DAF's in Autosport
Classic Rally's 2005

Nieuw seizoen, nieuwe kansen !.
Helaas was 2004 een rustig jaar voor de meeste van de sportieve DAF rijders.
Autosport is een dure hobby waar niet iedereen altijd maar voldoende budget voor ter beschikking heeft, we hopen dat de
sprinters en racers dit jaar met voldoende steun weer actief kunnen worden.

Het nieuwe seizoen begint zoals gebruikelijk met de klassiekers en die zoeken massaal de sneeuw op in noord of zuid -oost Frankrijk en daar beginnen we dan ook met een grote groep DAF fans in de Alpen.


In het plaatsje La Salle-les-Alpes op circa 1500m hoogte in de Franse Alpen beschikt de familie Laurent, de voormalige fabriek rallyrijder, over een prachtige kartbaan die zij in de winter onder water zetten en als de natuur te lang op zich laat wachten, zo nodig met sneeuw kanonnen een dikke laag sneeuw op brengen en dan allerlei snelheidsevenementen organiseren.

Speciaal voor klassieke auto's organiseerde zij dit jaar voor de tweede maal de Ronde Hivernale Historique op het circuit Serre Chevalier waar dit jaar totaal 65 deelnemers waaronder niet minder dan 12 DAF's waarvan 4 DAF's ook door een tweede rijder werd gebruikt.
Gereden werd er in groepen van 5 auto's van verschillende klassen door elkaar.




Een aantal auto's reden op spijkerbanden met kleine, korte spijkers maar een paar Renault Alpines reden op spijkers van circa 2 cm waarbij het rubber niet eens het ijs raakte, maar de meeste reden op winterbanden met grof profiel zonder spijkers.
In de Ronde hivernale Historique is het zeker niet de bedoeling om zo hard mogelijk te gaan maar zo geleidelijk mogelijke rondetijden te rijden en er mag zonder FIA licentie worden verreden.

De rondetijd was door de organisator de heer Julian Laurent vast gesteld op 1,50 tot maximaal 2 minuten per ronde.

Op de zaterdag werden per equipe 4 heats gereden a 7 rondes.

In de eerste ronde moest ieder equipe een rondetijd zetten die bepalend was voor de rest van de te rijden rondes.

Werd een ronde sneller gereden dan de geklokte tijd leverde dat strafpunten op en ook wanneer er langzamer werd gereden dan de geklokte tijd was men niet kinderachtig met strafpunten, nee alle rondes moesten met een minimale afwijking van de geklokte ronde worden afgelegd!! en dat is toch moeilijker dan u denkt, het regende strafpunten.
Op de zondag werd een speciale Coupes DAF verreden.
De organisatoren, familie Laurent, zijn vrienden van het merk maar zeker zou belangrijk voor het hoge DAF gehalte waren
Henri Minard uit Pond-de- Veyle en Thomas Wijnterp uit Grieges, zij wilden er toch een speciale DAF happening van maken en dat is gelukt !.
Henri Minard en Thomas Wijnterp hebben een aantal daf's uit hun collectie speciaal voor dit evenement klaar gemaakt en verhuurd aan belangstellende en rallyrijders die normaal in een ander merk hun sport bedrijven om zo eens te ervaren hoe een variomatic aangedreven DAF op gladde ondergrond uitstekend handelbaar is en blijft.



Als u dit prachtige evenement zelf eens wilt meemaken met uw eigen DAF of een wilt huren bij Henri Minard of Thomas Wijnterp, de adressen zijn bij mij bekend, wees niet bang want bij normaal gedrag zijn er geen schades want daar zit ook de organisatie niet op te wachten.
Kijk ook eens op www.circuitserrechevalier.com voor alle activiteiten en voor de uitslagen op pagina successen.

8e Rallye Monte Carlo Historique 2005
Ook dit jaar als deelnemer in deze klassieker van voormaat Gilbert Cristini met zijn DAF33 en nu met de Belgische navigator Philippe Pongelet.
Een zware taak dit jaar voor de kleine 33 motor want de equipe moet uit komen in Groep-4, Klasse-1 en dat zijn auto's gebouwd tussen 1972 en 1976 tot en met 1300cc en in die klasse zijn erg veel deelnemers.
Ook dit jaar doet de DAF33 weer erg goed zijn werk en zonder ook maar een probleem behalen zij een goede 203e positie in het algemeen klassement.
Wegens de enorme sneeuwval dit jaar komen er van de 352 gestarte equipes toch 290 de finish en zijn er helaas veel schades gereden.


  

 8e Alpe d'Huez Winter Drive

De Franse Alpen en vooral de met sneeuw bedekte L'Alpe d'Huez is een perfect decor voor mooie autosport.

De Winter Drive voor klassiekers is een regelmatigheidwedstrijd die deels op een 800m lang circuit en deels op de openbare weg wordt verreden met een normsnelheid van circa 45 km/u.

In een veld van 61 klassiekers zoals Panhard , Saab V4, 2Cv's, Simca's en Gordini's behalen Henri Minard en Nicole Philibert in een 55Mcoupe een 30e plaats in het algemeen klassement.




In deze editie van de Neige et Glase hadden de 73 deelnemers het zwaarte verduren, er was bijzonder veel sneeuw en ijs op het parcours en dat deed de rally dan ook zijn naam eer aan.

Het echtpaar Claude en Dominique Laurent hebben het zeer na hun zin in deze prachtige klassieker en met hun 66Mcoupe behaalde zij dit jaar een mooie 10e plaats algemeen.





Foto's door Didier Boudon Frankrijk

( Historische Auto Ren Club )   HARC 2005 circuit Zandvoort
 

Een redelijke goedkope vorm van autosport tref je bij de HARC, geen super auto's maar normale klassiekers waar je op het circuit veel ervaring mee op kunt doen om door te groeien naar Tourwagenrace.
Toch is de auto van Ingmar aangepast tot circa 1400cc, met 2x een standaard 2-traps Webers, grotere uitlaatkleppen en gepolijste kanalen, alles goed voor zo'n 100pk.
Een aantal huidige DAF-sporters zijn met HARCen begonnen en er zijn bij de club filmbeelden dat er zeker 6 DAF's deelnemen.
Ingmar Elferink in zijn DAF/Volvo66 1300 is daar dit jaar voor het eerst ingestapt en met veel plezier, zijn credo is HEEL HOUDEN.

We hopen dan ook nog diverse verslagen van hem te ontvangen, dit zijn de eerste actiefoto's en dat ziet er strak uit.

SLALOM rijden in België

Slalomrijden een sport die helaas in Nederland onder gewaardeerd wordt, Team WEMEDO doet er alles aan om op het Midland circuit in Lelystad deze sport te promoten.

