgepakt.

13e Classic Gelderlandrit
7 juni 2008

Ruim anderhalf jaar hadden zij niet samen een gereden en voor Cindy was het de eerste keer in hun DAF55M en direct een mooie klasse overwinning voor Cindy en Wim Aalders in deze editie van de Classic Gelderlandrit.

Mooie trofeeën en een lekkere wijn zullen de motivatie voor meer classicritten zeker stimuleren.


Helaas is er zeer weinig publiciteit rond deze classicrit, we hoopte op meer foto's, vandaar deze late plaatsing.

44e Paradigit ELE Rally (NL)
7 en 8 juni 2008

Nederlands meest geliefde rally van de laatste jaren!
Een rally waar het plubliek massaal voor uitloopt en de rijders op scherpst van de snede rijden, maar vooral de rally waar Rens van Dijk met zijn 66M zich altijd happy voelt!.

84 equipes op de startlijst voor 22 mooie klassementsproeven in 2 dagen en zoals ieder jaar weer de proef op " Ekkersrijt " in Son waar 's avonds duizenden mensen naar toekomen.
Rens van Dijk werd dit jaar genavigeerd door Jurgen van Driel en dat blijkt een goed koppel te zijn.
Jurgen navigeert de equipe op iedere proef naar een 50e, 52e of 53e plaats met als klapstuk een 2e plaats op KP 13.
Op KP13 zijn Rens en Jurgen slecht 13 seconde langzamer dat Erik Wevers in zijn Focus WRC, wat daar de oorzaak van is, is niet goed bekend, Dirk Boers was 6 seconde langzamer dan Rens van Dijk.

KP11 was een regelrecht nachtmerrie omdat van Eldik met zijn Subaru een boom raakte en zijn auto werkelijk in vlammen ziet opgaan, wordt KP11 geneutraliseerd en krijgen alle equipes de normtijd toebedeeld.









Totaal 55 equipes klasseren zich na twee dagen harde strijd, Rens van Dijk - Jurgen van Driel behalen een zeer fraaie 41e plaatst in het algemeen klassement.

Na afloop van de rally was Rens dan ook zeer te spreken over zijn auto.

Gedurende de wintermaanden was er groot onderhoud gepleegd, met name de remmen hadden veel aandacht gekregen en werkelijk alles liep gesmeerd mede dankzij de monteurs van het Amigo Rally Team.





Pole Position Eindhoven (NL)
8 juni 2008

Een groots auto-evenement in Eindhoven, voor een weekend was de stad auto stad van Nederland.

Naar schatting 75.000 a 80.000 mensen bezochten het eenmalige circuit van Eindhoven waarop vele mooie snelle sportwagens, race- en rallywagens en natuurlijk de Parijs-Dakar wagen van de familie de Rooy een demonstratie gaven.

Uiteraard was er volop gelegenheid voor andere deelnemers om hun gepoetste klassieker of dagelijkse gebruiksauto aan het plubliek te tonen.
De meest exclusieve auto's kwamen in een defilé voorbij waarin ook zeer veel en mooie DAF's.

Onze aandacht ging was gericht op de aanwezige ex-dafrijders David van lennep en Mike Beckwith die als team in de Formule-3 DAF's mooie overwinningen behaalde in de jaren 1966 en 1967 en die na 40 jaar weer samen in een 1000cc F3 DAF over dit eenmalige circuit konden jagen.

Tijdens dit evenement konden we eindelijk de vorderingen zien van de wederopbouw van de 555, de auto is nog niet volledig in oude glorie hersteld maar Peter Schutte is een perfectionist en heeft tijd nodig, maar de auto is werkelijk prachtig !
Wij wachten in spanning af of hij ingezet gaat worden in Classicrallies.

De Fam. van Doorne toonde de 01-55-HD waarmee in 1968 en 1993 de London-Sydney- Marathon is uit gereden.

De F3 wagens en de 01-55-HD zijn in het DAF Museum te bewonderen en de 01-55-HD komen we nog wel eens tegen in een classicrally.

