Classic Rally's 1993 t/m 2000 Nadat DAF in 1975 stopte met de productie van personenauto's, gaan deze nu als klassieker door het leven en zijn er in Nederland, België Duitsland, Frankrijk, Zweden, Engeland en zelfs in Amerika DAF Clubs die al het mogelijke doen om ons vaderlands product in stand te houden. In Nederland, België en Frankrijk zijn nog steeds een paar enthousiaste DAF Rally rijders die deel nemen in Rally's en Rallysprints en diverse speciaal voor oldtimers georganiseerde rally's zoals b.v. een London-Sydney-Marathon de Monte Carlo Rally en de Tulpenrally. Helaas besteedt de Nederlandse pers nog te weinig aandacht aan de DAF deelnemers zodat mooie foto's beperkt verkrijgbaar zijn, gelukkig zijn de meeste DAF Rally rijders lid van DAF Clubs en hebben zij speciaal voor deze site foto's terbeschikking gesteld, wetende dat hun verrichtingen met belangstelling gevolgd wordt. |
Classic S.L.S rally 1993 Binnen de DAF Club staat Theo van Blerck bekend als de globetrotter die met zijn DAF600 deelnam aan monsterritten zoals Parijs-Peking en Amsterdam - Moskou en in de USA de Route 66 volledig uit reed. In de Classic Scheveningen-Luik-Scheveningen probeerde hij samen met Louis Visser eens een autorally uit, helaas was dit toch een andere manier van kaartlezen dan hij gewend was, er werden nogal wat foutjes gemaakt zoals toen Louis de opdracht gaf " theo hier scherp rechts " zij regelrecht het kerkhof opdraaide. De trouwe gele DAF600 heeft pas in 2002 zijn rust gekregen in mooie ruime stalling en Theo rijd nu in groene 600. |
NSU Autoslalom 1996 Deze mooie auto is van de heer J.A.M. Hofstee uit Enschede. als lid van HARC is hij te vinden op het circuit van Zandvoort waar nij deelneemt aan de trainingen, helaas neemt de heer Hofste niet deel aan rallies of races. 1974 Sarum Autocross (GB) een bekende auto en rallycrosser in Engeland is Jhon Bevon. Vijf keer werd hij autocross kampioen in door hem zelf gebouwde auto's, op de foto is hij in actie met een door de fabriek geprepareerde 66M 1300cc | Classic Scheveningen-Luik-
Scheveningen Rally 1996 Liane van der Vaart - Fred van Doorne |
Jacques van Luijt (D) van 1976 t/m 1978 |
De in Duitsland wonende Nederlander is nog steeds DAF rijder. In de jaren 1976 t/m 1978 was hij met zijn 55marathon regelmatig deelnemer aan slaloms in het Duitse Hessen en behaalde in zijn klasse leuke successen. In 1977 behaalde Jacques een 2e plaats in Bayrische ADAC Meisterschaft Endlauf, zijn 55M1.1 was voorzien van een grotere Weber en bracht het vermogen naar circa 70pk. |
Winterchallenge to Monte Carlo 1999 Vijf dagen afzien in regen en sneeuw, dat waren de ingrediënten voor deze winterse klassiekerrally. Een rally die onder meer vanuit het Nederlandse Noordwijk vertrok om via een barre tocht in Monte Carlo te eindigen. Ruim 220 deelnemer waaronder Paul en Mark van Doorne met hun DAF55Marathon 1968 de auto de speciaal gebouwd is voor de legendarische rit van Londen naar Sydney in 1968. Het Algemeen klassement was een groot Nederlands succes 1e en 3e plaats voor Nederlandse deelnemers. In de Classics catogorie wisten Paul en Mark beslag te leggen op een mooie 4e plaats |
26 juni t/m 3 juli 1999 In het verleden heeft DAF in deze zware Alpenrally diverse malen zijn klasse getoond en gewonnen in 1968 1e in het Algemeen klassement. In de Coupes des Alpes nu als rally voor klassiekers met een lengte van zo'n 2800 km en 62 deelnemers scoorden Frank en Tom van Doorne en keurige 18e plaats in het algemeen klassement ver voor diverse snelle Alfa's, MG's en Triumphs, vooral bergaf was de DAF sneller en wendbaarder. |
Gilles Dischamp Frankrijk Vanuit Frankrijk deze 4 mooie actie foto's van Gilles Dischamp. Helaas ontbreekt de informatie over deelnames en behaalde resultaten met deze DAF66Marathon in groep2 uitvoering. Wel is bekend dat hij in 2003 de rally Monte Carlo Historique wil gaan rijden en daar nog enkele active DAF r ijders voor zoekt om samen een team te vormen. |
Rallytraining op Rallycrosscircuit Valkenswaard | Arnout Stam - Carla van Moorsel DAF Competion Team 1998 tot heden. Na het behalen van hun rallylicentie in 1998 en het prepareren van de DAF55, schrijven zij in voor het Nederlands rallysprint kampioenschap van dat jaar. Het seizoen 1999 en 2000 gaan voor het team steeds beter en 2001 belooft zelfs een aantal punten in het rally kampioenschap. |
ELE Rally 2000 winnaar van twee proeven ! maar helaas toch uitgevallen. | Rallysprint Hulst 1998 Een 79e plaats algemeen in een veld van 120 deelnemers. | 1998 Als lid van HARC op circuit Zandvoort |