In België, Luxemburg en Frankrijk zijn in deze sport landskampioenschappen.

Vanuit België ontvingen wij beelden van de gebroeders Dieter (no47)en Pierre (no7) Denys die afzonderlijk met dezelfde Volvo66 station aan deze sport dit jaar zijn gaan deelnemen.

In de Slalom van Oostende behaalde Dieter de 47e plaats en Pierre de 51e plaats in een algemeen klassement van 67 auto's.

Als u de foto's goed bekijkt zal u opvallen dat er onderhuids nogal wat is aangepast om meer trekkracht en wegligging te verkrijgen.

Ook van hen hopen we dat 2005 een geslaagd jaar gaat worden, succes mannen !.

41e Paradigit ELE Rally 2005
57e plaats Algemeen en
WINNAAR van de Y-klasse



Rens van Dijk was zeer te vrede met zijn auto en het behaalde resultaat.

De ELE was zwaar dit jaar en door de regen modderig en glad, van de 88 gestarte equipes komen slecht 58 aan de finish en vooral in de Y-klasse vielen zware klappen.

De problemen die de 66 van Rens van Dijk vorig jaar had lijken te zijn opgelost, de aandrijfas bleek de zwakke schakel tussen de 130pk sterke motor en de variomatic.

Vol vertrouwen in zijn auto zal Rens van Dijk in juli deel gaan nemen aan de Ypres Rally in België.

Foto's www.autopics.nl
kijk ook op onze film pagina voor de bijdrage van www.autofans.nl

1e Rallye Region Limousin 2005


Voor het eerst in de historie van deze Franse asfalt Rallye de Limousin is er dit jaar net als in Nederland een aparte klasse voor klassiekers, helaas nog wat weinig deelnemers maar in deze editie wel een daf aan de start en wat voor een daf.

Equipe Jean Pierre Chabassier - Jerome Froidefond in een DAF55 Gr2 met gordini motor leggen beslag op een derde plaats in de VHC-klasse achter een BMW2002tii en een Porsche 911, de overige 3 klassiekers vielen uit met technische problemen.




Rallye des legendes 2005
Prachtige klassiekerrally en een super kaartleesrit en meer dan 88 klassiekers verdeeld over 3 klassen verschenen aan de start in Charleroi te België voor de 2005 editie van de Rallye Des Legendes.

In de Marathon klasse reden equipe Labenne-Labenne in een 55sedan naar een 21e plaats en in de Expertklasse reden Rinus Blankestijn en Jan v.d Meer in een 66M1.3 naar een 34e plaats.

Helaas voor de Nederlandse equipe wat problemen met het r reglement, wegen met borden aangegeven dat deze slechts alleen voor bewoners toegankelijk waren mochten niet worden gereden, althans dat begrepen wij uit de briefing, de praktijk was echter heel anders en daardoor scoorde zij in de tweede etappe veel foutcontroles en daarbij Guy Horsten had ons ook nog gewaarschuwd dat in België de bol-pijl tekeningen niet altijd op nummer volgorde staan en niet altijd de juiste ligging weergeven waardoor tijdstraf werd opgelopen en vielen ver terug in het klassement.

Maar het blijft prachtig rallyrijden in de heuvels van zuid België, op de smalle straten en landbouwwegen moest toch een redelijk hoge gemiddelde snelheid worden gereden, het is dan ook zeker de herhaling waard.


 

12e Ronde des Cimes 2005



Totaal 51 equipes van start voor een mooie classicrally door de Rhone-Alpes, totaal meer dan 320km trajet over de Col de la Madone, Coll du Castillon, Col du Turini en de Couillole.

Claude en Dominique Laurent behalen een 4e plaats in het algemeen klassement (helaas geen foto van)
Henri Minard en Nicole Philibert komen wel aan de finisch, zie foto, maar klassering is niet vermeld.
6e Rallye des Belles 2005

Ze bestaan echt!, in Frankrijk !, klassiekerrallies speciaal en alleen voor vrouwelijke equipes. De Rallye des Belles is zo'n rally en de naam van de rally zegt het al.

35 dames equipes ging in Vichy Saint-Tropez van start voor een totaal parcours van 1700 km's door de Franse Alpen.

Onder de dames de Nederlandse DAF equipe Lilian van der Vaart - Helma Wortelboer met de blauwe 55M type-1, zij domineren deze rally en leggen beslag op de 1e plaats in het Algemeen klassement en bevestigen hun kwaliteiten als equipe en dat een DAF een echte klimmer is.



ADAC Eifel-Rallye 2005
Eifel Historic Rallyparty
Wat ooit begon als een demonstratie om te publiek te vermakentijdens het hergroeperen van de (echte)rally, is uitgegroeid tot een rally binnen een rally waarvoor helaas van de FIA geen klassement van mag worden opgemaakt omdat deze auto's niet voldoen aan de huidige zeer strenge eisen.

In deze editie van de ADAC Eifel Rally is door de organisatie simpelweg tijd extra vrij gepland om 64 prachtige klassieke rallywagens aan het grote plubliek te kunnen tonen, gebleken was dat deze kanonnen van weleer extra plubliek trekken.

Bij de 64 deelnemende klassiekers de replica 555 van Jules Notermans en Marc Groeneveld.

Afgelopen seizoen waren er met de zeer potente 555replica nogal eens problemen met de riemen en variomatic deze bleken veroorzaakt te worden door een gebroken diafragmaveer in een van de sucundairs, dit probleem kon tijdens de winter verholpen worden en dus kon vol vertrouwen aan deze rally worden begonnen.
Proef 1 en 2 verliepen zeer goed, Jules en Marc waren zelfs sneller dan menig Ford Escort TC of Lancia maar in proef 3 ging het volledig fout.
De auto vulde zich met rook vanuit de carterventilatie en de rally staken werd onvermijdelijk.
Jules Notermans, zelf leverancier van tuningsonderdelen via zijn bedrijf Car Formula in Geleen, ontdekte met hulp van een Reanault expert uit Daun dat een van de zuigers doormidden bleek te zijn gescheurd, wat behoorlijk wat kosten betekent.
De motor zal in Daun worden hersteld zodat Jules en Marc toch op 25 augustus aanstaande kunnen starten in Duitsland-WRC Rally.


 

23e Amsterdam Rallysprint 2005

De Amsterdam Rallysprint staat altijd in de belangstelling van de DAF rijders, mooi traject, goede organisatie en heel veel plubliek en juist dat o zo belangrijke plubliek heeft ieder jaar weer veel positieve belangstelling voor de DAF's.