Aanwezig ook Bart Manders die zijn 55Gr2 racer eens flink aan de tand kon voelen tijden een gezamenlijke race, ook hij is nog steeds druk doende zijn auto in perfecte staat te brengen om wellicht op het circuit te gaan deelnemen aan races.

Wegens drukke werkzaamheden zien wij de auto van Eugene Wijnen niet zoveel tijdens FIA rallies of sprints maar hier moest toch voor worden vrij gemaakt.

Een man die het zeker na zijn zin had in een DAF was David Westenbrink in de rallydaf van Andre Schoonenwolf.
David en Andre vormen een team in de Chevrolet Kalos Cup waarin zij het klassement aanvoeren.
David viel in voor Andre en liet zien dat hij ook met de DAF behoorlijk kan schuiven en boenderen.






Ronde Historique de St. Martin Vesubie (Fr)
13 t/m 15 juni 2008

Helaas is ook van deze Classicrally weinig te vinden op internet, ook het classement is nog steeds niet openbaar gemaakt.

Claude en Dominique Laurent 13e plaats Algemeen klassement



62 deelnemers in de Sportklasse en 98 in de Toerklasse, het centrum van Emmeloord stond vol met mooie klassiekers voor de start van deze 10e editie.

De 7-uren van Emmeloord staat bekend om zijn degelijke organisatie, 9 zeer mooie routes en heel goed kaartmateriaal en een juiste tijdsplanning.
De organisatie had geen extra valkuilen verwerkt waardoor vele zich verloren zouden rijden maar wel een bemande conrole in een boerenschuur verstopt waar de gehele karavaan dwars doorheen reed
In het totale startveld 5 daf's aan de start, 1x in sportklasse en 4 in de toerklasse.

In de Sportklasse is het equipe Ledderhof - Rosbag in hun 55M die het zeer goed doen, van start tot finish rijden zij op een 2e plaats.
In het 2e gedeelte worden door de eerste 6 equipes wisselende kleine foutjes gemaakt maar deze hebben uiteindelijk geen effect op de eindklassering, zij worden 2e algemeen in Sportklasse.

Qua afstand en routes was er niet veel verschil tussen beide klasse, alleen de tijdsplanning ligt voor de toerklasse wat minder scherp.

In het tussenklassement leid equipe van Dooren - van Dam met hun 66M1.3coupe, in het tweede traject worden ook hier door de equipes verschillende fouten gemaakt waardoor veel verschuivingen plaats vinden, uiteindelijk klasseren van Dooren - van Dam zich als 5e, Blankestijn - van Leersum met 55M als 9e , Eradus-Staal - Eradus met 55Mcoupe als 18e en IJdenberg - van Linden met 55coupe als 34e in het algemeen toerklassement.

7 Uren van Emmeloord (NL)
21 juni 2008



ADAC Eifel-Rally - - Eifel Historic Rallyparty )Dld)
18-19 juli 2008

De ADAC Eifel-rally was in 2001 de eerste rally waar de organisatie historische rallywagens liet rijden om het publiek te vermaken op momenten dat de echte auto's in service waren of op een andere proef streden voor het klassement.

Nu 7 jaar later zijn de Historische rallywagens een klasse apart tijdens de Eifel-rally en krijgen zij gelijke aandacht van de organisatie en des te meer van het plubliek, het plubliek komt speciaal voor deze oudere ex-fabriekswagens.

Meer dan 28.000 mensen kochten een entreebewijs voor een van de klassementsproeven van de rally.

Hoewel er geen officieel klassement wordt opgemaakt kon de organisatie dit jaar 61 ex-fabriekswagens en replica's inschrijven voor deelname, sommige inclusief hun voormalige fabrieksrijders zoals bijvoorbeeld Walter Röhrl en Björn Waldegard.

Sinds 2004 is Jules Notermans met zijn DAF555 replica van de rallyparty in Duitsland die nu samen met zijn dochter Joyce als navigator een team vormt.