Anno 2001 stijgt de belangstelling voor de DAF variomatic nog steeds en vooral het sportieve karakter van de Marathon modellen in het bijzonder. DAF rijders als Paul en Martin van Doorne, Arnoud Stam, Lilian van de Vaart, Paul Hoefsmid - Bert de Boer en een behoorlijk aantal franse rijders blijven in DAF sportief actief en er gaan geruchten dat er nog nieuwe equipes bijkomen zodra hun DAF's klaar zijn voor de rallysport, |
4e Rally Monte Carlo Historique 2001 Sedert 1911 is de Monte Carlo Rally een begrip in de autosport, een overwinning in deze rally geeft roem en aanzien en spreekt al jaren tot ieders verbeelding. De start van de Monte Carlo Rally is ieder jaar weer de opening van het nieuwe rally kampioenschap die dan direct in slechte weersomstandigheden verreden dient te worden. De Rally Monte Carlo Historique verreden van 26 t/m 31 januari 2001en geheel in traditie is gestart vanuit: Oslo (N) 2400 km, Turijn (I) 750 km, Reims (Fr) 720 km, Barcelona (SP) 670 km en vanuit Bad Homburg (D) 1000 km. De aanlooproutes brachten de meer dan 240 deelnemers naar de omgeving Burzet waar 6 klassements proeven werden verreden met Monaco als eind doel, vanuit Reims starten de enigste twee DAF equipes in deze rally, twee volledig Franse equipes. |
H.Minard - R.Berry rijden met de 55Marathon1100 een zeer solide rally, ondervinden geen enkel probleem en behalen zonder schade de finish met als resultaat een 74e plaats in het Algemeenklassement. |
DAF66 Coupe-Marathon 1.3 equipe H. de Gail - D. Jacquimin deden het in de sneeuw werkelijk uitstekend, na 2 proeven op dag 1 stonden zij 2e algemeen en na totaal 6 proeven op de 2e dag 5e algemeen Het uiteindelijke resultaat is een zeer fraaie 12e plaats in het Algemeenklassement en dat op een startveld van 214 equipes |
Christiaan Boileau met een 55M Grp-2 actief in klassieke autorallies en betrouwbaarheidsritten van België. Sinds kort is in het Belgische kampioenschap Chris Boileau actief met zijn 80pk sterke DAF 55 marathon, Chris is nog volop bezig zijn DAF meer motorvermogen mee te geven en in zijn zoek tocht naar onderdelen heeft hij veel steun van mede club leden van DAF Club België Ondanks zijn beperkte motorvermogen presteerde Chris uitstekend in Michy Rally van augustus en de Ciney Classic Rally van september 2001
|
Arnout Stam - Hein Kloosterman In het seizoen 1999 en 2000 ging het team steeds beter en 2001 belooft zelfs een aantal punten in het rally kampioenschap. De auto is goed onderhanden genomen en met de ervaren nieuwe navigator Hein Kloosterman kijkt Arnout Stam vol vertrouwen het nieuwe seizoen in. Voor 2001 staan diverse Rallysprints op het programma waarvan hier een paar fraaie foto's. |
Rallysprint Zoetermeer 2001 | Amsterdam Rallysprint 2001 Arnout Stam met gast navigator Eugene Wijnen in actie tijdens de In een veld van snelle Ford's, Subaru's en BMW weten zij zich als 6e in hun klasse voor klassiekers en 46e algemeen te klasseren. |
Dat het er heet aan toe gaat in de rallysport is bekend, men rijd er zeer scherp en op de limiet van de auto en dat Arnout de DAF naar betere positie wil
brengen is ook begrijpelijk, maar dat het kan mis gaan bewijzen deze foto's. In de Rallysprint van Zoetermeer ging het volledig fout ! |
Van Staveren Zuiderzeerally 2001 De laatste rally van het seizoen, verloopt goed, van de 40 gestarte deelnemers behalen er slechts 24 de eindstreep waaronder DAF equipe Arnout Stam - Hein Kloosterman. |
met daffodil type 31 35e in Sportklasse van de 7-Uren van Emmeloord 2001 en 13e in Sportklasse in de Classic SLS Rally 2001 Henry en Leon rijden met hun daffodil uit 1965 echte Klassieker rallies. Dit zijn zwaardere kaartleesritten over wat langere afstanden die ook deels in het buitenland plaats vinden. Hun auto is standaard, zonder opvoersets of rolbeugels, kwaliteit van bestuurder en navigator zijn veel belangrijker en dat kunnen ze goed, toch zouden ze graag iets meer snelheid in de daffodil willen hebben om tijdverlies wat in te kunnen lopen en wat sneller de berg op in Belgie of Luxemburg. |
2000 en 2001 In de jaren 2000 en 2001 reed Wim als navigator samen met Ronny Hosten als piloot in diverse Belgische Regematigheids rallies en Historic Rallies. Zo reden zij 2x de Rally "Venetie van het Noorden met redelijk resultaat en 2x de Historic Rally van Ieper die zij helaas door technische problemen beide keren niet konden uitrijden waarvan een keer met een gebroken variomatic, daarbij hadden zij nogal problemen met een over verhitte motor en dus veel te lage snelheid. | "Historic Rally van Ieper" |
"Venetie van het Noorden" | "Slalom van Houtem" | "Rally Montenberg" |