Helaas dit jaar maar 2 DAF sprinters aan de start, Rens van Dijk die voorkeur gaf aan de Golden Tulip Rally en Arnout Stam moest toch te veel aanpassingen aan zijn auto aanbrengen om weer volledig aan de FIA-normen te kunnen voldoen.

Die FIA-normen zijn streng, wijzigen toch met enige regelmaat en bezorgen een pure privé rijder soms hoge investeringen waar je vraagtekens bij kunt zetten.
Een set stoelen, helmen, onder- en bovenkleding, brandblusinstallatie enz, enz, 4000,= euro is niets en dan komt de techniek van de auto er nog eens bij.




DAF equipes Eugene en Monique Wijnen en Paul Hoefsmit - Bert de Boer hoefden niet al te veel aanpassingen voor de FIA aan te brengen en konden van start.

Voor beide equipes is de rally zeer goed verlopen.Omdat in proef 5 een deelnemer ernstig van de weg raakte waarvoor ambulance en kraanwagen moesten worden ingezet en die zelfs tijdelijk het wedstrijd parcours moesten verlaten, besloot de organisatie proef 5 te neutraliseren waardoor slecht 5 van de totaal 6 proeven door de rijders konden worden uitgereden.

Klassering:
Paul Hoefsmit - Bert de Boer 53e
Eugene en Monique Wijnen 56e.
 

WRC Duitslandrally 2005
(voor Historic Rally Cars van de vereniging "Slowly Sideways" )


Er was niet veel tijd voor Jules Notermans en Marc Groeneveld om hun auto weer in uiterste conditie te krijgen omdat de
ADAC Eifelrally en de WRC Duitslandrally kort op elkaar op de agenda staan maar Schafer Tuning Duitsland heeft alles op alles gezet om de motor van de 555replica weer optimaal te krijgen.

De Donderdag voor de rally kon al met de wagen worden gereden en alles verliep uitstekend dus er kon gestart worden !.

Toch moesten er in het begin 2 proeven worden overgeslagen met een defect aan de bobine dat met tussen komst van de lokale Opel dealer verholpen kon worden en alle overige proeven voluit gereden konden worden.

Course de Cote du Monte-Dore (Fr) 2005
Jean-Pierre Chabassiere


Heuvelklimraces en Slaloms zijn in Frankrijk zeer populaire vormen van autosport.

Bergen zijn er genoeg en de lokale autoriteiten werken ook altijd weer volop mee om het parcours te mogen afzetten.

helaas geeft de organisatie alleen de resultaten van de klasse winnaars en de eerste vijf geklasseerde auto slechts op en daar tussen stond niet de klassering van de DAF, wel gaf men deze foto van Jean-Pieree in zijn snelle 55M met gordini motor vrij.

Golden Tulip rally 2005
Rens van Dijk verkoos de Golden Tulip Rally boven de Amsterdam Rallysprint, Rens is meer liefhebber van de losse ondergrond dan van het asfalt.

Samen met zijn navigator Henri Samang rijd Rens zijn DAF naar een 64e plaats algemeen.

De problemen met de aandrijving van zijn krachtige 66M lijken verholpen, tijdens de service was het nastellen van de variomaticriemen wel noodzakelijk maar bleek de overige techniek optimaal te zijn.


 

Kaartlezen als wedstrijdsport !! is toch een beetje rallyrijden
Op onze pagina van 2003 schreven wij al dat de belangstelling voor deze sport nog steeds enorm is en nog steeds groeiende ! en het meest opvallende is dat er steeds meer klassieke auto's aan deelnemen en wat ons, DAF rijders, dan opvalt is de toename van het aantal deelnemende DAF's en Volvo's met variomatic, en dat is niet zo vreemd.
DAF rijders en zeker zij die aangesloten zijn bij een van de DAF Clubs in Nederland, België, Duitsland en Engeland beschikken gezamenlijk over een enorm onderdelen magazijn waardoor het mogelijk is de kwaliteit van hun DAF op een hoog niveau te houden en zo hun sport kunnen blijven uitoefenen.

De 55 en 66 worden door de DAF rijders het meeste ingezet, met de 1100 of 1300cc motor is men beter in staat de gemiddelde snelheid van rond de 40 a 45 km per uur vast te houden.
 
Vooral trajecten in de grensstreek met België of zelfs dieper België in zijn erg in trek omdat de omgeving daar niet alleen mooi is om te rijden op die smalle wegen maar het is er ook erg rustig.

Alle ritten en/of Classicrallies worden georganiseerd door Autoclubs en inschrijving staat voor iedereen open, ook voor niet leden van de club.
Zeer belangrijk is dat deelname is toegestaan met auto's die voldoen aan de wegenverkeerswetgeving en de bestuurder van de auto over een geldig rijbewijs moet beschikken, voor de navigator is dat niet noodzakelijk en voor hen is ook geen minimum leeftijd voorgeschreven om te kunnen navigeren, kaartlezen .
De ritten zijn meestal 120 tot 170km in lengte en dus in een dag goed te doen.
  
Classicrallies zijn ook kaartleesritten, liggen net weer een niveau hoger. De reglementen staan onder controle van FIA derhalve moet de auto over een FIA identiteitskaart beschikken. De gemiddelde snelheid ligt ook wat hoger en we dan dat de meeste auto's ook uitgerust zijn met een rolbeugel of kooi, puur voor de veiligheid. de trajecten zijn veel langer soms wel enkele dagen of zoals de Historique Monte Carlo Rally alles bij elkaar twee weken, maar ook in deze kaartleesrit is deelname vrij voor mensen zonder FIA rallylicentie.Niet alleen de kwaliteit van de auto's is hoog ook de resultaten van de rijders gaat met sprongen omhoog.

Op de pagina successen kunt u zien dat vele toch bij de eerste 10 klasseren en zo wist de equipe Ronny Hosten - Wim Taveirne met hun 55Marathon een 17e plaats te behalen in het Belgische Kampioenschap van 2005 maar ook de equipe P.Staal - C. verboom deden het zeer goed met een 4e plaats in de sportklasse van de Ronde om de Zuiderzee 2005.

Kaarleesritten die zeer goed staan aangeschreven wegens hun organisatie en omgeving waarin gereden wordt zijn de:
Atlantic Classic, OCMB Historic Grensrit, 6-uren van Noorder Kempen, Ronde van Vlaanderen in België en de:
Nacht van Weesp, Penrite Night, Classic Gelderlandrit, 7-uren van Emmeloord, ABC Rally, Ronde om de Zuiderzee en de Oost Brabantrit in Nederland.