Tijdens de voorbereiding naar deze rally is de 555 voorzien van een nieuw stuurhuis en nieuwe stuurkogels en stuurt de auto nu veel directer en preciezer, een hele verbetering aldus Jules Notermans.
Tot en met proef 8 verliep alles voor 100% maar op proef 9 dreigde het even volledig fout te gaan voor de DAF equipe.
 Een trage Mercedes 300E zorgde voor oponthoud en kon pas worden gepasseerd in een haarspeld bocht toen deze een foutje maakte. In een poging om een BMW2002 achter zich te houden, die was door de vertraging fors ingelopen, remde Jules iets of wat te laat voor een bocht en belande in een greppel met enige plaatschade als gevolg.

Tijdens de service kon bijna alles worden hersteld op de blikschade na en de rally worden voortgezet.
De laatste paar proeven waren voor een groot deel onverhard en een fikse regenbui had die dan ook omgetoverd in flinke modderbaden voor de auto's, en dat is nou juist het terrein waar de DAF's zich opper best voelen.

De gehele rally werd uitgereden, als of zij de Parijs Dakar hadden gereden zo zwart, reden de deelnemers over het finishpodium onder luid applaus van het publiek.

WRC Duitslandrally - - Slowly Sideways Historic Rallycars (Dld)
14 t/m 17 augustus 2008

Als in deze periode van het jaar de autosport stillicht wegens vakanties, gaan ze in Duitsland stug door met een drietal mooie evenementen waarin de klassiekers volop aandacht krijgen.
De WRC Duitslandrally is de laatste van de serie waarin de leden van Slowly Sideways hun auto's kunnen tonen aan het grote plubliek.

Sedert lange tijd staat Jules Notermans met zijn 555replica als deelnemer op de startlijst en voor het tweede jaar met nummer C145.
De Duitslandrally staat bekend als zeer zwaar voor het materiaal en dus ook voor de rijders, het is echt oppassen dat er geen betonblokken of randen worden geraakt met die hoge snelheden want er is onmiddelijk schade en vaak ernstige schade waardoor uitvallen onvermijdelijk is, Jules Notermans weet dat als geen ander.

Op een van de proeven op vrijdag remt hij wat laat voor een drempel of kuil en raakt zo'n zware betonrand en rijd zijn rechter voorwiel volledig aan flarden maar kan gelukkig op de proef wisselen en uitrijden.

In het servicepark blijkt een stuurarm en schokdemper te zijn verbogen en ingescheurd, gelukkig kon dit in een nabij gelegen autogarage worden gelast en hersteld en stond de wagen voor dag twee weer klaar aan de start.

Op de tweede proef van zaterdag viel de auto stil, door alle klappen van jumps en trillingen op het ruwe terrein was een bobinekabel was los getrild en dat was gelukkig snel te verhelpen.
Op de beruchte "Panzerplatte" krijgt Jules opnieuw de schrik van zijn leven, opnieuw door alle klappen begeven de top mounts van zijn schokbrekers het opnieuw, net als vorig jaar !.   Maar nu is Jules goed voorbereid en kunnen de mounts in de service worden vervangen en kan er weer worden gereden.

Dag drie verloopt geheel zonder problemen en op de proef in de stad Trier kunnen Jules en dochter Joyce een mooie show geven en laten zien hoe snel zijn 555replica nu eigenlijk wel is.  Al met al een mooie en geslaagde rally !

26e LG Amsterdam Rallysprint (NL)
7 september 2008

Van 2003 t/m 2006 waren in Amsterdam de DAF's altijd nadrukkelijk aanwezig met Arnout Stam, Paul Hoefsmit, Eugene Wijnen en soms Rens van Dijk, maar helaas zien we eerst genoemde drie nog zelden actief en geeft Rens van Dijk de voorkeur aan rallies zoals de ELE en Yperrally.