Wim is op dit moment bezig de auto te voorzien van een 1397cc motor om weer te kunnen deelnemen aan
rallies en rallysprints. Wellicht is Ronny Hosten weer zijn navigator, zijn jaren ervaring als Toyota rijder zullen zeker van pas komen. De vader van Ronny was ooit DAF Dealer in Belgie. |
Conrad Euregio Classic Rally 2 t/m 4 November 2001 De Stichting Rallysport Twente organiseerde dit jaar 3 evenementen gelijktijdig n.l. de Twente Rallysprint de Conrad Euregio Rally en de Conrad Euregio Classic Rally. Rondom van het Overijsselse Weerselo werd de rally verreden helaas zonder veel publiek, die waren allemaal naar het Industrieterrein van Hengelo gekomen waar de klassementsproeven van de rallysprint werden verreden en hier konden zij de auto bijna aanraken, het was dan ook volop genieten voor het publiek. Het totale deelnemersveld was helaas niet te groot maar voor de echte DAF-fans zeer de moeite waard omdat 2 DAFteams hadden ingeschreven. |
Startnummer 74: Arnout Stam - Hein Kloosterman met hun DAF55 Marathon gingen zij ook in deze rally weer voluit, tijdens een proef schampte Arnout een flinke steen waardoor het stuurhuis van de DAF een raar geluid ging maken maar na controle besloot men de rally toch uit te rijden. |
Startnummer 75: Paul Hoefsmit – Bert de Boer Na een jaar van afwezigheid in de actieve rallysport opnieuw aanwezig en vanaf nu met een DAF66M Coupe 1300. De auto was nog maar net rallyklaar en voor het team was het ook meer een test van de Daf en opnieuw de rallysfeer proeven ze reden dan ook een degelijke rally en na afloop waren er voldoende ideeën om hun wagen aan te passen aan de wensen. |
Het seizoen 2001 is nog in volle gang als de equipes al weer bezig zijn met de plannen voor seizoen 2002, zeker 4 DAF teams zullen in meerdere Classicrally's en Rallysprints gaan deelnemen. Equipe Arnout Stam - Hein Kloosterman met DAF55Marathonzullen ook in 2002 weer voluit moeten gaan om de ervaring van equipe Paul Hoefsmit - Bert de Boer met de DAF66 Marathon coupe 1.3 te kunnen kloppen, van beide teams hopen wij nog vele mooie foto's te kunnen plaatsen. Nieuwe teams in 2002 zijn het echtpaar Eugene en Monique Wijnen die met een DAF55 Marathon hun eerste seizoen zullen starten, helaas is van hun auto nog geen foto vrijgegeven. |
Van een tweede nieuwe equipe is wel een foto vrijgegeven ! deze prachtige DAF66 Marathon 1.3 Gordini is van Rens van Dijk uit Mierlo-Hout, wie zijn navigator gaat worden is nog niet helemaal bekend duidelijk is wel dat dit een beest van rallywagen is. De bouwer van de auto is niet minder dan Andre van Brussel, bekend uit de rallycross met de 66coupe van Team Nieuwe Revu. In het nieuwe rallyseizoen 2002 zullen wij zoveel mogelijk datums / rally's proberen te vermelden waarin onze DAF Teams deelnemen zodat u persoonlijk bij de klassementsproeven aanwezig kunt zijn om de DAF's en hun berijders de sporen te geven . |
Ex fabriek equipe Laurent - Marche probeerde het dit jaar eens in een klassieker met een gehuurde 66Mcoupe1.3. H.de Gail, was met deze auto in 2001 nog erg succesvol tijdens de Monte Carlo Rally in de sneeuw, maar dit jaar met weinig tot geen sneeuw kwam de equipe Laurent - Marche met deze auto door allerlei tegenslagen niet verder dan een 284e plaats in het algemeen klassement met een groot aantal strafpunten en boetes. Toch heeft aurent besloten weer met DAF te gaan rijden maar danwel Historiquerallies. |
Is voor equipe Erik en Margrethe ten Hove goed en succesvol verlopen. Met hun uit 1968 daterende DAF 55M reden zij in de CLUB Klasse en wisten daar een keurige 2e plaats te bezetten en werden zij het beste MIXED equipe. |
Rally des Princesses L. van der Vaart - J. van der Kroft 3e plaats Dames Trophy |
De Historische Hornelandrally is een zeer mooie en zware kaartleesrally waarin de deelnemende auto's zoveel mogelijk standaard kunnen blijven. In totaal 143 deelnemers aan de start in Weert, 84 in de superklasse en 39 in desportklasse schreven zich in voor de 2002 editie. Henry v. Benthum en Leon Janssen schreven hun daffodil in voor de superklasse en eindigde als 44e in hun klasse. 's nachts in omgeving van Honnoy. in de vroege ochtend dwars door Roumont.</font> |
2002 Vanuit Frankrijk ontving ik per e-mail deze foto van een 66M1.3 Coupe ergens in Marokko. Deze auto zagen we eerst in de Historic Monte Carlo Rally van 2001 en 2002 maar volgens het e-mail bericht is nu Claude Laurent de eigenaar en rijder van de auto. Het behaalde resultaat in deze klassieker is niet vermeld. |