Belangrijke informatie over de rittensport en Classicrallies kunt u vinden op de websites van de
Nederlandse Rittensport Federatie www.rittensport.org
Dutch Historic Rally Club www.dhrc.nl.
Vlaamse Autosportfederatie www.vas.be

Op deze sites staan diverse weblinks die u verder kunnen helpen naar de specifieke websites van autoclubs speciaal voor deze sport.

Heeft u besloten toch een niveau hoger te willen beginnen met rijden, dan kunt u bij de FEHAC op www.fehac.nl de benodigde FIA identiteitskaart voor uw auto aanvragen.

De site van de Nederlandse Ritten Sport Federatie raden wij beslist aan eens goed te lezen want daar kunt u alle reglementen downloaden die van toepassing zijn.


 
De benodigde uitrusting

Maak het niet te duur hou het simpel, een Vergrootglas om kaartfragmenten goed te kunnen zien is zeer belangrijk evenals een Klok die de juiste tijd aangeeft, een die atoomtijd aangeeft z.g.n radiocontroled, een Rekenmachientje om de juiste passeertijd te kunnen berekenen, een Meetlatje met de schaalverdeling 50/000, 25/000 e.d om de kaartfragmenten te kunnen meten, een Stopwatch om de berekende tijd van een klein traject ( klassementsproefje ) in tijd te kunnen controleren en een Dagteller of 100meter teller als uw auto daar niet over beschikt en een Kaartleeslamp voor de donkere uurtjes.

Laat u niet direct verleiden om een Halda Tripmaster te kopen, een simpele fietscomputer doet wonderen als u allen nog maar de pure kaartleesritten rijd, de Trip of Twinmaster is mooi als u op hoog niveau gaat rijden.

Een set breed- of verstralers staat leuk maar mag en kunt u niet altijd gebruiken tijdens de sport. Breedstralers genieten dan toch de voorkeur, daarmee kunt u in de berm beter de controlebordjes zien staan en die moet u natuurlijk niet overslaan want dat kost strafpunten.

Belgische V.A.S. Kampioenschap Rittensport 2005
Het Rittensport kampioenschap van de Vlaamse Autosport Federatie voor 2005 is afgesloten met een mooi DAF succes.
DAF55 eigenaar en navigator van het team, Wim Taveirne, heeft samen met zijn vaste piloot Ronny Hosten beslag gelegd op een 2e plaats in het algemeen klassement van de Oldtimer Klasse.

Het Belgische kampioenschap telt vijf toonaangevende ritten, de Ronde van Vlaanderen, ACO Classic Tour, Belgium Westhoek Classic, OCMB Histo Grensrit en de Atlantic Classic.

In de eind uitslag liggen de totaal punten dicht bij elkaar wat aangeeft dat de kwaliteit van hoog niveau is, kijk voor de resultaten per rit van equipe Hosten - Taveirne op onze pagina successen



Oude traditie opnieuw gestart, de 10e STAR Rally 005
Eind zestiger jaren tot midden zeventiger jaren stond de STAR Rally 9 jaar lang op de Nationale rallykalender en toen werd het stil. Dit jaar de 10e editie en ook nu weer gesponserd door GULF, ooit de de hoofdsponsor van het GULF- STAR Team dat in die jaren met DAF's aan Nationale en Internationale rallies deelnam en Group-2 race op Zandvoort met Han Tjan.

Het unieke concept van destijds is weer opgepakt maar nu als klassiekerrally voor auto's tot en met bouwjaar 1973.

foto J.P.Ambaum
Gestarte wordt vanaf 10 verschillende locaties, GULF brandstofstations, in Limburg en Noord Brabant en men moet dan in circa 12 nachtelijke uren een groot aantal Gulf stations aandoen maar tussen deze stations zijn geheime klassementsproeven opgenomen.

Geheel onverwacht werden alle equipes getrakteerd op een vorstelijk pak sneeuw wat de rally erg zwaar maakte, de gemiddelde snelheden daalde behoorlijk, controle borden waren moeilijk te vinden in de sneeuw en de wegen waren soms spiegel glad en daar waren de 107 equipes zeker niet op voorbereid.

Over de organisatie en de sneeuw zijn alleen maar positieve geluiden gehoord hoewel de meeste equipes onder deze omstandigheden het veilig uitrijden belangrijker vonden dan een hoge klassering,

Zo moeten de twee deelnemende DAF equipes ook gedacht hebben, Gerard en Dirk-Jan Cretier met 55M in de Sportklasse behaalde een 51e plaats met 12.447 strafpunten en John van Dam - Rob van Dooren in een 66Coupe klasseerde zich in de Toerklasse samen met nog 4 auto's op een gedeelde 7e plaats met 12.399 strafpunten.

Mooi dat alle deelnemers hebben uitgereden en dat er geen ongelukken zijn gebeurd.



DAF's in Autosport
Classic Rally's 2006

2005 was een perfect jaar voor de sportieve DAF-rijders, het aantal equipes groeit nog steeds en men gaat steeds grotere evenementen bezoeken.
Sloten we 2005 af met de STAR Rally in de sneeuw, nu, januari 2006, zoeken de klassiekers massaal de sneeuw weer op en genieten van alle voordelen die de variomatic heeft op ijs en in de sneeuw.
Regelmatigheidsproeven op een ijsbaan zijn al jaren zeer populair in Frankrijk en Italië en nu ook in Oostenrijk in het plaatsje Altenmarkt en daar beginnen we ons seizoen met alweer een nieuwe DAF equipe!



In navolging van Frankrijk komt de REGELMATIGHEIDS- proef op ijs nu ook in Oostenrijk goed in de belangstelling. Natuurlijk hebben ze in Oostenrijk veel ervaring met dergelijke weersomstandigheden en ook met autosport, maar met klassiekers in autosport op ijs en in de sneeuw is redelijk nieuw.

In deze twee editie van de Historic Ice Trophy komt vanuit Salzburg de equipe Wolfgang en Ingrid Scholze aan de start met een 55Mcoupe.

De heer Scholze is manager van een autobedrijf in Salzburg www.race-cars.cc
en handelt in klassieke auto's, race- en rallywagens en had deze 55Mcoupe op voorraad staan waarmee hij nu in de autosport is gestapt.

In de Oostenrijkse plaats Altenmarkt-Zauchensee heeft de organisatie een baan afgezet van circa 2.5km lengte met 30 bochten waarop met sneeuwbanden en met spijkerbanden mag worden gereden.

De gemiddelde tijd van de eerste twee ronden bepaald de tijd waarop een equipe de navolgnde ronden dient te rijden, ben je de navolgnde ronde sneller of langzamer krijg je straftijd ! dus beheerst en regelmatigheid is een must.