Dit jaar bood het Amigo Rallyteam, waarvoor Rens van Dijk uitkomt, twee gast navigatoren de kans een sprint te rijden.
Thedo Breuer was te gast in de Sierra Cosworth van Ivo Nibbelke en Rinus Blankestijn in de DAF 66 van Rens van Dijk.

Voor mij, Rinus, een hele belevenis.  Ik schrijf op deze site nu al een paar jaar over Rens van Dijk en zijn 66M1.3 met gordini motor, hoe mooi, hoe snel, hoe sterk, hoe goed en hoe betrouwbaar enz. enz., maar als je dan ingesnoerd in de kuipstoel zit en die gordini begint te brullen en te accelereer op het moment dat de starter van de proef nog net zijn vingers terug trekt, krijg je respect voor deze auto en vergeet je bijna de eerste pacenotes te lezen, machtig ! wat een auto.



De 2008 editie van LC Amsterdam Rallysprint was een natte en gladde sprint.
Sprints worden vooral op harde ondergrond verreden en als er dan een combinatie is van nieuw asfalt en regenwater is het behoorlijk glad.

De 105 deelnemende equipes moesten 5 proeven van 3 rondes rijden, totaal net geen 90 wedstrijd kilometers.
Een nadeel van sprintrallies op een Industrieterrein zijn grote hoeveelheid chicanes, haaks links en haaks rechts situaties maar dat maakt het voor het plubliek wel veel aantrekkelijker en ondanks de regen was er zoals altijd veel plubliek.
Tijdens proef 1 en 2 was Rens niet echt te spreken over de wegligging van de auto dus werd er door de monteurs van het Amigo Team tijdens de service een en ander verstelt en aangepast waardoor de auto echt als een skelter op het wegdek kleeft.




Op het parcours staan vele zeecontainers om het wegdek te versmallen en banen te scheiden en die dingen zijn hard, Johan Faes ontdekte dat toen hij op de gladde weg niet haaks links kon en er met grote snelheid boven op klapte.   Het wegslepen van zwaar gehavende EVO9 koste nogal wat tijd waardoor vertraging ontstond aan de start.  En zo waren er nog een flink aantal die met schade de strijd moesten staken.

Rens van dijk had zijn auto goed onder controle, hairpins konden al driftend worden genomen en de kleine daf laat zich gewillig door de chicanes sleuren.  Op aanwezige rotondes krijgt de daf echt harde klappen, Rens gaat bijna vol over de randen die wegdek en binnenring scheiden, maar de daf geeft geen krimp.



Beide auto van het Amigo Rallyteam rijden de rallysprint zonder problemen uit, Ivo en Thedo behalen met de Sierra Cosworth een 49e plaats algemeen nadat zij door een ronde te weinig hebben gereden op een proef strafminuten oplopen en daardoor behoorlijk terug vallen in het totaal maar wel de overwinning in hun klasse behouden.
Rens en Rinus worden met de DAF uiteindelijk 74e algemeen en ook zij behalen een klasse overwinning.

Ivo, Rens en het volledige serviceteam van Amigo Rallyteam, bedankt jongens voor deze bijzondere ervaring.



9e ROZ Classic Rally
43e ronde om de Zuiderzee

13 september 2008


Als kaartleesrit en klassiekerrally heeft de Ronde om de Zuiderzee of ROZ Classic een goede naam hoog te houden.
Het is een lange, zware afmattende rit / classicrally van bijna 400 km met een redelijk hoog tempo.
Niet alleen de auto heeft het zwaar in deze classicrally , vooral de kaartlezers krijgen het flink voor de kiezen met al die verschillende sijstemen en na mate de dag verstrijkt gaat vermoeidheid een grote rol spelen en worden vele fouten gemaakt.

Jl. 13 september stonden in Biddinghuizen 46 sportklassers en 61 toerklassers aan de start.   Met startnummer 102 in de toerklasse equipe Rob van Dooren en John van Dam met hun groene 66Marathon1300.
Hun rally verloopt zeer voorspoedig en behalen een fraaie 11e plaats in hun toerklasse



De Elburgsche Poorte
21 september 2008



31 auto's aan de start van een mooie kaartleesrit voor Oldtimers over de Veluwe tot in de regio Deventer.
Goed verzorgde routeboeken en duidelijk kaartmateriaal.
Rinus Blankestijn en Gerard van Leersum plaatsen zich als 2e in de Toerklasse, het vernijn zat toch in de staart !