In de Marathon klasse vinden we twee deelnemende DAF's 55M, het rally echtpaar Boileau en equipe Michael Versaevel - Cynthia Cheron. In een totaal veld van 98 deelnemers eindigen de DAF's op een 9e en een 27e plaats algemeen. |
Gilles Dischamp (F) Gilles Dischamp schrijft ons dat hij met regelmaat met zijn 66M gr.2 deelneemt aan lassiekerrallies in zijn regio in Frankrijk, maar helaas vermeld hij geen resultaten en ontbreekt op internet ook informatie over zijn deelnames en resultaten. |
12-Uren van de Vlaamse Ardennen 2002 Jan van der Zalm - Jan van Ockenburg klasseren zich als 9e in de Classicklasse van deze Belgische klassieker. Van Zalm en Ockenburg rijden bijvoorkeur in Belgie, de kosten voor deelname zijn lager dan in Nederland en de omgeving en dan vooral het platteland met zijn smalle wegen is zeer geschikt om rallies en kaartleesritten uit te zetten en te rijden. |
Op 1 en 2 juni jl. is in het Brabantseland de ELE-rally verreden, het zeer droge en warme weer maakte van de ELE-rally ware veldslag. Twee DAF equipes aan de start: met de 66coupe zijn dat Paul Hoefsmit - Bert de Boer en met de 66sedan Wim Luijbregts - Rens van Dijk Aan de start totaal 73 auto's verdeeld over een rallyklasse en de historischeklasse. Voordat een proef word verreden gaat een zogenaamde 0-rijder de baan op die het traject controleert op veiligheid en of alle officials er klaar voor zijn. De 0-rijder moet het traject op hoge snelheid rijden en helpt daarmee ook de baan schoon te maken zodat de wedstrijdrijders hogere tijden kunnen zetten en alle equipes op nagenoeg dezelfde wegcondities kunnen rijden. |
In de Historischeklasse waren 2 daf's 66 actief. Met startnummer 100, als 0- rijder ingezet, de prachtige en zeer snelle nieuwe 66-1300 van Rens van Dijk, die voor deze gelegenheid met bestuurder Wim Luijbregts een equipe vormde. Voor de auto was het een test, wat kan die, wat doet die en hoe hard gaat die, heel hard, de auto is perfect en in handen van Wim Luijbregts gaat die auto bloed snel en daar heeft het plubliek zeer van genoten, helaas voor een 0-rijder geen wedstrijd punten. DAF 66Coupe equipe Paul Hoefsmit en Bert de Boer reden wel degelijk voor de punten, na een winter sleutelen was de auto toch sterk verbetert en bleek de auto ook weer zeer betrouwbaar. Het zeer warme weer had het parcours hard en droog gemaakt waardoor vele van de weg raakte of door oververhitting van de motor uitvielen, de gehele rally kende maar liefst 50% uitvallers. Paul en Bert behaalde een mooie 2e plaats in hun klasse en waren op de proeven 1-3-10-12 en 15 sneller dan Erik van den Tilla in een Cooper S en dat heeft de DAF-rijders zeer goed gedaan. |
Amsterdam Rallysprint 2002 |
Onder grote publieke belangstelling is op 8 september jl. de 20e editie van de Amsterdam Rallysprint verreden. Onze belangstelling ging toch vooral uit naar de Historic klasse van in totaal 14 deelnemers waaronder onze 3 DAF's die bij het langs en doorkomen gejuich en applaus ontvingen van het plubliek. Met startnummer 111 equipe Paul Hoefsmit - Andre Schoonenwolf reden degelijk en betrouwbaar over het snelle parcours, de motor van de DAF 66M 1.3 Coupe heeft minder pk's maar is betrouwbaar. Met startnummer 112 equipe Rens van Dijk - Han van den Reek, nog wat onwennig in hun eerste seizoen, bleken bij aanvang van de eerste run zeer snel maar helaas onstonden problemen met de remmen die niet zo eenvoudig te verhelpen waren zodat zij de 2e run zonder remmen van start gingen en niet de tijd konden noteren die bij deze auto zou moeten passen. Met startnummer 113 equipe Arnout Stam - Eugene Wijnen, zoals verwacht snel en betrouwbaar op een wijze zoals wij die van Arnout kennen en graag zien. Vooraf konden alle rijder het parcours goed verkennen en hun pacenotes maken maar vooral kennis maken met het wegdek en dat was kurk droog en strak zodat zij voor de start nog even snel de juiste banden konden monteren. Tot tweemaal toe moest de organisatie de wedstrijd even onderbreken om het vertrekkende vrachtverkeer vrije doorgang te kunnen geven, en dat had wel als nadelig gevolg dat de derde run niet van start kon gaan mede ook omdat er een vergunning was tot 18.00 uur. En juist op dat tijdstip viel de regen met bakken uit de hemel en daar had met name Arnout Stam juist op gehoopt want glade wegen, dus lekker dwars, dat zijn pas de juiste omstandigheden voor DAF's. | Historic Amsterdam Rallysprint 2002 Arnou Stam - Eugene Wijnen een 6e plaats. Paul Hoefsmit - Andre Schoonenwolf een 9e plaats. Rens van Dijk - Han van den Reek een 11e plaats. |