Het totale startveld bedroeg 42 deelnemende equipes waaronder een paar ex-fabrieksauto's.

In hun eerste wedstrijd met de DAF behaalde het echtpaar Scholze een 28e plaats in het Algemeen klassement en een 9e in hun klasse voor auto's met bouwjaar 1970 tot 1975, die 28e plaats is t te wijten aan een klapband, een van de deelnemers was een spike verloren vanuit zijn spijkerband waardoor Wolfgang direct naar de service toemoest en dat kosten hem 1000 strafpunten omdat hij de finishlijn met een snelheid overreed die lager lag dan de voorgeschreven 30km p/u. daarbij kwam nog eens de tijdverlies om de band te wisselen.

Wij hopen dat het niet bij een keer blijft maar dat wij met rgelmaat iets vanuit Oostenrijk zullen horen.

Na deze proef c.q rally was de heer Scholze zeer te vreden over de eigen- schappen van de DAF.


foto's ter beschikking gesteld door Wolfgang Scholze, Salzburg.

Kontacten via Jack van Luijt, Duitsland.
2e Historic Ice Trophy 2006
Oostenrijk

14-15 januari 2006




3e Retro Hivernale Valberg Frankrijk
14-15 januari 2006

Deze regelmatigheidsrally van circa 260 km's, verdeeld over 5 etappes, te rijden in circa 20 uur, wordt verreden in de zuidelijke Alpen nabij de Cote d'Azur

Onder de 60 deelnemende auto's bevindt zich equipe
G. Cristini - F. Braquet met hun DAF33.

Een prachtige 16e plaats in het algemeen klassement voor deze kleine en dappere 33 in een veld vol met snelle en sterkere auto's, gaande weg het traject steeg het aanzien van deze equipe enorm.

foto's T. Mauchet, 06130 Grasse.

Historique Ronde Hivernale
Serre Chevalier
Frankrijk


14-15 januari 2006

Coupe Glacée DAF
Holiday on Ice


In deze derde editie van de ronde Hivernale Historique de Serre Chevalier een volledig apart klassement voor de deelnemende DAF's " Coupe Glacée DAF " met 17 DAF equipes aan de start, 13 Franse, 2 Nederlandse, 1 Nederlands-Frans en 1 uit Duitsland.

6 equipes hadden ook ingeschreven met een tweede rijder zodat het klassement totaal 22 geklasseerde DAF-rijders telt.

De weersomstandigheden waren zeer goed, zonnig en op de dag een paar graden vorst, alleen in de ochtends als de zon nog achter de bergen was 14 graden vorst waardoor bijna alle daf's starthulp nodig waren en het enige tijd duurde tot de wagens goed op temperatuur waren.

Op vrijdag de 13e na verificatie van benodigde documenten gingen alle daf equipes op bezoek bij de broer van Luc Alphand, de winnaar van de Dakar Rally 2006, in Vallouise. In diens café kon onder het genot van een goed glas wijn of bier kennis gemaakt worden en DAF verhalen worden uitgewisseld.

Op 14 en 15 januari diende 6 manches van 5 ronden gereden te worden plus een proef op de Col du Lautaret en wie met de grootste regelmaat deze proeven had afgelegd heeft de minste strafpunten, het is tenslotte een regelmatigheidwedstrijd en geen ijsrace.

Opvallend is dat rijders op sneeuwbanden zonder spikes toch regelmatiger rijden, de wagens met spijkerbanden laten zich toch te veel verleiden om harder te gaan en de lange bochten dwars te gaan en dwars gaan betekend tijdsverlies, maar wel erg mooi om te doen!.

Helaas was er dit jaar iemand erg overmoedig en bezorgde zijn eigen auto en twee andere deelnemers nogal wat plaatschade, daar zijn de laatste woorden zeker nog niet over uitgesproken.

Opvallend was de hoge snelheid waarmee Mevr. Sandrine Chevalier haar gele 55M zonder spijkerbanden over het ijs stuurde, maar toch niet regelmatig genoeg, zij behaalde een 13 plaats in het klassement.
Grote pech voor DAF no.16 van Nico de Groot, de aandrijfas van zijn 66Mcoupe kon kennelijk niet tegen de kou en weigerde dienst nog voor dat het echte werk goed kon beginnen.

Om toch de nodige ervaringen op ijs op te doen mocht hij met wagen no.17 de nodige rondjes afleggen maar dat bleek niet in het klassement te zijn opgenomen waardoor Nico het maximaal haalbare aantal strafpunten achter zijn naam kreeg bijgeschreven (50.000).
DAF no.8 met Andre Brunel ( ex DAF dealer in Briancon ) reed op spijkers van circa 4mm hoogte en bewees dat je dan pas echt hard kunt gaan met een 55 1100cc.

Na een pirouette bleek dat hij het achteruitrijden ook niet verleert was. Andre woont op nog geen kilometer van dit circuit en is regelmatig met de daf op het circuit aan het jagen zoals hij het noemde.
Voor het eerst actief in de regelmatigheid wedstrijden en direct succes, Christian Merten uit Duitsland met de 44 break, rustig en beheerst over het circuit naar een 3e plaats in het klassement.

Ook pech voor daf no.7 van Christian Allagnat.
Hier op de foto gaat alles nog voorspoedig en heeft hij er duidelijk plezier in, technische problemen dwongen hem zijn auto stil te zetten en veel te vroeg naar huis terug te keren.

Ook voor hem het maximaal haalbare strafpunten (50.000).


Kijk voor de uitslag op pagina succes van deze site.
Voor nog meer foto's kijk op de site van


Christian Merten
en
PHB-Reportages

DAF rallyequipe actief in Finland
Via de Nederlander Frank van Nunen, die als marketing manager werkzaam is in Finland, kwam per e-mail het bericht dat er een DAF equipe actief was in de Historik Rallysport in Finland waar hij heeft staan praten met de equipeleden over de auto en de onderdelen voorziening voor de DAF en men vertelde hem dat zij zoekende waren naar een echte gordinimotor om in te bouwen.
Wij hopen in contact te kunnen komen met deze voor ons nieuwe DAF equipe die zoals op de foto's al blijkt een zeer fraaie en uitgebouwde wagen hebben staan die na onze inschatting ook over potentie beschikt.
Pekka Lethiö -- Juha Tikka
DAF66M1.3coupe


12e Kangasniemi Ralli Finland

Finland is een land waar het rallyrijden toch anders is, het landschap het weer en de ruimte zijn er totaal anders dan in onze omgeving.