3e Rally de Portugal Historico
8 t/m 12 oktober 2008


Werkelijk prachtig resultaat in lood zware rally voor equipe Ton Koster - Arie van Buuren met hun 55M coupe uit 1970.

Eind 2007 ontvingen wij per e-mail bericht van de in Portugal wonende Ton Koster het bericht dat hij de DAF66M grp2. van Rob van Tuinen had gekocht voor op het circuit en ook een 55M coupe om historicrallies mee te kunnen rijden, er moest aan beide auto's nogal wat werk verricht worden om ook daad werkelijk te kunnen rijden.

Nog wat later in 2008 de eerste foto's van de vorderingen aan de auto's en werd duidelijk dan Ton koster in de jaren '70 in met een DAF55 in de kleuren van het STAR rally Team de BAC rally had gereden en dus wel wat rally en race-ervaring heeft met DAF's en na jaren toch weer actief in de autosport wilde deelnemen.
Zie hier het resultaat !.
De Rally de Portugal Historico is in zijn korte bestaan reeds uitgegroeid tot een rally waar de rijders ontzag voor hebben.

In amper 4 dagen tijd dienen bijna 1750 km's te worden afgelegd waarvan 550 km wedstrijd kilometers verdeeld over niet minder dan 38 klassementsproeven.

In totaal waren 280 controleposten opgenomen, een pittig klusje voor de 116 deelnemende equipes.

Aan de start in Estoril zeer veel Ford's, BMW's, Audi's, Datsun, Volvo's, Fiat's e.d en dan vooral snelle auto's met veel motorvermogen.

Na genoeg de gehele rally wordt gereden op de trajecten van de ooit zo befaamde TAP Rally waarin het DAF Rally Team onder leiding van Rob Koch ook diverse klasse overwinningen boekte.


De wegcondities waarop gereden word is zeer afwisselend, proeven toch veelal op asfalt en op snelheid en dat is behoorlijk slopend voor de auto's die toch allemaal op leeftijd zijn maar ook op gravel.
Van Ton Kosten vernemen wij dat vooral de bergen moeilijk en zwaar waren, de DAF heeft geen problemen met klimmen maar de remmen weigerde zo nu en dan wel eens dienst te doen wanneer dat toch echt nodig was.

Tijdens service mogelijkheden moest er dan ook herhaaldelijk flink gewerkt worden om de remmen los te krijgen en werkbaar te maken.

Overige technische problemen heeft de equipe feitelijk niet gehad.

Ook navigator Arie van Buuren was de situatie goed meester en navigeerde zijn rijder dwars door Portugal naar de finish in Cascais.

Na vier vermoeiende dagen bereiken Ton en Arie de finish, maar zeer voldaan.
Het vertrouwen in de auto is goed, de problemen met de remmen kunnen op gelost worden en zullen ook opgelost worden.






In hun eerste rally na jaren afwezigheid behalen
Ton Koster en Arie van Buuren een zeer fraaie en wel verdiende klasse overwinning in hun klasse tot 1300cc en een geweldige 76e plaats in het algemeen klassement.

Proficiat heren ! wij kijken nu al uit naar jullie volgende avontuur.

Foto's van Ton Koster

8e ABC Rally
4 oktober 2008


Deze 8e editie van de ABC Rally mag werkelijk uniek genoemd worden, nooit eerder heeft een rally een deel van zijn route gereden op het eiland TEXEL !.