Golden Tulip Rally 2002 Equipe Paul Hoefsmit - Bert de Boer en Arnout Stam - Hein Kloosterman zijn trouwe deelnemers aan de Golden Tulip Rally zo ook dit jaar. Opnieuw blijkt de 66 Marathon van Hoefsmt - de Boer enorm betrouwbaar en zij rijden naar een mooie 15e plaats in het Historic klassement. Helaas moeten Arnout en Hein met de 55 Marathon de strijd staken. |
& Rallysprint Barneveld 2002 Mooie smalle en gladde wegen, regen, hagel en een parfecte organisatie, dat waren de ingredienten in Barneveld en de juiste condities voor de DAF66 van Rens van Dijk en Edwin Visser. Na het remmen probleem in Amsterdam nu zonder technische problemen een prachtig resultaat. In een veld van 45 deelnemers voor de Rallysprint reden zij in de Y-klasse ( Yountimers ) Na een mooie 4e, 3e, 4e en een 3e tijd in hun Y-klasse te hebben gereden werden zij 31e Algemeen Rallysprint klassement en 4e in de Yountimerklasse. |
De laatste rally van het rallyseizoen is de alom bekende combinatie van Conrad Euregio Rally - Twenterallysprint en de Conrad Classic Rally. Helaas zien wij van de drie bekende rallydafs alleen de equipe Paul Hoefsmit - Bert de Boer met de 66Marathon. Als zij de Classic netjes uitrijden en punten scoren kunnen zij hoog in het Nationaal kampioenschap eindigen omdat Arnout Stam en Rens van Dijk hebben niet ingeschreven. En opnieuw blijkt de 66Marathon betrouwbaar en de kwaliteit van rijder en navigator hoog, zij eindigen op een keurige 6e plaats in hun klassement Met het behaalde resultaat eindigen zij het seizoen met een 3e plaats in Nederlands Historisch en Klassiek Rallykampioenschap 2002. |
Bij aanvang van het seizoen 2003 komen de DAF rijders toch wat moeizaam uit de winterslaap. De rijders van klassiekerallies zoals The Winter Trail, Hornelandrally en Winter Challenge komen als eerste in actie, zij zoeken de sneeuw op terwijl de Rally Sprinters zijn nog met hun auto's bezig aan te passen en om te bouwen. |
Toch zal er weer een sprinter duo bijkomen, het echtpaar
Eugene en Monique Wijnen doen er alles aan om hun wagen voor het eerst in te zetten in de Rally Sprint Amsterdam, hier de eerste foto van hun 55Marathon tijdens de rallytest op het circuit van
Valkenswaard. De test was succesvol, beide behaalde hun rallydiploma en de auto voldeed aan de verwachtingen, nog maar een paar kleinere aanpassingen en dan !!! Of dit ook de wedstrijd kleuren zijn voor de auto ? |
|
3e editie 8 t/m 12 febr. 2003 Deze mooie klassiekerrally over 2200 km verdeeld over 30 proeven in 5 lange dagen krijgt al voor het 3e jaar ruim aandacht op TV via RTL5 en zo hoort het !! De HERO organisatie Nederland brengt de 100 equipes dwars door Frankrijk met als hoogtepunt de beroemde Col de Turini van 1600m hoogte en zoals we wij die kennen uit beelden van de Monte Carlo rally in een dik pak sneeuw. Helaas maar 1 DAF in de strijd, equipe Erik ten Hove en Peter Schutte in een 55M 1e type 1968. Zij behalen een 23e plaats in de Trailklasse Saloons tot 1600cc. |
foto's van : ING-Bank HERO Holland F.Habets www.fauquemont.nl |
Rallye des Legendes 2003 3e plaats Alg. Klassement Marathonklasse Problemen met de lucht in laat van de carburateur in de 55M was de reden dat zij de 1e plaats niet konden vasthouden, in de middag sectie vielen zij daar door ver terug in punten en moesten met de 3e plaats genoegen nemen. Chris en Daniel zullen in juli nog deelnemen aan twee zware klassiekers zoals de Antwerpen-Middlekerke Rally en de MAK Rally bij Mechelen in laatst genoemde hopen zij weer op het podium te staan zoals in 2002. | ( foto Eddy Coppee Belgie ) |
2003 Voor het 4e jaar een apart Classic klassement. De Nacht van Weesp is een zeer goede voorbereiding op de lange en zwaarde klassiekerrally's en is dan ook het vermelden waard . Ferdie Plevier - Frank vd Vliet 3e in Classic Sport Klasse met de DAF 46. |
8e Tour du Hainaut 2003 De klassiekerrally vind ook in Belgie steeds meer terrein en de belang stelling vanuit Nederland groeit. Equipe van der Zalm - Ockenburg reed in de classicklasse naar een keurige 8e positie. |
6e MAK Historic Rally (B) 2003 Boileau - Pigeolet 2e in Classic klasse |
v.d.Zalm - Ockenburg 9e in Classic klasse |
6e Hornelandrally 21 en 22 maart 2003 Op vrijdag 21 maart verscheinen 127 teams verdeeld over een Sport en een Tourklasse aan de start in Weert. In 24 uur brengt de organisatie hen via Arlon Belgie en omgeving Metz in Frankrijk naar de Finish in Echt te Limburg totaal circa 1000 km. In de Sportklasse 2 deelnemende DAF's, met startnummer 86 vader en zoon Gerard en Dirk Jan Cretier in hun DAF 55M en met startnummer 88 Henry v Benthem en Leon Janssen in hun DAF31. |