In deze mooie besneeuwde rally behalen zij een mooie klassering.
3e in klasse H8

30e Alg. klassement.



foto's met dank aan:
Joona Verkkonen
http:// ralli.verkkonen.net

en
www.timpanrallisuvat.com

Neige et Glace 2006

Dit jaar in de Neige et Glace wat minder succes voor het rallyechtpaar Laurent.

De DAF 66M coupe gaat kuren vertonen, tijdens de rally moest er op gezette tijden een monteur worden opgeroepen om de auto weer aan de loop te krijgen.
Des ondanks rijden zij de rally uit en behalen zij een 59e plaats in het algemeen klassement.

Riihimaki-ralli 2006 Finland
Pekka Lethiö -- Juha Tikka

9e Int. Hornelandrally 2006

Equipe J.van Dam - D. Suttorp met 66coupe1.3M dit vanuit het kaartlezen naar de classicrally, toch eens een stap hoger proberen en niet geheel zonder succes, zij behalen een 23e plaats in de Tourklasse.

Equipe Joop Tak - Joep Dils met Volvo66 moeten helaas de strijd met technische problemen staken.


Danny Vleeshouwer - Liesette Diephout met hun 1300coupe
na twee uur zoeken toch naar een 90e plaats.
Op de site van Danny kunt u nog meer foto's bewonderen
www.autofans.nl
ATM Memorial Gilbert Staepelaere
2005

Deze rit ter nagedachtenis van de fameuze Belgische rallyrijder Gilbert Staepelaere werd eind 2005 uitgesteld wegens onverwacht zeer slecht weer vandaar dat er dit twee edities gereden worden editie 2005 en 2006.

Deze kaartleesrit word gereden volgens de systemen Bol-Pijl en Ingetekendelijn afgewisseld met kleinere proeven op onverharde wegen.

Het geheel was toch nog vrij lastig en de proeven vol kuilen en gaten waarin je behoorlijk schade aan de auto kon rijden.

Wim op den Beeck - Maarten van den Broek met Volvo66dl
zijn in eigen land toch wat beter bekend met de omschrijvingen
in het raodbook en rijden naar een 38e plaats.

Erik Hengel - Arjan Harkema doen het rustig aan en rijden met
de 55coupe naar een 60e plaats.

Tank-S Rallysprint 2006
Voorheen Zuiderzeerally

Het Nederlands Rally Kampioenschap is geopend.
De Tank-S Rally word in zijn geheel in Flevoland gereden en de rallysprint op het industrieterrein van Emmeloord.

Equipe Paul Hoefsmit - Bert de Boer konden zich op de snelle proeven goed handhaven tussen de snelle bolides, de laatste proef werd rustig gereden omdat Paul een mankement aan zijn auto vermoeden.
Een 22e plaats algemeen was het resultaat.

17e Winter Challange 2006
te Monte Carlo

Na een lange stop nu gelukkig weer aan de start.
Marc van Doorne en John van der Boom een de enige echte DAF Marathon.

In hun Master Route Klasse behalen zij een 331e plaats in de altijd zware klassiekerrally met Monte Carlo als eind doel.
Geheel volgens traditie heeft de Karavaan goed bereidbare etappes maar sneeuw etappes staan boven aan de lijst en die was er nog volop.


Rally des Lengendes 2006


Deze rally klassiekerrally in zuid België heeft een goede naam en ziet dan ieder jaar weer ruim 100 auto aan de start verschijnen, zo ook in de 2006 editie.

ook Cristiaan Boileau is na een jaar afwezigheid weer met de DAF55M actief, dit jaar met van der Voort als navigator.

In deze pittig rit met diverse kaartleessystemen worden zij 12e in Expertklasse.

35e
Nacht van Weesp
2006


Deze editie van de Nacht van Weesp stond sterk in de belangstelling van de DAF equipes, 4 in totaal waarvan er twee met een klasse overwinning naar huis zijn gegaan.

P.Staal - C.Verboom behaalde de overwinning in hun Classic Sportklasse, equipe Zalm - Zalm worden 8e in de B-klasse, equipe Schuurman - Hendriks worden winnaar van hun Classic Tourklasse, en equipe van Dam - Suttrop worden 11e in de Classic Tourklasse.

De Nacht van Weesp is een echte kaartleesrit op basis van 4 sijstemen waarbij de nacht een extra handicap is.

De organisatie is uitstekend waardoor de belangstelling enorm is en het maximaal aantal deelnemers ieder jaar weer snel is behaald.

2006 Slalom van Erpe - Mere België
Op de deelnemerslijst staat deze auto als DAF66DDE, de laatste drie letters kunnen de naam van de sponsor zijn ? zoals die in 2005 op de auto stond.
Helaas rijden de gebroeders Dieter en Pierre Deneijs niet het gehele Slalomkampioenschap van België.
In hun groep, Divisie3- klasse 9, doen ze het behoorlijk goed en zouden zij kans maken op een klasse overwinning, maar dan moet wel het gehele seizoen worden gereden.
In deze editie behalen zij een 35e en een 46e plaats in het alg. klassement en een 3e en 4e plaats in hun klasse.



ADAC Hessen Vogelsbergrally 2006

Teleurstelling voor Jules Notermans, zijn 555replica met standaard variomatic heeft toch te veel power en de riemen kunnen de kracht niet aan !

Ondanks dat het hier om DEMO-rallies gaat, gaat het er flink aan toe.

Al in de eerste proef was Jules een 240pk sterke Ascona al tot op zijn bumper genaderd en net toen deze ruimte maakte om te passeren brak de eerste riem en in een poging de KP van 3 rondes voorzichtig uit te rijden brak riem 2.

Nadat de riemen waren vernieuwd ging hij in KP-2 met goede moed van start en ook daar drama! Na 30km weer gebroken riemen en als je alles hebt gehad raakte hij ook een rotsblok waardoor een draagarm behoorlijk scheef kwam te staan en Jules genoodzaakt was de rally te staken.

In de jaren dat het DAF fabrieksteam nog actief was in rallies stond na iedere rally een advertentie zoals hiernaast afgedrukt in kranten en autotijdschriften "DAF WINT WEER" of "DAF Feliciteert".
Deze advertentie zou nu in 2006 zo weer geplaatst kunnen worden voor
Rens van Dijk en Han Bervens met hun 66M1.3
wegens hun succes in de

42e Paradigit - ELE RALLY 2006
DAF equipe ontving startnummer 91 en dat bracht Rens van Dijk er toe op op zijn achterruit de tekst "De Letste" te plakken, maar al na 10 Kp's van 13 op zaterdag was daar al behoorlijk verandering in gekomen.