Het eerste traject reed men in de kop van Noord Holland richting Den Helder, daar werden 72 equipes ingescheept naar Texel waar traject twee gereden werd.
In dat tweede traject was het zaak om geen grote vertraging op te lopen want klokslag 21.00 uur vertrok de laatste boot terug naar Den Helder.
Helaas moesten 6 equipes wegens pech de strijd staken.
Voor de twee deelnemende DAF equipes in de tourklasse is de rally goed verlopen, Jhon van Dam - Rob van Dooren met hun 66M1.3coupe behalen een fraaie 6e plek in hun klasse en Roeland Ydenberg - Mirjam Verlinden in de 55coupe finishen kort daarop op een 9e plaats.

9e 6-Uren van de Noorderkempen (B)
18 oktober 2008
       



De organisatie ziet deze klassiekerrit als een goede oefening voor hen die door willen groeien naar het echte zware werk en daar hebben ze niet helemaal ongelijk in.

De Belgische Kempen en vooral het noordelijke gedeelte is zeer fraai, bossen, landerijen, smalle wegen zandwegen e.d. eb dus bij uitstek geschikt voor mooie kaartleesritten / classictralies.

Ruim 100 auto's aan de start verdeeld in een Sport, Tour en Recretieklassen.
Per klasse verschillende kaartsystemen, Bol - Pijl, Ingetekendelijn met blokkades, Grensbenadering en Visgraat en vooral de dat Visgraat systeem blijkt altijd weer lastig te lezen en zeker wanneer het tempo hoger komt te liggen als men tijd moet inhalen.

Alle drie de deelnemende DAF's behalen mooie klasseringen, Guy Horsten - Adrianus DeSwart met een 66coupe worden 3e in de Sportklasse.
In die zelfde klasse komen Willem Vellekoop - Wim Aalders in de 55M op een nette 20e plaats.
In de recreatieklasse scoren Tom van Sandvoort - Darragh Gijssen met een 66 een fraaie 4e plaats.

Alle deelnemers kunnen terug kijken op een mooie en geslaagderally.



2e Limburgia Trophaem Regelmatigheidsrally
25 +26 oktober 2008

Wie herinnert zich niet de Limburgia Rally uit de jaren '70, officiële naam Limburgia Trophaeum Rally, mede door de oliecrisis ophield te bestaan.
Sinds 2007 staat dit evenement weer op de kalender als Classicrally en wel een van het zwaardere kaliber.

Een rally met een internationaal tintje, de start is in het Belgische Oud-Rekem en de finishvlag valt in het Nederlandse Vlodrop nabij Maasbracht.

Deelname is mogelijk met auto t/m bouwjaar 31-12-1978, FIA-identitycard verplicht, Assurantieverklaring verplicht.
Het totale veld in verdeeld in een Masterklasse (sportklasse) en Juniorklasse (toerklasse).

De deelnemers krijgen verdeeld over twee volle dagen diverse trajecten voor gelegd met een totale lengte van circa 660 wedstrijd kilometers.
Alle bekende kaartleessystemen zijn opgenomen alsmede het altijd lastige visgraat sijsteem.  Uniek in deze rally zijn de trajecten op Pacenotes zoals die worden gebruikt tijdens de WRC in de snelheidswedstrijden.

Zo'n 95 deelnemende equipes vinden meer dan 100 controles op hun route en dan zijn de snelheidscontroles nog niet eens opgenomen.
Het is niet alleen kaartlezen, ook de rijder kan zich uitleven want er zijn ook vele proeven opgenomen, kortom een zeer aantrekkelijk en zwaar evenement.
In de Juniorklasse terffen wij twee bekende DAF-equipes, met een 55coupe Ydenberg - verlinden en met een 66Mcoupe Suttorp - van Dam.
Beide equipes rijden de zware rally zonder problemen uit en scooren mooie plaatsen.