In het eindklassement is de 60e plaats voor de vader en zoon Cretier en na veel pech behalen Bentehem en Janssenctoch nog een 82e plaats. foto's J.P.Ambaum |
Internationale betrouwbaarheidsrit voor klassiekers | Deelname aan dit soort ritten wind enorm aan
belangstelling en zijn een perfecte mogelijkheid om de klassieke auto op de weg te houden en als voorbereiding om door te groeien naar de echte lange afstand rallies zoals bv de Winter Trail of Classic
Monte Carlo. De organisatie liet maximaal 130 deelnemers toe en verdeelde die over 3 klassen. In de sportklasse met een DAF 46 de equipe Ferdi Plevier en Jan v.d Meer, deze combinatie zien we nu toch regelmatig terug in de zwaardere ritten. De ochtend trajecten verliepen zeer voorspoedig, zij klommen op tot een 2e plaats in hun klasse maar helaas moesten zij 's middags de strijd staken met een aandrijfas probleem die niet terplekke gerepareerd kon worden en behaalde zij jammer genoeg geen klassering. |
39e Paradigit ELE Rally en 3e Historic Paradigit ELE Rally 2003 Voor de DAF rallysprinters is dit de eerste echte beproeving van dit seizoen en zij moesten direct vol aan de bak In de Historic ELE Rally, 11 deelnemers, waren de Escorts RS dominant aanwezig maar door de regen konden deze super snelle wagens het vermogen niet goed op het natte wegdek houden met alle gevolgen vandien en zoals verwacht hadden beide DAF's daar geen moeite mee. |
Voor Rens van Dijk is dit het tweede seizoen in zijn 66Marathon 1.3gordini en je ziet dat hij de wagen beter kent en beheerst en dankzij de monteurs van het Amigo Rally Team zijn ook de kinderziektes verholpen en kan Rens laten zien wat hij en zijn wagen waard zijn.
Rens van Dijk met navigator Paul van Mierlo reden dan ook erg degelijk en het plubliek rondom de proeven waren vol bewondering ( heb ik zelf gehoord ) Voor Arnout Stam begon het seizoen niet zo soepel, zeer kort voor de rally meld zijn vaste navigator en zijn service zich ziek en kon Eugene Wijnen als navigator invallen. Op KP4, verreden op het Eurocircuit, slaat een klein rot steentje door de radiateur, Arnout kan de service maar net bereiken, maar dan ??? Via 06-nummers weet Arnout dafclubleden te bereiken die een andere radiateur verzorgen en inbouwen en met nog 1.5 a 2 minuten service tijd over kan er weer gereden worden. De clubleden zorgen er voor dat de service verplaatst word van Luijksgestel naar Best waar vanuit KP 5 t/m 14 worden verreden. 14 KP's op een dag in slecht weer en een strak schema dunt het totale veld behoorlijk uit, op het industriepark van Son gaan een aantal equipes zeer hard van de weg af maar op de gladde klinkers en een deel onverhard doen Rens en Arnout het zeer goed en zijn soms sneller dan de Ford's. Op KP14 slaat opnieuw een steen door de radiateur van de 55M van Arnout en moet hij de wagen stil zetten,het is dan 00.30 uur en er is geen andere radiateur meer terbeschikking, helaas ! ook KP 16 t/m 22 op de zondag worden in een strak schema verreden, Rens van Dijk kan uitstekend volgen en brengt zijn wagen naar een mooie 3e plaats in het Algemeen klassement van deze 3e Historic ELE Rally. Met dank aan Dick Groen van www.autopics.nl voor levering van deze mooie foto's. |
Slalom en Behendigheidswedstrijden Een goed kopere vorm van autosport is het slalom rijden, een sport die zeker bijdraagt tot het verkrijgen van een betere autobeheersing maar helaas veel te weinig aandacht krijgt in de automedia. Op het Midland Circuit Lelystad organiseert Team Wimedo jaarlijks een aantal Behendigheidswedstrijden en verheugt zich in een stijgende belangstelling. De georganiseerde wedstrijden zijn onderverdeeld in 3 Groepen en per groep verdeeld zijn in 3 klasse. Groep 1: Standaard auto's Auto's geheel volgens fabriek specificaties, er mag niets veranderd zijn. Groep 2: Verbeterde Standaard auto's Auto's voorzien van rollbar en kleine wijzigingen zijn toegestaan. Groep 3: De Specials, Auto's zijn op alle punten aangepast of speciaal voor deze klasse gebouwd. Per groep is een klasse indeling (1 t/m 9) naar cilinderinhoud tot 1300cc of 1301 t/m 1600cc of boven 1600cc, voor alle groepen en klasse is een technischekeuring vooraf verplicht !! Een regelmatige deelnemer aan de slalom en behendigheidswedstrijden is Jan van Elderen uit Belgie met zijn prachtige 555-replica, de auto ooit in eigendom van de heer Willy van Doorne, komt uit in Groep-3 klasse 8. De auto is destijds op verzoek gebouwd door Rob Janssen, heeft een 1550cc motor en is goed voor zo'n 140pk Via de pagina LINKS kunt u meer te weten komen over het Team Wimedo en haar activiteiten en op de website van Jan van Elderen kunt u zich vergapen aan zijn mooie DAF555 Ook Arnout Stam bezoekt het Midland Circuit om zijn auto te testen. |