De DAF 66 1300M verkeerd werkelijk in top conditie, de motor draait prachtig op hoge toeren en de vario doet uitstekend zijn werk en Rens was zichtbaar blij met de kwaliteit van zijn banden kortom alles verliep 100%, Rens van Dijk had dan ook alle vertrouwen in zijn auto en daarbij zeer goed genavigeerd door Han Bervens daar door konden zij werkelijk prachtige tijden rijden en voluit gaan waarbij ze soms zelfs los kwamen van de weg.

Hoewel de proeven toch redelijk bekend zijn bij alle rijders was het veld voor KP11 al redelijk uitgedund en vooral in de top.

KP11 (Son 1) en KP13 (Son 2), de proef door woonboulevard "Ekkersrijt" is beroemd en was zo als gewoonlijk weer zeer druk bezocht door het plubliek.
Alle equipes razen snoei hard tussen het plubliek door en het motorgeluid is is werkelijk prachtig.

Op KP11 was de DAF allang geen "Letste" meer en al redelijk geklommen in het klassement.
Op KP Son 1 bleek weer eens dat DAF nog steeds populair is, het publiek begon spontaan te juichen. Rens en Han moeten welhaast gek geworden zijn van alle flitsende fotocamera's.

Onder het publiek was ook Ad van Brussel, de bouwer van de DAF66 en zelf ook zeer actief rally en rallycrosser met DAF geweest, en die had een trotse blik in zijn ogen, zijn DAF ging perfect.
 
De weersomstandigheden waren zeer goed, heet zelfs en omdat de meeste KP's toch ook behoorlijk waren voorzien van onverharde stukken waren veel deelnemers gehuld in dikke stofwolken wat voor de achterop komers veel hinder veroorzaakte.
Juist die onverharde stukken bleken scherprechter op de KP's, deelnemers die er hard afschoten en tijdverlies opliepen of zelfs schade reden maar ook daardoor ontstond veel technische schade aan aandrijving en was het uitval percentage hoog, slecht 44 van de 91 gestarte equipes behaalde de finish.

Rens van Dijk en Han Bervens behalen een mooie 42e plaats in het Algemeen klassement en worden winnaar van hun klasse Y13.

Kijk voor nog veel meer mooie foto's op www.rallypics.nl van fotograaf Dick Groen en www.gertjanschutten.nl de site van een clublid.
Voor meer nieuws over de Amigo Rallyteam kijk op www.amigorallyteam.nl.


Kijk voor filmbeelden op onze filmpagina






7-Uren van Emmeloord 2006


In deze 8e editie van de 7-Uren van Emmeloord staan 4 DAF's aan de start, 1 x voor de sportklasse van 275 km's en 3 voor de toerklasse van circa 240 km's verdeeld over twee etappes.

De 7-Uren van Emmeloord staat goed aangeschreven bij autosporters en de 160 ingeschreven equipes mag daar een bewijs van zijn.

Deze kaartleesrit kent een variatie aan systemen, Grensbenadering, puntenroute en pijlen welke systemen worden verzwaard door gelijktijdig regelmatigheidtests en tijdcontroles op te nemen.

De stafkaarten zijn zeer duidelijk zodat de routes goed kunnen worden gemeten.

De route gaat vanuit Flevoland door Noord Overijssel over goed begaanbare wegen waarop de forse gemiddelde snelheid van 41km p/u toch nog lastig te behouden is en zeker met een niet optimaal functionerende rallycomputer waarmee equipe Blankestijn-van de Meer in hun 66M te kampen hadden in de sportklasse waardoor zij iets meer fouten maakte dan verwacht en een 53e plaats klasseerde.

Ook in de Toerklasse lag die gemiddelde snelheid redelijk hoog maar DAF 33 equipe Hijlkema-Dijkstra kon het tempo goed volgen en klasseerde zich als 13e in hun klasse, equipe Staal-Eradus met 55Mcoupe klasseerde zich als 18e en van Dam-Suttorp met een 66M1.3coupe als 35e.




foto's Robert van Ginkel
http://album.zoom.nl/user/monteur/

Yper Historic Rally 2006
 
Zolang als ik Rens van Dijk kent droomt hij er van om in Yper te rijden, die rally heeft iets wat hem als een magneet aantrekt. Vorig jaar moest hij door omstandigheden op het laatste moment af zeggen en nu EINDELIJK hij kon in Yper gaan rijden.

Na zijn behaalde resultaat in de ELE met zijn perfect rijdende 66M1.3 was de motivatie voor opnieuw een goed resultaat optimaal.

De Belgische wegen zijn smal en de lokale rijders super snel maar t/m KP 8 ging equipe Rens van Dijk en Paul van Mierlo als een speer en de 66 deed zijn werk net als in de ELE en kon men een aantal zeer snelle Escorts voorblijven.

Op KP-9 slaat het noodlot toe, op een snel stuk met een lange flauwe bocht naar rechts komt Rens met het wiel naast de weg en raakt een zware steen en verbuigt de draagarm en stuurstang en is het uit voor onze DAF rijders, Helaas !

Rens had er zin in en ging helemaal los.

Amsterdam - Bijing Classic Car Endurancerally 2006


Op 15 juli zullen vanuit Amsterdam 100 klassieke auto's starten voor een 17.500 km lange endurance rally naar Bijing in China waaronder twee DAF's 66 coupes.

Startnummer 77 Dennis Dullemans en Egbert Noorman en startnummer 87 Peter van de Berg met Joop Kockx ,verwachten deze 29 dagen durende classicrally volledig te kunnen uitrijden.

Wij van Rallydaf.nl wensen alle deelnemers veel succes tijdens de barre tocht.


Op rtl7 zal er dagelijks een film verslag worden verzorgd rond de klok van 20.00 uur
en op internet kunt u deze rally volgen via:

www.rtl.nl/abr2006
www.daf2china.nl

5e SPA Historic Rally 2006
Cristiaan Boileau en Georges Janssen met hun 55M naar een 15e plaats in hun klasse in deze mooie en zware edite.

12uren v.d. Vlaamse Ardennen 2006

Twee DAF equipes in deze editie, Ben v.d. Rijst - Peter Staal met 55coupe rijden naar een 24e plaats algemeen en Henri Minard - Nicole Philibert met 66M1.3coupe behalen een 24e plaats algemeen.

Van Henri Minard begrepen wij later dat hij nogal wat moeite had met de Belgische wijze van uitzetten en interpretatie van de reglementen.
ADAC Eifel-Historic Rallyparty 2006
Opgelucht, Blij, Positief en opnieuw vol vertrouwen in hun DAF555 replica, dat zijn Jules Notermans en Mark Groeneveld dankzij de inzet van alle technische kennis van Ed van Tongelen Autosport !.