Ydenberg-Verlinden behalen een fraaie 4e plaats. en

Suttorp-van Dam behalen een 14e plaats in het algemeen klassement van de juniorklasse ( toerklasse)



Cevennes GT2i classic (Fr)
15 = 16 november 2008


Claude en Dominique Laurent
15e plaats Algemeenklassement

20e ATM Memorial Gilbert Stapelaere Classic (B)
22 november 2008

In 1996 overleed de in die tijd meest succesvolle rallyrijder van België, Gilbert Staepelaere.
Ter nagedachtenis aan hem wordt dit jaar alweer voor de 20e maal een classicrally verreden door het mooie Vlaamse landschap.
Aan de start in Sint-Niklaas zo'n 130 equipes die afhankelijk van hun klasse 200 tot 250 wedstrijd kilometers moeten gaan afleggen.

In het deelnemersveld 3 DAF's en een Volvo66.
In de Sportklasse behalen Willen Vellekoop - Wim Aalders een fraaie 6e plaats met hun 55M.
Echt een fraaie plaats omdat in België de reglementen toch vaak weer net iets anders worden uitgelegd dan in Nederland en de Belgische rijders veel ervaring hebben puur en alleen omdat men daar nog meer kaartleesritten en klassiekerrally's kan rijden dan in Nederland.

In de Recreatieklasse behalen Tom van Santvoort - Darragh Gijssen met de 66 een 38e plaats direct gevolgt op de 39e plaats door Etienne Goovaerts - Etienne de Plecker met een mooie 55Mcoupe.

In de Toerklasse weten Peter D'Hulster - Flip Vermeulen beslag te leggen een een 4e plaats









11e STAR-rally (NL)
28 en 29 november 2008

Dit jaar zonder medewerking van het bekende benzinemerk GULF en qua opzet volledig in een nieuw jasje maar toch weer een prachtig evenement !
Totaal hadden zich zo'n 65 equipes gemeld aan de start waaronder 4 DAF equipes,
1 in de sportklasse en 3 in de toerklasse.

Gestart werd vanaf 3 startplaatsen en moest van daaruit naar een centraal punt worden gereden (HQ) in de omgeving van Assen,

Deze aanlooproutes werden gereden volgens het punten systeem op standaard Michelinkaarten en dat bleek in de praktijk lastiger te zijn dan verwacht, uitzetter Hans Brinkman had flink zijn best gedaan en er bleken aardig wat adertjes onder het gras te zitten aldus Peter Staal.

Vanuit het centrale punt (HQ) te Assen moesten 4 boucles (lussen) worden gereden met een neutrale aanloop en uitlooproute.
Voor alle kaartleessystemen gold dat wegen maar in een richting gereden worden en dat is extra opletten ! want uitzetters kunnen hierdoor de nodige vallen opzetten

Ingetekende lijn, punten en pijlen, Grensbenadering waren de systemen die de deelnemers kregen voorgeschoteld en natuurlijk 2 regelmatigheidsetappes, want een STAR rally zonder deze etappes is geen STAR rally.
De STAR rally is zwaar, het totaal is toch zo'n 600 km's bij elkaar en dat in de nacht !

Alle DAF equipes kunnen terug kijken op een geslaagde missie, in de Sportklasse behalen Ben van der Rijst - Peter Staal met de oranje 55Coupe een mooie 4e plaats en daar waren zij zeer tevreden mee.
In de Toerklasse is er een fraaie 6e plaats voor Rob van Dooren - John van Dam met de 66M1.3coupe, een 9e plaats voor Hans Ahlberg - Rob Sanders in de witte 66 en een 12e plaats voor Roeland Ydenberg - Mirjam Verlinden met de blauwe 55coupe.


 

Ronde Classic de la Mayenne (Fr)
3 en 4 oktober 2008

Vol trots toont Renaud Muntzer hier de foto's van zijn nieuwe DAF66M1.1 waarmee hij vanaf nu deelneemt in de Franse rittensport.
Samen met zijn navigator Serge Nitschko behaald hij een mooie 21e plaats algemeen in de deze Classic Ronde de la Mayenne die in de omgeving van Laval is verreden.
Het totale veld betrof 40 equipes

Wij wensen deze equioe veel succes met hun nieuwe wagen en hopen vele goede berichten vanuit Frankrijk te mogen ontvangen.