Ook u ! kunt met uw standaard DAF deelnemen aan deze wedstrijden, vraag
de informatie !. |
Int. Historic Tulpenrally 2003 Hoewel Lilian van der Vaart al enige jaren met DAF in de rallysport actief is maar helaas nog niet op mijn site was opgenomen wegens gebrek aan informatie nu dan toch !. In een door Paul Hoefsmit geprepareerde DAF55M uit 1968 reed zij samen met Ingeborg Guliker deze zware klassieker. Aix les Bains in Frankrijk was de startplaats waar 240 equipes verdeeld in een Sport- een Tour- en Vintageklasse de zware 6-daagse rally over 2200 km begonnen. Voor de DAF was het de eerste rally en hij kreeg het dan ook zwaar te verduren op de Alpe d'Huez de Grand Colombier en in de Vogezen om er eens een paar te noemen. Er waren best wel wat technische probleempjes zoals een kapotte startmoter een verbogen remklauw en een gasschuifje wat niet deed het moest doen maar ondanks dat het het gehele team het zeer goed gedaan. Een 18e plaats in de Sportklasse en winnaar van de Coupes des Dames is het resultaat. foto's van en informatie uit: ** clubblad DAF Club NL no91 ** fotograaf J.P. Ambaum |
2003 Criterium des Frontieres (B) Chris Boileau - Daniel Pigeolet 2e Alg. in Classicklasse en 1e in klasse A | 2003 Eifel-Ardennen-Klassic (B) Het echtpaar Boileau - Boileau 12e Alg. in Touringklasse |
Kaartlezen is de basis van echte rallywerk en voor de internationale klassiekerrally's. Het gaat hier niet om de absolute snelheid van de auto zoals in rallies en sprints waar een klassementsproef zo snel mogelijk dient te worden verreden maar er moet een totale afstand worden afgelegd met een gemiddelde snelheid van zo'n 45 a 50 km/pu en dat is vaak al erg hoog. Kaartleesritten kunt u met uw dagelijkse auto of met uw klassieker zeer goed doen zonder de auto geheel te verbouwen, waar het op aankomt is de samenwerking tussen rijder en navigator. Klassiekerrally's zijn in basis hetzelfde echter nu onder reglement van de FIA en puur voor klassiekers en het opvallende is dat er veel ex rallywagens aan deelnemen die bewaart gebleven zijn of volgens de oude specificaties worden na gebouwd en dat de DAF 44-55 en 66 een auto is die hiervoor steeds meer belangstelling trekt. Jan van der Meer is zo'n DAF bezitter. Sedert 1966 is hij actief in ritten en rally's vooral met MGB en heeft al zo'n 11 maal de Classic Tulpenrally verreden en vormt al vanaf 1998 in een VOLVO met Ferdi Plevier een vaste equipe in nog eens 200 classicrally's In 1993 reed Jan zijn eerste DAF een 66M maar sinds een jaar bezit hij een 1e type 55 met Marathonset uit 1968 waarmee nu al circa 4000 rally km's zijn afgelegd. Jan houd zich vooral bezich met de navigatie en heeft kontacten met verschillende rijders en Ferdi heeft zelf een DAF46 en heeft kontacten met verschillende navigatoren. |
In tegenstelling tot vorig jaar nu een veel betere organisatie, strakker waardoor alle proeven zonder problemen konden worden verreden en equipes waar voor hun inschrijfgeld kregen. Aan de start 2 DAF's, Arnout Stam die dit keer een gelegenheids equipe vormde met Paul Hoefsmit die helaas niet in zijn eigen 66Coupe kon meedoen en de nieuwe, werkelijke prachtige, rally 55M van Monique en Eugene Wijnen. Arnout Stam voelt zich in deze sprint altijd goed thuis, hij kent de proef door en door en was blij verrast dat die nu eens tegengesteld gereden kon worden. Zij die Arnout kennen weten dat hij een echte asfald racer is en ook hier bleek weer dat zijn DAF55M regelmatig een wiel van de grond tilde als Arnout zeer strak door de bochten stuurde. Arnout had iets ontwikkeld om zijn remmen te koelen, een aanpassing aan de velgen, en was al na de eerste proef zeer tevreden over de extra remcapaciteit. |
Voor Eugene en Monique ging het nu toch echt gebeuren, beide een beetje zenuwachtig door alle belangstelling en complimenten van toeschouwers en voor alle noodzakelijke controles vooraf. De technische controle ging goed, met het nadrukkelijke verzoek van de TC de auto vooral heel te houden om dat hij veel te mooi was om kapot te rijden, de documenten controle duurde wat lang waardoor het eerste gedeelte in tijd wat krap werd. Na zijn uitvallen in de ELE heeft Arnout ook de motor van de DAF goed onderhanden gehad waardoor zijn snelheid weer iets hoger lag, op de rechte stukken kon zo'n 140km p/u worden gehaald. | Dat Paul niet alleen goed kan rijden maar ook navigeren bewees hij door Arnout een absoluut foutloos parcours te laten rijden en zeer snel, menige Lancer-EVO en met name de VOLVO's konden het tempo van Arnout en Paul niet bijhouden, vooral op de korte proef met vele bochten liet zien dat de DAF een zeer goede wegligging heeft. |