De motorischekracht van de 555 koste Jules nog al wat riemen van de variomatic ( en hoofdpijn ) en maakte dat hij de laatste drie rallies niet de finish haalde.

Na zijn uitvallen in de Hessen Vogelsbergrally in Duitsland is Jules Notermans in kontact gekomen met Ed van Tongelen die aanbood de variomatic eens goed te bekijken, er werden wat wijzigingen en versterkingen aangebracht en zie hier het resultaat.

De auto gaat weer als van ouds, als de brandweer !.

Bij het uitkomen van een bocht kan de kracht van de motor weer volledig op de variomatic worden gebracht of zeer sterk afremmen voor de bocht en vol door accelereren door de bocht is ook weer mogelijk.

In Duitsland staan de verrichtingen van Historische rallywagens meer in de belang stelling dan in Nederland, helaas, het is dan ook fantastisch dat Jules en Mark met de DAF555 weer volop mee kunnen rijden en wagens zoals Escort, Volvo, Renault voor kunnen blijven.

Er worden tijdens zo'n demorally wel tijden genoteerd maar geen eind klassement opgemaakt, zou dat wel het geval zijn zou de DAF555 geen slechte resultaten laten zien.
 

Opnieuw pech voor Jules Notermans.

Vol vertrouwen kwam hij uit de ADAC Eifel-Historic Rallyparty, eindelijk de variomatic werkte perfect en bleek de kracht van de motor goed te kunnen verdragen.

Dus nu op naar Daun voor het programma tijdens de WRC Duitslandrally.

Maar opnieuw tegenslag !!. Al in de 1e klassementsproef ging de motor aan de kook en kon het einde ter nauwer nood worden gehaald.

Bij demontage van de kop bleek er schade aan een van de cilinders te zijn die niet direct kon worden verholpen waardoor de rally veel te vroeg moest worden gestaakt.
WRC Duitslandrally 2006  Slowly Sideways

43e
Ronde om de Zuiderzee
2006
De ROZ is al jaren een toon aangevende kaartleesrit, zeer gedetailleerde routeboeken, hoge gemiddelde snelheid, totaal rit km's 450 a 500, zowel dag en nacht km's.  Ging de rit in vroegere jaren echt om de Zuiderzee de laatste jaren rijd men in Oost en Noord Oost Nederland.

Zo'n 100 deelnemende equipes verdeeld in sport en toerklasse dit jaar aan de start en beide in de sportklasse.
Vader en zoon Staal met een 55M coupe behalen een 4e plaats en Blankestijn-van de Meer 47e plaats met een 66M1.3

Conrad Euregio Rally 2006

De Conrad Euregio Rally ook Twente Rally genoemd,
betekend afsluiting van een rallyseizoen.

Samen met de rallysprint trekt dit evenement
ieder jaar weer duizenden bezoekers die zich vooral
op het industrieterrein in Hengelo kunnen vergapen
aan de mooiste en snelste rallywagens van Nederland.

Het is een redelijk zware rally voor met name de wagens.

Zo waren er dit in het algemeen klassement 30 uitvallers.

Aan de start staat equipe Paul Hoefsmit - Bert de Boer met hun 66Mcoupe1.3 en zoals altijd blijkt Paul de technische kant van de wagen voor goed te hebben verzorgd.

Zij rijden op de van hun bekende degelijke wijze naar een 66e plaats in het algemeen klassement en een 1e plaats in hun klasse YR-13.
 



Coupe Glacée DAF, geen officiële wedstrijd maar een treffen van DAF-rijders uit Frankrijk, Duitsland en Nederland.

Het idee ontstond in januari dit jaar na de Ronde Hivernale Historique, wij DAF- rijders wilden eigenlijk meer km's maken op het ijs in ons eigen tempo en onze eigen stijl, dus werd gekozen voor een gezamenlijke oud en nieuw viering in de Alpen op het circuit van de familie Laurent, in onze daf's en op het ijs wat er toen nog was.
Net als bij ons in Nederland is ook in de Alpen een groot gebrek aan sneeuw en weinig tot geen vorst.   Overal groene skipistes, hellingen en vlaktes maar wel massa's toeristen die de winkel leeg kochten en alle discotheken volop bezochten en vooral verbaasde Nederlanders langs de baan die ver van huis DAF's op het ijs zien dansen en glijden.

19 deelnemende equipes hadden zich gemeld voor deze bijeenkomst waaronder 3 equipes die in februari 2007 de Monte Carlo Rally Historique zullen gaan rijden, alle in een 66M1.3coupe.

Voorhen was het toch voorbereiden en weer wennen aan de auto op spijker- of sneeuwbanden en proberen toch regelmatig te rijden want het circuit Serre Chevalier staat als KP in het routeboek van de komende Monte Carlo Historiquerally.




Er is geen klassement opgemaakt, iedere deelnemer ging met een aandenken naar huis en vooral met prettige herinneringen aan deze manier van oud en nieuw vieren.
En maar hopen dat er volgend jaar echte sneeuw ligt en de baan niet onder onze auto's weg smolt.

En zo sluiten wij weer een sportief seizoen af en zullen in 2007 weer vol enthousiasme de draad weer opnemen en hopen dat de pers in Nederland toch iets meer aandacht zal gaan besteden aan Classicrallies en kaartleesritten, 2006 was erg mager en er is toch veel aanbod in onze sport.
Henri Minar en Nicole Philibert in hun gele 55M is een van de teams die serieus hun apparatuur aan het testen waren en iedere ronde klokte om in de monte een goed resultaat te kunnen boeken.

Op het circuit ook een volledig nieuw equipe, die hier een eerste rondjes in een DAF reden, de heer Vincent Tourneur.

De heer Tourneur is eigenaar van een rallyteam van circa 12 auto's en mist na een ernstig ongeluk de functies van zijn benen.

Op aandringen van de heer Laurent heeft hij gelijk maar drie 66er's 1300 gekocht waarvan 1 opgebouwd zal worden als Groep2 wagen.
Hij had het zichtbaar naar zijn zin in de 66M, voorzien van flippers aan het stuur voor gasgeven en remmen, ook hij zal in de komende monte historique starten.

Het 3e deelnemende equipe aan de monte is Laurent-Laurent met een 66M1.3coupe die wij alle al kennen.

Alle niet Franse deelnemers aan het evenement ontdekte dat het rijden op winterbanden, dus zonder spijkers, zeker zo goed gaat als met spijkerbanden en zelfs beter wanneer er losse (kunst) sneeuw op de baan ligt.