Arnout Stam - Paul Hoefsmit 50e Algemeen. Eugene en Monique Wijnen 64e Algemeen | Vanaf proef 2 was duidelijk te zien dat ook Eugene de auto ging beheersen maar nog zeker niet tot het uiterste ging maar de banden zeker niet ontzag en behoorlijk liet gieren. Ook Monique won aan zelfvertrouwen en navigeerde een foutloos parcour en was duidelijk te vreden. |
Een betrouwbaarheidrit over 575 km die met een gemiddelde van 50km/pu in circa 13 a 14 uur verreden moest worden. Aan de start 140 deelnemers verdeeld in een Sportklasse en een Tourklasse. Zwaar en moeilijk was het, van de 79 sportklassers vielen 13 auto's met technische problemen uit. Jan van der Meer met gelegenheids rijder Martin van Rossum jr. behalen een 55e plaats in hun sportklasse. |
Henry van Benthem en Leon Janssen met Daffodil type31 31e plaats in sportklasse, grote klasse !! foto Maggy Parries www.automobilsport.com |
22e Golden Tulip Rally 2003 |
In deze 22e editie van de altijd zware Golden Tulip rally maar liefdt 42 Classic
equipes. Dit jaar aanzienlijk minder onverharde stukken in de KP's maar veel meer asfalt waardoor de auto's met veel pk's meer voordeel hadden dan de DAF's die het meer moeten hebben van hun betrouwbaarheid en van gladde of losse ondergrond. In nog geen 24 uur moesten totaal 11 klassementsproeven worden verreden op veelal smalle binnenwegen omringd door bomen en greppels, een stuur of navigatie fout zou fataal kunnen zijn voor rijders en auto en er zijn er heel wat afgevlogen. Aan de start 2 DAF's Paul Hoefsmit - Bert de Boer 66M1.3coupe (141 ) en Rens v.Dijk - Harold Mosman 66M1.3 (143). Opvallend is dat de DAFjes steeds meer bewondering krijgen van het publiek, OOK NU WEER ! Beide reden een zeer goeden rally hoewel ook zij spannende momenten hebben gekend, Rens raakte in het begin van de rally enkele paaltjes en Paul dreigde van de weg te gaan maar gelukkig voor beide zonder nadelige schade of gevolgen. 16 uitvallers in het Classic klassement. Opnieuw bewijzen de DAF's hun degelijkheid met een mooie 22e plaats voor Rens en Harold en een 24e plaats voor Paul en Bert. Goed gedaan heren !!. |
De 44 blijft toch een betrouwbare auto !! In deze klassiekerrally ontdekken we een nieuwe equipe J.D.Bernard - H.Delgoffe Met hun 44 type2 reden zij naar een 19e plaats in hun Classic klasse. Eerder dit jaar behaalde zij een 3e plaats in hun klasse tijdens de 6 Heures de Seraing. De equipe Boileau - Pigeolet met 55M viel uit met techische problemen. |
van de Noorder Kempen (B) 2003 Jan van der Zalm - Jan van Ockenburg leggen in deze verregende klassieker beslag op de 9e plaats in hun klasse. | 11e Routes
des Vosges 2003 equipe Henen-Roggemans met hun 55Mcoupe in stijl naar een 10e plaats in het Touringklassement. |
Paul Hoefsmit - Bert de Boer uitgevallen in KP9. In deze editie van de Conrad Euregio Classic Rally komen slechts 5 equipes aan de start en dat is heel erg weinig. De Classicrally rijd alleen op de zaterdag als onderdeel van de Euregiorally. Als de Ford's en Opels heel zouden blijven zou een 5e plaats het hoogst haalbare zijn voor Paul en Bert tenzij er uitvallers zijn. Tot en met KP8 ging het goed, per KP kon men het tijdvershil minder dan 1 minuut houden maar op KP9 slaat het noodlot toe, de aandrijfas klapt er tussenuit en moeten zij de strijd staken, helaas geen resultaat. |
In een veld van 63 deelnemers weten Eugene en Monique Wijnen zich goed te ontwikkelen. Er zijn 2 trajecten die twee of drie keer moeten worden gereden. Zij besluiten om alle tijd te nemen voor de verkenning, alle bochten en het wegdek eens goed te bekijken en op te tekenen in de pacenotes en dat bleek een hele juiste beslissing te zijn. De eerste twee proeven werden redelijk droog gereden maar de overige proeven was het motregen en die maakte de proeven glad en diverse equipe kwamen nogal hard in aanraking met de containers langs de baan en reden complete lantaarnpalen uit de grond. Ook Eugene en Monique kenden spannende momenten, op de lange proef die twee keer gereden moest worden waren de bochten glad geworden door regen en zand en moest Eugene alles doen om de auto niet naast de baan te zetten, in het donker en pal voor mijn neus vol in de remmen en met piepende banden doorglijden tot de rand (betonblok) van de baan en nog net kunnen houden. |
Een mooie 51e plaats in het Algemeen klassement en 5e Mixed equipe is het uiteindelijke resultaat. |